I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)
Verwijderd
Iets te snel geantwoord, de vraag is wat algemener...
Je moet inderdaad afwegen zoals hieronder staat wat je zelf het leukste vind. Ik ga altijd voor een karakter die vanalles een beetje is, de allrounder als het kan. Dus en fysieke kracht, en magie...
Verwijderd
Dat is dus lastig want ik weet niet wat je in het spel nodig hebt.Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 17:58:
welke richting wil je op?
priest fighter thief mage etc?
Opzich vind ik de Elven wel stoer, maar vervolgens komen ze ook nog een keer met half elves en halflings enz.
En als je die keuze hebt gemaakt. moet je ook nog een een groot aantal andere dingen en instellen.
Hoe weet je het nu dat je het goed doet, zonder dat je jezelf in de problemen helpt in het spel.
I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)
Verwijderd
Verwijderd
Het ras is niet van belang; het gaat om de punten die je verdeeld. Let eens op de teksten die erbij staan. Fighter/Barbarian heeft Strength nodig. Sorceror heeft Concentration nodig. Het staat allemaal in tekst erbij
HET BESTE dat je kunt doen is het boekje doornemen. Ik weet het het is lastig maar het voordeel van het boekje is dat het makkelijker lezen is
Toch maar ff het boekje goed door lezen dus.Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 18:06:
Loque: het spel is met ELK karakter te spelen. Alleen kun je het jezelf makkelijker maken of moeilijker.
Het ras is niet van belang; het gaat om de punten die je verdeeld. Let eens op de teksten die erbij staan. Fighter/Barbarian heeft Strength nodig. Sorceror heeft Concentration nodig. Het staat allemaal in tekst erbij
HET BESTE dat je kunt doen is het boekje doornemen. Ik weet het het is lastig maar het voordeel van het boekje is dat het makkelijker lezen is
Maar dan nog zal de keuze moeilijk worden denk ik.
Verwijderd
Gooien van spells? Of loopt je liever rechtstreeks richting de bad guys al zwaaiend met een zwaard, aks of je blote handen (ja dat kan ook
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Dat is het probleem, beide heeft wel wat.Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 18:35:
Loque: geef eens wat meer info over wat je leuk vind
Gooien van spells? Of loopt je liever rechtstreeks richting de bad guys al zwaaiend met een zwaard, aks of je blote handen (ja dat kan ook)
Zelf vind ik elven erg stoer, omdat ze snel zijn en zien er vaak cool uit.
Ook het gebruik van b.v. bogen/kruisbogen vind ik mooi, maar meestal is dat niet handig bij close combat. Dus met zwaarden werken moet ook die persoon ook kunnen.
Het gebruiken van magie is natuurlijk bij een rpg bijna onmisbaar. (vind ik)
Dus iets van elf/half elf. Misschien ook wel human.
En dan met classes zoiets als: druid/paladin/ranger/roque/sorcerer
Vooral die laatste keuze van classes is moeilijk vind ik.
Verwijderd
Loque: wat je moet beseffen is dat het zelf proberen hier een grote faktor is. Je speelt niet zomaar een game maar het moet een ervaring zijn. En ervaring doe je op door dingen fout te doen en niet door dingen goed te doen. Oftewel je maakt fouten (onherroepelijk) in het spel die je zwakker maken maar die fouten zijn 9999 van de 10000 keer niet schadelijk.
Verder: je kunt een extra char inhuren waarmee je fouten kunt compenseren. Stel je kunt zelf geen Traps omzeilen dan neem je een thief mee die dat wel kan.
Dat is wel handig idd.Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 18:45:
Dat is inderdaad het leukste maar als het je eerste grote RPG is kan ik me voorstellen dat je afknapt als je na 10 dagen erachter komt dat je een en ander structureel fout heb gedaan ("verloren tijd").
Loque: wat je moet beseffen is dat het zelf proberen hier een grote faktor is. Je speelt niet zomaar een game maar het moet een ervaring zijn. En ervaring doe je op door dingen fout te doen en niet door dingen goed te doen. Oftewel je maakt fouten (onherroepelijk) in het spel die je zwakker maken maar die fouten zijn 9999 van de 10000 keer niet schadelijk.
Verder: je kunt een extra char inhuren waarmee je fouten kunt compenseren. Stel je kunt zelf geen Traps omzeilen dan neem je een thief mee die dat wel kan.
Wat wel erg tijd rovend is dat je een char kiest, vervolgens na een aantal uren er achter komt dat het toch niet is wat je wilt.
Moet je weer helemaal op nieuw.. dat is wel vervelend.. voorlal omdat je dan overnieuw moet beginnen en alle dingen die je al eens gedaan hebt of waar je al geweest bent nog een keer moet doen.
nog een klein vraagje, maakt het echt wat uit wanneer je een vraag van iemand of een conversatie met iemand bot afhandeld. En dan bedoel ik in de rest van het spel?
Verwijderd
Ok! Dat is duidelijkLoque schreef op 07 september 2002 @ 18:41:
[...]
Dat is het probleem, beide heeft wel wat.
Ook het gebruik van b.v. bogen/kruisbogen vind ik mooi, maar meestal is dat niet handig bij close combat. Dus met zwaarden werken moet ook die persoon ook kunnen.
Dus iets van elf/half elf. Misschien ook wel human.
En dan met classes zoiets als: druid/paladin/ranger/roque/sorcerer
Vooral die laatste keuze van classes is moeilijk vind ik.
Een Ranger en een Sorceror zijn vergelijkbaar: beide gooien dingen
Sorceror is op zich makkelijk qua handling. Alleen soms moet je je avatar het werk laten doen want een sorceror is zwak. Voordeel hij/zij kan beesten (familiairs) oproepen (special class: conjurer) en van afstand dingen gooien.
Een sorceror kan ook lichte wapens hanteren maar kan niet veel hebben
Ranger is goed met bogen en kan ook licht wapens/armour hebben. Globaal gezien net als de sorceror zwak in melee combat (=close combat).
Beide kunnen dus eerst de vijand pakken en dan de opgeroepen wezens. Eventueel door de beesten af te houden met een familiair of huurling.
Voor melee combat komt je uit op Fighter, Barbarian, Monk. Deze kunnen de allerzwaarste wapens/armor aan. Maar je moet eerst door de beesten heen voor je bij de echte vijand komt (die die beesten oproept) omdat ze niets op afstand kunnen.
Roque heb ik geen ervaring mee
Skills: die staan beschreven in het boekje maar Sorceror moet ALLES in Concentration hebben. Hogere concentration zorgt ervoor dat de kans dat een spel onderbroken word veel kleiner word
Fighter, Barbarians, Monk dienen Strength te hebben
Voor de rest zijn er
Ikzelf kan absoluut niet goed met spells omgaan. Dus ben ik een fighter/barbarian geworden. Daar kwam ik ook na 5 uur spelen (van Baldurs gate weliswaar) achter. Jammer maar beter overnieuw beginnen dan tegen me zin spelen.
Dus wat deed daaf258 die koos een dwerg ging voor fighter. En speelde heerlijk BG uit.
En nu met Never Winter Nights. Weer het zelfde. Dwerg als Barbarian. Beregoth D'Axe heet ie. 1 keer raden wat het favoriete wapen is
- specs - audioscrobbler -
Verwijderd
Ik speel nagenoeg altijd als wizard/sorceror
Verwijderd
Deed behoorlijk veel schade maar dat was niet eens het leukste
Hij kon 3x (!!!) per beurt schieten, iedereen ging plat voordat mijn fighters bij ze waren of zij bij ons
Verwijderd
Heb uiteindelijk gekozen voor de half-elf/ranger type.
Snel met bogen (soms nog wel wat onnauwkeurig) en goed met messen en zwaarden.
In het begin kom je een ene Timo tegen die echt 100000x die 175GP waard is om in te huren.
Die is zo handig met sloten/kisten/vallen/deuren enz. en zijn sneak attack is ook super goed (vaak 10-15 hp met een backstab er af)
Alleen nu zit ik met het volgende. Ik heb de eerste missie afgerond die eindigd in de kelders.
Vervolgens kom je bij de zombie's
Eerder kun je ook nog in een huis genaamd "trades of blades" Hier kun je mensen huren.
Alleen kun je maar 1 persoon met je mee nemen (toch?)
Nu is het probleem als volgt.. wie neem je mee?
Je kan uit verschillende types kiezen.
Misschien is de vraag beter, wat heb je nodig in komende uren
Geef mij altijd maar een mage of een soort van archer/mage.
Yuk, close combat ik moet er niet aan denken al die monsters zo dicht bij mij
Verwijderd
In BG ook een party samengesteld uit gasten die ik leuk vind om te spelen, zo heb je the best of both worlds.
Persoonlijk ga ik voor een thief met speciale aandacht voor lockpicking en stealth/hide in shadows)
Verwijderd
Redtiger is een warrior: die slaat die kisten kapot en traps loopt ie gewoon over heen. Dat is trouwens de enige die ik meegenomen heb. Huurlingvrouwtje Sharwyn heeft een prive-quest.
Ja: 1 kun je meenemen. Mogelijke huurlingen: Boddyknock Glinckle, Daelan Redtiger (warrior), Grimgnaw, Linu La'Neral, Sharwyn, Tomi Undergallows (thief).
Sterft een huurling respawnd hij bij een altaar
Ik weet niet of een Ranger ook een beest kan oproepen. Maar met mijn Sorceror kan ik 2 extra beesten oproepen
Zou toch wel een super uitkomst zijn.
Later zul je nog wel tegenover zwaardere vijanden komen te staan en dan zul je een echte fighter nodig hebben als henchman.
Nee, het maximum wat je kan meenemen is een dier en een andere persoon. Meer kan volgens mij niet.Loque schreef op 08 september 2002 @ 20:28:
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere personen mee te nemen die je hebt ingehuurd?
Zou toch wel een super uitkomst zijn.
En deuren die op slot zitten dan?Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:26:
Sorry maar Timmo sucks. Neem Daelan Redtiger die is veel sterker en beter.
Redtiger is een warrior: die slaat die kisten kapot en traps loopt ie gewoon over heen.
Verwijderd
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:25:
Je kan vaak nog een aantal henchmen inhuren, gaat wel ten koste van je experience, ...
Volgens mij is dat niet zo
Experience met henchman/beesten levert meer op dan zonder henchman/beesten.
XP word bepaald over het gemiddelde van de levels van alle chars samen (dus eigen popje, henchman). Hoe lager het level en hoe sterker de vijand des te meer XP (het is niet erg veel meer maar wel meer
Henchman ligt altijd 1 level lager dan jou poppetje.
(zie boekje voor een complete beschrijving)
In bg2 en dan vooral met de expand TOB kon ik ook zo'n hele party beestjes oproepen. De vijand schrok zich elke wezenloos als die dat leger van mij zag aankomen.Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:26:
Ik weet niet of een Ranger ook een beest kan oproepen. Maar met mijn Sorceror kan ik 2 extra beesten oproepen
Verwijderd
Kapotslaan
Voor de anderen:
Zie een van mijn vorige posts voor alle henchman
Tha_Freak schreef op 08 september 2002 @ 20:33:
[...]
In bg2 en dan vooral met de expand TOB kon ik ook zo'n hele party beestjes oproepen. De vijand schrok zich elke wezenloos als die dat leger van mij zag aankomen.
Ja! Ik ook Skeleton Warriors waar je niet goed van werd
En in deel 1 ook: met dat kasteel rechtsonder waar die vuurgoblins(?) steeds terug kwamen
Timo is idd van het ras halfling en als class heeft ie rogue.Towbitis schreef op 08 september 2002 @ 20:30:
Weet je zeker dat die figuur Timo heet? Is dat niet de halfling Tony? Zo ja, dat is volgens mij de beste keus die je kunt maken voor het eerste gedeelte van het spel.
Later zul je nog wel tegenover zwaardere vijanden komen te staan en dan zul je een echte fighter nodig hebben als henchman.
Kom je in het begin van het spel tegen (in de kerk waar al die zieke mensen liggen en waar je voor de tweede keer praat met die chick (naam ff kwijt
Verwijderd
Zie pagina 36 en 37 van het boekje
Wel jammer dat er in deel 2 een limiet op zat.Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:35:
[...]
Kapotslaan![]()
Voor de anderen:
Zie een van mijn vorige posts voor alle henchman
[...]
Ja! Ik ook Skeleton Warriors waar je niet goed van werd![]()
En in deel 1 ook: met dat kasteel rechtsonder waar die vuurgoblins(?) steeds terug kwamen
Als je in deel 1 een wand of summoning kon bemachtigen waren de rapen pas echt goed gaar.
U heeft een ernstige obsessie met het boekje zie ik.Volgens mij heet die gast: Tomi 'Grin' Undergallows hoor.
Verwijderd
Tha_Freak schreef op 08 september 2002 @ 20:40:
Wel jammer dat er in deel 2 een limiet op zat.
Als je in deel 1 een wand of summoning kon bemachtigen waren de rapen pas echt goed gaar.
U heeft een ernstige obsessie met het boekje zie ik.![]()
Die limiet was te omzeilen. Een vriend van me heeft ooit voor zichzelf een editor gemaakt voor BG2 waarin pijnlijk duidelijk werd dat onder andere maar 50% van de spells aktief was
Ik ken de paginanummers uit mijn hoofd
Ben namelijk het boekje van IWD2 aan het doornemen en aan het kijken of ze veel veranderd hebben aan de spells tussen IWD/IWD2 en NWN/BG
Kan niet wachten om zelf het boekje van NWN door te nemen.Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:45:
[...]
Die limiet was te omzeilen. Een vriend van me heeft ooit voor zichzelf een editor gemaakt voor BG2.
Ik ken de paginanummers uit mijn hoofd
Ben namelijk het boekje van IWD2 aan het doornemen en aan het kijken of ze veel veranderd hebben aan de spells tussen IWD/IWD2 en NWN/BG
Eerst maar even het geldtekort
Ach ik hou me tot die tijd wel bezig met Morrowind.
Toch maar weer eens bg1 uit de kast halen.
Heb het toendertijd nooit uitgespeeld
Klopt ja.. grappig ventje.Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:39:
Volgens mij heet die gast: Tomi 'Grin' Undergallows hoor.
Ben nu begonnen tegen de zombie's met limu (zo heet ze geloof ik)
Maar als ik het zo hoor kan ik dus beter die grote half-orc met z'n dubbel zijdige aks mee op sleeptouw nemen
Verwijderd
Met een Sorceror is dat geen goede taktiek
(Linu La'Neral bedoel je
lolVerwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:54:
Dat grappig word irritant na een paar uur. Weet je wat irritant is van die gast? Hij loop METEEN naar een trap toe. Ookal lopen er gasten rond die eerst dood moeten.
Met een Sorceror is dat geen goede taktiek![]()
(Linu La'Neral bedoel je)
Anywayz.. weer genoeg tips om weer een groot aantal uren zoet te zijn
Wat ik trouwens ook vervelend vond was dat na het completeren van het ritueel en de stap door de portal dat ik al mijn openstaande quests niet meer kon afmaken. Dus behoed jezelf voro die stap.....
Toch maar eens een andere sig bedenken :P
Ik heb het ff geprobeert maar timo ruled toch echt de pan uit hoorVerwijderd schreef op 08 september 2002 @ 20:26:
Sorry maar Timmo sucks. Neem Daelan Redtiger die is veel sterker en beter.
Redtiger is een warrior: die slaat die kisten kapot en traps loopt ie gewoon over heen. Dat is trouwens de enige die ik meegenomen heb. Huurlingvrouwtje Sharwyn heeft een prive-quest.
Heb die andere gasten een tijdje bij me gehad, maar ze krijgen nog geen 75% van de kisten en deuren open. Terwijl Timo over de 90% komt.
En ik baal er van als ik niet door een deur kan of niet in een kist kan komen of in een rot val loop.
Nadeel is dat ie echt super slap is en en zomaar dood gaat.
Maar ja keuzes moet je maken, gelukkig kan ik de meeste vijanden in mijn eentje wel aan
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Mwoa, hier moet je naar mijn mening mee uitkijken: een alles een beetje, maar niks goed character.Loque schreef op 07 september 2002 @ 18:41:
[...]
Dat is het probleem, beide heeft wel wat.
Wat je wel kan doen, zijn bepaalde technieken die allerlei dezelfde vaardigheden (skills) nodig hebben combineren.
Even uit 't hoofd als voorbeeld (hoeft niet te kloppen, spel tijd niet gespeeld): als zwaardvechten en boogschieten (of een bepaalde magic vorm of whatever) alle twee gebruik maken van in totaal:
- 1 dezelfde skill en
- 2 van elkaar verschillende skills
zou je kunnen overwegen voor beide een beetje te kiezen. Het verlies is immers niet al te groot, want ze maken beide al deels gebruik van een zelfde skill. Nog mooier zou zijn dat ze beide gebruik zouden maken van allemaal dezelfde skills natuurlijk, maar dit komt niet voor, anders zou het spel te simpel worden.
Maar wil jij goed worden in 2 technieken die totaal andere skills nodig hebben is dit meestal niet aan te bevelen.
Dit omdat je je punten zal moeten verdelen over zo'n groot aantal skills, waardoor je character maar een zwak ventje wordt, dat net niet sterk genoeg is om effectief met zwaard overweg te kunnen gaan, maar ook een te beperkt aantal spreuken heeft of te zwak is en te snel dood gaat of iets dergelijks.
Verwijderd
grtz Bo