Goh, wat grappig allemaal.
Ik heb al tijden geleden eens wat gezegd over stiller maken, ik zal het in het kort even herhalen.
1. Bekijk de luchtstroom in je kast kritisch: Zijn alle fans wel nodig? Optimaliseer de luctstroom zo veel mogelijk, knip de bodem uit je kast, scheelt weer een intake fan. Hang je voeding aan de buitenkant, betere doorstroming, dus weer een fan minder. etc.
2. Bekleed je kast met geluiddempend materiaal, zoals inderdaad kurk(parket). Kost geen drol, zeker als je beschadigde tegels koopt.
3. Bekleed de muren om je kast heen met noppenschuim (Gamma). Er weerkaatst heel veel lawaai via de muren.Zet de kast ook niet te dicht bij de muur (minimaal 10 cm ervanaf)
4. Neem waterkoeling. Het geluid van een pompje wordt al overstemd door geluiden van de straat, enkel als de PC uit staat en het stil is in huis ('s-nachts) dan hoor ik de pomp. (mijn pomp draait 24/7). Dit scheelde bij mij het geluid van twee nogal luidruchtige fans. (huisgenoten die vragen of de video nu nog niet is teruggespoeld, etc)
5. Monteer harddisks en cd drives etc met post-elastieken eromheen. Daarna voorichtig weer in de bays terugduwen. Meestal is er geeneens een schroef meer nodig om ze te laten hangen.
6. Zet je kast niet direct op het parket, maar met zachte rubber deurstoppers (groot model) ertussen. Voor hoogpolig tapijt is dit niet noodzakelijk, maar in combinatie met de eruitgeknipte bodem wel wenselijk voor de airflow.
7. IPV 80 mm fans, 120 mm fans nemen en deze op 7 volt laten draaien. Zelfde airflow, maar veel minder herrie. 60 mm fans zijn uit den boze. Veel te veel lawaai. Eventueel met een schakelaartje ertussen kunnen kiezen voor 7 volt, uit of 12 volt.
8. Neem temp gestuurde fans. (Papst) Ik was bij Conrad ongeveer 50 gulden kwijt voor een temp gestuurde 92mm fan. Zeer geluidsarm
9. Koop gekogellagerde fans. Niet alleen minder herrie, ook langere levensduur. Wel moeilijker te krijgen.
10. In de bios powermanagement instellen (of in Windows, whatever) zodat je harddisk er na 10 minuten mee kapt.
11. In samenhang met 10: Meer geheugen plaatsen. Scheelt swappen van de harddisk, en harddiskgebruik in het algemeen.
12. Je toetsenbord met "chery-click" vervangen voor een gewoon toetsenbord. Zelf ram ik nog steeds op een bejaarde Cherry, maar iedereen in huis kan het horen. Het is het luidruchtigste onderdeel van mijn computer........
13. Om de luchtuitlaat kan je een soort doos bouwen, aan de binnenkant met noppenschuim bekleed, scheelt de laatste restjes geluid.
14.Knip overal de roosters voor weg (fingerguards), ook van de voeding, deze geven relatief veel herrie. Wel even oppassen met verdere verbouwingen, zeker als je lange vingers / lang haar hebt.
Die fingerguards die uit plaat zijn gestanst, (voeding, kast) zijn rampzalig voor geluid en voor airflow, maar ook die mooie glimmend gepoetste geven redelijk veel herrie. Een ronde buis van een cm doorsnede heeft dezelfde weerstand als een vleugelprofiel van 30 cm doorsnede. Hier komt ook het geluid vandaan. Ideaal zouden dus fingerguards met vleugelvormige metalen draden zijn, maar die zijn er niet. (bovendien is de achterkant zo scherp als een mes.)
Tot zover een lijstje. Succes met knutselen.
Herman
www.waterkoeling.nl