opnameprobleem cassettedeck

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 18:02
Dag mede tweakers, weten jullie nog? Werd vroeger gebruikt om muziek mee op te nemen (8>

Ik had nog een superdeluxe exemplaar in de kast staan, een Philips N8746.
Direct drive, gigantische hoeveelheid knopjes, geen bandtellertje, maar twee 3 cijferige LED displays, met een ingewikkeld "computergestuurd" zoeksysteem eronder. (nog meer knopjes)

Het ding doet het prima, alleen het opnemen lukt niet goed. De opname begint soms goed, maar al snel is het geluidsniveau veel te laag. Ik heb er al eens andere koppen in gezet, maar dat hielp ook niet echt. (waren van een ander merk..)

Enig idee waar ik naar moet zoeken?
Ik heb een multimeter, maar het apparaat zit mudvol met elektronica, en allerlei insteekkaartjes met nog meer electronica....

Misschien dat één van jullie dit defect een peuleschil vindt?

Atari portfolio Dos 2.11

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

stof in het record-volume knopje?

Alles kan stuk.

• Xanax959
Was dat maar waar, alle knopjes en stekkertjes zijn schoongemaakt.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Kijk eens hoe de aandrukrol eruit ziet.
Deze mag niet te erg spiegelen en vervuild zijn.
Daardoor kan de tape verkeerd over de opnamekop gaan, waardoor het geluid zachter en doffer wordt.
Ook de capstan as mag niet vervuild zijn.
Of heb je er bij het afspelen helemaal geen last van?
Ook zit er een schakelaar in die omschakeld tussen audio van en naar de kop die
misschien een beetje gaar is.

• Xanax959
Okee, zal ik naar kijken. Afspelen verloopt perfect, en ik heb een bandje met o.a. een toon waarmee ik de kop kan afstellen. Ik zal binnenkort kijken naar een schakelaar, alhoewel het meeste met tiptoetsen en "computergestuurd" werkt.

Atari portfolio Dos 2.11

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Je hebt toch wel meerdere bandjes geprobeerd, heb namelijk wel bij een aantal antieke Fuji en 3M bandjes last van precies ditzelfde probleem ;)

Hoe werkt de opname regeling? Stelt het deck het zelf in aan de hand van het geluidsniveau of werkt het met een draaiknop/drukknoppen?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Xanax959
Natuurlijk heb ik meerdere bandjes geprobeerd, voor de zekerheid getest in een ander deck van mij, een sony uit 1979.
De philips is een topmodel uit de jaren '80, de opnameregeling wordt handmatig ingesteld.
(potmeter)
Ik denk zelf dat er ergens een onderdeel als een elco of transistor of zo stuk is, omdat het afspelen zo goed gaat. Probleem is dat ik door de bomen het bos niet zie, het ding zit echt tjokvol gepropt met electronica.

Atari portfolio Dos 2.11

• Xanax959
Okee, ik heb het ding weer even aangesloten, een opname klinkt wat doffer dan het origineel, en het geluidsniveau is te laag, alsof ik het te zacht heb opgenomen...
Als ik de "post fading" knop gebruik, wordt het bandje niet alleen gewist, er komt ook een harde ruis op het linkerkanaal te staan. Zou het dan toch iets met de koppen zijn?

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1