Toon posts:

Pauzes op audio cd's (rip related)

Pagina: 1
Acties:
  • 844 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee in welk forum ik dit moet vragen, dus probeer ik het hier maar...

Tussen de nummers op een cd zit vaak een pauze. Als je een cd afspeelt zie je dat de speler naar het volgende nummer gaat en begint af te tellen (-2, -1, 0, 1 etc.) Als je een cd brand kan je de pauze aangeven die VOOR het nummer zit. .

Nu viel het me op dat dat die pauze FYSIEK aan het EINDE van het voorgaande nummer wordt geplaatst!
Als je een song van 4 minuten precies hebt en je plaatst 3 seconden pauze voor het volgende nummer, dan duurt het nummer, als je aan het begin ervan op de cd-speler de nog te spelen tijd laat weergeven, 4:03! Als je vervolgens dat nummert ript naar wav of mp3 duurt het ook 4:03!

Vraag 1: Waarom hebben ze er niet simpelweg voor gekozen die extra seconden gewoon aan het eind van het voorgaande nummer te plakken? Om te voorkomen dat dj's opeens met een paar seconde onverwachte stilte zitten?

Vraag 2: Als je een audio-cd ript of mp3's download en je wilt er een audio cd van branden, dan moet je dus 0 (nul) seconden pauze tussen de nummers zetten, omdat de 'originele' pauze al aan het eind van het nummer zit. Klopt dit? Zo ja, waarom wordt er dan altijd standaard 2 seconden tussen nummers ingepland?

Of gaat elk programma hier verschillend mee om? Pakt elke ripper die pauze mee of sommige niet? Is dat te achterhalen? En kun je weten of de mp3's die je hebt dan MET of ZONDER pauze zijn...?

Kan iemand me nog volgen...? :)

Ik wil graag cd's branden die zoveel mogelijk op het origineel lijken, dus MET de juiste pauzes. Want daar is echt wel over nagedacht...!

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt toch gewoon een image maken van de audio cd ? Met bijvoorbeeld nero is dit heel gemakkelijk te doen en de image ziet er precies hetzelfde uit als het origineel. (Dus ook de pauzes zijn hetzelfde!)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik vroeg me gewoon af hoe het zit. En als je mp3'tjes hebt, kun je geen image maken. Dus hoe kun je die het beste branden? Met of zonder pauzes?

Ik ben dus eigenlijk gewoon nieuwsgierig waarom 'men' heeft besloten dit zo te regelen...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-08 23:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vraag 2: Als je een audio-cd ript of mp3's download en je wilt er een audio cd van branden, dan moet je dus 0 (nul) seconden pauze tussen de nummers zetten, omdat de 'originele' pauze al aan het eind van het nummer zit. Klopt dit? Zo ja, waarom wordt er dan altijd standaard 2 seconden tussen nummers ingepland?
Dat heet "disc at once" en "track at once".
Zie denk ik de SA faq. bij fikken met disc at once heb je die 2 seconden pause niet en bij track at once wel

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb het over pauzes die je kunt INSTELLEN: die pauzes worden ook gebrand als je disc-at-once doet. Als ik 5 seconden pauze wil tussen nummer 1 en 2 dan krijg ik die.

Ik weet nu trouwens nog steeds niet zeker of elke ripper de pauzes voor de nummers (die dus achteraan het voorgaande nummer zit) wel of niet meeneemt...

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 12:56
Met EAC krijg je een exacte copy van je cd.

De instellingen van EAC staan hier .

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Als je een mixcd in mp3 krijgt, krijg je m meestal ook in 1 mp3 van 80mb ofzo, dan kun je m met een cue file alsnog goedkrijgen zonder hoorbare pauzes :)
Of met cooledit doen, wel als wav opslaan aangezien mp3 er zelf kleine stiltes inbouwt aan begin/einde

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik rip altijd met EAC, vervolgens bij het branden met nero moet je ook ALTIJD als je de audio tracks op cd zet nummer 2 tot de laatste track selecteren en dan bij de eigenschappen de ruimte op 0 seconden zetten. De eerste track dus niet, want sommige cdspelers zijn hier niet zo gek op.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54

mno

Bij rippen met EAC is de default instelling 'Append gaps to previous track'. Wanneer je dan nummer voor nummer ript worden die extra secondes dus gewoon toegevoegd aan de voorgaande track zonder dat je de teller op je display zal zien 'terugtellen'. Als je het zo hebt moet je bij het branden inderdaad voor 0 seconden pauze kiezen.

Een mooiere manier om een hele CD te kopieren is 'Copy image and create cue-sheet'. Dan wordt er een exact image gemaakt (1 grote wav of mp3-file) en een cue-sheet met de oorspronkelijke pauzes daar als 'gap' in verwerkt. Branden doe je niet op de normale audio-manier (nummers slepen) maar als compleet image (met bijvoorbeeld EAC of feurio of CDRwin of Nero). Er valt dan geen pauze in te stellen. Dit is dus zo dicht mogelijk tegen het origineel aan. Dit kan dus ook i.c.m. MP3.

Gewoon rösti

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki... 'k Snap het nu allemaal.

Je kunt bij het rippen dus kiezen tussen wel of niet de pauzes meenemen. Bij sommige programma's dan. Als je mp3's dus download van het net of zo, kun je nooit weten of ze wel of niet met pauze zijn geript... (en daar was het mij bij deze vraag eigenlijk om te doen: ik vroeg niet hoe je nu het beste een cd kon rippen. Maar toch bedankt voor alle tips ;))
Pagina: 1