XLR digitale uitgang cd speler

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hallo,

De digitale coax uitgang van mijn cd-speler geeft een te sterk signaal af aan mijn equalizer (Behringer Ultracurve 8024 PRO), waardoor deze gaat vervormen.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Wat heeft dat met xlr te maken ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Boomerang
  • Niet online
Koenzie schreef op 07 september 2002 @ 20:01:
Wat heeft dat met xlr te maken ?
De equalizer heeft een XLR ingang.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boomerang schreef op 07 september 2002 @ 20:05:
[...]

De equalizer heeft een XLR ingang.
AES/EBU ?
Hoe prop je daar een tulp kabel in?

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij moet jij even terug naar de lagere school van audio-techniek :)

• Boomerang
  • Niet online
jadjong schreef op 07 september 2002 @ 20:06:
[...]

AES/EBU ?
Hoe prop je daar een tulp kabel in?
Niet, daar moet een speciale kabel in met een XLR stekker.

Deze dingen dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Stekkers%20en%20Konnektors_bestanden/PROF-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Stekkers%20en%20Konnektors_bestanden/PROF-002.jpg

• jadjong
  • Niet online
Boomerang schreef op 07 september 2002 @ 20:09:
[...]

Niet, daar moet een speciale kabel in met een XLR stekker.

Deze dingen dus:
[afbeelding]

[afbeelding]
ik weet het verschil tussen een XLR stekker en een tulp stekker.
Slambam_ schreef op 07 september 2002 @ 20:09:
Volgens mij moet jij even terug naar de lagere school van audio-techniek :)
ik ?

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

da snap ik... maar waar heeft je eq. dan last van ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

situatie:
XLR ingang
Dig. Coax uitgang

Probleem:
EQ (Behringer Ultracurve 8024 PRO) vervormd door te sterk signaal.

Ik zou niet weten wat je er aan zou kunnen doen, kan je op het apparaat wat het ingangssignaal geeft het niveau wat terugschroeven :?

Eeuwige n00b

• jadjong
  • Niet online
Leon schreef op 07 september 2002 @ 20:19:
situatie:
XLR ingang
Dig. Coax uitgang

Probleem:
EQ (Behringer Ultracurve 8024 PRO) vervormd door te sterk signaal.

Ik zou niet weten wat je er aan zou kunnen doen, kan je op het apparaat wat het ingangssignaal geeft het niveau wat terugschroeven :?
Dat bergijp ik, maar op dat ding zit alleen een analoge XLR ingang.
Dus hoe krijg je er uberhaubt geluid uit als je er een digitale bron op aansluit zonder gebruik te maken van zijn analoge uitgang.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je van gebalanceerde digitale in/uitgang? :P moet je convertor voor hebben! :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• jadjong
  • Niet online
Als meneer de topicstarter de handleiding had gelezen dan was hij erachter gekomen dat er 2 manieren van aansluiten zijn.:
• Analoog (XLR/jack)
• AES/EBU (XLR) * jadjong Optioneel

Ik zie nergens Digitaal (coax) staan.

Handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/de_jong_jj/GoT/handleiding.jpg

• Boomerang
  • Niet online
De equalizer heeft een digitale XLR ingang op AES/EBU uitbreidingsprint in de equalizer. Tussen de equalizer en de cd-speler heb ik een kabel met aan de ene zijde een cinch-stekker en aan de andere zijde een XLR connector. Het enigste probleem wat ik heb is dat het signaal wat uit de cd-speler komt te sterk is voor mijn equalizer.

edit:

Sorry dat ik niet gelijk doorgegeven had dat de equalizer een uitbreidingsprint had. Geheel mijn fout...

• jadjong
  • Niet online
Boomerang schreef op 07 september 2002 @ 20:44:
De equalizer heeft een digitale XLR ingang op AES/EBU uitbreidingsprint in de equalizer. Tussen de equalizer en de cd-speler heb ik een kabel met aan de ene zijde een cinch-stekker en aan de andere zijde een XLR connector. Het enigste probleem wat ik heb is dat het signaal wat uit de cd-speler komt te sterk is voor mijn equalizer.

edit:

Sorry dat ik niet gelijk doorgegeven had dat de equalizer een uitbreidingsprint had. Geheel mijn fout...
sp-dif uit naar AEX/EBU in kan wel, maar is alleen niet gegarandeerd (volgens SOS hier)

In deel 2.1.2 van de handleiding staat dat je het ingangsniveau en het uitgangsniveau af kan stellen, helpt dat niet?

Druk bij het hoofdscherm op toets A en dan zou het volgens dit pdf'je van behringer.com moeten werken.

• Boomerang
  • Niet online
Dit is een slechte vertaling in het Nederlands, als je de duitse tekst leest zie je dat je alleen maar het niveau kan aflezen, niet kan regelen. Dit kan namelijk alleen met het uitgangsniveau

• jadjong
  • Niet online
Boomerang schreef op 07 september 2002 @ 21:13:
Dit is een slechte vertaling in het Nederlands, als je de duitse tekst leest zie je dat je alleen maar het niveau kan aflezen, niet kan regelen. Dit kan namelijk alleen met het uitgangsniveau
Lekkere zooi daar |:(

Ben bang dat je met weerstanden moet gaan klooien. Vreemd eigenlijk, want AES/EBU is 5volt en sp/dif 0.5volt. He zou dus eigenlijk alleen maar zachter moeten klinken.

• Boomerang
  • Niet online
jadjong schreef op 07 september 2002 @ 21:20:
[...]

Ben bang dat je met weerstanden moet gaan klooien. Vreemd eigenlijk, want AES/EBU is 5volt en sp/dif 0.5volt. He zou dus eigenlijk alleen maar zachter moeten klinken.
En toch kan het niet aan de cd-speler liggen want ik heb het ook met de dvd-speler geprobeerd. :?

[ Voor 0% gewijzigd door Boomerang op 07-09-2002 21:25 . Reden: waar is de smilie :S gebleven :P ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

mr_petit

opperprutser

jadjong schreef op 07 september 2002 @ 21:20:
[...]

Heeft nix met harder of zachter te maken (het is DIGITAAL |:( |:( , 5Volt betekend niet een harder signaal dan 0,5v)

Je hebt geluk dat het van s/pdif naar aes/ebu moet (andersom gaat nog veel vaker fout) (sterker nog; het zou moeten werken, maar dat doet het dus niet)

De muziekdata in s/pdif is hetzelfde als in aes/ebu, alleen is de subcodedata anders (aes/ebu bitjes vs. s/pdif bitjes)
Ook is zowel de spanning (2-7v voor aes/ebu, 0,5v voor s/pdif) als de impedantie (aes/ebu 110ohm, s/pdif 75ohm) anders (er bestaat ook 75ohm aes, maar dat gaat via een BNC)

In dit documentje van Rane kan je vinden hoe je een convertor moet bouwen (fig. 1 is de makkelijkste), maar dit vormt geen garantie dat het werkt. De voorbeeldjes zijn wel voor een aes output->s/pdif input, maar het kan zijn dat er iets met de impedantie is. (nu maar hopen dat je genoeg signaal over houdt...)

Een echte convertor resampled de boel (nou ja, de subcode iig), maar dat is veel te ingewikkeld voor zelfbouw (die dingen zijn ook duur)

Is je kabel wel goed?

"man is not truly one, but truly two,"

• jadjong
  • Niet online
mr_petit schreef op 07 september 2002 @ 23:34:
[...]

Heeft nix met harder of zachter te maken (het is DIGITAAL |:( |:( , 5Volt betekend niet een harder signaal dan 0,5v)
7(8)7 7(8)7 7(8)7

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Coax uitgang is digitaal en ja, op een analoge ingang kraakt dat, en door de inpedantie van de lijningang kun je je digitale coax uitgang ook mollen. Je kunt evt ook DA convertor aanschaffen of gewoon de analoge uitgang van de cd/dvd speler gebruiken ;)

• jadjong
  • Niet online
Fairy schreef op 08 september 2002 @ 01:04:
Coax uitgang is digitaal en ja, op een analoge ingang kraakt dat, en door de inpedantie van de lijningang kun je je digitale coax uitgang ook mollen. Je kunt evt ook DA convertor aanschaffen of gewoon de analoge uitgang van de cd/dvd speler gebruiken ;)
Die analoge ingang waar jij het over hebt is digitaal geworden (aes/ebu)

• Boomerang
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik zal nog voor de zekerheid even kijken of het aan de kabel ligt.
Pagina: 1