bloasfist schreef op 07 september 2002 @ 10:16:
Hoogstwaarschijnlijk zijn het wel SDram sloten hoor. Kijk eens naar het type moederbord. Dan kun je op internet kijken wat de specificaties zijn van dat bord, en weet je ook wat voor sleuven het precies zijn.
Overigens kon op dat soort borden sdram NIET gecombineerd worden met EDO. Dus je moet toch of het EDO eruit en SD erin, of gewoon je EDO houden...
Fout. Op Intel chipsets konden EDO en SDRAM niet gecombineerd worden, maar zoals gebruikelijk hadden Via en SiS er stukken minder mee.
Je kon soms de raarste dingen doen met oude Via chipset mobo's- ik had ooit eentje met een SDRAM DIMM en een
enkele EDO SIMM voor de lol draaien om te bewijzen dat het echt kon.
wat erin gaat is EDO SDRAM. en niet SDR SDRAM...
EDO SDRAM
Laat me niet lachen en ga de RAM FAQ lezen. EDO en SDRAM zijn volkomen andere types geheugen, 'EDO SDRAM' is ongeveer even zinnig als hebben over een common rail injection bij een 2-takt benzinemotor
Wat je allicht bedoelt is EDO
DIMMs - Dual Inline Memory Modules dus. Die waren er wel degelijk, vooral populair voor PPro servers, maar idd af en toe in desktops gesignaleerd.
Maar wat hier eerder aan de hand is is gewoon die aloude 5V/3.3V keying- en 5V SDRAM DIMMs zie je echt nergens.
Dat geldt niet voor gewone EDO SIMMs- ik was vanmiddag in JBC computers in De Lier en heb daar 4 16MB EDO SIMMs gehaald voor EUR 5/stuk. 32MB SIMMs kostte EUR 10/stuk
Als dit een Intel chipset heeft kan het hoogstwaarschijnlijk niet meer dan 64MB cachen- daarboven keldert de performance, dus optimaal is om 4x16 of 2x32 erin te hangen. (die Intel So7 chipsets waren gewoon brak, de performance was slechter dan Via en Sis concurrenten en de features (of gebrek eraan) te huilen)
Dus opties zat