Sir_Floppy schreef op 07 september 2002 @ 01:44:
Ik heb hier een redelijk oud beestje (pentium 200mmx) staan draaien. Echter ze zijn zo slim geweest om de heatsink vast te plakken op de core

De CPU-fan zit met een klik mechanisme vast op de heatsink.
Na al die jare trouwe dienst begint dit fannetje dan toch aan het einde van zijn latijn te komen. Echter ik weet niet hoe dit type fan heet en of deze uberhaupt nog ergens te krijgen zijn.
Wie kan mij meer info geven?
/me grijpt in een AT-lijk, haalt zichzelf open aan 't staal, scheldt even, haalt dan na veel wurmen een 200MMX uit de kast.
Eens kijken:
OPGA 200MMX met vastgelijmde antrachiet grijze heatsink, waarin de Sanyo-Denki 40mm fan deels zit verzonken. Met mooi hologrammetje op de bovenkant.
Is idd een heel fijn Heatsinkje+ Fan - moest ik meteen aan denken toen ik die videokaart koelers met verzonken fans zag verschijnen.
Kan me nog herrineren dat ik met een vlakke scalpel geprobeerd heb de HS eraf te snijden/wippen -> No Go

(zelfs nadat proc en al zo'n 30 min bij 90C in een droogstoof op 't lab had gelegd lukte 't niet - diepvries mocht ook niet baten - procje leeft nog steeds - zat tot een maand geleden in een routertje)
Bij mij was de fan ook gaar geworden, maar de oplossing was redelijk simpel. Bij mij waren de kogellagers versleten - dus gewoon vervangen met lagers uit een (gesloopte) reserve fan.
Haal je fan los en geef de rotor met hand een zwaai. Hoor/voel je trillingen/spelling/lagergeluiden etc. of voelt ie 'gedempt'? In 't laatste geval is waarschijnlijk alleen de smering van de lagers uitgedroogd -> drupje
niet te dunne olie kan uitkomst brengen.
Lagers vervangen
De fan maakt (gelukkig) gebruik van 't standaard formaat lagers (8mm doorsnee - 4mm hoog, 3mm as).
1. Sticker verwijderen. desnoods hologram doorprikken (eerst effe aftasten)
2. Verwijder de borgring boven de eerste lager - Kijk uit dat ie niet wegspringt!!! (waarom denk je dat ik zoveel 'reserve-onderdelen' heb?

) Borgring verwijderen gaat wel met wat gepruts met horlogeschroevendraaiers)
3. Nu kun je voorzichtig de rotor eruit halen. De 2 lagers blijven waarschijnlijk lekker eigenwijs zitten

Je kan ze met een wattenstaafje of satéstokje rustig uit hun messing 'socket' drukken.
4. vervangen met de lagers uit een sloopfan
5.rotor terugzetten en borgring vastdrukken
6. Klaar!!!
Stappenplan kan je ook gebruiken om een (sloop)fan open te maken - in feite zitten zo'n beetje alle axiale DC-fans zo in elkaar.
Sloopfans kan je overigens goedkoop kopen op de meeste pc-dump-dagen of bij bevriende systeem/server beheerders.