Na plaatsen geheugen doet de PC raar

Pagina: 1
Acties:

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ongeveer een week geleden heb ik 256MB PC133 Ram besteld bij Gistron BV.
Vandaag binnen, operatie handschoentjes aangedaan (echt, dat doe ik altijd als ik in mijn PC bezig ben), videokaart eruit, deze op een houte plank neergelegd, Ram erin, videokaart terug, stroom terug erop, PC aan.

Dan begint de pret, ik ahd eerst 128 MB PC133, en ook 133 mhz ingesteld in de BIOS. Begint Windows XP met het volgende:
Het ACPI-Bios in dit systeem komt niet volledig overeen met de ACPI specificatie.
[knip, wordt info gegeven over BIOS flashen, maar ik heb al de laatste BIOS, nl. 1004]

** STOP: 0x000000A5 (0x00000002, 0x8130E388, 0xE137EA58, 0x813541F8)
Na de geheugensnelheid terug te hebben gezet (100 mhz nu) kan ik goed werken met XP, ik heb geen problemen, tot ik UT wil gaan spelen: (pic van intro)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dewater/Rafe/mem_ut.JPG

Voor specs verwijs ik jullie graag door naar mijn sig.

Zelf denk ik aan de volgende dingen:
- Geheugen reepje stuk
- Videokaart stuk gegaan tijdens het eruit halen/terugzetten (of statische electriciteit)
- Mobo misschien kapot (tis een oude 2e hands A7V-E, maar hij was gratis)

Ik heb nog geen memtest oid dergelijks gedraaid. Ik wil zodadelijk even die reep eruit halen en kijken of alles dan werkt, zoja, dan gewoon omruilen. Maar ik kijk eerst even de reacties af of iemand nog een ander goed idee heeft.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Standaard verhaal: Pc testen met alleen oude geheugen >> stabiel? >> probleem zit iig niet in mobo/gpu. Pc testen met alleen het nieuwe geheugen erin >> nog steeds fouten? >> geheugen brak. Dan wel normaal stabiel? >> conflict tussen de 2 reepjes >> een van de 2 omruilen voor een ander merk. etc.

• Rafe
Ok, ik ga nu die reep eruit halen, BRB.

Verwijderd

Ik denk idd dat je geheugen brak is, ik lees het zo wel wat je resultaten zijn na het eruit halen van de nieuwe reep

• Rafe
3x Woei, tis idd het geheugen.

Ok, volgende keer iets beter opletten als ik geheugen koop, dit reepje heeft namelijk 24 chips (12 aan elke zijde). Pak ik mn mobo boekje erbij, staat er dat er maar maximaal 18 chips op mogen zitten. RTFM

Van je fouten leer je :) Ik zal deze omruilen voor een exemplaar met minder chips. Bedankt voor de moeite en geduld, ik zal dit topic in de SM melden.

Wat me ook opvalt (nu ik er een terug denk) dat de BIOS wisselende waardes qua geheugenomvang liet zien, soms de volle 384 MB, soms 256, soms 160. Stom van me dat ik er nu pas aan denk.

Nogmaals bedankt, ik ga van blijdschap en opluchting (ik heb namelijk totaal het budget niet voor een nieuw mobo/gpu ofzo) een lekker potje UT spelen :)