Toon posts:

stofzuiger op fan's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil zo weer eens mijn servertje 'ontstoffen'. Normalitair doe ik dat door een krachtige stofzuiger (1400 watt) op de fans te zetten en zo (met veel kabaal) het stof uit deze fans te zuigen. Nu vraag ik me af, is dat wel goed voor de fans en het moederbord/voeding waar die fans nog aanzitten.

Je zou zeggen dat de fans weer stroom gaan genereren net als een dynamo. Ik heb net ff getest met een multimeter en twee oude fans (60mm en 80mm) maar kon geen opgewekt voltage ontdekken. Zijn de fans hier op beveiligd of doe ik toch iets fout met het testje?

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

kweetnie zeker maar volgens mij wordt er geen stroom opgewerkt als je dat doet

errmmm waarom weet ik dit niet als student elektro (1e jaar :P)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NeverSeen schreef op 07 september 2002 @ 18:31:
kweetnie zeker maar volgens mij wordt er geen stroom opgewerkt als je dat doet

errmmm waarom weet ik dit niet als student elektro (1e jaar :P)
offtopic:
Omdat je waarschijnlijk dan nooit oplet ;)

Ennuh neej fans maken geen spanning, altans ze geven het niet door aan je pc, het werkt namelijk niet als een dynamo... :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Volgens mij moet je er wel mee oppassen dat je door het stofzuigen niet te dicht op de fan komt, want een paar fans die ik zo heb gezogen ratelen tegenwoordig wat als ze draaien :|

Verwijderd

Topicstarter
ok... krijgt neil vanavond weer een flinke schoonmaakbeurt.. mag ook wel na 60 dagen als stofzuiger te hebben gespeelt :)

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

MrOizo schreef op 07 september 2002 @ 18:36:
Volgens mij moet je er wel mee oppassen dat je door het stofzuigen niet te dicht op de fan komt, want een paar fans die ik zo heb gezogen ratelen tegenwoordig wat als ze draaien :|
doe het gewoon met een kwastje en dan de stofzuiger er bij werkt goed doe ik altijd. en je maakt je fans niet kapot

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
idd, klein kwastje en de stofzuiger er vlak bij is perfect.

Yamaha FZ1 :-)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een luchtfilter, dus dat scheelt. Ik doe het wel eens met de stofzuiger: op een kwart van de cirkel en dan gaat het ding draaien en is het daarna (niet helemaal) schoon. Dat met een 1500 Watt Philips.

LinkedIn WoT Cash Converter

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 08:32

StratoFarmer

Anke :*

waarom zouden die fans niet als dynamo werken dan?
(ik heb bij natuurkunde toch begrepen dat het altijd zo moet zijn....flux enzo)
zit er een bescherming op?

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• NeverSeen
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

magneten zitten aan de buitenkant niet aan de as dus er treed geen verandering op in de flux??????????????????????????????? jongens het is een ramp

Verwijderd

fan wekt geen stroom op als je de stofzuiger er op zet. kan het wel effe na meten als je het perse wilt weten.. maar in iederval levert het geen gevaar op voor je pc, de stroom die hij zou kunnen opwekken ( als hij zou werken als dynamo wat hij niet doet) door middel van zuigkracht van je stofeter is minimaal, en levert dus zeker geen gevaar op. ( natuurlijk wel je pc'tje effe uitzetten ;)

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Wat denk jij van de statische electriciteit die je opwekt met 1400watt stofzuiger...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het klopt idd dat een motor stroom op kan wekken.

Zet je er stroom op -> fan gaat draaien
Draai je aan de fan -> er wordt stroom opgewekt (dynamo).

Bij 12v draait de fan normaal op zo'n 3000~5000 toeren /min(weet niet precies). Een stofzuiger zal misschien de 500 toeren halen -> 1,2v. Das erg weinig.

Wat kaasie zegt beaam ik dus :).

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 23:28
MrOizo schreef op 07 september 2002 @ 18:36:
Om deze reden zou ik et al niet doen, als ze gewoon lucht aan zuigen maken ze al lawaai maar als ze ratelen zijn echt vreselijk irritant.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Die fan wekt geen spanning op, maak je daar maar geen zorgen over.

Hehe, maar wel uitkijken dan... Ik schoot een keetje uit met de stofzuigerslang en er vloog zo een blad van de ventilator om me oren. Die was dus kapoet, maar k heb het creatief opgelost :)

System specs

Verwijderd

Wattenstaafje en een kruimeldief werkt ook heel goed en je sloopt ze iig niet

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Doe het al echt jaren. Nooit een fan mee gemold.

Stofzuiger + bortel-opzetstuk = schone fans.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
magneten zitten aan de buitenkant niet aan de as dus er treed geen verandering op in de flux?????????????????
MMM bij een motor zitten de magneten toch ook aan de buitenkant? De binnenkant wordt dmv koolborstels van een wissellende spanning voorzien en dus zal de rotor draaien.

Om dit verhaaltje even terug te koppelen op jouw fannetjes zou er theoretisch een spanningkje ontstaan. Maar als je een aantal jaartjes elektro hebt gehad wordt je ook geleerd dat de rendement van een elektromotor zeer laag is, zeker met jouw fannetjes. Er zal dus niks gebeuren.

-

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik doe het al jaren no probs mee gehad. tis nog leuk ook :P

Niet te lang natuurlijk, maar dat ratelen zou natuurlijk wel kunnen... iig nooit last van gehad *klop *klop

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 06:34
ik hou bij het stofzuigen altijd een vinger op het midden van de ventilator, dan gaat-ie niet draaien, en het stof komt alsnog netjes tussen de koelribben uit. Volgens mij mol je de lagertjes in zo'n fan als-ie te hard draait.... ik heb idd ook al een paar keer gehad dat de fan na een flink portie stofzuigen (ZONDER de fan stil te zetten) erna flink ratelde.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Ik haal de fans eruit en blaas ze met perslucht schoon. Werkt altijd weer perfect en nooit problemen mee gehad...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 16:21

Part

Helemaal niets.....

De spoelen die in de fan zitten wekken wel spanning op als je de fan laat draaien (dmv een stofzuiger) maar de spanning komt niet op de aansluitdraden te staan.
De spoelen worden namelijk aangestuurd door een stukje electronica in de fan.
Deze electronica voorkomt dat de spanning doorgegeven word.

Echt goed is het niet voor de fan maar dat heeft er mee te maken dat er aan 1 kant getrokken word door de luchtverplaatsing waardoor het lager zwaarder belast word.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

komt er niemand op het idee om gewoon de fan los te koppelen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

weet hier dan niemand dat (bijna alle) fans polariteit beveiliging hebben?
gaat doormiddel van een set diodes.
dus als je de fan draait kan de stroom er helemaal niet uit, maar je kan er wel stroom in sturen en dan gaat de fan draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1