[XP HOME] computer blijft heel lang naar HD schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik zit niet zo zeer per een probleem, maar ik zou toch wel graag willen weten waarom mijn computer dat doet. Als ik mijncomputer aandruk en ik draai een tijdje een heel simpel programma als bijvoorbeeld Notepad ofzo en laat vervolgens de computer een tijd met rust dan begrint de harde schijf zo te ratelen, op zich niets aan de hand, maar dat ding blijft maar doorgaan, hij blijft dus schrijven naar de HD. Maar ik heb nog eigenlijk helemaal niets gedaan. Toch lijkt het of hij het opeens heel erg druk heeft met dingen verwerken. Als ik vervolgens de muis aanraak dan wordt ie weer wat rustiger. Laat ik hem los en begint hij met enkele seconden weer te ratelen en te schrijven (hij gaat weer druk aan de slag).

Nu is mijn vraag: hoe kan dit, zit er in Windows XP iets wat dingen op qeury zet om te verwerken op de HD ofzo als er enige tijd geen activiteit is. Ik heb het eens gevolgt maar het lijkt als ik niets doe dat XP maar aan het werk blijft (HD blijft maar ratelen).

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 18:58
Waarschijnlijik een anti-virus programma of misschien dat snelzoeken van office.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je mss van die programma's zoals kazaa of zo op je pc? Niet kazaa lite of zo. Zoiets had ik ook. Bleek da het de spyware wat in kazaa en in imesh, die de hdd liete werke.

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik draai Office 2000 heb Kazaa Lite geinstalleerd, maar die laat ik niet zelf opstarten.

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Is dat niet autorestore?

Geloof dat ie dan gegevens verzameld voor als je eens een crash krijgt. Zo kan je dan een systeemherstel uitvoeren.

Het is misschien ook een idee om je HD te defragmenteren.

Specs

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
formateren? waarom zou ik moeten formateren, zo lang draait ie nog niet en ik defragmenteer regelmatig? die restore zou kunnen, maargoed, kan iemand dit bevestigen? :?

• StyXL
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Whoops bedoelde eigenlijk defragmenteren. :D

Specs

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Probeer anders even een progje van SysInternals genaamd diskmon, dan kan je zien wie er precies schrijft, waarnaartoe en zo.
Diskmon is a Windows NT device driver/GUI combination that together log and display all process activity on a Windows NT/2000 system. You can also minimize Diskmon to your system tray where it acts as a disk light, presenting a green icon when there is disk-read activity and a red icon when there is disk-write activity.
linkje: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/diskmon.shtml

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Kan van alles zijn, Windows doet op de momenten dat'ie het rustig heeft allerlei "organisatorische" zaken.

De bestanden worden op je harde schijf opnieuw gerangschikt om het opstarten te versnellen (heeft dat niet met "prefetchen" te maken?).
De Index service komt ook geregeld voorbij hobbelen.
Virusscanner doet zijn werk.
System Restore doet geregeld zijn rondje.
En vast nog veel meer.

Dit doet Windows op de momenten dat het systeem het rustig heeft, is niet zorgwekkend (tenzij je een of ander virus onder de gelederen hebt). Als je dit niet meer wilt zul wellicht enkele services moeten disabelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2002 21:18 . Reden: typo ]

Verwijderd

Gerwin schreef op 07 september 2002 @ 16:28:
Ik zit niet zo zeer per een probleem, maar ik zou toch wel graag willen weten waarom mijn computer dat doet. Als ik mijncomputer aandruk en ik draai een tijdje een heel simpel programma als bijvoorbeeld Notepad ofzo en laat vervolgens de computer een tijd met rust dan begrint de harde schijf zo te ratelen, op zich niets aan de hand, maar dat ding blijft maar doorgaan, hij blijft dus schrijven naar de HD. Maar ik heb nog eigenlijk helemaal niets gedaan. Toch lijkt het of hij het opeens heel erg druk heeft met dingen verwerken. Als ik vervolgens de muis aanraak dan wordt ie weer wat rustiger. Laat ik hem los en begint hij met enkele seconden weer te ratelen en te schrijven (hij gaat weer druk aan de slag).

Nu is mijn vraag: hoe kan dit, zit er in Windows XP iets wat dingen op qeury zet om te verwerken op de HD ofzo als er enige tijd geen activiteit is. Ik heb het eens gevolgt maar het lijkt als ik niets doe dat XP maar aan het werk blijft (HD blijft maar ratelen).
Ik zet m'n geld op de 'Indexing Service' :) - deze service wordt standaard gestart als er een periode minder i/o operaties heeft plaatsgevonden.

'Indexing Service' doorzoekt je harde schijf en verzamelt bestandsgegevens en slaat die op in zgn 'catalogs' in de 'System Volume Information' systeem-map in de root van elke NTFS-partitie.

De catalogs worden o.a. gebruikt voor de 'zoek-functie' (versnelt 't zoekproces in 't algemeen, en zorgt ervoor dat je bv binnen acceptabele tijd op tekst binnen bestanden op je schijf kan zoeken.

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
hufkes schreef op 07 september 2002 @ 21:09:
Probeer anders even een progje van SysInternals genaamd diskmon, dan kan je zien wie er precies schrijft, waarnaartoe en zo.

[...]

linkje: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/diskmon.shtml
Heb ik gepobeert, maar ik zie voordurend:

code:
1
2
3
4
5
IRP_MJ_WRITE
IRP_MJ_READ
IRP_MJ_FLUSH_BUFFERS

En dit op partition /0 en /1

Wat zegt dat?

:?

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:18
Ik heb hetzelfde probleem hier op mijn werk en ik word er gek van. Als ik mijn muis of toetsenbord enkele minuten niet aanraak, dan begint mijn HD te ratelen.

Ik heb hier WIN ME op staan. Kan iemand mijn vertellen waar dat index-gebeuren zit. Ik kan het niet vinden.

En misschien weet iemand anders een oplossing?

PS Verder alle bovenstaande dingen geprobeerd

[ Voor 8% gewijzigd door DaWit op 05-01-2004 14:18 ]

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

Verwijderd

Bij mij was het een onderdeel van Norton, Goback genaamd.

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:18
Hier staat GoBack niet op de computer, dus dat is het niet.

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

DaWit, Je hebt goed gezocht - alleen mag ik je vragen even een nieuw topic hierover te openen? Jouw OS komt bijvoorbeeld al niet overeen met het OS van de topicstarter, en met krap anderhalf jaar ertussen gaan dit soort topics nogal snel niet meer goed zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.