Utp Koppelstuk bekabeling

Pagina: 1
Acties:

• Friebo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik wil de volgende situatie maken (is al voor een deel klaar) maar ik ben er niet helemaal zeker van of ik het zo goed heb. Het gaat overigens speciaal over de bekabeling tussen dat utp koppelstuk en de switch richting de router.

[switch] 1------1 | Koppelstuk | 1-------2 [switch] 1------2 [router] 1-----1 [Com21]
|
|
[4 pc's]

1= straight connectie
2= cross connectie

klopt het dat ik nu aan de ene kant een standaard aanlsuiting maak, en dan aan de andere kant een cross.. dat die hele kabel dan cross wordt? dit moet namelijk.
Verder is de -verzamel- switch waarschijnlijk voorzien van een " Uplink daisy-chain port " Geen idee wat dit inhoud, maar ik weet niet of dit verder nog gevolgen heeft.

Mocht je denken, vanwaar dat koppelstuk, tijdens het kabel leggen is er een scheurtje ingekomen waar ook 3 adertjes bij beschadigd zijn. en om die kabel weer volledig opnieuw overal langs/onder/boven/door te trekken (+/- 30 meter) is nogal een klus. Het koppelstuk is 1 op 1.

De switch aan de linker kant is een simpele edimax 5 poorts met (gekruiste) uplink poort, de andere wordt waarschijnlijk een Ovislink 16 poorts Switch , dit even ter informatie.

Er zijn grenzen... En die moeten gesloten worden!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Friebo schreef op 07 september 2002 @ 02:40:
klopt het dat ik nu aan de ene kant een standaard aanlsuiting maak, en dan aan de andere kant een cross.. dat die hele kabel dan cross wordt?
Ja... want een crosskabel is niets anders dan een straightkabel met aan een kant de adertjes iets anders in de stekker gezet...

Waarom 2 switches trouwens, als je ze alleen maar met elkaar verbindt?

Van switch naar Com21 modem heb je volgens mij een straight kabel nodig trouwens...

• Friebo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
quote:Waarom 2 switches trouwens, als je ze alleen maar met elkaar verbindt?
Dit omdat aan die andere (kleine) switch, nog in totaal 4 pc's worden gekoppeld, zo dat we dan geen 5 kabels hoefden te trekken naar die grote. (waar nog zo'n 25 anderen aan komen te hangen)

Het is overigens niet voor thuis, zoals je misschien gemerkt had, maar voor een school.

Er zijn grenzen... En die moeten gesloten worden!

• BADgoofy2000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 14:23
Dat koppelstukje werkt wel op deze manier. Ik gebruik die koppelstukjes hier wel eens speciaal om ff een crosskabel te maken. Gewoon een zelf gefrabiceerd crosskabeltje van 10 centimeter met een koppelstukje aan de straight kabel verbinden. Erg makkelijk om kabels die door allerlei leidingen liggen even van straight naar cross te veranderen.

Maar waarom gebruik je niet gewoon de uplink? Dan ben je helemaal geen crosskabel nodig.