Toon posts:

n00b heeft een vraagje over RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest dus voor een vriend wat RAM geheugen bijsteken. Hij had nog een oud moederbord met EDO ram en ernaast dacht ik dat er nog 2 sleuven stonden voor sdram, maar blijkbaar is het niet zo. Het RAM geheugen past er eigenlijk wel in, maar ik kan het niet vastklemmen. Die pinnetjes komen niet hoog genoeg.
Is dit dan geen SDRAM, of kan ik daar nog iets anders aan verhelpen?

Ik kan geen pics maken, want ik beschik niet over de nodige apparatuur.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Hoogstwaarschijnlijk zijn het wel SDram sloten hoor. Kijk eens naar het type moederbord. Dan kun je op internet kijken wat de specificaties zijn van dat bord, en weet je ook wat voor sleuven het precies zijn.
Overigens kon op dat soort borden sdram NIET gecombineerd worden met EDO. Dus je moet toch of het EDO eruit en SD erin, of gewoon je EDO houden...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Topicstarter
dat is ook nog een probleem. Ik kna nergens op het moederbord vinden welk merk of type het is.
Naast die ram sleuven staat wel dimm1 en 2, dus voor zover ik weet is dat toch voor SDRAM

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Eventueel kun je ook in windows (tenminste in win2k en xp weet ik het zeker dat het kan) kijken wat voor mobo het is. start->accesoires->system tools->system information->system summary. Daar staat heb bij mij in ieder geval wel. (win2k).
offtopic:
Is got bij jou ook zo brak? (mis de helft van paginas en kleuren enzo)

Verwijderd

Topicstarter
win Me heeft die functie niet, toch niet om je moederbord te achterhalen, maar ik zal sisoft sandra eens installeren. Daarmee moet het ook lukken.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wat erin gaat is EDO SDRAM. en niet SDR SDRAM...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vorkie schreef op 07 september 2002 @ 10:48:
huhz?
ik heb een P200 plankje gehad waar toch echt SDR SDRAM in ging hoor, en er zaten ook EDO slots in, net als mijn Celly300.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Kijk! Daar hebben we wat aan. (ik wist niet eens dat dat bestond, maargoed).

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat dit? Ik wist dit ook niet.

En die sisoft sandra is ook maar een klotespel. Alles werkt perfect, maar als ik mainboard information wil opfragen: LAP! fatale error en de boel moet worden afgesloten.

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

FireWurX schreef op 07 september 2002 @ 10:54:
[...]

huhz?
ik heb een P200 plankje gehad waar toch echt SDR SDRAM in ging hoor, en er zaten ook EDO slots in, net als mijn Celly300.
Er wordt toch ook niet gezegd dat die combo niet bestaat?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

bloasfist schreef op 07 september 2002 @ 10:59:
[...]

Er wordt toch ook niet gezegd dat die combo niet bestaat?
oepzz, sorry, nam maar aan dat dat bedoeld werd.

maruh, je kan ook niet met zekerheid zeggen dat het perse edo-sdram moet zijn.

gewoon sdram kopen en proberen (heb ik ook eens gedaan), als et niet werkt trug naar de shop met vermelding dat je mobo een beetje oud en kieskeurig is.

Verwijderd

Het kan ook zijn dat in die sloten een max ram zit, bijv 32 mb (meest waarschijnlijk dat hebik bij mn mobo op 200 ook).
Idd geen edo met sdram combineren

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wat pics gezocht van edo sdram, maar die dingen passen zeker niet in dat moederbord. Die plankjes hebben maar 1 opening in de midden en die sleuven op mijn moederbord hebben 2 pinnetjes (1 in de midden en 1 ernaast) en dat is toch juist het kenmerk van SDRAM

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 11:15:
Het kan ook zijn dat in die sloten een max ram zit, bijv 32 mb (meest waarschijnlijk dat hebik bij mn mobo op 200 ook).
Idd geen edo met sdram combineren
sommige planken kan je het wel kombineren, maar dan alleen met single sided edo en single sided sdram naast elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 07 september 2002 @ 11:16:
[...]
sommige planken kan je het wel kombineren, maar dan alleen met single sided edo en single sided sdram naast elkaar.
ogja, kheb nu singlesided sdram gekocht en heb nog 2 single sided edo ram modules, maar ik denk dat het niet zo nuttig zal zijn om te combineren 128Mb of 144Mb zal op zo'n oud bakje niet veel uitmaken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 11:20:
[...]

ogja, kheb nu singlesided sdram gekocht en heb nog 2 single sided edo ram modules, maar ik denk dat het niet zo nuttig zal zijn om te combineren 128Mb of 144Mb zal op zo'n oud bakje niet veel uitmaken.
true true, maar het gaat erom dat het *wel* kan.

en mobo's hebben ook een limiet aan de hoeveelheid geheugen die je erop doet.
b.v. als het max 256 is moet je 2x 128Mb dualsided gebruiken zodat je 4 denkbeeldige edo-slots kan vullen.

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Meestal was het zo bij die borden dat er dan maar max 2 modulles van 64 MB ingeprikt konden worden of je moest al een BIOS update doen. Om te achter halen wat voor bord je hebt moet je de BIOS string even opschrijven. Die verschijnt in het scherm als de BIOS wordt gestart en je ram geteld word. Meestal links onderaan.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Het kan zijn dat er alleen 5v DIMMS in kunnen, die hebben de nokjes op een andere plaats zitten en passen daarom niet een 3v DIMM slot.

de betaler vervuilt

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 11:16:
ik heb wat pics gezocht van edo sdram, maar die dingen passen zeker niet in dat moederbord. Die plankjes hebben maar 1 opening in de midden en die sleuven op mijn moederbord hebben 2 pinnetjes (1 in de midden en 1 ernaast) en dat is toch juist het kenmerk van SDRAM
Ja, maar je hebt Edo Dimmen en Edo simmen. En die sloten in je mobo zijn waarschijnlijk voor Edo dimms. Die hebben dus dezelfde form als sdr sdram, maar zijn beplakt met Edo chippies...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GA!S schreef op 07 september 2002 @ 11:28:
Het kan zijn dat er alleen 5v DIMMS in kunnen, die hebben de nokjes op een andere plaats zitten en passen daarom niet een 3v DIMM slot.
het kan ook dat voor voltage een jumper zit.
een 5v kan wel in een 3v maar andersom niet.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

FireWurX schreef op 07 september 2002 @ 11:28:
[...]

het kan ook dat voor voltage een jumper zit.
een 5v kan wel in een 3v maar andersom niet.
Hehehe, ja, zo bedoelde ik hem ook. Dat er dus 5 v sloten op zitten en daarom de 3v dimms niet passen :)

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
ik breng die computer naar de pc-boer en dat hij het maar oplost!
Ik wil me vriend zijn computer niet naar de kloten helpen

edit:
typo

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Ik heb hier nog zo'n mobo liggen. Heb het er effe bij gepakt. Die sloten lijken toch erg op dimm sloten hoor. Ben er zelf ook nog niet achterwat voor mobo het is. Moet het nog ergens inbouwen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TimTie schreef op 07 september 2002 @ 11:34:
Ik heb hier nog zo'n mobo liggen. Heb het er effe bij gepakt. Die sloten lijken toch erg op dimm sloten hoor. Ben er zelf ook nog niet achterwat voor mobo het is. Moet het nog ergens inbouwen.
Ik heb hier nog wel een AT-Bigtower staan :)

en Xiln, je kan gewoon sdram erin proppen hoor, als et niet werkt gaat het plankje niet kapot maar eerder kans dat je sdram stripje dan aan gort is.
zo doet de pc boer het ook, volgens mij.

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Wat ik nog van vroeger weet is dat EDO-simms in paartjes geinstalleerd moet worden bijv. 2x16 MB of 2x32 MB. Verder moest de EDO-simms vastgemaakt worden door middel van een kliksysteem. Opmerkelijk is dat de EDO-simms in een bepaalde hoek in de gleuven gestopt moet worden. Als ze er ver genoeg erin zitten, moest je de EDO-Simms naar je toe halen. Totdat het kliksysteem zijn werk doet. Pas dan staan de EDO-simms loodrecht t.o.v. het moederboard.

Misschien heb je wat aan deze info...

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

Topicstarter
opgelost!
kheb tegen me vriend gezegd dat het een te oud moederbord is en edoram kost toch te veel. Misschien mag ik voor hem wel een nieuwe in elkaar steken :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 13:52:
opgelost!
kheb tegen me vriend gezegd dat het een te oud moederbord is en edoram kost toch te veel. Misschien mag ik voor hem wel een nieuwe in elkaar steken :)
:D tweaken voor gevorderden: weggooien, nieuwe kopen :D

Serieus, als je nog hulp wilt: post hier (of zoek zelf met) de cijfercode die onder in beeld verschijnt als je die pc aanzet. Adhv die code kan je mobo wel worden teruggevonden, en kunnen wij (met pagina's die je met google ook zelf kan vinden :)) vertellen welk geheugen op die plank hoort.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 13:52:
opgelost!
SJa, Edo is bijna niet meer te krijgen en EDO-RAM op DIMM's al helemaal niet.
naja, maybe bij Dell. die had het in de Optiplex GXi zitten, maar dan is het echt rete duur.
Het is dan idd slimmer om een nieuwe pc te bouwen, zoals een XP 1800 ofzow.

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 07 september 2002 @ 13:58:
[...]

SJa, Edo is bijna niet meer te krijgen en EDO-RAM op DIMM's al helemaal niet.
naja, maybe bij Dell. die had het in de Optiplex GXi zitten, maar dan is het echt rete duur.
Het is dan idd slimmer om een nieuwe pc te bouwen, zoals een XP 1800 ofzow.
In de computershop hier in de buurt hebben ze er nog! 60€ voor 32Mb 8)7

Verwijderd

mijn socket 7 plankje met TX pro chipset heeft ook dan die bankjen.. die klemmen komen niet hoog genoeg maar t werkt wel WOEI!!! 128mb PC133 SDRAM ( Single SIDED! ) er in en werkt prima

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 14:11:
[...]

In de computershop hier in de buurt hebben ze er nog! 60€ voor 32Mb 8)7
dat zijn dan EDO-Simms en niet de DIMM's

• dion_b
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bloasfist schreef op 07 september 2002 @ 10:16:
Hoogstwaarschijnlijk zijn het wel SDram sloten hoor. Kijk eens naar het type moederbord. Dan kun je op internet kijken wat de specificaties zijn van dat bord, en weet je ook wat voor sleuven het precies zijn.
Overigens kon op dat soort borden sdram NIET gecombineerd worden met EDO. Dus je moet toch of het EDO eruit en SD erin, of gewoon je EDO houden...
Fout. Op Intel chipsets konden EDO en SDRAM niet gecombineerd worden, maar zoals gebruikelijk hadden Via en SiS er stukken minder mee.

Je kon soms de raarste dingen doen met oude Via chipset mobo's- ik had ooit eentje met een SDRAM DIMM en een enkele EDO SIMM voor de lol draaien om te bewijzen dat het echt kon.
EDO SDRAM :?

Laat me niet lachen en ga de RAM FAQ lezen. EDO en SDRAM zijn volkomen andere types geheugen, 'EDO SDRAM' is ongeveer even zinnig als hebben over een common rail injection bij een 2-takt benzinemotor 8)7

Wat je allicht bedoelt is EDO DIMMs - Dual Inline Memory Modules dus. Die waren er wel degelijk, vooral populair voor PPro servers, maar idd af en toe in desktops gesignaleerd.

Maar wat hier eerder aan de hand is is gewoon die aloude 5V/3.3V keying- en 5V SDRAM DIMMs zie je echt nergens.

Dat geldt niet voor gewone EDO SIMMs- ik was vanmiddag in JBC computers in De Lier en heb daar 4 16MB EDO SIMMs gehaald voor EUR 5/stuk. 32MB SIMMs kostte EUR 10/stuk

Als dit een Intel chipset heeft kan het hoogstwaarschijnlijk niet meer dan 64MB cachen- daarboven keldert de performance, dus optimaal is om 4x16 of 2x32 erin te hangen. (die Intel So7 chipsets waren gewoon brak, de performance was slechter dan Via en Sis concurrenten en de features (of gebrek eraan) te huilen)

Dus opties zat :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je wil weten wat voor moederbord je hebt moet je PCMark 2002 downloaden
Dit vertelt alles over je systeem, wat voor mobo, wat voor geheugen erin zit en wat erin kan! :9
Pagina: 1