[bsd] van systeem geswiched, probleem

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
hallo ik hád een werkend BSD systeem op een AMD te draaien maar die is vanochtend overleden ;(

maar omdat het nogal nodig was om hem weer up te krijgen heb ik het mobo+proc vervangen... het enige bruikbare wat ik zo nog had te liggen, was een P4

maar oke ik heb zowat nu alles daarop weer te draaien, het enige waar ik maar niet uit kom, is dat 1 van de 3com netwerkkaarten niet mee gedecteerd word!

dus XL0 word wel gezien door ifconfig en sysinstall maar XL1 niet

dat zogenaamde IFconfig UP xl1 intypen helpt niet :(

het heeft eerder wel zo gewert is het vreemde dus kernel drivers ga ik hier niet van uit...

ik ga zo nog maar proberen die xl1 in een ander slot te zetten enzo...

jullie nog tips???

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Ander mobo, dus andere bios-instellingen?

Staat in je bios wel (of juist niet) 'PNP OS installed' ingesteld? Zijn bepaalde IRQ's gereserveerd voor <wat dan ook>, en wil de netwerkkaart net dat IRQ?

Ik zou in ieder geval in eerste instantie eens in het BIOS gaan rondsnuffelen.

• M4RTiN
juist... ga ik dat even doen! tnx alvast!!

• M4RTiN
:D jij roeleerd!!!

de vraag stelde ik via dial-up maar nu werkt mn bsd router alweer!!!

tnx man!!!!!!!!

EDIT:

als ik nu nog 1 vraag mag stellen,

ik had altijd 2 extra hardeschijfen gemount (als UFS)

maar vanwege het nieuwe systeem kreeg ik toen daarmee al errors, dus heb ik ze uit Fstab gegooid,

hoe kan ik dezen weer mounten ? ik gebruikte voorheen

code:
1
2
/dev/ad2s1e  /mnt/archief1  ufs  rw  0  201000
/dev/ad3s1e  /mnt/mirror  ufs  rw  0  201000

dit werkt niet meer, het is wel noodzaklijk dat dit weer gaat werken het is nogal gevoelige data :(

Verwijderd

M4RTiN schreef op 07 september 2002 @ 16:18:
ik had altijd 2 extra hardeschijfen gemount (als UFS)
maar vanwege het nieuwe systeem kreeg ik toen daarmee al errors, dus heb ik ze uit Fstab gegooid,

hoe kan ik dezen weer mounten ? ik gebruikte voorheen

code:
1
2
/dev/ad2s1e  /mnt/archief1  ufs  rw  0  201000
/dev/ad3s1e  /mnt/mirror  ufs  rw  0  201000
Wat voor errors kreeg je precies?
Worden ze gelist in dmesg? Het zou kennen dat ze toch van ide-poort zijn verwisseld, dan zou je dat in dmesg terug moeten kunnen vinden.

• Wilke
Heheh, mooi dat dat het was :)

Zelf gebruik ik (momenteel) geen FreeBSD, erg veel weet ik er ook niet van. Maar heb je misschien de harddisks nu in een andere volgorde of op de andere IDE-kabel aangesloten? Dan verandert het device-ID (/dev/adXs1e) namelijk (logisch..). Als je dat dan in fstab verandert moet het denk ik wel weer werken, ik zou niet weten wat het anders kan zijn (zo niet, welke errors krijg je?)

Of misschien, als ze eerder op een aparte (U)DMA-controller zaten en nu gewoon op een ingebouwde, dan verandert dat misschien ook, ik weet niet precies hoe FreeBSD die dingen namen geeft, dus...

succes ermee!

• M4RTiN
hmmm ik heb het opgezocht en volgens mij zou 1 bijv. /dev/ad1s1e moeten zijn

maar oke als ik wil mounten krijg ik:

mount: /dev/ad1s1e: Operation not permitted

en:

Sep 7 17:33:23 heko /kernel: WARNING: R/W mount of /mnt/archief1 denied. Filesystem is not clean - run fsck

• Wilke
Nou, hij zegt zelf dus wat je moet doen...waarschijnlijk dus 'fsck /dev/ad1s1e' (file system check).

Hij is bij het overlijden van je AMD mobo natuurlijk niet netjes ge-unmount...

Misschien moet je even in 'man fsck' kijken om te zien of je nog speciale opties moet meegeven, maar dat zal wel meevallen denk ik.

• M4RTiN
ja zoiets dacht ik ook al, tnx voor je reply en ik zal er binnenkort es ff rustig naar gaan kijken want ik moet nix overhoops snel doen

want ik mag echt geen data kwijtraken!!
Pagina: 1