resonanties met Aopen HQ08

Pagina: 1
Acties:

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Topicstarter
Vraagje aan de bezitters van een Aopen HQ08 of inwendig gelijke kast.

Ik heb gisteren die Aopen kast gekocht en alle zooi in gebouwd, waaronder 2 IBM HDD's, een 20 en een 30 gieg (dpta en dtla geloof ik), beiden 7200 rpm.

In m'n oude kast zaten ze in de bracket onder de 5,25 drives en waren ze beiden vrijwel niet te horen, laat staan te voelen.

In die HQ08 kast heb ik ze nu beiden in die HDD-bracket geplaatst die bovenin zit. Die ene die je er van boven in laat zakken en met 2 schroeven vast zet. Wat is nu het geval, de hele kast gaat resoneren door die HDD's. Als 1 van de 2 draait is het een constante resonantie, als ze beiden draaien fluctueerd de resonantie gelijkmatig omdat ze elkaar beinvloeden.

De resonantie is van dien aard dat ik sterk mijn twijfels heb of dit de levensduur van m'n HDD's wel ten goede komt, en daarnaast wat hiervan het effect is op m'n brander.

Iemand gelijke ervaringen en een oplossing?

Helpt het als ik tussen die bracket en de kast, danwel tussen de HDD's en de bracket een rubberen strip monteer?

Ik heb al geprobeerd om ze in de HDD-bracket in het onderste gedeelte te monteren, maar dan kom ik niet uit met m'n IDE-kabels naar de brander en de cd-dvd.

Blaat

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

Topicstarter
Uhhh, iemand?

Blaat

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

http://www.noisecontrol.de/

daar staat iets over bakjes met kurk dat kun je ff kijken.

= TheGrimReaper op tweakers

• SpeedyG
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 13:06

SpeedyG

Say Cheese !!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 22:28 schreef Cowboy Henk het volgende:
Ik heb al geprobeerd om ze in de HDD-bracket in het onderste gedeelte te monteren, maar dan kom ik niet uit met m'n IDE-kabels naar de brander en de cd-dvd.[/quote]Wat voor IDE-kabels gebruik je? Voor mini-towers soms. Heb zelf 2 HD voor in gemonteerd. Beide verbonden met de ATA 100. Daarnaast heb ik op de 2de en de 4de 5,25" bay een CD-Rom en CDR-brander zitten beide verbonden met de ATA 66. Heb dus 4 IDE kabels gebruikt. Hoeft natuurlijk kunt het ook redden met 2. Bij mij draati het prima zonder resonantie. Wel vindt ik de voeding veel lawaai maken.

Runs on tequila, much cheaper than petrol.....

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat voor IDE-kabels gebruik je? Voor mini-towers soms.[/quote]Yep, mini/midi inderdaad. In m'n vorige kast, een extra diepe midi-kast ging het prima. Zal vanmiddag een paar lange kabels gaan halen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Heb dus 4 IDE kabels gebruikt. Hoeft natuurlijk kunt het ook redden met 2.[/quote]Heb een Asus P3BF mobo en daar zitten maar 2 IDE aansluitingen op (en heb geen slot meer vrij om een ATA100 controller erin te zetten)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Bij mij draati het prima zonder resonantie.[/quote]Als ik ze onder in de kast monteer gaat het ook goed, maar wat als ik straks een extra HDD wil monteren? Die zal ik dan toch in die bovenste bracket moeten stoppen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wel vindt ik de voeding veel lawaai maken.[/quote]Vindt ik ook!
Als je wieltjes onder de kast schroeft en er een stofzuigerslang aan koppelt kun je er ook mee stofzuigen!
Dit komt door de turbulente luchtstroom die langs dat mooie glimmende roostertje gaat. Als je daarachter een kapje plaatst(een kwart van een bol) ben je er grotendeels vanaf.

Moet eerlijk zeggen dat ik meer van zo'n dure kast had verwacht. Die opening tussen het boven en onder deel waar je alle kabels door moet proppen is m.i. veelste klein, de zijpanelen die je er helemaal af moet schuiven voor je er bij kunt, de herrie van de voeding en de trillingen agv de HDD's in de bovenste bracket.

Blaat

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Je moet gewoon ff op dat grote blauwe knopje bovenop aan de voorkant drukken, dan trilt hij een stuk minder.

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 15:46 schreef B.A. Baracus het volgende:
Je moet gewoon ff op dat grote blauwe knopje bovenop aan de voorkant drukken, dan trilt hij een stuk minder.[/quote]ja, of als super-vibrator in "vraag&aanbod" zetten zeker!

Da's dus niet het advies waar ik om vroeg.

Aangezien ik hier regelmatig foto's van mede-tweakers had gezien die ook die kast hebben, en die zullen ook vast gebruik maken van die bovenste HDD-bracket, ben ik benieuwd of zij ook die probs hebben en zo ja wat ze eraan gedaan hebben.

Blaat

Verwijderd

Ik heb dezelfde kast. Ook twee maal DTLA, maar ik heb ze onder 5 inch bays gezet. Kabels lopen dan iets netter. Zwaarte punt iets lager en boven iets meer ruimte voor extra koeling omdat het kabelgat naar boven dan niet zo vol zit. Ik heb overogens geen last van vibraties. Zitten alle panelen wel vast ? Alle schroeven misschien iets aandraaien ? Succes !

Verwijderd

Sorry, vergat nog te melden dat ik het te korte kabel probleem heb opgelost door m'n DVD en m'n brander ook in de onderste bays te zetten !

Verwijderd

Ik heb alle HD's (3) onderin zitten en ik heb dus die HD bracket er bovenin uit gesloopt omdat ie toch alleen maar de airflow verknoeit :(

maar ik heb dus helemaal geen last van resonaties of zo iets de fans maken alleen een tering herrie maarja dat ben ik al wel gewend. Misschien is het zo dat het bracket zelf niet vast genoeg gemonteerd is voor de HD's, ik denk dat als je ze onderin of in zo'n 5 1/4" ding zet het probleem opgelost is.

<hoop ik voor je>

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 11:52
Ik heb mijn 7200rpm IBM bovenin zitten, mijn 5400rpm Maxtor zit een bracket, allebei muisstil. Koop voor 10 piek een nieuwe IDE kabel en je bent van je probleem af (40 piek voor een ATA 66).

Flickr | Lego collectie

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

Topicstarter
Okee, thanx voor de laatste reply's

De 3 HQ08-tweakers uit deze topic hebben de HDD's dus onder zitten.

Zal eens kijken wat het resultaat is als ik die bovenste bracket met extra schroeven vast zet, wellicht dat dat helpt. En als het niet werkt, dan zet ik ze wel in het onderste ruim.

Langere IDE-kabels is zowieso handig om e.e.a. netjes af te werken.

Aan het vastzetten van de schroefjes kan het i.i.g. niet liggen. Als ik iets vast zet, zit het ook_echt_VAST! Ik loop altijd elk schroefje na alvorens ik de kast dicht doe, ik sleep m'n pc's met enige regelmaat mee naar anderen..... (een mede-tweaker wordt er wel eens gek van als hij een bak die ik in elkaar heb gezet moet openmaken om een kaart ofzo te wisselen, schroeft zich de tering)

Okee, morgen horen jullie de resultaten wel.

Blaat

• Cowboy Henk

Cowboy Henk

Topicstarter
Okee!

De 30 Gb zit in het onderste ruim, de 20 Gb helemaal op de bovenste plek in de bovenste bracket. Tussen deze bovenste bracket en de voeding en tussen de onderkant van de voeding en de kast zitten rubberen dempingblokjes.
De brander zit (van bovenaf gezien) in de 2e bay, de baykoeler in de 3e en de cd/dvd in de 4e.

Geen noemenswaardige trillingen meer!

O ja, en een klein kapje op ventilator van de voeding (aan de buitenkant dus) zodat hij "naar beneden blaas", scheelt behoorlijk in de herrie!

Blaat

Verwijderd

De oplossing is heel simpel:

Plaats rubber afdichtringetjes (praxis,gamma) over de schroeven tussen de drive en je kast. Hierdoor wordt de resonantie minder doorgegeven aan je kast. Let er wel even op dat je de drive "aardt" door een extra schroef losjes conatct te laten maken met je drive en de kast.

Suc6
Pagina: 1