Toon posts:

debian desktop installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit zal al veel eerder besproken zijn maar ik weet nu echt even niet precies waar ik moet beginnen. Er zijn namelijk allerlei libararies en nog meer (?) nodig voor het draaien van een grafische omgeving.

Ik wil dus gewoon de nieuwste versie van gnome 2, nu heb ik debian 3.0r0 draaiend zonder enkel grafische omgeving, en dat heb ik bewust niet geinstalleerd om dat de 3.0r0 versie verouderde bestanden had.

Maar kan iemand me op weg helpen of een goeie recente(!) howto wijzen?
Heb er namelijk al een gelezen maar deze is ook allang verouderd.

• MADSMILE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 19:37

MADSMILE

Perl 4 life

http://www.gnome.org/start/2.0/

of ff googlen , Kom je er ook wel .
Suc6

"Perl 4 Life"

Verwijderd

Waarom gnome. Gewoon aan het einde van de installatie aangeven dat je KDE en X omgeving wil. Daarna je X configureren en dan startx. Tenminste als je nog nvidia drivers nodig heb gaat er wat meer tijd in zitten maar het is nog steeds goed te doen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar moet er dan niet als xfonts-75dpi, xf86setup, xserver-vga16, xterm, twm, gpm enz geinstalleerd worden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 14:33:
Waarom gnome. Gewoon aan het einde van de installatie aangeven dat je KDE en X omgeving wil. Daarna je X configureren en dan startx. Tenminste als je nog nvidia drivers nodig heb gaat er wat meer tijd in zitten maar het is nog steeds goed te doen. :)
Nou omdat ik gnome 2 er beter uit vindt zien, Tijdens de installatie kan je wel opgeven dat je gnome wilt installeren maar dat is versie 1.4 en ik wil 2.0

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gnome2 kan je alleen nog expirimenteel krijgen. Neem eens een kijkje op www.debianplanet.org en je zult er wel wat Woody DEBs vinden.
Verder heb je voor XFree86 het volgende nodig:
code:
1
apt-get install xserver-xfree86 xfonts-base xfonts-75dpi xbase-clients

Vervolgens kan je evt kiezen voor de nv driver, als ik jou was zou ik een 2.4 kernel image installeren en daarbij de kernel-source apt-getten, uitpakken en vervolgens de nvidia drivers apt-getten.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 07 september 2002 @ 14:52:
Gnome2 kan je alleen nog expirimenteel krijgen. Neem eens een kijkje op www.debianplanet.org en je zult er wel wat Woody DEBs vinden.
Verder heb je voor XFree86 het volgende nodig:
code:
1
apt-get install xserver-xfree86 xfonts-base xfonts-75dpi xbase-clients

Vervolgens kan je evt kiezen voor de nv driver, als ik jou was zou ik een 2.4 kernel image installeren en daarbij de kernel-source apt-getten, uitpakken en vervolgens de nvidia drivers apt-getten.
Kijk hierna was ik op zoek.
Dus wat ik ga doen is het installeren van de Xfree86, en dan gewoon de gnome2 debian packages apt-getten en installeren, en daar zullen wel weer andere benodigheden in zitten die ik dan niet meer hoef te downlaoden? Dat veronderstel ik namelijk wel. :-)

En inderdaad moet ik dan nog even de nvidia drivers draaiend krijgen. Maar dat lijkt me niet zo ernstog probleem. Daar weet ik waar ik moet beginnen. Het probleem hier was dat ik gewoon niet wist waar ik precies moest beginnen zoveel benodigheden dat er zijn :-)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

SCHREEUW NIET ZO alsjeblieft :o
$topictitel = strtolower($topictitel);
dank u

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
hmm dit is niet erg fijn.

Ik heb voor de gnome 2 source deze twee toegevoegt:

deb http://ftp.uk.debian.org/debian/ ../project/experimental main
deb-src http://ftp.uk.debian.org/debian/ ../project/experimental main

Dan doe ik het volgende:
apt-get update
apt get -t experimental install gnome2

En dan krijg ik een foutmelding, iets als:

"sorry, but the following packages have unmet dependencies."

Dan krijg ik een lijst met packages bijvoorbeeld: gnome: gnome-control-center2

Hoe ga ik dit nou oplossen? Ik heb een vermoeden dat hij deze packages nodig heeft, maar verder dan dat zou ik niet weten :-)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

als je woody otewel 3.0 waren de experimental packages alleen voor testing en unstable en jij draait stable.
het is verstandig als je een desktop systeem wilt draaien, te gaan voor testing iets nieuwere pakketen.
zo doe je het : edit je /etc/sources.list en verander de stable in testing dan doe je apt-get dist-upgrade en klaar

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je ff op debianplanet gezocht had, had je kunnen lezen dat er iemand zo aardig is geweest om die packages te backporten naar woody.
Wat ik altijd doe met woody als ik er Sarge of Sid packages tegenaangooi: zet de benodigde distro ook in je /etc/apt/sources.list, installeer die debs, en vanzelf komen de benodigde packages uit sarge of sid eruit rollen. Probleem waar je nu namelijk tegenaan loopt is dat versie weetikveel niet in woody zit, maar al wel in sid.

Verwijderd

Topicstarter
debianplanet was niet te bereiken, nu nog steeds niet, vandaar dat ik zelf even gezocht had. Ik ben toen ook een site tegengekomen van iemand die ze gebackported had maar dat liet ik dus links liggen omdat ik dara niets van begreep.
Maar die moet ik dus hebben. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dit morgen even uitzoeken, want ik heb bij toeval (je zaakt naar KDE3 en je krijgt gnome2 problemen op debian :D) topic gevonden op GoT die over bijna hetzelfde gaan.

Verwijderd

Topicstarter
nou heb ik dit opgevolgd: http://debianplanet.org/node.php?id=751

En nu krijg ik weer dat met unmet dependicies. Volgens mij is er een ander probleempje, weet iemand waar het aan kan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
tsss, toch vreemd dat niemand hier ene oplossing voor heeft gevonden terwijl het erh simpel is. Toch raar hoor.

Verwijderd

zoek het dan lekker zelf uit als het zo simpel is

"tss"

je kan niet zomaar eisen van iemand (die ook niet in jouw computer kan kijken), eisen dat ie met een oplossing komt

wees blij dat er hier ueberhaupt mensen bereid zijn iemand proberen te helpen met zijn probleem

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
wired, ik denk dat je wat minder moet gaan schoppen omdat je anders modjes op je dak krijgt :P

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 11:11:
nou heb ik dit opgevolgd: http://debianplanet.org/node.php?id=751

En nu krijg ik weer dat met unmet dependicies. Volgens mij is er een ander probleempje, weet iemand waar het aan kan liggen?
Je zou natuurlijk ook even kunnen vertellen welke 'unmet dependancies' je krijgt, dan wordt het iets makkelijker om je te helpen, denk je zelf ook niet ? ;)

Verder heeft BioniK ook wel een beetje gelijk IMO..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 08 september 2002 @ 15:57:
[...]

Je zou natuurlijk ook even kunnen vertellen welke 'unmet dependancies' je krijgt, dan wordt het iets makkelijker om je te helpen, denk je zelf ook niet ? ;)

Verder heeft BioniK ook wel een beetje gelijk IMO..
Het maakt niets uit wat die unmet dependancies zijn, het ging enkel maar om een config filetje preferences genaamd. Tsjah en zonder dat gaat het niet werken.

Het verbaaste mij gewoon dat niemand dat wist, ik bedoel. Dit is iets netzoals je kunt bedenken dat je een windows installatie cd nodig hebt om windows te installeren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oei..

Even een illustrerend toneelstukje:

klant: "ik krijg een error"

helpdesk: "wat voor error?"

klant: "weet ik niet, maar dat maakt niet uit jullie moeten me helpen".

Denk je dat dat werkt op die manier?
Denk je dat iemand je dan nog wil helpen?

nou ben ik ook bezig om Deb3 te installen en ik wil daar Xfree 4.2.0 op zetten, met KDE3.. daar ga ik dan ook flink voor lezen en zoeken.
Als ik dan een vraag heb over iets geef ik wel de benodigde info mee, ook als daar nog niet om gevraagd is. Ideetje?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

Platel

Trogdor the Burninator!

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 16:39:
[...]

Het maakt niets uit wat die unmet dependancies zijn, het ging enkel maar om een config filetje preferences genaamd. Tsjah en zonder dat gaat het niet werken.

Het verbaaste mij gewoon dat niemand dat wist, ik bedoel. Dit is iets netzoals je kunt bedenken dat je een windows installatie cd nodig hebt om windows te installeren.
WTF!?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 september 2002 @ 16:44:
Oei..

Even een illustrerend toneelstukje:

klant: "ik krijg een error"

helpdesk: "wat voor error?"

klant: "weet ik niet, maar dat maakt niet uit jullie moeten me helpen".

Denk je dat dat werkt op die manier?
Denk je dat iemand je dan nog wil helpen?

nou ben ik ook bezig om Deb3 te installen en ik wil daar Xfree 4.2.0 op zetten, met KDE3.. daar ga ik dan ook flink voor lezen en zoeken.
Als ik dan een vraag heb over iets geef ik wel de benodigde info mee, ook als daar nog niet om gevraagd is. Ideetje?
Dat toneelstukje wat je opvoert (;)) is niet van toepassing bij mij. Ik wist wel welke error hij geeft, en ik heb ook gezegd wat voor een error. Wat het precies was deed niet ter zake omdat daar het probleem niet lag. En daar lag het probleem ook niet.

Ik had alleen moeten weten dat er een config file aangemaakt moest worden met een paar regels er in. Op zich doodsimpel maar nergens wordt dat er bij gemeld omdat het gewoon verondersteld wordt dat je dat weet. Dat wist ik dus niet en ik zocht me echt dood.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar gaat het niet om, het gaat om de houding die je tentoonspreid.

als je nou gewoon zegt dat je $configfile vergeten bent, in plaats van een beetje mysterieus en minachtend gaan lopen zeggen "goh dat jullie dat niet wisten valt me wel een beetje tegen" dan voorkom je reacties als
Snappu?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

BackSlash32: moet je signature niet even bijgewerkt worden?
"To all concerned, this is a known Al Queda hotspot. You will be monitored. fbi@echElon.gov"

Overigens zou ik een uitgebreidere uitleg over wat er precies fout was wel waarderen, zodat iemand die hetzelfde probleem heeft en wel vantevoren de search gebruikt kan zien *hoe* hij het op kan lossen. Ik gok dat je nu releases aan het mixen bent met behulp van pinning, waarbij het bestand waar je het over hebt iets als /etc/apt_preferences of een variant daarop is...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

moet je signature niet even bijgewerkt worden?
Was ook maar een C/P van ergens vandaan ;)

Maar ik ben het met je eens dat het wat netter staat als je de oplossing zelf ook post.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 16:39:

Dat niemand het wist komt omdat je tamelijk onduidelijk bent; Je vertelt niet wat de precieze error was (ook al vroegen mensen daarom), en je vertelt niet wat je nu precies aan het doen bent (ben je nou idd Unstable en Testing aan het mixen of niet bijvoorbeeld).

Je hebt het over "een config file", en wij moeten gokken welke het is. Als het de file is waar odysseus het over had: Die heb je normaalgesproken niet nodig, maar als je Testing en Unstable mixt wel. Maar wij weten dus niet of je die mixt omdat je dat niet vertelde.

Snap je waar ik heen wil? Het is voor iemand die deze thread leest onduidelijk wat er nou aan de hand is, en de manier waarop jij reageert helpt daar niet bij.

Bovendien was het kicken (deze posts) niet nodig he...

Verwijderd

Topicstarter
ok de oplossing was al volgt:

voeg het volgende toe aan /ect/apt/sources.list
deb http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2

maak het volgende bestand aan: /etc/apt/preferences en zet de onderstaande regels in het bestand:
package: *
Pin: release a=woody
Pin-Priority: 1001

Doe dan het volegden:

apt-get
apt-get install gnome

En daar gaat ie.
Alles perfect geconfigureert, nvidia drivers probleemloos werkend! en gnome2 zonder errors geinstalleerd en dan nog steeds niet opstarten.
Probleem is dus het volgende: gnome2 +debian woody: GROOT PROBLEEM! NOT DONE!!!

Ik heb het dus wel gehad met debian en ik ga met gentoo aan de slag

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 13:56:
ok de oplossing was al volgt:

voeg het volgende toe aan /ect/apt/sources.list
deb http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2

maak het volgende bestand aan: /etc/apt/preferences en zet de onderstaande regels in het bestand:
package: *
Pin: release a=woody
Pin-Priority: 1001

Doe dan het volegden:

apt-get
apt-get install gnome

En daar gaat ie.
Alles perfect geconfigureert, nvidia drivers probleemloos werkend! en gnome2 zonder errors geinstalleerd en dan nog steeds niet opstarten.
Probleem is dus het volgende: gnome2 +debian woody: GROOT PROBLEEM! NOT DONE!!!

Ik heb het dus wel gehad met debian en ik ga met gentoo aan de slag
Als het niet met debian aan de praat krijgt, kan je gentoo maar beter met rust laten....

Begin eens met Mandrake ofzo :Y)

Verwijderd

ja ma is het nu ;ogelijk of niet ?

woody + GNOME 2

werkende krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 17:09:
[...]

Als het niet met debian aan de praat krijgt, kan je gentoo maar beter met rust laten....

Begin eens met Mandrake ofzo :Y)
Nou ik heb de handleiding van gentoo gezien, ik moet zeggen dat die pas duidelijk is.
Jou bevalt Mandrake zeker wel? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 19:26:
ja ma is het nu ;ogelijk of niet ?

woody + GNOME 2

werkende krijgen
Nou ik denk het eigenlijk wel, maar mij is het niet gelukt. En is het is een rare combinatie. Kan je beter sid gebruiken. Wel je het toch proberen raad ik je aan om alles zelf te gaan compilleren maar dat leek mij te veel werk want er komt dan nog meer bij kijken dan alleen het compilleren.

Ik wou er nog wel bij zeggen dat X en gnome wel opstarte, alleen bij het opstarten krijg ik dus in de grafische omgeving een foutmelding over x-session-manager dat ie crasht en dat het een segmentation fout is. Nou dan weet ik hoe laat het is.
Pagina: 1