Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] 3 Fans direkt naast elkaar, probleem.

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik moet voor men radiator 3x 90 mm fans direkt naast elkaar plaatsen zodat ik maw een rij fans heb. Deze rij fans zou ik vanboven in men chieftec plaatsen omdat dat de enige plaats is waar men radiator kan hangen.

Probleem: FAN | FAN | FAN

Het ijzer tussen 2 fans (FAN | FAN) is heel dun, een 5 mm ofzo. Den je dat dit mooi gaat blijven of krom trekken? Wat kan ik anders doen?

Dacht nog aan:

- Een soort duct maken en fans verder van elkaar (moeilijk).
- Kleinere holes, hoe groot moeten holes voor 90 mm fans eigelijk zijn?

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 12:09

decramy

root@birdie:~#

3*90=270mm

Een radiator van 27CM :?
is dit niet wat overdone?

Maar om ontopic te blijven:
als je de gaten rond maakt, kun je ze iets kleiner maken dan dat de fan is (bv een diameter van 85), waarodoor je al weer 5 mm dikker bent.
Als je er ook nog fanguards opzet, de druk naar buiten gaat, en het minder zal verbuigen.

En een kast is vrij stevig

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mwa, is alu radiator en is slechts 4 cm diep. Kan wel ongelooflijk veel water in, hoe ik die kast op een lan ga dragen is me nog een raadsel :) Thx, zal ik es proberen.

Verwijderd

1) bij de gamma/karwei/(vul je eigen DHZ winkel in) twee handles voor een la of een kast deur halen
2) 2 musketon haken
3) 2 draadterminals (van die dingen waar je ijzerdraad mee aan elkaar kan knijpen
4) wat isolatie materiaal, rond, voor verwarmingsbuizen
5) ducktape
6) haakjes voor op de kast

wat je dan verder moet doen laat zich wel raden, lijkt mij. en anders maar niet, zo heb ik het geprobeerd op te lossen >:)

volgens mij staat er ergens in de faq wel een link naar de precieze maten van verschillende maten fan's

HF & GL

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

decramy schreef op 08 september 2002 @ 10:19:
3*90=270mm

Dit is een beetje HEEL erg fout gerekent! Het gaat hier om 3x de oppervlakte van de fan's! Nou doe je de hoogte (of de breedte) x3.

ff voorgerekend (ik ga er vanuit dat de fan's een doorsnede van 9cm hebben):

0.25 x pie x 9 x 9 = 63.6 cm2 (dit is de opp van 1 fan)
63.6 x 3 = 190 cm2 (opp van 3 fan's dus)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 02:05

Tead

nnb

euh... een fanbehuizing is vierkant. het is de lengte.
die fan is 90x90, dus is de radiator minimaal 90mm breed.
er passen drie fans naast elkaar, dis wordt het minimaal 3x90=270mm
dus de radiator is minimaal 90x270=24300mm2

[ Voor 0% gewijzigd door Tead op 09-09-2002 00:43 . Reden: typo ]

Verwijderd

decramy schreef op 08 september 2002 @ 10:19:
3*90=270mm

is dit niet wat overdone?

Maar om ontopic te blijven:
als je de gaten rond maakt, kun je ze iets kleiner maken dan dat de fan is (bv een diameter van 85), waarodoor je al weer 5 mm dikker bent.
Als je er ook nog fanguards opzet, de druk naar buiten gaat, en het minder zal verbuigen.

En een kast is vrij stevig
Kan je doen, maar dan heb je ook meer herrie omdat de airflow belemmerd wordt. Gat van de fan is btw ca 88 mm dus je houdt maar 4mm over van je behuizing *slik* das dun

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 12:09

decramy

root@birdie:~#

k bedoelde de lengte!!

maar 4mm is te doen als je het met iets verstevigd.
Zoals die fanguard, de spanning gaat naar de buitenkant :)

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

ow, sorry, ik d8 dat je het over de totale oppervlakte had.

Verder klopt het idd dat die 90mm de lengte en breedte is, en niet de diameter van het 'gat' wat er in zit.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Waarom 3 90mm fans?? Niet een beetje overkill?

Een duct zorgt voor beter prestaties en is een stuk stiller: ik zou voor een duct gaan met maximaal 2 fans. Ik ben ook bezig met WC en ga voor een duct met maar 1 12cm fan.

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 15:23:
Waarom 3 90mm fans?? Niet een beetje overkill?

Een duct zorgt voor beter prestaties en is een stuk stiller: ik zou voor een duct gaan met maximaal 2 fans. Ik ben ook bezig met WC en ga voor een duct met maar 1 12cm fan.
een duct? leg uit :)
/me ik is ook bezig met wc

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Epsilon

Burning_acid schreef op 19 september 2002 @ 16:00:
[...]

een duct? leg uit :)
/me ik is ook bezig met wc
gewoon een bak die aan de ene kant de grote van je radiator heeft en aan de andere kant een grote heeft van een fan. De fan blaast dus over de gehele radiator in 1 keer, zonder dat er lucht langs gaat of de radiator ongekoelde delen heeft.

Verwijderd

Je kan ook een groot gat maken. De drie fans aan elkaar fietsen en deze over het grote gat monteren. Zodat de middelste "vrij"hangt tussen de twee buitenste in.
Moet je wel zorgen dat je aan de twee zijkanten de twee buitenste goed vastmaakt
Pagina: 1