Toon posts:

bios is stuk, wat nu.........

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo en H E L P,

nét dus mijn bios stuk geflashed, mijn computer bleef hangen tijdens het flashen, dus award bios is nu morsdood. Weet iemand waar ik dat ding kan laten reanimeren? of een nieuwe kopen....de bios zat op een abit va-6 mobo....

Verwijderd

De volgende stappen:

1)Het adres opzoeken van abit Nederland.
2)Brief schrijven met het probleem, oude bios versie, mobo specs, proc specs en zet erbij welke bios je wilde hebben.
3)Bios chip eruit pulliken (voorzichtig).
4)Bios chip in een stuk piepschuims steken.
5)Een 2 veilige enveloppen kopen met van de luchtbuiltjes aan de binnenkant.
6)Brief + Bios in envelop + retour envelop erbij met naam adres etc erbij. En allebij de brieven voldoende frankeren.
Op deze manier heb je hem het snelst weer binnen.

Je kunt ook proberen iemand te zoeken met hetzelfde mobo en dan die bios gaan flashen en net voor dat ie begint jou bios erin prikken (niet zonder risico's). Vraag aan anderen om meer details want ik heb het nooit gedaan.

Je kunt proberen alle hardware uit je pc te halen en er een oude isa videokaart in duwen lukt ook heel soms. Bij mij werkte het niet maar het is de moeite van het proberen waard.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for info,

ik kan dat van die isakaart wel even proberen, denk niet dat het werkt, ik heb ook nog een award type 586 (van een abit ax-5, 1 van de eerste atx boards) liggen. maar op die andere (kapote) bios staat type 686.

dus kortom niet geschikt????

anders inderdaad opsturen naar abit....of bellen voor een nieuwe...

Verwijderd

Ik denk niet dat het geschikt is. Met zekerheid durf ik dat niet te zeggen omdat ik optie 2 nooit zelf in de praktijk heb uitgevoerd. Ik zou die ISA proberen en als het niet lukt morgen snel dat ding op de post gooien, des te eerder heb je hem weer binnen. Wel vragen of ze er de nieuwe bios voor je op willen zetten. Scheelt je weer moeite

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:47

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Dat brieven schrijven en opsturen en dat gezeik is helemaal niet nodig! Gewoon ff Abit Nederland opbellen, krijg je een aardige gast aan de lijn en die stuurt een nieuwe BIOS dezelfde dag nog op. Volgende dag even tussen de post zoeken en de nieuwe BIOS chip omwisselen met de verotte, klaar is Kees.

Heb er zelf al een stuk of 4 laten opsturen :)

Verwijderd

Topicstarter
T H A N K S

gelijk om 10:00 uur ff bellen, na dat ze daar koffie gedronken hebben, (zijn ze aardiger !)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Naar een vriend gaan en daar een bootflop maken die automatisch je oude BIOS terugflashed. Als je die BIOS niet meer hebt, download je hem van internet.
Dan doe je een 8-bits ISA kaart er in, en verder niks, dus harddisks, geluidskaarten etc. allemaal disconnecten. Het enige wat je aan moet sluiten is de 8-bits ISA kaart.
Dan diskette erin en dan flasht die hem automatisch terug.

Verwijderd

Newman > Tja ik heb geen abit en bij MSI waren ze niet zo vriendelijk, ik moest alles doen wat ik boven beschreven heb en anders geen nieuwe bios. Dus vandaar.

Verwijderd

als je een werkend systeem bijdehand hebt, met een gelijkwaardige BIOS voet, kun je gewoon:

-eerst in de biosmenu van't werkende systeem
instellen dat'ie de BIOS cached;
-daarna computer uitzetten, bios vant werkende systeem eruithalen, maar erop laten zitten zodat'ie wel contact maakt
-computer opstarten, kapotte BIOS op de plaats van de goeie zetten, en de flash opnieuw uitvoeren.

Let op, het regent van het Flash programma foutmeldingen dat't BIOS niet voor't bord bestemt is. Klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Nét met Abit gebeld (zitten in Venlo, AMOR computer bv) en ik krijg een nieuwe opgestuurd incl. de laatste bios update...

kijk dat is nou eens een service...!!!

ik had hier nogeens meer aan gedacht, dat de importeur dat regeld voor je....er is hoop... er is toch service!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 09:45
Dat "help mijn BIOS is stuk" probleem had ik dus ook... Ook zonder ISA kaart kun je flashen (automatische bootflop)
Nu heb ik dat probleem niet meer.
Heb gewoon bij Display een flash-chip gehaald van hetzelfde type als mijn BIOS.
Deze heb ik er bovenop gesoldeerd, maar de cip-select pootjes heb ik via een schakelaar gedaan. Nu kan ik kiezen welke van de 2 biosjes ik gebruik :)
Hee !, nu heb ik een dual-bios system...

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Pagina: 1