Toon posts:

frustrerende codecs (nu in NL)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had deze vraag al eerder gepost in het engels (zo lang in het engels op internet zitten graven dat ik daar helemaal geen erg in had), nu komt-ie in NL.

Ik ga er van uit dat deze vraag al eens eerder in dit forum is gesteld, maar ik heb dit forum 'zo'n kleine week door zitten spitten en kan geen goed antwoord krijgen op mijn vraag.

Ik wil mijn home-video's in de computer zetten en heb daarvoor een JVC DV camera, een P4 1,7, 60Mb 7200rpm, 256Mb, firewire, geforce4mx440 direct gekoppeld aan mijn tv.

Ik heb ook scenalyzer gekocht om de files netjes in de computer te krijgen.
Ik heb zo'n beetje iedere codec geinstalleerd die me aangeraden werd en/of ik kon vinden, dus ik ging er van uit dat ik nu toch redelijke kwaliteit video op mijn pc tevoorschijn moest kunnen krijgen.

Niet dus... :'(

De files die ik krijg zien er niet uit als ik ze vergelijk met het beeld dat ik krijg als ik mijn camera direct aan de tv hang. Met name als de camera beweegt wordt alles erg blokkeri en lijkt het of de beeldfrequentie een beeldje of 10 terugvalt.
Ook lijkt het dan of het beeld in een aantal verschillende stappen wordt opgebouwd en daar af en toe geen sync tussen is.
Dit is zowel met de raw avi's (zowel type 1 als 2 al geprobeerd) als de gecodeerde mpg-2's (met tmpgenc op dvd-kwaliteit) het geval.

Ik heb ook geprobeerd om de files in te laden in virtual-dub, maar bij beide typen krijg ik de melding dat hij een vfw-codec nodig heeft (ik heb de vfapi-codec al een paar keer geinstalleerd).

Volgens mij heeft het iets van doen met de MS DV camera-codec die scenalyzer gebruikt om de files via firewire te importeren, maar ik heb inmiddels al zoveel vragen gesteld :Z en antwoorden geprobeerd dat ik neig naar het allemaal maar weer gewoon op tape zetten.

Zou iemand me kunnen helpen met een hint of een zoek-phrase zodat ik toch het idee krijg dat bovenstaande config geen weggegooid geld is geweest? :?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kun je ergens nakijken of je last hebt van dropped frames?
Bij een kennis met dezelfde camera (iig hetzelfde merk) vlogen de dropped-frames ons om de oren. We hebben zijn camera en firewire kaart bij mij geinstalleerd en hier liep het prima. (Ik heb een hardware-matige RAID stipe-set, maar een gewone disk zou ook moeten volstaan)

Verwijderd

Topicstarter
Dat was het eerste waar ik naar heb gekeken. Volgens scenalyzer is er geen enkele frame gedropt. Ook heb ik het rechtstreeks met Adobe Premiere 6 geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.

Verwijderd

Ik neem aan dat je een 60Gb schijf en niet en 60Mb schijf hebt :+ heb je Sdram , ddram of rdram onder je p4 hangen? Dat maakt nl nogal wat verschil. ja doorvoer snelheid wordt laag en hij halt het nie om alles weg te schrijven.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb ook een JVC-DV camera. Verder een Duron 700 MHz, 128 MB SDRAM, 40 GB 7200 rpm HD , 4 MB Diamond Viper videokaart en een no-name firewire kaart. OS Win98 SE. Ik gebruik naar volle tevredenheid Pinnacle Studio 7. Geen dropped frames, perfecte kwaliteit films op de PC (wel ongeveer 200 MB per minuut in DV kwaliteit). Alle hardware die jij hebt is behoorlijk sneller dus dat mag het probleem niet zijn, wellicht ook eens Studio 7 gebruiken.

Verwijderd

Doe jezelf een plezier en ga niet lopen kutklooien met firewire kaartjes en tig programma's.
Voor simpel monteren ben je met een Pinnacle StudioDV veel beter af. Gewoon erin prikken, installeren en monteren met die handel! :)
Kun je bij iedere computerboer halen.

Verwijderd

Je moet denk ik ook geen AVI codecs/files gebruiken of losse MP2 codecs, maar vrolijk op DV blijven zitten. Pas als je een VideoCD of een avi filmpje aan iemand wilt geven, nadat je het eindresultaat hebt afgemaakt en opgeslagen.

Het kost alleen vreselijk veel ruimte, ik zou er een 80-120 Gb harde schijf bijzetten, en een DVD brander / rewriter.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, grote schoonmaak gehouden. XP er opnieuw op, enkel Pinnacle Studio 7 erop gezet en de nieuwste videodrivers en een stukkie gecaptured in DV-format.
Zelfde resultaat (snik...)
Geen enkele dropped frame en volgens de programma's gaat alles toppie tijdens het capturen.
Zolang het beeld niet te veel beweegt is het goeie kwaliteit, maar als de camera maar even gaat bewegen wordt alles blokkerig, gaat het beeld stotteren en lijkt het alsof het vertikaal gezien in een aantal verschillende delen wordt opgebouwd.
In de bios staat alles (udma, pio etc) op auto, en XP regelt het volgens de geleerden allemaal zelf.
Ik heb mijn ouwe VHS alvast maar weer uit de kast gehaald, want ik zou echt niet weten wat ik er nog aan zou kunnen doen. Wie nog tips?

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
om je tv-out aanzienlijk te verbeteren kun je er ook een Real Magic Hollywood+ in doen. Je moet dan uiteraard wel je film als MPEG-2 renderen. Het scheelt zoveel in kwaliteit als je het vergelijkt met een standaard TV-OUT.

Xbox360 gamerprofile

Verwijderd

Kijk eens bij www.dv-in.nl Daar staat het probleem waarschijnlijk wel beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Goeie site, die dv-in.nl!
En het probleem staat er inderdaad meerdere malen beschreven. Enkel een mogelijke oplossing niet...
Pagina: 1