• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:04
Ik vroeg me opeens iets af: Als je onder de grond gaat, wordt de zwaartekracht dan groter of kleiner (of hetzelfde).

ikzelf dacht dat de zwaartekracht minder werd, omdat je dan op dat moment minder massa van de aarde onder je heb, en daardoor heeft de aarde minder aantrekkingskracht op je.

Zijn er mensen die hetzelfde denken, of die hele andere dingen hierover denken:?

geen

Verwijderd

Volgens mij wordt de zwaartekracht sterker, omdat je dichter bij de aardkern komt.

Verwijderd

ja er zit wel degelijk verschil in... zo verschilt het ook per gebied op de aarde.
zo ook in deze formule Fz = m*g (g is in nederland 9,81)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Hij wordt minder. Het is een lastige integraal om uit te rekenen, maar feitelijk komt het er op neer dat als je een afstand X van de aardkern verwijderd bent, je de zwaartekracht voelt van een bol met straal X. (Dit geldt alleen als X kleiner is dan de straal van de aarde.) Dus als je op 100 kilometer van de aardkern zit, voel je maar de zwaartekracht van een bol met een straal van 100 kilometer, ipv van de hele aarde.

In het midden van de aarde voel je helemaal geen zwaartekracht: de ene helft van de aarde trekt je de ene kant op, de andere helft de andere kant, en dat heft elkaar precies op.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Ozzi
Dat lijkt mij ook, gedeeltelijk, want als je die bol hebt met een straal van 100KM in de buurt van de aardkern, dan moet je toch ook nog een deel van de aarde meetellen die buiten die bol zit

geen

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nee, dat hoeft niet. Echt niet. Op afstand X van de aardekern vallen de bijdragen van alles wat verder dan X van de kern afzit tegen elkaar weg. Als je heel graag een wiskundig bewijs wilt kan ik dat wel geven.

• Ozzi
Oh zo, ja ik snap nu helemaal wat je bedoelt, ik vatte het even verkeerd op.

geen

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
in het oneindige ben je verlost avn de zwaartekracht avn de aarde dus is het logisch dat als je dichterbij bent de zwaartekracht sterker wordt. Maar volgens mij is het effect wel te verlozen voor de afstanden zoals 100km

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Iscara, wat je zegt is niet waar. Op het aardoppervlak is de zwaartekracht het sterkst. Ga je daarvandaan dan wordt de zwaartekracht lager. Maar ga je dieper de aarde in, dan wordt hij ook zwakker, en nog wel een stuk sneller ook.

• iscara
  • Niet online
dat wist ik niet, maar jij bent ook al een jaar verder met ej studie :)

Verwijderd

De zwaartekracht gaat linear naar beneden naarmate je dieper de aarkost gaat. Maar kwadratisch naar beneden als je je van de aarde verwijderd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:46:
De zwaartekracht gaat linear naar beneden naarmate je dieper de aarkost gaat. Maar kwadratisch naar beneden als je je van de aarde verwijderd
Ik ben geen natuurkundige maar mijn gevoel zegt me dat dit niet klopt.
Want de zwaartekracht is evenredig met de massa, als je bij een bol naar binnen gaat, neemt de massa echt niet linair af met de afstand.

Verwijderd

Idd je hebt gelijk, de aarde heeft natuurlijk geen bol-symmetrische massaverdeling. Dit kan een klein beetje gecorrigeerd worden met het feit dat de zwaardere elementen dichter bij de kern zitten.

Verwijderd

De zwaartekracht neemt zelfs met de derde macht af als je de aarde in gaat. Een stuk sneller dan wanneer je van de aarde weg gaat dus. :)

[Edit] Deze post werd geschreven door Lord Daemon :o

Verwijderd

Het is niet de aard'kern' die je aantrekt, maar de aarde.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

'Aardkern', waarmee ik het midden van de aarde bedoel, is een punt in de ruimte. Wie zou er zo vreemd zijn om te beweren dat een punt in de ruimte je aantrekt?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-01 21:35

FCA

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 15:04:
De zwaartekracht neemt zelfs met de derde macht af als je de aarde in gaat. Een stuk sneller dan wanneer je van de aarde weg gaat dus. :)

[Edit] Deze post werd geschreven door Lord Daemon :o
Nee, dat is niet waar.
Hoewel de massa met de derde macht afneemt, neemt het oppervlak waardoor de veldlijnen gaan (om maar de analogie van electrostatica te gebruiken) met het kwadraat van de afstand af.
Dus de zwaartekracht (=veldlijnen/oppervlak) neemt lineair af met de afstand tot het centrum.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Als we even voor het gemak aannemen dat de aarde een perfect bol is met een uniforme dichtheid.
G is de gravitatie-constante, M de massa van de aarde, r de afstand tot het middelpunt van de aarde, g de valversnelling en R de straal van de aarde.
De zwaartekracht is dan G*M/r2 als r groter of gelijk is aan de straal van de aarde. En de zwaartekracht is G*M/R3*r als r kleiner of gelijk is aan de straal van de aarde.

Op het aardoppervlak zijn deze formules gelijk aan G*M/R2.

• FCA

FCA

Dat is idd wat ik probeerde duidelijk te maken.

• Adm.Spock
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

Als G lineair afneemt als je de kern naderd vanaf het oppervlak, dan moet G dus met de vierkantswortel van Pi maal r afnemen als je je van de kern verwijderd vanaf het oppervlak.

correct me if i'm wrong.

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Ik weet het niet exact maar de aantrekkings kracht word verorzaakt door de massa onder je voeten dus als je op het aard opepervlak staat is dat de totaale massa van de aarde.

Als je echter halverwege naar het centrum van de aarde bent gekomen dan trekt er boven je hoofd toch ook een deel van de massa aan je.

Ik bedoel de massa onder je voeten word minder en de massa boven je kop meer.
Dit moet je dan van elkaar afhalen toch?

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• FCA

FCA

Adm.Spock schreef op 08 september 2002 @ 22:00:
Als G lineair afneemt als je de kern naderd vanaf het oppervlak, dan moet G dus met de vierkantswortel van Pi maal r afnemen als je je van de kern verwijderd vanaf het oppervlak.

correct me if i'm wrong.
Laat ik dat dan maar corrigeren.
Als je je van het oppervlak verwijdert volgt het gewoon de 1/r2 wet van Newton.
Dat ie onder het oppervlak iets anders doet, is omdat er steeds minder massa effectief aan je trekt (en dit valt te begrijpen met behulp van een aardige hoeveelheid wiskundig gereedschap)
Hier staat wat meer uitleg, je moet alleen electrische kracht vervangen door zwaartekracht (electrostatische kracht en Newtoniaanse zwaartekracht werken op precies dezelfde manier)
http://hyperphysics.phy-a...base/electric/gaulaw.html

[ Voor 0% gewijzigd door FCA op 08-09-2002 23:35 . Reden: site gevonden ]

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 08 september 2002 @ 12:45:
Nee, dat hoeft niet. Echt niet. Op afstand X van de aardekern vallen de bijdragen van alles wat verder dan X van de kern afzit tegen elkaar weg. Als je heel graag een wiskundig bewijs wilt kan ik dat wel geven.
Is dit niet alleen het geval als de aarde een perfecte bol (of ellipsoide) zou zijn?

Verwijderd

En als je nu precies in het midden van een gigantisch grote planeet zou gaan zitten. Dan wordt je dus uit elkaar getrokken...
Ik ga er hier van uit dat alle deeltjes (die massa hebben) zwaartekracht uitoefenen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 20:56:
[...]

Is dit niet alleen het geval als de aarde een perfecte bol (of ellipsoide) zou zijn?
Ongetwijfeld, maar globaal gezien klopt het wel volgens mij.
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 21:42:
En als je nu precies in het midden van een gigantisch grote planeet zou gaan zitten. Dan wordt je dus uit elkaar getrokken...
Ik ga er hier van uit dat alle deeltjes (die massa hebben) zwaartekracht uitoefenen.
Nee, dat zou immers impliceren dat er op een bepaald punt rond het midden van die planeet een kracht zou zijn die van de kern is afgericht. En dat kan niet, want op elk punt in die planeet staan aleen maar krachten naar de kern gericht (behalve waneer dat punt de kern zelf is).
En met kern bedoel ik middelpunt, indien er door het verkeerd gebruik daarvan onvolkomenheden in het bovenstaande optreden.

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 21:42:
Nee ieder deeltje in je lichaam word door alle deeltjes van de planeet aangetrokken.
Aangezien al die krachten bij elkaar opgeteld nagenoeg nul is zullen al je deeltje op dezelfde plaats blijven.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je dieper de aarde in gaat heb je minder zwaartekracht aangezien er minder massa onder je is. Maar de massa boven je trekt je toch ook weer een beetje omhoog als het ware?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Voor hen die graag willen weten hoe groot de zwaartekracht op afstand h boven het aardoppervlak is:

Uit
Fzw = mg en
Fzw = GmmA / R2

waarin g de gravitatieversnelling op het aardoppervlak is, G de gravitatieconstante, m de massa van het voorwerp, mA de massa van de aarde en R de straal van de aarde

volgt
Fzw = GmmA / (R + h)2 = mg / ( 1 + h/R )2, wat voor kleine h benaderd kan worden met
Fzw = mg (1 - 2h / R ).
Op 1 km hoogte is Fzw ongeveer 0.03% kleiner dan op het aardoppervlak.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Lord Daemon schreef op 08 september 2002 @ 12:45:
Ja graag...
Heb even zitten puzzelen, maar rekenen met bolsegmenten is ook geen zegen.
Dus heb je 2 uitgebreide integralen nodig... en toen liep ik vast.
Omdat iedereen loopt te gissen naar hoeveelheid aantrekking, denk ik dat dit probleem in 1 klap de wereld uitgeholpen word :)
En kan ik er eens een leuke simulatie van maken (mits je't begrijpelijk opschrijft)
Bij voorbaat dank :)
Pagina: 1