[Slackware 8.1]Ifenslave vraagje

Pagina: 1
Acties:

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:52

No13

/me was here

Topicstarter
(jarig!)
Ik heb op mijn File server een tijdje geleden dmv ifenslave 2 intel kaartjes gebundeld met de bedoeling hier 200 mbit uit te kunnen halen.
Thuis heb ik een simpel 8-poorts switch en daar heb ik het toen aan de gang gekregen, mijn pc 1 nic, de server 2. Omdat ik er dus maar 1 had kwam ik niet over de 11 mb/s maar het werkte dus, pings gingen ook goed en leverde 0% loss op

Nu zit ik echter op een lan-party en hangt mijn server direct op de Core (een 3com CB9000) maar nu krijg ik dus gem 50% packet loss tot ik mijn 2e kaart loshaal...ligt dit aan de instellinen op de core of doe ik iets fout? (kabels + nic's zijn getest en niet de oorzaak)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

hmmm

geef es wat meer info. wat voor instellingen heb je gemaakt op die coreswitch ?
heb je daar een trunk ingestelt of heb je gewoon default instellingen gelaten

welk protocol gebruikt die core eigenlijk? ifenslave gebruikt namelijk round-robin (dwz 1pakket naar eth0 ander pakket naar eth1). Voor switchtrunking is er namelijk nog een ander protocol gebaseerd op gebruik. dus tot 100mbit word poort 1 gebruikt en bij gebruik worden er steeds meer poorten ingeschakeld tot het max wat was ingestelt (vaak 4 poorten) saturation oid heet dat.

stel voor dat je switch met saturation is ingestelt en je ifenslave met round-robin verklaart het waarom je 50% packetloss heb. de trunk op de core snapt het namelijk niet en dumpt de pakket in het niets.

probeer eens geen trunk in te stellen, dus sluit ze gewoon aan op normale poorten en zie wat er gebeurt, inbound heb je dan maar 100mbit, maar outbound heb je dan 200mbit. de switch herkent dan het macadres van je eerste kaart in je ifenslave en stuurt daar alle pakketten heen, maar outbound stuurt je ifenslave pakketten round-robin eruit en de switch verwerkt ze op macadres en verstuurt ze vervolgens naar de juiste poort(en)

probeer het anders een op een normale niet-configureerbare switch met een paar poortjes en sluit daar meerdere client computers op aan. Kijk eens wat je dan haalt.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:52

No13

/me was here

Topicstarter
(jarig!)
IK heb geen instellingen gemaakt, ding is niet van mij hoor :)
Ik weet wel zeker dat de poorten aan de kant van de core niet gebundeld zijn, maar omdat dit met nic express geen 50% packet loss opleverde weet ik dus niet in hoeverre dit de oorzaak zou kunnen zijn

welk protocol gebruikt de core? deze vraag begrijp ik niet helemaal....als je de blades met utp poorten bedoeld, deze waren volgens mij layer 2 of 3 (gok 2)

zoals ik al zei werkt het op me simpel 8 poort switchje wel, maar ik had het nog niet kunnen testen op de wat betere switches

Maar ik ga er maar vanuit dat ik de volgende keer ff de poorten moet laten trunken, nxt lan is in oktober dus dan zal ik wel ff testen (eerder heb ik geen 3com switch / core switch tot mijn beschikking)

toch bedankt voor je reaktie, ik zal zodra ik het antwoord weet het hier ff posten voor de misschien toekomstige problemen van mede GoT'ers