Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Topicstarter
ik heb een paar foto's gemaakt en nu heb ik opeens van die rare vlekken erop staan, even een voorbeeld uit de foto:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/solomo/Image1.jpg
(info die ik erbij weet: iso 200, whiteballance=auto en er is een flits gebruikt)

die rare vlekken komen alleen op een zwarte achtergrond voor.

nu vraag ik me af wat het is, mijn eigen ideen:
- vlekken op de lens, echter hebben andere foto's (erna en ervoor genomen) niet dit probleem, lens ziet er ook niet vies uit.

-vage "spiegeling" van de flits, geen idee, kan dat?

tja en verder kan ik nergens op komen.

iemand dan maar enig idee wat het is en hoe ik het kan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het heel zelden ook wel eens. Ik denk dat het iets te maken heeft met een interne weerkaatsing in de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:16

Klippy

Still Game

Welke cam?

Heb ik ook vaak last van bij Finepix 1300, is ook niet de duurste. Is dacht ik weerkaatsing in de lens van de flits, bijvoorbleed op rook oid in de lucht.

Maar dat weet ik niet zeker :)

Was laatst nog 'n topic over, ff kijken of ik dat kan vinden.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Was het een zaal met veel mensen? dan wil het nog weleens warm/vochtig zijn.
Mischien zijn het kleine condens druppeltjes op de lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Topicstarter
en daar kan je dus niets tegen (laten) doen?
die rare vlekken komen alleen op een zwarte achtergrond voor.
hmm nog eens goed bij meerdere foto's gekeken, het komt er over de hele foto door, maar wel vooral bij een bepaalde serie foto's met veel donker, hierbij zit ook een echt 100% witte plek op een lichter stukje van de foto (14 v/d 56 hebben van die plekken :( )
edit:
Bierkameel schreef op 08 september 2002 @ 02:10:
Was het een zaal met veel mensen? dan wil het nog weleens warm/vochtig zijn.
Mischien zijn het kleine condens druppeltjes op de lens...
nee was buiten, de temperatuur was eigelijk redelijk met korte mouwen, en zakte niet echt snel.

edit2, even een post gemist (gaat ook zo snel):
LiquidSilver schreef op 08 september 2002 @ 02:09:
Welke cam?

Heb ik ook vaak last van bij Finepix 1300, is ook niet de duurste. Is dacht ik weerkaatsing in de lens van de flits, bijvoorbleed op rook oid in de lucht.

Maar dat weet ik niet zeker :)

Was laatst nog 'n topic over, ff kijken of ik dat kan vinden.
het is een olympus c-300zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 21:06
Geen stof op het CCD?
Maar als je het niet op elke foto hebt lijkt dat me onwaarschijnlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stofdeeltjes in de lucht, die je ziet vanwege de flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb het ook... Meestal als ik een flits gebruik... Echt irritant... Ik heb een powershot S30 by the way...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad stofdeeltjes in de lucht, of anders waternevel. Die dingen hebben zelfs een naam! Ze heten 'orbs' en er zijn fantastische websites over als zouden het een soort buitenaardse dingessen zijn :- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 15:25

spacy

+++

hee dankje nu snap ik waarom ik dit ook had in een zaal vol mensen,
het was een bal masque dus een zwak verlichtte zaal
de zaal zef had nog donkergrijze muren ook,
en de meesten personen waren donker gekleed,
ik had dit effect nog nooit daarvoor gezien, maar op die serie van 150 foto's zie ik het op bijna elke foto terug, wel op willekeurige plekken, dus ik wist als dat het geen vlek op de lens kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Topicstarter
dus die pics kunnen gepost worden in de september foto contest (nouwja als de orbs dan het hoofdonderwerp waren) :P
maar ik heb dan zo'n vermoeden dat het enige dat je ertegen kan doen is om in een stofvrije ruimte te gaan fotograferen of achteraf wegwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol. Als je nou een hele mooie scherpe makrofoto van een orb instuurt, nou wie weet. Ik ben met je eens dat het in elk geval aan het topic voldoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Nou hier de verklaring.....

De combinatie van het kleine oppervlak van de digitale camera CCD, een korte afstand tussen lens en flitser, een lens met heel korte brandpuntafstand en door flitslicht fel verlichte stofdeeltjes vlak voor de lens. Die factoren samen kunnen er voor zorgen dat er storende lichtvlekjes in de digitale opname voorkomen. Afhankelijk van de opname omstandigheden kan het effect variëren van een enkel digitaal retoucheerbaar vlekje tot een serie vlekken die de opname bijna onbruikbaar maken. Het verschijnsel is sterker maarmate zich meer stof en vuildeeltjes in de ruimte bevindt en het te fotograferen onderwerp donkerder is of minder belicht. Het gaat hier niet om een verschijnsel dat wijst op een defect of verkeerde constructie van een camera. Wel is het zo dat bepaalde type cameras zoals degene met FIXED FOCUS ipv AUTOFOCUS, hier beduidend meer last van hebben!!!!!, dit door onderstaand verhaaltje uitgelegd!!!

Het in de conventionele fotografie populaire kleinsbeeldformaat heeft een beelddiagonaal van meer dan 4 centimeter, een standaardlens heeft daarbij een brandpunt van ongeveer 50 mm. De CCD van een compacte digitale fotocamera heeft een diagonaal van zo'n 7 millimeter. Een gebruikelijk brandpunt is daarbij 8mm. Bij lenzen met zulke korte brandpunten is de lensopening eveneens heel klein. Daardoor worden objecten vlak voor de lens duidelijker afgebeeld dan het geval is met langer brandpunt lenzen met een grotere opening.

Stofdeeltjes en flitslicht

In ruimten die niet speciaal als stofvrije ruimte zijn ingericht zoals in laboratoria voorkomt zweven altijd wel stof- of huiddeeltjes in het rond. Soms zijn die met het blote oog zichtbaar. Bijvoorbeeld wanneer de ruimte donker is en er een straal helder zonlicht door een kier tussen gordijnen naar binnen valt. Die, meestal niet met oog waarneembare deeltjes spelen een rol bij het beschreven verschijnsel.

Flitslicht en helderheid.

Flitslicht vervangt daglicht of veel kunstlicht maar heeft een ander karakter. Kenmerkend is het geringe oppervlak waar het licht vandaan komt en het met toenemende afstand van de flitser sterk afnemend licht. De helderheid van flitslicht neemt af met het kwadraat van de afstand ofwel, bij twee keer verder weg resteert nog maar een vierde deel van het licht. Bij compacte camera's met ingebouwde flitser is het licht vlak voor de lens dus zeer fel, een meter verder een heel stuk minder.

Effect op digitale opname

Een stofdeeltje vlak bij de lens kan door de flitser dus zeer fel worden verlicht en als wit beelddeel door de CCD worden waargenomen Omdat op het beeldscherm of in een afdruk het CCD beeld sterk wordt vergroot wordt ook het lichtvlekje van een stofdeeltje sterk vergroot. Bij veel stofdeeltjes kunnen dat dus ook veel lichtvlekjes zijn.

Oplossingen:

Let op de maximale afstand tot het te fotograferen onderwerp waarbij het flitslicht effect heeft. Dit staat in folders en gebruiksaanwijzingen als flitsbereik aangegeven. Fotograferen met flits van objecten op grotere afstanden geeft onderbelichting waardoor eventuele stofvlekjes duidelijker zichtbaar worden.

Probeer zoveel mogelijk om de ingebouwde flitser als hulplicht te gebruiken, zorg zo veel mogelijk voor bestaand daglicht of kunstlicht.

Overleg met uw camera leverancier over een extra flitser die werkt met een zogeheten 'slave unit'. Deze flitser kan het effect voorkomen indien op enige afstand van de camera gebruikt, de ingebouwde flitser kan, enigszins afgeschermd dienen om de extra flitser met slave unit op tijd af te steken.

Het beschreven effect neemt af bij een aanmerkelijk langer lensbrandpunt zoals bij lange zoomlenzen, een grotere afstand tussen flitser en lens zoals bij grotere ( en duurdere) camera's en het gebruik van een externe flitser bij camera''s met extra flitsaansluiting of het gebruik van een slave flitser.

TIP: Rook vlak bij een camera met ingebouwde flitser kan soortgelijke lichtvlekken te zien geven. Houd pijp, sigaren en sigaretten dus liefst op enige afstand!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Topicstarter
hmm, das een duidelijk stukje, zou misschien interessant zijn voor de FAQ :)

goed ik weet dus weer genoeg, met een beetje photoshoppen (nouwja k gebruik psp) zijn die lelijke plekken gelukkig ook wel een beetje weg te werkenzolang er niet teveel zijn :*)
Pagina: 1