grote van hd

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vroeg me af:
Kan een (bv) pentium 200mmx ook een hd zien van 80gig (en gebruiken)
Ik heb wel eens gehoord van iemand dat dat niet kon,

Ik wil er waarschijlijk 1 in een servertje zetten (80gig), maar als dat niet kan, moet ik wat anders verzinnen.

One World Concepts

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Hangt af van je mobo, en maxtor heeft een tooltje maxblast die dat ook kan fixxen.
En onder linux is het al helemaal geen probleem.

Maar zie ook de search hierover er zijn al een heleboel topics met oplossingen voor dit probleem.

Het zou wel handig zijn om te vermelden om welke mobo het gaat.

• B_FORCE
  • Niet online
Een abit vl6 :r
ik wil onder linux draaien (mandrake 9.0 beta4) en misschien onder win xp.

One World Concepts

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zet er anders een ATA controller bij. werkt het zeker.

Verwijderd

Promise controller erin en het werkt. Heb hier een 80gieg en 13 gieg schijf in mijn ppro 166mhz zitten en dat werkt perfect :P

• B_FORCE
  • Niet online
sh*t foutje, nu draai ik onder dit systeem (moet zeker lukken |:( ) ik bedoel dus als ik een 200mmx systeempie heb (iets van een 530 intel chipset :? ), moet het dan lukken.

One World Concepts

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat ook in de OM FAQ:

Mijn hdd wordt maar als 2/8/32GB herkend terwijl die groter is?

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Oudere moederborden hebben vaak een bios-limiet waardoor grote harde schijven niet herkend worden. Typische waarden voor deze limieten zijn 540MB, 2.1GB, 8.2 GB en 32GB. Om de schijf toch werkend te krijgen, zijn er een aantal oplossingen.. Als eerste een bios-flash.. Kijk op de site van de fabrikant of er nog een nieuwe bios te vinden is die grotere harde schijven ondersteund. Als deze update niet aanwezig is, dan is er nog een softwarematige oplossing voor. De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de bios-limiet te omzeilen. De harddisk moet in sommige gevallen in de bios handmatig worden ingesteld op een waarde die de bios nog wel kent. Na het tooltje geinstalleerd te hebben kun je de complete capaciteit van je hdd benutten.

Even wat links naar de diverse tools van verschillende fabrikanten:

• Maxtor : Maxblast

• Seagate: Seatools

• IBM: Diskmanager

• Fujitsu: Ontrack

• Western Digital: Datalifeguard

• Verder nog de opmerking dat sommige harde schijven een jumper hebben waarmee je hardwarematig een limiet op de hdd zet, zodat deze met oudere bios-en overweg kan. Deze jumper zorgt er ook voor dat de schijfruimte dus gelimiteerd wordt!

Lijkt me wel duidelijk genoeg zo :)

Dicht dus.
    Pagina: 1

Dit topic is gesloten.