Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[voeding] wesp geeft sluiting?

Pagina: 1
Acties:

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-11 16:04
Ik heb hier een pc waarvan de voeding het begeven heeft. Dat ik hem opendraaide vond ik buiten twee mooie zwarte schroeiplekken op het printplaatje van de voeding ook een wesp...

Mijn vraag nu is of deze wesp de doodsoorzaak van de voeding geweest zou kunnen zijn. Geleidt een wesp electriciteit en biedt een voeding insecten de mogelijkheid om op deze manier sluiting te veroorzaken?

Het verbaast mij vooral dat de wesp er überhaupt in gekomen is. De fan blaast nl. naar buiten, dus ik ga er maar vanuit dat de pc uit stond dat de wesp naar binnen ging. Maar waarom??? Warm ofzo? Nou goed, die is voor de biologen onder ons...

Verdere info over voeding: 235watt ATX. Weet verder nog dat 'ie erg budget was (kostte ooit fl 35,- inclusief kast).

In conclusion: gaf mijn voeding de geest vanwege een wesp met een te lage weerstand of gaan budget voedingen domweg niet lang mee?

edit:
PS De wesp was dood ;-)

Verwijderd

autopsie plegen :P

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Jij vraagd je af hoe die voeding dood is gegaan. Wesp of zomaar.
Ik vraag me af hoe de wesp dood is gegaan. Voeding of zomaar.

Wesp kan er niet in als voeding aan staat.
Wesp kan er erg goed uit als voeding aan staat.

dus:
voeding uit wesp erin.
Voeding aan.
Stroom op wesp.

Zaten die schrieplekken wel dicht genooeg bij elkaar om er een west tussen te doen???

maar goed dat die wesp niet in je fan-motor is gekomen...dan kan je die ook niet meer gebruiken. :)
Maar wat doet een wesp in deze tijd van het jaar nou buiten het nest :?

• jhksema
Hmmm ja... had ik ook al aangedacht...

...nadat ik de wesp had weggegooid. Mijn forensische instincten zeggen mij natuurlijk vuilnis door te spitten, maar ja... ...is toch vuilnis hè?

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
een letterlijke bug :+

Doe eens een diode meting op je dooie wesp met een multimeter, dan weet je of dat de doodsoorzaak was van de wesp en/of voeding. B)

-

• jhksema
Bredend schreef op 07 september 2002 @ 22:24:
Jij vraagt je af hoe die voeding dood is gegaan. Wesp of zomaar.
Ik vraag me af hoe de wesp dood is gegaan. Voeding of zomaar.

Wesp kan er niet in als voeding aan staat.
Wesp kan er erg goed uit als voeding aan staat.

dus:
voeding uit wesp erin.
Voeding aan.
Stroom op wesp.

Zaten die schrieplekken wel dicht genooeg bij elkaar om er een west tussen te doen???

maar goed dat die wesp niet in je fan-motor is gekomen...dan kan je die ook niet meer gebruiken. :)
Maar wat doet een wesp in deze tijd van het jaar nou buiten het nest :?
Ojee... voel me bijna schuldig... Misschien heb ik wel een wesp vermoord!!!

Maar goed... interessant idee van je dat wesp er idd erg makkelijk uit kan als voeding aan staat... Zo voor de hand liggend dat ik er niet bij stil gestaan heb... Die schroeiplekken lagen trouwens redelijk ver uit elkaar (cm of 3(?)). Dus misschien laatste stuiptrekking? Als exit wesp betekent exit voeding staat de fan natuurlijk ook weer stil... Dan blijft de wesp wel liggen....

PS fan doet 't gelukkig nog... wordt momenteel actief een doel voor gezocht...

• bredend
Die wesp kan natuurlijk ook alleen maar een contact hebben gemaakt, zodat er ergens wat meer spanning op kwam staan. En daardoor een niet op zulke spanningen/stromen berekend component het leven heeft gegeven met als laatste activiteit het creeren van een plaatselijk verhoogde koolstof-concentratie.

• jhksema
Bredend schreef op 07 september 2002 @ 22:38:
Die wesp kan natuurlijk ook alleen maar een contact hebben gemaakt, zodat er ergens wat meer spanning op kwam staan. En daardoor een niet op zulke spanningen/stromen berekend component het leven heeft gegeven met als laatste activiteit het creeren van een plaatselijk verhoogde koolstof-concentratie.
Maar goed, of de wesp nu direct of indirect de oorzaak van de norit-secretie zou zijn, feit blijft dus dat insecten mijn hardware kunnen beschadigen. Zou ik iets kunnen doen om dit te voorkomen of is de kans hier op dermate klein dat ik dit als acceptabel risico kan afdoen en zojuist een freak-accident heb meegemaakt?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Ach, ik heb wel vaker bugs in m'n PC gehad en kan je vertellen dat een degelijke intakefan(lees hakselaar) veel probleemen al oplost/hakt voordat deze bij je voeding kunnen komen :D

Powered bij meergranenbrood.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
[b]
Mijn vraag nu is of deze wesp de doodsoorzaak van de voeding geweest zou kunnen zijn. Geleidt een wesp electriciteit en biedt een voeding insecten de mogelijkheid om op deze manier sluiting te veroorzaken?

Het verbaast mij vooral dat de wesp er überhaupt in gekomen is. De fan blaast nl. naar buiten, dus ik ga er maar vanuit dat de pc uit stond dat de wesp naar binnen ging. Maar waarom??? Warm ofzo? Nou goed, die is voor de biologen onder ons...
Fiets je ooit weleens over een fietspad ? Als je meewint heb krijg je allemaal vliegjes tegen je aan. Dat komt om dat die graag tegen de wind in vliegen. Waarom geen idee maar het is wel zo.

• jhksema
picobyte schreef op 07 september 2002 @ 22:52:
Ach, ik heb wel vaker bugs in m'n PC gehad en kan je vertellen dat een degelijke intakefan(lees hakselaar) veel probleemen al oplost/hakt voordat deze bij je voeding kunnen komen :D
Ehh... is standaard voedingsfan, dus outtake... Vermoeden is dan ook dat wesp naar binnen is gegaan dat fan uit stond...

• jhksema
Maeslant schreef op 07 september 2002 @ 22:52:
[...]

Fiets je ooit weleens over een fietspad ? Als je meewint heb krijg je allemaal vliegjes tegen je aan. Dat komt om dat die graag tegen de wind in vliegen. Waarom geen idee maar het is wel zo.
Ehh... ja. Dan moet je niet glimlachen toch? Maareh... rijd je dan niet gewoon tegen de vliegjes aan? Dan nog lijkt mij de outtake van een voeding toch wel een heel lokaal klein kut-luchtstroompje... (zelfs voor een wesp). Daarbij werkt een fan zoals picobyte al schreef ook nog als hakselaar. Mijn wesp was intact...

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Maeslant schreef op 07 september 2002 @ 22:52:
[...]

ja die geven hun zelf een wind mee GHIGHIGHI :P

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• bredend
Ik denk dat dit feit kan worden gereken tot de categorie 'uitzonderingen'. Je mag jezelf natuurlijk wel gelukkig prijzen dat je een letterlijke bug heb gehad, iets wat niet veel mensen zal overkomen.

Maar om terug te komen op die andere vraag: Ik ben van mening dat een cheap-ass voeding slechtere voltages geeft dan een kwaliteits voeding. Maar helaas beschikt een goede Enermax voeding naast een stevig prijskaartje ook over soms tot wel 3 fans. Iets wat de kans op herhaling van dit zeer droevige feit aanzienelijk vergroot.
Al is de tijd die een eventuele bug in de voeding zou doorbrengen wel laag is. 3 fans zorgen voor een dusdanige airflow dat de gevleugelde boosdoener er reeds spoedig uit vertrokken zal zijn.

Deze twee feiten tegen elkaar afwegend kan ik tot de conclusie komen dat vooral de prestatie's op het gebied van voltage's en stromen de doorslaggevende factor vormen.

• jhksema
Bredend schreef op 07 september 2002 @ 23:01:
Ik denk dat dit feit kan worden gereken tot de categorie 'uitzonderingen'. Je mag jezelf natuurlijk wel gelukkig prijzen dat je een letterlijke bug heb gehad, iets wat niet veel mensen zal overkomen.
Hmm... ja, als aarts-optimist zocht ik al naar de positieve draai die ik kon geven aan mijn niet werkende pc... GEVONDEN! Dank!
Maar om terug te komen op die andere vraag: Ik ben van mening dat een cheap-ass voeding slechtere voltages geeft dan een kwaliteits voeding. Maar helaas beschikt een goede Enermax voeding naast een stevig prijskaartje ook over soms tot wel 3 fans. Iets wat de kans op herhaling van dit zeer droevige feit aanzienelijk vergroot.
Al is de tijd die een eventuele bug in de voeding zou doorbrengen wel laag is. 3 fans zorgen voor een dusdanige airflow dat de gevleugelde boosdoener er reeds spoedig uit vertrokken zal zijn.
Aldus berustte hij zijn relaas voor peltier-koeling voor voedingen... Hmm... of anders scheermesjes op fanbladen nog een idee?
Deze twee feiten tegen elkaar afwegend kan ik tot de conclusie komen dat vooral de prestatie's op het gebied van voltage's en stromen de doorslaggevende factor vormen.
Okee, lekker pragmatisch: idd een computer moet het vooral doen (en blijven doen). Heb gelukkig al een nieuwe voeding...

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Over die insectjes op de fiets: ik fiets meestal zonder jas, en ik merk dat ik eigenlijk alleen vliegjes krijg als ik met een wit t-shirt fiets, en niet met een iets donkerder rood of grijs shirt. Volgensmij komt dit doordat insecten op uv-straling afgaan (en bloemen hebben nou eenmaal een duidelijk uv-patroon) en aangezien een wit t-shirt behoorlijk veel uv-straling uitzend door fluoricentie (ik krijg er namelijk ook minder bij bewolkt weer) word ik daardoor een insectenmagneet. Denk ook bijvoorbeeld aan de blauwe lampen tegen insecten.

• jhksema
Mnemonic schreef op 07 september 2002 @ 23:18:
Over die insectjes op de fiets: [...] Denk ook bijvoorbeeld aan de blauwe lampen tegen insecten.
Ehh... okee: ik zal geen uv-lamp in mijn case meer modden (??) Maw: Nou en?!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja, het is wel off-topic, afgezien van het feit dat het ook over insecten gaat, maar het was natuurlijk een reactie op Maeslant. Ik bedoel met blauwe lamp niet zo'n blacklight maar zo'n lichtblauwe lamp die je vaak bij slagers ziet en zo.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Arie Kanarie schreef op 07 september 2002 @ 22:28:
een letterlijke bug :+

Doe eens een diode meting op je dooie wesp met een multimeter, dan weet je of dat de doodsoorzaak was van de wesp en/of voeding. B)
ja een wesp geleid.
ken je de elektrische vliegenmeppers? mijn pa vind ze heeeeeeel erg leuk om mee te spelen, vooral met warm weer en hij een appeltje aan het eten is.
dan komt er om de paar minuten een wesp op af die hij dan vol vreugde gaat roosteren met de vliegenmepper.
dan ligt die wesp erop. eerst verdoofd, en alsie dan bijkomt zet hij de mepper weer aan en laat hij em net zo lang aan dat het achterlijf van de wesp knapt (gifbuideltje gaat kooken en barst uit elkaar).

dus een wesp geleid, goede kans dat het de doodsoorzak van je PSU is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

de wesp bevat vocht, die heeft dus iets aangeraakt wat dus niet zo goed was voor de wesp en je voeding.

[offtopic]
FireWurX

je icoon is fout!!1
moet C:\> zijn en niet C:\ ;)
die > sluit de directory af, na c: komt een openings \ en daar achter de directory en daar het sluitteken >.

Verwijderd

k vond een mug onder mn moederbord :?

maar goed dat DIE geen sluiting gaf :o

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 00:08:
de wesp bevat vocht, die heeft dus iets aangeraakt wat dus niet zo goed was voor de wesp en je voeding.

[offtopic]
FireWurX

je icoon is fout!!1
moet C:\> zijn en niet C:\ ;)
die > sluit de directory af, na c: komt een openings \ en daar achter de directory en daar het sluitteken >.
[offtopic]
OHHHH SHITTTTT!!!!
meteen ff weer met AnimationShop aan de gang.
en dan claim ik mijn stukkie van DOS wel te kennen. stomme ikke.

[back ontopic]
het is niet het vocht maar de mineralen en zouten die geleiden.
pure H2O geleid niet.
daarom wordt er zo vaak gedestileerd water in waterkoelingen gedaan.
dat is namelijk "as pure as you can get".

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1