Toon posts:

Hoe je kast stiller te maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er is al eerder een topic geweest over hoe je kast stiller te maken maar ik heb er niet erg een goeie conclusie uit kunnen trekken.
Mijn vraag is als je je kast isoleerd met noppenschuim ( piramide-schuim ) word je kast niet mega warm, nu heb ik wat in het conrad boek gelezen een soort vilt wat je gewoon op maat kan knippen en plakt aan 1 kant en is warmte vast ( dat houd toch in dat hij geen wamte opneemt maar gewoon meegaat in de temperatuur van je kast? ), zou dit wat zijn ????
En wat is de 2e optie, 220 volt fan's in bouwen, 12 volt fan's op een lager voltage laten draaien ???????
Of is toch die noppen schuim het beste middel zolang je maar een goeie airflow hebt ???????

Verwijderd

Neem waterkoeling

erg stil :-)

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:57
zet hem uit...is ie ook errrrrrrug stil ;o)

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Verwijderd

:D nou mijn kast lijkt net een grote fabriek :D:D

ik ben der wel aan gewend..... anders mot je stillere coolers nemen OF ze op een lagere voltage laten draaien..

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Ik ben van plan om 220v fan's en schuim in me kast te zetten. Want dat ding maakt nu ook veel te veel herrie.
Ik doe ook een stof filter over de fan's dat dempt ook weer.

= TheGrimReaper op tweakers

Verwijderd

Oh, wat handig hè, al die grappige replies?

Noppenschuim heb je idd bijna niks an. Dat is bedoeld om galm te verminderen, maar geeft geen luchtgeluidsisolatie. Je moet de kast dood maken, bv door dreunplaten (autohandel) of beplakken met kurk. En als je goeie doorstroming hebt alle gaten die je niet nodig hebt dichtplakken!

Fans kun je op 7 volt laten draaien. Door de 12v als + en de 5V als - te gebruiken. (pak het wel ff handig aan, anders doet je compu niks meer ;) Als je heel handig bent maak je er I-0-II schakelaar tussen (12V[geel] op de ene draad, 5V[r]-> < 0V[zw] met schakelaar op de andere.}

Verder kun je je voeding ook met kurk ofzo beplakken. En de HD's in elastieken ophangen. (alleen zou ik dat zelf niet doen ivm prestaties) En zorg voor een goede, stille voeding (bv Enermax 350W [OC-shop])

Of zet hem in een kast of bouw hem in je buro en demp die met dat noppenschuim. Voor de ventilatie maak je dat een 'labirinth' Dat zou het beste helpen.

Enkijk 1s hoe ze het hier doen http://www.noisecontrol.de/ (uit duitse C't)

suc6

edit:
ik heb zelf net 1 stukkie ondertapijt gekocht om binnenkant mee te beplakken; lekker zwaar en dood. En ziet er wel heftig uit.

Verwijderd

Ik heb een gat in de muur gemaakt en al men kabels verlengt, zo staat men PC op de kamer hiernaast en heb ik er totaal geen last van :) En nu niet beginnen met die zever van... ja maar als ik een CD moet insteken...
1)Zooveel CD's gebruik je niet met 40GB, je wordt dit gewoon.
2)Ik moet gewoon men kamerdeur even openen, zo'n moeite is da nie.

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

Die site geeft wel wat info, ook al blijft duits toch lastig :P

dat wordt dus in plaats van schuim opzoek naar kurk :P
iemand een idee waar ?

Verwijderd

Je moet het niet proberen op te lossen.
Je moet er mee proberen te leven.
Als Tweaker maakt je kas veel herrie, dat hoort zo.
Je moet er mee leren leven, ik kan het ook ;)

/me heeft 3 PC's op zijn kamer staan die het lawaai maken van een ftofzuiger.
Toch kan ik er door heen Zlaapeh.

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

Ik kan er wel mee leven.
Alleen wordt de rest gek van een blazende pc die heel de dag en nzcht staat te grazen :)

Verwijderd

Dan moet je een keuze maken,
Of de PC er uit, of de rest er uit ;)

Verwijderd

Ik zou je PC houden.
Zelfs als de "rest" je vriendin is.

Laat weten dat je een Tweaker bent.
Soms moet je dan moeilijke keuzes maken.

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

:) lol
ja de rest zijn mijn ouders en mijn zus (ben net 18). Over een jaartje ben ik als ik goed ben wel weg. Maar voor nu moet ik hier nog maar ff blijven :P .

Dus ga ik maar proberen om hem stil te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar kan je echt stille fan's kopen ????

• sharkzor
  • Laatst online: 04-09 08:23
Koop oordopjes :)

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

Het ligt er maar net aan wat je echt stil vindt. Die ik nu heb maken 46 dBA op 1 meter volgens de catalogus.

Die 220v die ik ga kopen maken 44 maar hebben wel een veel hogere cfm. Vervolgens zet ik er een potmeter tussen en kan ik ze gewoon wat langzamer en dus stiller zetten als het niet nodig is.

edit

In Groningen zijn ze te koop bij okaphone in de ebbingestraat.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waar kan je dan kurk kopen en fans die niett resoneren !

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

kurk is moeilijk te krijgen kom ik achter
ben nog opzoek
fans komen dus van okaphone

Verwijderd

kijk eens bij ocshop die hebben van die geluidsisolatiekits. Heb ik ook gekocht das met demp materiaal en piramide spul.

Al moet je wel denk ik een supermicro/addtronics kast hebben

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Kurk ??

dat is makkelijk.. afgezien van de hobbywinkels... Wat dacht je van kurkparket ??

ga naar een parket of dhz zaak en haal een paar verneukte tegels voor een prikkie..

IP Rocks

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

de echte beste coolers is wat ik gehoord heb zijn papst coolers www.papst.de , die coolers kosten al gauw fl 100 a 200,- :(:(maar ze zijn stil en ze coolen:):):), dat is echt geweldig ik er zelf eentje in de hand gehouden deze was gekogellagerd en blazen dat ie deet net een windtunnel fan. en toch was ie stil en deze werkte op 220 volt. zou zeggen kijk es hier naar. :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Is het misschien een idee om je PC van binnen te gaan bekleden met hoogpolig tapijt ??????
Alleen ik denk dat het wel weer mega warm wordt !!!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Tapijt en nopenschuim maken niets uit voor de warmte. Je raakt nauwelijks warmte kwijt door de wanden van de kast heen. Het zou alleen een probleem zijn als je geen ventilatoren en luchtinlaten had. Je raakt 99.5% van je warmte kwijt door de luchtstroom die door je kast heen gaat. Ik heb zelf noppenschuim er op zitten. Het is inderdaad niet zo'n hele goede geluids demper. Maar het zit op de wanden geplakt en houdt zo ook trillingen tegen door de stijfheid te verhogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Punica heeft laatst van het werk op maat gemaakte oordopjes gekregen(werk in een Disco'tje, Arbo wet)
Aangezien mijn kast ook errug veel kabaal maakt, slaapt Punica tegenwoordig met oordopjes in.

Wat je allemaal al niet over hebt voor Dnetc.exe :)

Verwijderd

Is er dan niemand die muziek aan heeft staan !??!?!?

Verwijderd

Leg je wijsvinger tegen je lippen en doe: sssssssssssst

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar ik heb geprobeert om ssssssstttttt !!!!! tegen ze te zeggen maar dat helpt niets, maar ik denk dan toch dat ik mijn kast ga volplakken met hoogpolig-tapijt alleen dat betekend wel vaak mijn kast stofzuigen denk ik !

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Goh, wat grappig allemaal.

Ik heb al tijden geleden eens wat gezegd over stiller maken, ik zal het in het kort even herhalen.

1. Bekijk de luchtstroom in je kast kritisch: Zijn alle fans wel nodig? Optimaliseer de luctstroom zo veel mogelijk, knip de bodem uit je kast, scheelt weer een intake fan. Hang je voeding aan de buitenkant, betere doorstroming, dus weer een fan minder. etc.
2. Bekleed je kast met geluiddempend materiaal, zoals inderdaad kurk(parket). Kost geen drol, zeker als je beschadigde tegels koopt.
3. Bekleed de muren om je kast heen met noppenschuim (Gamma). Er weerkaatst heel veel lawaai via de muren.Zet de kast ook niet te dicht bij de muur (minimaal 10 cm ervanaf)
4. Neem waterkoeling. Het geluid van een pompje wordt al overstemd door geluiden van de straat, enkel als de PC uit staat en het stil is in huis ('s-nachts) dan hoor ik de pomp. (mijn pomp draait 24/7). Dit scheelde bij mij het geluid van twee nogal luidruchtige fans. (huisgenoten die vragen of de video nu nog niet is teruggespoeld, etc)
5. Monteer harddisks en cd drives etc met post-elastieken eromheen. Daarna voorichtig weer in de bays terugduwen. Meestal is er geeneens een schroef meer nodig om ze te laten hangen.
6. Zet je kast niet direct op het parket, maar met zachte rubber deurstoppers (groot model) ertussen. Voor hoogpolig tapijt is dit niet noodzakelijk, maar in combinatie met de eruitgeknipte bodem wel wenselijk voor de airflow.
7. IPV 80 mm fans, 120 mm fans nemen en deze op 7 volt laten draaien. Zelfde airflow, maar veel minder herrie. 60 mm fans zijn uit den boze. Veel te veel lawaai. Eventueel met een schakelaartje ertussen kunnen kiezen voor 7 volt, uit of 12 volt.
8. Neem temp gestuurde fans. (Papst) Ik was bij Conrad ongeveer 50 gulden kwijt voor een temp gestuurde 92mm fan. Zeer geluidsarm
9. Koop gekogellagerde fans. Niet alleen minder herrie, ook langere levensduur. Wel moeilijker te krijgen.
10. In de bios powermanagement instellen (of in Windows, whatever) zodat je harddisk er na 10 minuten mee kapt.
11. In samenhang met 10: Meer geheugen plaatsen. Scheelt swappen van de harddisk, en harddiskgebruik in het algemeen.
12. Je toetsenbord met "chery-click" vervangen voor een gewoon toetsenbord. Zelf ram ik nog steeds op een bejaarde Cherry, maar iedereen in huis kan het horen. Het is het luidruchtigste onderdeel van mijn computer........
13. Om de luchtuitlaat kan je een soort doos bouwen, aan de binnenkant met noppenschuim bekleed, scheelt de laatste restjes geluid.
14.Knip overal de roosters voor weg (fingerguards), ook van de voeding, deze geven relatief veel herrie. Wel even oppassen met verdere verbouwingen, zeker als je lange vingers / lang haar hebt.
Die fingerguards die uit plaat zijn gestanst, (voeding, kast) zijn rampzalig voor geluid en voor airflow, maar ook die mooie glimmend gepoetste geven redelijk veel herrie. Een ronde buis van een cm doorsnede heeft dezelfde weerstand als een vleugelprofiel van 30 cm doorsnede. Hier komt ook het geluid vandaan. Ideaal zouden dus fingerguards met vleugelvormige metalen draden zijn, maar die zijn er niet. (bovendien is de achterkant zo scherp als een mes.)

Tot zover een lijstje. Succes met knutselen.

Herman
www.waterkoeling.nl

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 09:25 schreef weareborg het volgende:
Koop oordopjes :)[/quote]of maak je oren niet meer schoon !

Verwijderd

Topicstarter
Ok thankx voor de reacties ik ga dus opzoek naar kurk, enz.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook de computer bijj je ouders of dergelijke in de kamer zetten. En de power en reset knop , verleng je gewoon de snoertjes van.:)

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 08:08
Wat ik heb gedaan is vilt gekocht.
Vilt wat als demping wordt gebruikt bij leggen van tapijten/vloerbedekking.
Mocht voor 10 piek hele rol meenemen, en als ik meer wilde moest ik het maar zeggen.. :)
Werkte wel redelijk.
De kast straalt zelf toch geen warmte af, het is geen straalkachel.
Daarom is er zoiets als ventilatie gaten die zorgen voor de warmte regulering....

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Pagina: 1