[HD] schade door spanningsverschil? (onweer)

Pagina: 1
Acties:

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik zit hier in Frankrijk bij mijn ouders waar voor de tweede keer in korte tijd de HD gecrasched is.

Volgens de plaatselijke computer-reperateur komt dit door de onweer.
Hij heeft nog tien van deze gevallen staan vertelde hij.

Mijn ouders wonen in de bergen waar de electriciteitdraden bovengronds lopen.
Als het onweert dan knippert het licht af en toe.

Is de HD gevoelig voor spanningsverschil? en is de HD hier tegen te beveiligen?

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Overspanningsbeveiliging in het stopcontact waar de comp aanhangt wil wel helpen

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In principe is de hele computer hier gevoelig voor. Je kunt in dit geval het beste een piekspanning beschermer nemen, zoals een speciaal UPS of een speciaal stekkerdoos. Hier staat wel het een of ander over bescherming tegen piekspanningen :)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Een overspanningsbeveiligs stekkerdoos helpt niet veel als er inslag is geweest... een UPS is een betere optie omdat de stroomkringen volledig gescheiden zijn..

Ik heb laatst ook een HD opgeblasen dankzij het ontweer... 15GB naar de klote.. maar gewoon opgestuurd RMA en kreeg een nieuwe... Schrale troost voor de data, maar ik heb ternminste weer 15GB ter beschikking..

Pvouput live

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Na een inslag helpt er niets hoor ;)

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• Artwido
Die piekspanning beveiliging was ze idd aangeraden aan te schaffen.

Maar ik vond het idd ook vreemd dat alleen de HD stuk was en niet de rest van de pc.
Je zou toch verwachten dat bijvoorbeeld de proccesor veel gevoeliger zou zijn voor spanningsverschillen?

En idd ik denk dat wanneer de inslag vol op de electriciteit draden zou zijn, dat ook de piekspanningbeveiliging niet meer helpt. :)

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
denk dat het komt omdat je proc niet direct op je voeding staat aangesloten, maar je hd wel

idd raar dat de rest van je systeem nix heeft :/

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
er is geen enkele beveiliging te verzinnen tegen onweer alle zgn piek beveiligings stopcontacten zijn een commercieel verzindsel en zal bij inslag direkt doorbranden en in de brand vliegen,en je pc dus ook.

de spanning van een paar miljoen volt en ampere van een inslag, daar is niets tegen bestand ook een ups of wat dan ook zal dit nooit overleven,sterker nog de temp van een inslag ligt rond de 30.000 graden dus verzin zelf ff wat er met je huis zal gebeuren,maar 1 ding is zeker je zal de brandweer nodig hebben.

• Artwido
monterey schreef op 08 september 2002 @ 11:11:
er is geen enkele beveiliging te verzinnen tegen onweer alle zgn piek beveiligings stopcontacten zijn een commercieel verzindsel en zal bij inslag direkt doorbranden en in de brand vliegen,en je pc dus ook.

de spanning van een paar miljoen volt en ampere van een inslag, daar is niets tegen bestand ook een ups of wat dan ook zal dit nooit overleven,sterker nog de temp van een inslag ligt rond de 30.000 graden dus verzin zelf ff wat er met je huis zal gebeuren,maar 1 ding is zeker je zal de brandweer nodig hebben.
Ik heb dat stukje van Fanaat ff doorgelezen en daar staat ook in dat 95% van de schade word veroorzaakt door indirecte inslag. Dus als de bliksem enkele honderden meters verderop inslaat dan kun je ook last hebben van verhoogde spanning op het net. En daar beschermt ups dus tegen.
Dus het is het overwegen waard om aan te schaffen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 10:25

OgWok

U.N.C.L.E.

Al zal een UPS je niet beschermen tegen een volle blikseminslag, in gevallen waar kort de stroom even uitvalt en weer aan helpt dit zeker en tegen niet te grote overspanningspieken. Wat in bepaalde gebieden in Frankrijk regelmatig gebeurd.

De meeste elektronische apparaten hebben "de pest" aan "uit en meteen weer aan" en geven daardoor eerder de geest.

Ook kan je in Frankrijk speciale zekeringen kopen die bij een flinke overspanning doorslaan, en die beschermen dan tv's en ijskasten etc. Tegen een volle bliksem inslag helpen ze dus niet. Die speciale zekeringen zijn wel duur.

Of een klein aggreraat kopen (in de schuur zetten, die is toch 100 meter verder :) ) en alleen de pc daar op aansluiten. Aggregaat starten en internetten maar; ook handig voor de elektrische heggeschaar....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

n00b, Als het onweer inslaat in je huis heb je zoiezo een gat in je dak.
Als het onweer in een stroomkabel slaat wordt de energie verdeelt over het netwerk en de huizen in de buurt, je krijgt dus echt niet meteen de volle laag.
Verder zijn er zat beveiligingen te kopen en die zijn nog niet eens zo duur.
En zoals ik quote (duh)

Hardware - Surge Protection
Lightning and other power disturbances can interrupt your home workshop projects in an instant. The Belkin Hardware Power Protection line offers world-class protection from harmful power events for your power tools, work lights and sensitive equipment.

STFN dus.
Pagina: 1