Toon posts:

Laptop zonder parallele poort, hoe nu printer aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt geen idee. Heb een kabel gekocht die verloopt van parallel naar usb, maar hiermee krijg ik 'm ookal niet aan de praat. Ik heb echt een probleem, wie helpt me a.u.b uit de brand?

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-03 07:36

S1W

Als je nog een andere pc hebt kan je printen via een netwerk...

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Voor de meeste laptops zijn port-replicators c.q. add-ons te koop die ervoor zorgen dat je wel een lpt poort hebt...

Kijk eens op de website van de maker v/d laptop. Misschien is 't een optie die je apart aan moet schaffen

"hiermee krijg ik 'm niet aan de praat"
Is niet echt iets waar we wat mee kunnen, iets meer info zou prettig zijn...
Krijg je een foutmelding/wordt ie (USB/Printer) niet herkend/welk os gebruik je, als je een foutmelding krijgt, welke foutmelding, etc ....

Verwijderd

moet werken: zelf hier ook voor noodgevallen
deinstalleer printer and anew
succes
probeer no power op printer tijdens install.> wil nog wel eens helpen

Verwijderd

Topicstarter
TheRookie schreef op 08 september 2002 @ 09:59:
Voor de meeste laptops zijn port-replicators c.q. add-ons te koop die ervoor zorgen dat je wel een lpt poort hebt...

Kijk eens op de website van de maker v/d laptop. Misschien is 't een optie die je apart aan moet schaffen

"hiermee krijg ik 'm niet aan de praat"
Is niet echt iets waar we wat mee kunnen, iets meer info zou prettig zijn...
Krijg je een foutmelding/wordt ie (USB/Printer) niet herkend/welk os gebruik je, als je een foutmelding krijgt, welke foutmelding, etc ....
Heb je gelijk in, sorry :P
Volgens het boekje zou het bericht "Add New Hardware Wizard" in beeld moeten komen, maar dat gebeurt niet. Vervolgens zou ik USB 1284-Parallel Interface Adapter moeten kunnen installeren, maar dat is ook niet het geval.

De kabel (39 euro!) heb ik bij Dixons gekocht en is van Sitecom (www.sitecom.com) en heeft een parallele zijde en een usb-zijde.

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 23:58
Werken andere USB apparaten wel? Staan je USB poorten wel aan (bios)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 10:01:
succes
Heb nu de stroom eraf, ga het weer proberen. Verder zijn er geen printers geinstalleerd.

Tijdens de wizard voor een printer toevoegen, wordt gevraagd welke printerpoort. Moet ik hier dan gewoon LTP 1 kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
dvdhoek schreef op 08 september 2002 @ 10:07:
Werken andere USB apparaten wel? Staan je USB poorten wel aan (bios)?
Ja, m'n muis en webcam hangen er ook aan. M'n muis werkt via alle USB-poorten.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Ik heb dezelfde situatie al meegemaakt.
Een nieuwe Compaq laptop met enkel USB en printers die dat helaas niet hebben.
Zo'n sitecom kabeltje gekocht en die werkt maar met een aantal typen printers.
In mijn geval werkte het dus niet.
Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe printer gekocht :)

Verwijderd

Topicstarter
succes
Ook krijg ik de melding: Dit stuurprogramma is niet digitaal (...?) Terwijl het gewoon de driver is waarmee ik de printer altijd installeer op XP.

Verwijderd

Topicstarter
succes
Nou, geen succes zonder stroom. Ik krijg weer de melding dat er een onverwachte fout is opgetreden tijdens de setup van de printer. *errorCode: S15,1068L)...

Zucht..

Verwijderd

Topicstarter
Lecram schreef op 08 september 2002 @ 10:11:
Ik heb dezelfde situatie al meegemaakt.
Een nieuwe Compaq laptop met enkel USB en printers die dat helaas niet hebben.
Zo'n sitecom kabeltje gekocht en die werkt maar met een aantal typen printers.
In mijn geval werkte het dus niet.
Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe printer gekocht :)
En er is geen andere oplossing voor, (laser)printer Canon LBP 660 werkt immers nog uitstekend...

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
texter, volgens mij maak je hier een dubbelpost met je andere topic, Parallele printer via USB-aansluiting....

Je geeft daar aan dat de interface niet geïnstalleerd kan worden (m.a.w. de parallelle-poort emulator). De reden lijkt me simpel: het stuurprogramma is niet XP compatible (daarom ook die driver-waarschuwing :z)

Kortom, het is geen probleem met de kabel of met de printer, maar met het stuurprogramma.

Oplossing?

- Windows 2000 98 of ME (zie url beneden) op je laptop zetten
- Wachten op een XP-compatible driver

Helaas is het maar afwachten of de driver er komt. Ik ken genoeg produkten waar helemaal geen 2000- of XP-driver meer voor komt. Vooral op het gebied van camera's, scanners en exotische hardware.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• GBits
  • Laatst online: 28-01-2025
http://80.247.198.48/faq_2.php?grp_id=1&prod_id=30
Er zijn maar 56 typen printers getest...

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op 08 september 2002 @ 10:34:
texter, volgens mij maak je hier een dubbelpost met je andere topic, Parallele printer via USB-aansluiting....

Je geeft daar aan dat de interface niet geïnstalleerd kan worden (m.a.w. de parallelle-poort emulator). De reden lijkt me simpel: het stuurprogramma is niet XP compatible (daarom ook die driver-waarschuwing :z)

Kortom, het is geen probleem met de kabel of met de printer, maar met het stuurprogramma.

Oplossing?

- Windows 2000 op je laptop zetten
- Wachten op een XP-compatible driver
Okee, mee eens. Maar hoe kan het dan zijn dat ik de printer wel geinstalleerd kreeg op m'n desktop waar ook XP op stond? Die driver-waarschuwing heb ik nooit eerder gezien..

• pinockio
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 10:46:
[...]

Okee, mee eens. Maar hoe kan het dan zijn dat ik de printer wel geinstalleerd kreeg op m'n desktop waar ook XP op stond? Die driver-waarschuwing heb ik nooit eerder gezien..
Of ík begrijp het niet goed of jíj... Je krijgt die melding toch al tijdens de installatie van dat kabeltje??? Dat heeft niks met de printer te maken, daar is nl. een TWEEDE stuurprogramma voor. Je moet eerst dat kabeltje met die diskette zien te installeren. En op je desktop heb je dat kabeltje niet nodig omdat je daar de parallelle poort gebruikt :Z

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 23:58
Zie http://80.247.198.48/driv..._id=1&prod_id=30&search=1
Dus geen driver voor XP en in de FAQ op diezelfde site zie je de printers die ondersteund worden.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op 08 september 2002 @ 11:08:
[...]

Of ík begrijp het niet goed of jíj... Je krijgt die melding toch al tijdens de installatie van dat kabeltje??? Dat heeft niks met de printer te maken, daar is nl. een TWEEDE stuurprogramma voor. Je moet eerst dat kabeltje met die diskette zien te installeren. En op je desktop heb je dat kabeltje niet nodig omdat je daar de parallelle poort gebruikt :Z
Hmmmm, ja daar heb je gelijk in. Maar dat kabeltje krijg ik dus niet geinstalleerd.

• pinockio
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 12:12:
[...]

Hmmmm, ja daar heb je gelijk in. Maar dat kabeltje krijg ik dus niet geinstalleerd.
Dan lukt het niet. (Zie ook de edit in mijn berichtje hierboven.) De kans dat er een XP-driver voor komt lijkt me niet groot, omdat er OOK al geen 2000-driver voor is.

Lijkt me dus kansloos zonder 98 of ME (dualboot?) - op die manier moet ik bijv. een camera die ik heb ook gebruiken. Tough luck.

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het een dual boot. bedankt voor je moeite en antwoorden waar je echt iets aan hebt (in tegenstelling tot vele andere forumgebruikers...)

• Vorlon
  • Laatst online: 22-04 19:35
Volgens mij heeft dat ding onder XP helemaal geen driver nodig. Is namelijk een standaard lpt poort. Miischien wel een idee om je lpt1 in het bios uit te zetten, zou best kunnen dat die botsen. Je laptop heeft namelijk wel lpt maar alleen geen connector aan de buitenkant. Als ie het dan nog niet doet lijkt me het eerder een defecte kabel.

Heb je de kabel/converter al eens op een andere pc geprobeerd?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik een printer met een parallele poort ook via de COM-poort van de pc aansluiten?

• pinockio
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 13:22:
Dan wordt het een dual boot. bedankt voor je moeite en antwoorden waar je echt iets aan hebt (in tegenstelling tot vele andere forumgebruikers...)
Bedankt voor de credits ;)
(En dat nog terwijl ik me wat critisch opstel :D)
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 15:19:
Kan ik een printer met een parallele poort ook via de COM-poort van de pc aansluiten?
Lijkt me niet. Parallelle poort = parallel; COM-port=serieel. (Zoek het verschil maar eens op; ik meen dat bij een parallelle poort - zoals de naam al zegt - data parallel wordt verstuurd (tegelijkertijd over meer lijnen) en bij een seriële poort... seriëel = achter elkaar aan.)

Opties:

- Windows 9x / ME (evt. dualboot)
- netwerk
- andere printer

Pagina: 1