Toon posts:

het lot van een natuurkundige

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is een natuurkundige echt een buitenbeentje van de maatschapij?
Is hij gedoemd om verder te leven in eenzaamheid?

Waarschijnlijk is dit niet bij iedereen zo, maar de rede waarom ik die vragen stel, is omdat ik het toch zo ervaar.
Ik mag me zelf nog niet een echte natuurkundige noemen, hoewel ik al vanaf mijn 6 jaar (ik ben nu 17) al heel erg geïnteresseerd ben in natuurkunde en astrofysica in het bijzonder.
De laatste jaren is dat eigenlijk nog de enige doelstelling die ik voor ogen houd: astrofysicus worden, maar hoemeer ik mij hiermee bezig hou, hoe meer ik het gevoel heb dat ik van de rest van de maatschapij vervreem.
De mensen beginnen zo'n opmerkingen te geven van "Doe toch eens normaal zoals iedereen" of "Ga toch gewoon lekker fuiven en gek doen" of soms zelf "Wat bezielt die dromer toch?"
Niet dat ik mij daar echt aan stoor, maar het vervelendste vind ik dat alles wat je te weten wil komen zelf moet lezen of opzoeken in boeken ipv kennis te kunnen opdoen uit een boeiend gesprek.
Dit is gewoon omdat ik niemand ken die zich in natuurkunde interesseer en dat geeft mij wel een heel ontmoedigend gevoel.

Misschien ben ik hier wel de enige die dit ongeluk treft, daarom wou ik jullie mening hierover wel eens horen.

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
boeie? je bent 1 van de mensen die Wel op een bepaalde manier kan denken
zodat je natuurkunde leuk vind en snapt waar het over gaat

je moet vrienden zoeken die zich meer in jouw interessevlak bevinden
dan heb je dit probleem niet meer ;)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
misschien zijn er van die "clubs" en "meetings" enzo hoewel daar ik nooit wat van moet hebben, maar als het je puur daarom gaat kan je er wat aan hebben.

Human Bobby

Verwijderd

Als ik je verhaal zo lees maak ik eruit op dat je simpelweg niet dezelfde intresses hebt als je leeftijdgenoten. Hier heb ik zelf ook nogal last van maar ik kan je vertellen dat het verder niet zoveel met natuurkunde te maken heeft.

Het komt gewoon door het feit dat jouw interesse-veld al een aantal jaartjes verder en lichtelijk anders is dan dat van anderen. Mijn advies zou zijn om je toch gewoon te proberen te interesseren voor de activiteiten die wij als jeugd (:P) zouden moeten ondernemen. Je verdiepen in de wondere wereld van de astrofysica kun je op latere leeftijd altijd nog doen :)

Met een stel vrienden naar een discotheek is er op latere leeftijd wellicht niet meer bij.

Verder denk ik dat dit topic toch niet echt W&L waardig is. (niet dat dit je probleem minder vervelend maakt). Maar wat ik wel wil zeggen is dat er wel iets meer voor nodig is dan een lichtelijk melo-dramatische topictitel :)

Verwijderd

Als je eenmaal op de uni zit, heb je voldoende 'lotgenoten' om je heen.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Er is een rede dat mensen je een gevoel van minderwaardigheid willen aanpraten: angst dat je ooit erachterkomt dat je superieur bent aan de plebs van onwetende. Na het inzien hierveen ontstijg je direct boven je inferieure klasgenoten, waarna het spreekwoordelijke lachen ze wel zal vergaan wanneer je je zetel neemt in de Secret United World Counsel (SUWC). MWUHAHAHAHAH! >:)

Ok, zwaar overdreven geblaat natuurlijk, maar het is wel zo dat je als je op de middelbare school nog een beetje de nerd lijkt (hoewel ik dat nooit echt zo meegemaakt hebt) dat inneens anders is wanneer je bijv natuurkunde gaat studeren. Dan merk je ineens dat je toch niet meer de slimme elite bent, maar gewoon gemiddeld :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

Brazza

Byte me!

Kijk maar naar de film A Beatiful Mind, En je wordt echt niet het 'buitenbeetje'maar je doet veel meer aan Zelfontplooiing. Terwijl sommige mensen niet eens wat dat is. Ga er vrolijk mee verder.
Denk maar niet dat Einstein zo'n feestbeest was..

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Ach ja, dit probleem blijf je op zich altijd houden. Pas op het moment dat je een beetje geintergreerd bent met je studiegenoten dan is het pas echt leuk.
Bij mijn huisgenoten hoef ik ook meestal niet te beginnen over Sterrenkunde (VEEEEEEEEEEEEL gaver dan natuurkunde ;) maar da's mijn mening) want het interesseert ze eigenlijk bar weinig. Als je het een beetje simpel en op de vlakte houdt dan kan het af en toe nog wel eens.
Maar het moet IMHO ook niet zo zijn dat je CONSTANT er mee bezig bent, want dat lijkt me een beetje zonde van het sociale aspect. Tuurlijk kun je best eens een keer tegen een bezopen iemand het verloop van de levenscyclus van de zon uitleggen (samen met zwarte gaten e.d.) (ECHT GEBEURD!!!! wel gaaf ;)), maar het leven is meer dan alleen beta.

[toevoeging]
Gisteren als beta's in de Oosterpoort in Groningen geweldig feestje gehad _/-\o_ ... Dus wie zegt dat beta's niet kunnen feesten hebben het toch fout :P
[/toevoeging]

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 16:24:
Als ik je verhaal zo lees maak ik eruit op dat je simpelweg niet dezelfde intresses hebt als je leeftijdgenoten. Hier heb ik zelf ook nogal last van maar ik kan je vertellen dat het verder niet zoveel met natuurkunde te maken heeft.

Het komt gewoon door het feit dat jouw interesse-veld al een aantal jaartjes verder en lichtelijk anders is dan dat van anderen. Mijn advies zou zijn om je toch gewoon te proberen te interesseren voor de activiteiten die wij als jeugd (:P) zouden moeten ondernemen. Je verdiepen in de wondere wereld van de astrofysica kun je op latere leeftijd altijd nog doen :)

Met een stel vrienden naar een discotheek is er op latere leeftijd wellicht niet meer bij.
Daar heb je wel gelijk in, maar als ik dat ga doen, dan begin ik te faken.
Dan ga ik mij anders voor doen dan ik eigenlijk ben en daar heeft niemand baat bij.

voor de rest; sorry als deze topic niet aan de W&L voorwaarden voldoet, maar ik dacht dat het misschien wel interessant kon zijn om hier eens over te discussieren :)

Verwijderd

Daar heb je wel gelijk in, maar als ik dat ga doen, dan begin ik te faken.
Dan ga ik mij anders voor doen dan ik eigenlijk ben en daar heeft niemand baat bij.

voor de rest; sorry als deze topic niet aan de W&L voorwaarden voldoet, maar ik dacht dat het misschien wel interessant kon zijn om hier eens over te discussieren
Daar heb je in principe ook helemaal gelijk in. Je moet je niet opeens compleet anders gaan gedragen. Dan zien mensen dat je het nept, en dat voelt ook niet goed voor jezelf.

Ik ben gewoon ondanks dat het me niet leuk leek toch een keer met vrienden mee gegaan naar een discotheek. Gewoon wat drinken. Beetje praten over eigenlijk niets. (En dit vond/vind ik ook gewoon nog steeds het moeilijkst, small-talk houden is voor mij, en dus blijkbaar ook voor jou, niet weggelegd).

En ook nu zit ik alsnog liever thuis op de bank, dan dat ik daar aan de bar sta. Maar ik krijg op deze manier wel af en toe een snufje sociaal contact binnen. En dat is ook zeker niet verkeerd. Begrijp me dus goed... ik zeg niet dat je opeens 2 x per week in de kroeg moet hangen, maar gewoon 1 keer per maand wat gaan drinken met vrienden kan best leuk zijn.

En ja...ik weet uit eigen ervaring dat veel mensen gewoon 3 uur over helemaal niets kunnen praten, maar dat is dus gewoon even wennen :)

Verwijderd

Ikzelf ben nu tweedejaars natuurkunde student in Eindhoven. En ik ben tot de conclusie gekomen dat feesten en natuurkunde leuk vinden makkelijk samen gaan. Bij ons is er elke donderdag op de faculteit een borrel en daar word met een biertje erbij leuk gediscusieerd. Het gaat natuurlijk ook vaak over meer dagelijks dingen, maar er komen regelmatig ook onderwerpen voorbij als: "ligt alles vast", "Is er zoiets als "goed"en "slecht"", "is een mens meer dan een dier", "bestaan er paranormale zaken", etc.
Na deze borrel gaan we nog vaak uit met een stel mensen en ook dat is heel gezellig.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die het alleen over koetjes en kalfjes hebben en er zijn ook mensen die het alleen maar over wetenschap kunnen hebben. Ik zou zeggen zoek zelf een middenweg. Val niet iedereen lastig met je wazige theorieën, maar doe dat alleen bij mensen waarvan je denkt dat ze er zelf ook een mening over hebben.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-01 21:35

FCA

Hmmm... natuurkundigen saaie, grijze muizen?
Ik denk het niet. Maar net als ieder soort mensen, komen ze het best tot hun recht onder soortgenoten. Als je een leeghoofdige stoere scooterrijder in een groep "suffe" natuurkundigen zet, zal hij zo erg uit de toon vallen, dat hij stilvalt, en niet met de groep optrekt. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Ik heb in mijn middelbare schooltijd (ben inmiddels 3e jaars wiskund + natuurkunde student) veel baat gehad van mijn lidmaatschap van de Jongeren Werkgroep voor Sterrenkunde. Niet dat we veel aan sterrenkunde deden, maar we praatten wel over natuurkunde, filosofie en dat soort dingen. En we bouwden waanzinnige feesten. >:)

Of dit echt W&L is?
Ik denk het niet, maar met wat goede wil is hier wel naartoe te praten lijkt me.
Anders kan het beter naar SG lijkt me.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

..Is hij gedoemd om verder te leven in eenzaamheid?..
Hoeft niet kan wel, maar altijd doen waar je gevoel je naartoe leidt.
Om het even een leuke draai te geven: Zolang je in twijfel blijft, heb je altijd de macht over de keuze. Want als je iets zeker denkt te weten, dan beperk jij jezelf.
Dus kies wat jij leukt vindt: het is jou leven.. die anderen bemoeien zich maar met hun eigen keuzen:
De mensen beginnen zo'n opmerkingen te geven van "Doe toch eens normaal zoals iedereen" ...
Nou idd, [u]Boeie[/u]!!
Zonder "buitenbeentjes" wordt er nooit iets nieuws verzonnen...
Maar je kan altijd nog met een kale kop en een BrEaZeR-walm de natuurkunde bedrijven... wat jij maar wilt.
Niet dat ik mij daar echt aan stoor
Houden zo! Maar je komt vanzelf wel mede-lotgenoten tegen...

iig Succes B)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 16:02:
Niet dat ik mij daar echt aan stoor, maar het vervelendste vind ik dat alles wat je te weten wil komen zelf moet lezen of opzoeken in boeken ipv kennis te kunnen opdoen uit een boeiend gesprek.

Hm, en kijk eens waar je nu bent? ;) Ik weet niet of een discussie op een forum valt onder 'boeiend gesprek', maar het is in ieder geval een eind in de goede richting.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

"Vragen, denken - filosoferen is gevaarlijk. Het bedreigt het Ik, omdat het het besaande ik op lose schroeven stelt. Het maakt het leven niet gemakkelijker, maar eerder gecompliceerder, omdat denken nooit rust geeft, maar onrustig maakt en een leven zonder dekking tot gevolg heeft, want het aanvaardt nooit het eenmaal gegevene.
Het geeft echter het bestaan van de mens een zin en deze is niet als een radertje in de machinerie van de wereld te functioneren. Met het filosoferen (of gewoon denken red.) begint de vrijheid van de mens, krijgt de mens zijn zelfbestemming, zijn autonomie."
Uit: Jörg Aufenanger - Beknopte inleiding in de Filosofie _/-\o_

Ergo; jij hebt nou eenmaal een "beter" leven dan de mensen die zich oppervlakkig houden. Beter betekent in dit geval niet persé gelukkiger, maar eerder beter in de zin dat je meer uit het leven haalt. Wat ik bedoel te zeggen is; je moet je alles behalve schamen voor het feit dat je dieper nadenkt over de gegeven waarnemingen (vaak omgevormd tot feiten), en daarbij komt dat uitgaan niet tot de primaire levensbehoeften hoort. Ikzelf ben ongeveer 2 jaar geleden voor het laatst uitgegaan, ik ben nu 18 en heb ondanks dit _verschrikkelijke_ feit een behoorlijk aangenaam en sociaal leven.
Ik heb inmiddels vrienden gevonden die een stuk ouder, en daarmee een stuk ontwikkelder en serieuzer zijn. Zoals FCA al aangaf zijn er ook een hoop jongeren-werkgroepen waar je natuurlijk ook een hoop toekomstige vrienden kunt tegenkomen.

In ieder geval, je mag je best distancieren van het gros der Mensheid (ken alleen geen emoties als arrogantie of haat, daar heb je slechts jezelf mee) want er zijn gelukkig geen handleidingen voor het bestaan van een mens. :*)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2002 08:36 . Reden: spelfouten ]

Verwijderd

Topicstarter
Lord Daemon schreef op 08 september 2002 @ 01:06:

[...]

Hm, en kijk eens waar je nu bent? ;) Ik weet niet of een discussie op een forum valt onder 'boeiend gesprek', maar het is in ieder geval een eind in de goede richting.
Yep dit zeker en vast een heel interessante plaats om te filosoferen en te discussieren, maar dit is toch nog niet het zelfde dan een goed 'van man tot man' gesprek. :)

Voor de rest ben ik helemaal geen associaal type.
Ik ga verschillende keren per jaar uit naar fuiven en disco's, maar ik doe het iedere keer wel met tegenzin omdat ik het nut er niet van inzie.
Eigenlijk doe ik het gewoon om mijn vrienden tevreden te stellen en ze niet te verliezen.
Ik heb dus wel een aantal goede vrienden, maar daar kan je niet echt mee filosoferen (wat niet constant hoeft natuurlijk)
Ik hoop dat jullie gelijk hebben dat eens wanneer ik aan mijn natuurkunde studies begin, ik onder meer mensen van mijn type terecht kom zodat al die jaren van 'vreemde eend' eindelijk eens voorbij kunnen zijn.

Ik heb al veel gezocht naar verenigingen van natuurkunde, maar spijtiggenoeg niets gevonden ;(
Er zijn natuurlijk wel verenigingen aan de unif, maar daar kan ik mij nu nog niet bijvoegen denk ik.

Het zal dus nog een jaartje op de tanden bijten worden en hopelijk kan ik dan eindelijk doen wat ik graag doe :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2002 12:18 . Reden: typo ]

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
natuurkunde is leuk!
en als je op de uni zit heb je genoeg mensen om je heen die dt ook vinden:)

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 12:15:
Ik heb al veel gezocht naar verenigingen van natuurkunde, maar spijtiggenoeg niets gevonden ;(
Er zijn natuurlijk wel verenigingen aan de unif, maar daar kan ik mij nu nog niet bijvoegen denk ik.
De NNV (Nederlandse Natuurkundige Vereniging) is misschien wat je zoekt :?
www.nnv.nl
www.natuurkunde.nl
www.kennislink.nl

Waarschijnlijk moet je daar student zijn om lid te mogen worden, maar je kunt het altijd proberen.

Verwijderd

Topicstarter
PrinsEdje80 schreef op 08 september 2002 @ 13:16:
[...]

De NNV (Nederlandse Natuurkundige Vereniging) is misschien wat je zoekt :?
www.nnv.nl
www.natuurkunde.nl
www.kennislink.nl

Waarschijnlijk moet je daar student zijn om lid te mogen worden, maar je kunt het altijd proberen.
ja daar moet je student voor zijn.
En ik woon in België dat maakt dus ook al een verschil.
In Nederland wordt er precies meer gedaan wat wetenschappen betreft toch.

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

DarkX schreef op 07 september 2002 @ 16:31:
Er is een rede dat mensen je een gevoel van minderwaardigheid willen aanpraten: angst dat je ooit erachterkomt dat je superieur bent aan de plebs van onwetende.
Eerst ff dit: niks over plebs, want je moet trots zijn om een pleb te zijn. ik had dat woord laatst voor het eerst gehoord en heb er maar mijn eigen betekenis aan gegeven nl. Plebs is het nuchtere bier drinkende volk (eigenlijk is het gewoon een levenswijze :) )

Maar ff iets over het topic. Ik was gister in een feest cafe in lelystad (massiz ofzo), ik ben blij dat ik niet zo ben als al die minderjarige muppets die daar een opeenhoping vormde. De een was nog sletterig gekleed als de andere, en stonden daar allemaal een beetje met de heupen te swingen om daar een beetje de jongens te imponeren (begin dan meteen een orgy zou ik zeggen).
gelukkig hoef ik niet zo mijn leven te slijten. LEVE de PLEBS !!!!

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik kan mis zijn, maar betekend plebs niet:
1 burger, niet-patriciër in het oude Rome;
2 iem. zonder opvoeding, proleet

ple'bejisch bn 1 niet-patricisch; tot het gewone volk behorend;
2 aan het gepeupel eigen, gemeen (I, bet 1)

of was het dat wat je bedoelde?

• Pnhers
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Ik heb het maar een compleet andere betekenis aan gegeven in ons woorden boek stond namelijk niet dat het gemeen volk betekende. maar ik vond ook gewoon een leuk klinkend woord. er bestaat nl. ook geen enkelvoud van plebs dat heb ik ook maar verzonnen.
ook heb ik de poppetjes die ik altijd teken (zie mijn usericon) maar plebs genoemt

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Waarom doe je ook niet gewoon over een tijdje natuurkunde aan de universiteit, daar vind je bergen natuurkunde-freaks, kun je discussiëren, ouwehoeren en zwammen over natuurkunde tot je ervan moet kotsen. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op 08 september 2002 @ 14:39:
Waarom doe je ook niet gewoon over een tijdje natuurkunde aan de universiteit, daar vind je bergen natuurkunde-freaks, kun je discussiëren, ouwehoeren en zwammen over natuurkunde tot je ervan moet kotsen. :)
Dat ga ik ook doen, maar daar moet ik nog een jaar voor wachten en dat is verdomd lang :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 14:45:
[...]

Dat ga ik ook doen, maar daar moet ik nog een jaar voor wachten en dat is verdomd lang :)
Welke uni ga je? Ik ga volgend jaar in leiden natuurkunde studeren :)

• Adm.Spock
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

Denk maar zo; beter aan natuurkunde en astrofysica verslaafd dan aan alcohol en drugs!

En dan nu een les in quantum-mechanica:

Tijd is niet lineair maar een volgorde van gebeurtenissen.

(Time is not linear, it is a sequence of events.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 21:39:
[...]
Welke uni ga je? Ik ga volgend jaar in leiden natuurkunde studeren :)
Ik ga waarschijnlijk in Antwerpen studeren.
Leiden is iets te ver voor mij >:)

Verwijderd

om ook maar even lekker off topic te blijven: Ik ga ook in leiden studeren volgend jaar :P

kunnen we samen bier drinken 8)7

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-01 21:35

FCA

Adm.Spock schreef op 08 september 2002 @ 21:46:
Denk maar zo; beter aan natuurkunde en astrofysica verslaafd dan aan alcohol en drugs!

En dan nu een les in quantum-mechanica:

Tijd is niet lineair maar een volgorde van gebeurtenissen.

(Time is not linear, it is a sequence of events.)
A sequence of events?
In welk inertiaal stelsel, meneer?
Want de volgorde van gebeurtenissen zou nog wel eens kunnen verschillen, tenminste, als ze space-like met elkaar verbonden zijn.

Verandert z'n sig te weinig.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik weet niet of dit wel helemaal W&L niveau is :). Het lijkt de HK wel.....

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Beter een zuipende natuurkunde student, dan rechten studeren omdat je niets beters weet. >:)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Fused schreef op 09 september 2002 @ 00:35:
Beter een zuipende natuurkunde student, dan rechten studeren omdat je niets beters weet. >:)
En daar sluit ik mij volledig bij aan!!! _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 22:35:
om ook maar even lekker off topic te blijven: Ik ga ook in leiden studeren volgend jaar :P

kunnen we samen bier drinken 8)7
Cool :) Ook natuurkunde?

Verwijderd

En nu is het voldoende. Dit topic heeft helemaal niks meer met wetenschap te maken, als het dat ooit al had... Het gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.