Toon posts:

Mini compressor Praxis nog wat mee te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nergens ooit iets gelezen over koeling met een compressor, maar aangezien deze dingen ook pokke duur zijn! maar nu zag ik net in een Praxis krantje een 12 volt compressortje staan voor E9.99 niet veel, heeft iemand een idee of je er wat mee kan doen ? zou wel (8> zijn!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

leuk om je systeemkast mee schoon te blazern ofzow, voetballen oppompen, of je fietsband.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Fietsband zal niet eens lukken denk ik. Die compressors zijn speciale compressors voor koelvloeistoffen en zijn meestal enorm duur jah. Maar als je goed zoek bij recyclingsbedrijven enz. dan kom je vast wel een goedkopere tegen.

Maar phase-change is prijzig en moeilijk hoor, kan je beter een kant-en-klare set kopen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wel een compressor pomp liggen (Z.G.A.N.) alleen geen tank meer......

Phase-change werkt wel met een compressor maar idd te duur en te ingewikkeld voor mij...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 13:50:
ik heb nog wel een compressor pomp liggen (Z.G.A.N.) alleen geen tank meer......

Phase-change werkt wel met een compressor maar idd te duur en te ingewikkeld voor mij...
Hmm, heb misschien wel een ideetje voor je, als je wat met een waterkoeling wil experimenteren:

Mits de compressor voldoende druk/lucht kan leveren: zet haaks op de uitstroom-opening een smal ventiel waardoor water wordt aangevoerd -> airbrush principe. Door de verneveling neemt 't oppervlakte van 't water explosief toe -> zeer hoge verdamping -> verdamping kost energie -> energie onttrokken aan omgeving -> gekoelde lucht via warmtewisselaar te gebruiken voor koeling (bv via oude warmtewisselaar uit condensdroger ipv standaard radiator)

leef je uit :)

Verwijderd

hoei
kan je vast een waterkoelelement mee maken en dan in je wc reservoir hangen :D. hm lijkt me wel wat. kan je pas echt untercoolen :P. hm koelwater van 2 graadjes boven het nulletje lijkt me nog beters zelfs :P

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

een compressor hoe werkt dat eigenlijk?? blaast die lucht ofzo ? heb er geen verstand van..

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DAMAGE schreef op 07 september 2002 @ 22:11:
een compressor hoe werkt dat eigenlijk?? blaast die lucht ofzo ? heb er geen verstand van..
een compressor drukt lucht in elkaar en spuit het onder hoge druk weer weg.
dat gaat met b.v. een cilinder (denk aan auto/brommer).
als de zuiger omlaag gaat wordt er lucht opgezogen, en als de zuiger omhoog gaat wordt de lucht weer naar buiten geperst.

je zou het ook als waterpomp kunnen gebruiken, en dan het water door een bong sturen (bong is een water vernevelaar zodat het water meer oppervlakte krijgt en heel snel afkoelt.) in een waterkoeling systeem voor je pc.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Zo'n compressor voor 12 volt is om je autoband mee op te pompen, hij levert opzich wel veel druk alleen de flow is zeer laag.

Staat er nog bij hoeveel druk ie kan leveren?
Kan er zelf misschien nog wat leuks mee doen :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n ding gekocht.. Hij geeft 17 bar en heeft 10A/12V nodig..

Dat vernevelen klinkt wel leuk enzo.. weer een heel andere manier om hem te gebruiken :)

/me gaat daar fijn over dromen :)

• bobo1on1
Zouden ze zo'n ding ook ergens anders hebben?
Hier in amersfoort hebben ze de praxis gesl00pt :(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 08 september 2002 @ 13:10:
Zouden ze zo'n ding ook ergens anders hebben?
Hier in amersfoort hebben ze de praxis gesl00pt :(
Ik heb 'm bij de gamma gekocht voor 8,99 euro..

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 13:35:
[...]

Ik heb 'm bij de gamma gekocht voor 8,99 euro..
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bij welke spulletjes staat ie eigenlijk bij de gamma?
Hoef ik niet zo lang te zoeken :)

Is het toevallig deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/05/05D65A3CA82CD20EE10000000A010251.JPG

Van de conrad site afgeplukt :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Daar hebben ze personeel voor.....

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 08 september 2002 @ 13:36:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bij welke spulletjes staat ie eigenlijk bij de gamma?
Hoef ik niet zo lang te zoeken :)

Is het toevallig deze?
[afbeelding]

Van de conrad site afgeplukt :)
Yep, dat is em :), en idd ff aan het personeel vragen, zal wel ergens bij de machines staan..

Iemand nog leuke ideeen hiervoor trouwens?
Als ik hem ga gebruiken bij m'n waterkoeling moet het wel in een gesloten systeem zijn dus ik dacht aan een koperen plaatje waar je verneveld water tegen aanspuit met die compressor. en dat als vervanger van een radiator. Dan wordt het water ten eerste afgekoeld met de lucht van de compressor en ook door die (verkoelde) koperplaat..
Tis maar een gedachte.. Ben nu niet thuis dus ik kan niet testen hoe effectief die compressor is als ie tegen een straal water blaast maar ik zal morgen eens kijken..

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 15:43:
[...]

Yep, dat is em :), en idd ff aan het personeel vragen, zal wel ergens bij de machines staan..

Als ik hem ga gebruiken bij m'n waterkoeling moet het wel in een gesloten systeem zijn dus ik dacht aan een koperen plaatje waar je verneveld water tegen aanspuit met die compressor. en dat als vervanger van een radiator. Dan wordt het water ten eerste afgekoeld met de lucht van de compressor en ook door die (verkoelde) koperplaat..
Tis maar een gedachte.. Ben nu niet thuis dus ik kan niet testen hoe effectief die compressor is als ie tegen een straal water blaast maar ik zal morgen eens kijken..
Als je thuis bent kan je dan misschien een simpele tekening maken van je plan voor mij :D

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 15:43:
[...]

Wat je ervoor dan zou kunnen maken is dat die compressor in een radiator druk opbouwt en ze warmte afgeeft en dan een klein gaatje als outtake uit de radiator, die lucht die daaruit komt zal dan kouder zijn.
Ik weet alleen niet hoeveel kouder, kan een halve graad zijn kan ook 5 graden zijn.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Hij maakt alleen wel een ontzettende herrie

• bobo1on1
Raid schreef op 08 september 2002 @ 16:50:
Hij maakt alleen wel een ontzettende herrie
Ze verkopen ook oordoppen bij de gamma en praxis.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

bobo1on1 schreef op 08 september 2002 @ 16:51:
[...]

Ze verkopen ook oordoppen bij de gamma en praxis.
ik denk dat je beter oorplastieken kan laten gieten.

Verwijderd

Ik heb nog zo'n ding liggen... ze mogen maar een korte tijd aan staan en maken een pokke herrie en worden tering heet door alle wrijving

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 18:37:
Ik heb nog zo'n ding liggen... ze mogen maar een korte tijd aan staan en maken een pokke herrie en worden tering heet door alle wrijving
en gaat heel snel stuk

• bobo1on1
:( :( :(

• bobo1on1
Woei, ik heb er nu ook 1 van de gamma, voor 10,99 (afzetters :P )

Alleen toen ik em aan me pc hing ging ie uit :?

Nouja op een aparte voeding werk ie wel, nadat ik eerst een acculader heb opgeblazen.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 12 september 2002 @ 17:00:
Woei, ik heb er nu ook 1 van de gamma, voor 10,99 (afzetters :P )

Alleen toen ik em aan me pc hing ging ie uit :?

Nouja op een aparte voeding werk ie wel, nadat ik eerst een acculader heb opgeblazen.
knul dat ding trek 10 A :>
Pagina: 1