Dit berichtje omdat ik toch eens wat meningen van anderen wil horen.
Het gaat over een van mijn grotere ergernissen bij het gebruiken van mijn PC.
Het opstarten duurt zo lang! En het is haast altijd exact hetzelfde wat mijn PC doet.
Daemons opstarten.
Kijken of er nog nieuwe hardware inzit (nee.)
Kijken of de filesystems gesynct zijn. (ja)
Windowmanager opstarten.
Enzovoort enzovoort.
Het resultaat is (bijna) altijd hetzelfde: een draaiende PC die klaar is om mee te werken.
Ik denk dan: kun je dat niet EEN keer doen, en vervolgens een werkende 'image' ergens op een schijf zetten? Een soort ISO, maar dan voor je RAM?
Dat moet toch kunnen? Je hebt toch zoiets als Direct Memory Access? Kun je dan geen tool schrijven die in één keer je hele geheugen volplempt met een draaiend operating systeem? Duurt aardig korter dan die minuut of twee die mŽn systeempje nodig heeft om helemaal op te starten.
Ik snap wel wat de bezwaren hiertegen zijn.
* Het is niet veilig: er kán nieuwe hardware zijn. Je fs kán vernaggelt zijn.
- Nee, maar ik wil het dan ook alleen voor mijn werkstationnetje gebruiken, het is zoŽn ramp niet als daar een keer iets mis mee gaat. Mijn server reboot ik trouwens toch vrijwel nooit.
* Soms wíl je dat je systeem gecheckt wordt, als er iets mis mee is, en soms wíl je je opstart-configuratie aanpassen, en soms wíl je dat hij nieuwe hardware detecteert.
- Is ook zo, maar dan kun je daar toch een aparte optie voor opnemen in je opstartmenuutje?
Ik zie het al voor me op mŽn scherm, zodra ik mŽn pc aanzet.
Hi. This is your BIOS. What would you like to do?
1. Run Linux with KDE from image: linuxkde.iso
2. Run Linux from image: linux.iso
3. Run OpenBSD from image: openbsd.iso
4. Run full init process for Linux
5. Run full init process for OpenBSD

Dat zou toch prachtig zijn?
Iemand ideeën? Iemand die weet hoe je zoiets aan zou moeten pakken?
Graag reacties!!
[EDIT]
Let s.v.p. even op voor je reageert:
Het gaat hier dus NIET om een laptop, waar dit soort functionaliteit vaak hardwarematig al ingebakken zit, en we zitten hier NIET in een Windows-forum!
Het gaat over een van mijn grotere ergernissen bij het gebruiken van mijn PC.
Het opstarten duurt zo lang! En het is haast altijd exact hetzelfde wat mijn PC doet.
Daemons opstarten.
Kijken of er nog nieuwe hardware inzit (nee.)
Kijken of de filesystems gesynct zijn. (ja)
Windowmanager opstarten.
Enzovoort enzovoort.
Het resultaat is (bijna) altijd hetzelfde: een draaiende PC die klaar is om mee te werken.
Ik denk dan: kun je dat niet EEN keer doen, en vervolgens een werkende 'image' ergens op een schijf zetten? Een soort ISO, maar dan voor je RAM?
Dat moet toch kunnen? Je hebt toch zoiets als Direct Memory Access? Kun je dan geen tool schrijven die in één keer je hele geheugen volplempt met een draaiend operating systeem? Duurt aardig korter dan die minuut of twee die mŽn systeempje nodig heeft om helemaal op te starten.
Ik snap wel wat de bezwaren hiertegen zijn.
* Het is niet veilig: er kán nieuwe hardware zijn. Je fs kán vernaggelt zijn.
- Nee, maar ik wil het dan ook alleen voor mijn werkstationnetje gebruiken, het is zoŽn ramp niet als daar een keer iets mis mee gaat. Mijn server reboot ik trouwens toch vrijwel nooit.
* Soms wíl je dat je systeem gecheckt wordt, als er iets mis mee is, en soms wíl je je opstart-configuratie aanpassen, en soms wíl je dat hij nieuwe hardware detecteert.
- Is ook zo, maar dan kun je daar toch een aparte optie voor opnemen in je opstartmenuutje?
Ik zie het al voor me op mŽn scherm, zodra ik mŽn pc aanzet.
Hi. This is your BIOS. What would you like to do?
1. Run Linux with KDE from image: linuxkde.iso
2. Run Linux from image: linux.iso
3. Run OpenBSD from image: openbsd.iso
4. Run full init process for Linux
5. Run full init process for OpenBSD
Dat zou toch prachtig zijn?
Iemand ideeën? Iemand die weet hoe je zoiets aan zou moeten pakken?
Graag reacties!!
[EDIT]
Let s.v.p. even op voor je reageert:
Het gaat hier dus NIET om een laptop, waar dit soort functionaliteit vaak hardwarematig al ingebakken zit, en we zitten hier NIET in een Windows-forum!