Luidspreker kapot ?

Pagina: 1
Acties:

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 22:56
Ik heb twee alternating gain absolute 1.0 luidsprekers staan. Als ik muziek luister en ik voel aan de kast dan voel ik bij de linker helemaal geen trilling en bij de rechter voel ik tot bovenin de bas trillen. gewoon vibratie van de kast zeg maar.

Volgens mij is de kast kapot, maar misschien kan het ook wat anders zijn.

Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen wat er gebeurd als ik de kabels verkeerd aansluit ? Valt de geluidsvervorming dan erg op ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

Interstice schreef op 07 september 2002 @ 12:48:

Kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen wat er gebeurd als ik de kabels verkeerd aansluit ? Valt de geluidsvervorming dan erg op ?
Vooral de bass valt dan weg doordat de geluidsgolven elkaar uitdoven omdat ze tegengesteld aan elkaar zijn. Dit gebeurt vooral bij de lange geluidsgolven van lage tonen omdat de kans dat ze elkaar uitdoven wat groter is dan bij korte golven.
Valt best wel op imho.

En verder met die kast zou het heel goed kunnen dat er erges iets losgetrild is, maar dat hoor je dan meestal ook wel snel genoeg in de muziek. Zelf ook een keer gehad met een subwoofertje, zat 1 van de pootjes los (hoorde je meetrillen met de bass). Even vast gelijmd en verder geen last meer van gehad.

• Interstice
Hoort de kast van een luidspreker eigenlijk te trillen of is het beter als die trillingsvrij is ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

beter is trillingsvrij.

Wise enough to play the fool

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Om een defect aan de apparatuur uit te sluiten zou je bijvoorbeeld de linker en rechter speaker even om kunnen draaien :)

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Even los aansluiten of balans naar recht en links zetten en kijken wat ie doet.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 22:49

McFizban

Hackito ergo sum.

Kan ook door je opstelling komen. De geluidsgolven gaan interfereren en zo krijg je op bepaalde plaatsen in je kamer hard en zacht klinkende bassen. Je ene kast kan net op een "harde" plek staan en je andere op een "zachte".
Je kan dit makkelijk controleren door een van je luidsprekers een eindje te verschuiven.
De plaatsing t.o.v. muren en grote objecten is ook van invloed.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

McFizban schreef op 07 september 2002 @ 21:16:
Kan ook door je opstelling komen. De geluidsgolven gaan interfereren en zo krijg je op bepaalde plaatsen in je kamer hard en zacht klinkende bassen. Je ene kast kan net op een "harde" plek staan en je andere op een "zachte".
Je kan dit makkelijk controleren door een van je luidsprekers een eindje te verschuiven.
De plaatsing t.o.v. muren en grote objecten is ook van invloed.
Of de linker en rechter speaker omwisselen (slepen ja :P )

• Interstice
Hmmm, de linker staat idd in de hoek. Ik zou dan verwachten dat die eerder zou gaan trillen omdat de bassen daar reflecteren. Ook is het mij opgevallen dat ik bij de rechter (vermoedelijk kapotte kast) mijn duimnagel tussen de zijkant en het front kan porren, en het een beetje openwrikken. Dt kan bij die linker niet.

Nu ook de kast van de rechter (kapotte) luidspreker trilt, iets wat die linker niet doet zoals hoort bij goede luidsprekers, heb ik wat om mee terug te gaan naar de verkoper.

Trouwens nog meer mensen die ervaring hebben met het verkeerd aansluiten van luidsprekers ?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Interstice schreef op 07 september 2002 @ 23:47:
Hmmm, de linker staat idd in de hoek. Ik zou dan verwachten dat die eerder zou gaan trillen omdat de bassen daar reflecteren. Ook is het mij opgevallen dat ik bij de rechter (vermoedelijk kapotte kast) mijn duimnagel tussen de zijkant en het front kan porren, en het een beetje openwrikken. Dt kan bij die linker niet.

Nu ook de kast van de rechter (kapotte) luidspreker trilt, iets wat die linker niet doet zoals hoort bij goede luidsprekers, heb ik wat om mee terug te gaan naar de verkoper.

Trouwens nog meer mensen die ervaring hebben met het verkeerd aansluiten van luidsprekers ?
Wel een keer meegemaakt, luidsprekerkabels waar nogal onduidelijk 1 en 2 op staat. Deze waren omgedraait, je merkt dan dat de bass een beetje gaat zuigen (letterlijk) en alles een beetje doffig word.

Pas hier ook mee op want door het drukverschil kun je een van de luidsprekers de andere laten opblazen.!

Dit is wat een maker van custom speakers mij heeft verteld.

Overigens: Het effect kun je met een koptelefoon een beetje nabootsen, als je de koptelefoon er een klein beetje uittrekt dan bestaat de kans dat je alleen nog maar het verschilsignaal tussen links en rechts hoort omdat ze elkaar opheffen, dit hoor je (in mindere mate) ook door de speakers.
Pagina: 1