Toon posts:

[REDHAT] Browsers werken niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal een n00b met linux dus hopelijk makkelijk op te lossen. Mijn probleem ... ik draai een linux servertje (Redhat 7.0) op een pentium 200 met 64 intern. bij de instalatie werd me netwerkkaartje keurig herkent en geinstaleerd. ip gw en dns opgegeven. In linux aangekomen gooi ik amsn erop en die draait zonder probs ... ftp client downt ook als een gek allemaal prima dus ... alleen zodra ik netscape probeer te openen gebeurt er helemaal niets ... dus ik denk reebooten ... nog nix. Toen maar mozilla geinstalleerd en helaas ook die kon ik niet openen geen error of wat dan ook hij opent gewoon niet. Na een schone instal deden zowel netscape als mozilla nog nix ... wie weet waar dit aan kan liggen ik ben der al 4 dagen mee bezig en kom er echt niet meer uit ... ;(

alvast bedankt

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Hoe heb je de browsers geinstalleerd? Via een RPM op de RedHat-CD's, zelf gecompiled, via een RPM van de developers van Mozilla zelf, of op nog een andere manier? Krijg je ook geen error als je Mozilla in Konsole of Xterm probeert te starten?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
netscape niet die zat uiteraard standaard bij de instalatie van redhat, mozilla heb ik gedownt van ftp.mozzilla als tar.gz uitgepakt in konsole en zowel in konsole geprobeerd te starten als in linux zelf ... :? en neej krijg nooit een error hij start hem gewoon niet ik hoor me schijf 2 seconden ratelen en dan .... nix

Verwijderd

Concentreer je op netscape en start die eens vanuit een xterm of konsole scherm, zoals intoxicated al aangaf. Het voordeel is dat je dan in die console foutmeldingen kan zien. Staat netscape in je $PATH ?

Verwijderd

Topicstarter
ok heb netscape geopend vanuit konsole $cd /usr/lib/netscape
en dan $netscape-comunicator. Nu geeft hij WEL een foutmelding namelijk:

/usr/lib/netscape/netscape-comunicator: error while loading shared libraries: libstdc++-libc6.1-1.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

geen idee wat hte mag beteken hopelijk kan iemand hier iets mee ?

Verwijderd

glibc installeren ? Zit als het goed is bij je distro op cd.

Verwijderd

je mist een aantal libs :)

Verwijderd

Topicstarter
staat idd op me distro cd ... alleen als ik deze wil instaleren zegt ie dat hij reeds geinstalleerd staat. Dan komt de vraag of ik toch door wil gaan en antwoord daarop ja zodra hij begint met upgrade komt de error upgrade failed :(

Verwijderd

Topicstarter
welke en waar haal ik de dan vandaan :? ik ben hier zo ***** in
dont blame me ...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 19:16:
/usr/lib/netscape/netscape-comunicator: error while loading shared libraries: libstdc++-libc6.1-1.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

geen idee wat hte mag beteken hopelijk kan iemand hier iets mee ?

Deze melding betekent dat het programma een library nodig heeft die het niet kan vinden. Aangezien libc6 zeker geïnstalleerd is (het is nodig voor al je programma's), lijkt het erop dat netscape op de verkeerde plaats zoekt (dit is niet jouw fout, maar een fout van Redhat). Je kunt dit min of meer oplossen door een link te maken die het programma naar de goede library 'doorverwijst'. Ik doe dat op de volgende manier, ervanuitgegaan dat je moet verwijzen naar libstdc++-libc6.1-2.so.3:
code:
1
2
3
4
cd /usr/lib
ls libstdc++*
UITVOER - BEKIJK WELK BESTAND JE NAARTOE GAAT LINKEN
ln -s libstdc++-libc6.1-2.so.3 libstdc++-libc6.1-1.so.2

Naar welk bestand je moet linken kan ik niet precies bepalen vanaf hier, maar een goede vuistregel is om te linken naar het bestand dat in naam het meest lijkt op 'libstdc++-libc6.1-1.so.2'.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1