Moderne printer, met dos lettertypes

Pagina: 1
Acties:

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik ben al een poosje opzoek naar een nieuw te kopen printer, die wat verschillende soorten dos lettertypen aankan.

De printer is voor een gewone PC, die ook als VT100 terminal wordt gebruikt, de terminal software stuurt de printdata als raw mode door. Er worden overigens alleen epson printers ondersteund.

Nu had ik een Epson Stylus Color 880 USB, deze werkte perfect op deze manier.
Ik heb er echter meer nodig, dus ik had een Epson Stylus Color C42UX gekocht.

Helaas ondersteunt dat printertje wel een doslettertype, maar niet in verschillende lettertypengrootten, alles is dus veels te groot als je het uitprint.

Nu is mijn vraag:

Welke printer van Epson ondersteunt WEL die kleinere doslettertypen zoals de Epson Stylus Color 880 USB?

Epson reageert helaas niet op email, en in de specificaties is hierover ook niets terug tevinden..... ;(

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hmm, is het niet zo dat de software alleen het epson-protocol ondersteunt?

Er zijn een aantal manieren om data door de parallelle kabel te sturen, en epson heeft een nogal veelgebruikte manier gedefinieerd. Van bijvoorbeeld hp's weet ik dat die dat vaker wel dan niet aankunnen.

Je zou dus gewoon eens een andere printer kunnen proberen, volgens mij zou dat best ook kunnen werken. Kan je gewoon een printer met jouw favoriete lettertjes uitzoeken... HTH.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Ghost|IA
De software ondersteunt inderdaad alleen het epson protocol.
Vandaar een epson printer, de 880 USB werkt zoalsgezegd perfect.

Heb dus een C42UX geprobeerd, maar die kan het dus niet. EN als je de cartridges erin zet om ze te testen heb je wel een probleem met ruilen.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De Epson stream of het Epson protocol is een standaardmanier om printers van informatie te voorzien - zie google. Veel niet-Epson printers zijn er compatible mee. Vreemd genoeg zijn er dus ook Epson printers die er niet compatible mee zijn :?

Mijn HP690 kan dacht ik goed met het Epsonprotocol overweg, net als (dacht ik altijd) de meeste moderne printers. Een fatsoenlijke handleiding vermeldt ondersteunde protocols. Tip: die kan je meestal ook in de winkel lezen, of zelfs van te voren ff downen.

Ik zou echter in dit geval toch eerst naar de software (laten) kijken, als het goed is kan het serverbeheer voor die VT100-terminal je wel wat over printerinstellingen en -lettergroottes vertellen, en welk protocol (er zijn drie of vier belangrijke versies, iets met FX en TX enzo) ze gebruiken. Wellicht hebben ze ook een hardware compatability-list, dat zou helemaal makkelijk zijn.

Nog een client-side tip: Ook het gebruikte communicatieprogramma heeft een zooi printerinstellingen waar je evt. mee kan spelen. Als "8" of "10" als enige lettergroottes worden getoond in een fontkeuzepopup, weerhoudt niets je ervan om gewoon "6" in te tikken. Het Epson-protocol biedt enige support voor grafisch afdrukken en Windows kan kleinere letters meestal goed voor je emuleren. Het printen duurt dan wel langer :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Ghost|IA
Het probleem is dat epson dat soort informatie nergens meer vermeldt.
Vinden ze vast te ouwerwets ofzo :)

Voor de serverkant is niets in te stellen, alleen EPSON that's it.
Ja je kunt de grootte van het lettertype instellen, maar dat werkt dus alleen bij printers die daadwerkelijk die lettertypen ondersteunt.

Door in de client niet "raw" te printen maar via de driver van epson levert allemaal rare tekens op in de print, en print hij 3 blaadjes in plaats van 1.

Verwijderd

Ik heb het vermoeden dat je ESC/P2 codes bedoelt. Uitleg hierover staat op de volgende site:
http://www.epson.co.uk/cgi-bin/epson-uk/dirwrap.cgi
In ieder geval komt de C80 volgens mij wel in aanmerking.

Type fout verwijderd! :)

• Ghost|IA
De C80 komt wel in aanmerking? Aha dat zou mooi zijn!
Leviathanfd waar baseer je dat precies op?

Bij de C42 UX die niet werkt staat:
Emulations EPSON ESC/P Raster
Bij de C80 staat:
Emulations ESC/P2, ESC/P Raster , dus ESC/P Raster zou niet werken hmm interessant!

(overigens kan ik die link niet bekijken, en met de search op die pagina kan ik ook niet echt de informatie vinden)

• Ghost|IA
Ik heb het eindelijk gevonden, inderdaad ondersteund alleen de C80 dosprinting met verschillende lettertypen grootten.

Moet dus een C80 worden, is wel flink duurder dan een C42UX en dat voor zwartwit tekst, maargoed.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ben ik nou gek? Even afgezien van dat er volgens mij nog wel meer printers zijn die deze mode aankunnen, kan je toch beter andere terminalsoftware proberen? Wat in godsnaam gebruik je dat er maar 1 printer te vinden zou zijn die doet wat jij nodig hebt?

En wat zeiden de supportfolks van die server nou?

Pagina: 1