Cd-rom aansluiten op geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier een oude 486 computer zonder IDE aansluitingen op het moederbord. Er zit wel een IDE op een losse (16bits) ISA I/O kaart (samen met een diskdrive, parallelle, 2 seriële en een gamepoort aansluiting)
Op die multi I/O kaart zit echter maar een mogelijkheid om maar 1 IDE (er zit maar 1 aansluiting per flatcable) drive te gebruiken, en dat is de harde schijf (heb ik al geprobeerd)
Op de geluidskaart zit wel een mogelijkheid om de CD-rom aan te sluiten (ook met een 1-drive flatcable).

De geluidskaart is een OPTi MAD16 (16bit ISA), met aansluitingen voor Panasonic, Mitsumi en een kleinere aansluiting voor Sony, en ik wil er een 1-speed (?, staat niets op) Sanyo CDR-H94A CD-romspeler op aansluiten.
Hij heeft gewerkt (complete computer van de vuilnisbelt) en er stonden Windows 95 en wat persoonlijke documenten op de harde schijf, en die heb ik geformatteerd, zonder naar de verdere instellingen te kijken |:(
Ik heb de hele computer uit elkaar gehaald en de CD-rom zat op de Panasonic aansluiting van de geluidskaart.

Ik start hem op met behulp van een Windows 98 opstartdiskette, ik geef aan dat hij met CD-rom ondersteuning moet opstarten, maar hij kan de drive niet vinden.
Als laatste (ter zake doende) regels zegt hij: "Device driver not found: 'MSCD001'. (volgende regel) No valid CDROM device drivers selected."

Ik heb de drivers van de geluidskaart gedownload en geïnstalleerd. (uit één of ander driverarchief met Google gevonden)
Het geluid doet het, maar de CD-rom weigert.
Bij het installeren van de drivers krijg ik een lijstje spelers. Van Panasonic de types 563, 562, 523 en de 522, van Sony de CDU31A, CDU31A-02 en de CDU33A en van Mitsumi de LU005S en de FX001-D
Ik kan ook handmatig het Port-adres instellen (320, 330, 340, 360), IRQ (5, 7, 9, 10, 11), en DMA channel (0, 1, 3) instellen.
Voor Mitsumi is default IRQ 10 en DMA uitgeschakeld. Voor Panasonic en Sony zijn beide uitgeschakeld. (weet niet of dit nuttig is om te noteren)
Ik heb hier wel een echte Mitsumi 4-speed CD-romspeler in een andere computer zitten (en een Mitsumi toetsenbord er aan :) ), met een geluidskaart waar ook die (P, M, S) connectoren op zitten maar ik loop liever geen risico om die te slopen (niet mijn computer).
En ik weet ook niet of die andere (ISA) geluidskaart wel in een Vesa Local Bus (eerste connector waar hij inpast, de gewone ISA's hebben geen ruimte er achter omdat daar de CPU zit)

Ik zou niet weten wat ik verkeerd deed, en ik wil geen geld (2-drive IDE kabels) aan een gevonden computer uitgeven (overige apparatuur had ik al). Hij deed het voordat ik hem formatteerde, en ik wil dat hij het weer gaat doen.

Samenvatting voor de luie Tweakers ;)
Ik heb een geluidskaart waar een CD-rom speler op aangesloten kan worden maar het lukt niet om de CD-romspeler aan de praat te krijgen.

(-edit- off-line getypt, ik zie nu pas wat voor lap tekst dit is):

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt hiervoor denk ik de install disk nodig voor die geluidskaart. die kan de driver namelijk laden voor de cdromspeler.

ik geloof dat ik dat ding nog ergens heb liggen ook nog. zal eens voor je kijken.

Aangezien je geen mailadres hebt ingesteld, kan ik je ook niet mailen. dus als je zo nodig hebt. laat het dan maar horen.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb de (dos)drivers voor de geluidskaart gedownload, er zit een gedeelte in dat over de cdrom gaat, maar ik weet niet welke instellingen ik moet gebruiken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb hier ook een Mad16 PnP liggen, inclusief boekje.
kan et wel ff voor je scannen als je wilt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Resistor schreef op 07 september 2002 @ 13:55:
Ik heb de (dos)drivers voor de geluidskaart gedownload, er zit een gedeelte in dat over de cdrom gaat, maar ik weet niet welke instellingen ik moet gebruiken.
van wat ik me kan herinneren zat er in mijn install proggie een optie om de cdrom aan te zetten. en dat werkte ook nog gewoon.
ding zit nu in een compaq ding, die ergens in een kast ligt, dus kan het zo niet even voor je nakijken.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
FireWurX schreef op 07 september 2002 @ 14:01:
ik heb hier ook een Mad16 PnP liggen, inclusief boekje.
kan et wel ff voor je scannen als je wilt.
Ik heb een ISA uitvoering. (had ik al verteld)
Scan het gedeelte maar in wat over de cdrom gaat (of tik het maar over) en post het hier maar. (ik heb niet zulke beste ervaringen met mailadres/icqnummer openbaar maken, dus dat doe ik liever niet meer) Zwartwit en net groot genoeg om op een 17in monitor te lezen (ik zit aan een telefoonlijn)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Resistor schreef op 07 september 2002 @ 14:29:
[...]

Ik heb een ISA uitvoering. (had ik al verteld)
Scan het gedeelte maar in wat over de cdrom gaat (of tik het maar over) en post het hier maar. (ik heb niet zulke beste ervaringen met mailadres/icqnummer openbaar maken, dus dat doe ik liever niet meer) Zwartwit en net groot genoeg om op een 17in monitor te lezen (ik zit aan een telefoonlijn)
ja ik heb ook een ISA-tje.
en maak anders ff een hotmailadres aan, voor spam enzow .heb ik ook.
als ik een adres geef is het mijn spamadres.

ik zal vandaag het boekje wel ff scannen, zodra mijn pa's pc vrij is (daar hangt de scanner aan)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
In het 'boekje' (dat ik uitgeprint heb, je kan de site weer vrijmaken) staat op de kaart maar 1 ide interface, en op mijn kaart zitten er 3 (Sony, Mitsumi en Panasonic). Voor zover ik kan zien heb ik alles gedaan wat er stond, als ik zin heb ga ik nog maar eens in de config.sys rommelen.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 07:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Mijn soundblaster 16 isa, kon je instellen door sbconfig te gebruiken.
Die copieerde de drivers naar je harddisk en past config.sys/autoexec.bat aan.
Kan je die even posten, misschien dat daar iets fout of dubbel in staat.
Je moet overgens de mscdex van windows gebruiken, niet van je geluidskaart.

Wat ook nog kan, is een andere ide controller bij conrad bestellen.
Die heb ik ook, in mijn oude 386 zitten, is een isa 16bit ide controller,
waarop 2 ide controllers op zitten, dus 4 ide apparaten op kunnen.
Je kunt zelfs harddisk aansluiten tot maximaal 128gb.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cjdijk schreef op 09 september 2002 @ 12:59:
Mijn soundblaster 16 isa, kon je instellen door sbconfig te gebruiken.
Die copieerde de drivers naar je harddisk en past config.sys/autoexec.bat aan.
Kan je die even posten, misschien dat daar iets fout of dubbel in staat.
Je moet overgens de mscdex van windows gebruiken, niet van je geluidskaart.

Wat ook nog kan, is een andere ide controller bij conrad bestellen.
Die heb ik ook, in mijn oude 386 zitten, is een isa 16bit ide controller,
waarop 2 ide controllers op zitten, dus 4 ide apparaten op kunnen.
Je kunt zelfs harddisk aansluiten tot maximaal 128gb.
jah er is een install floppy bij mijn Mad16 kaart.
ff zippen, en uppen?

ennuh, leuk dat die controller 128Gb ondersteunt, je hebt er in een 386/486 nix aan omdat de bios er nix mee kan (ziet maar tot 8 Gb).
dan zou je et wel met Dynamic Drive Overlay kunnen doen, maar das ook niet optimaal.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik had de drivers al (gedownload), gevonden via Google, 'Opti Mad driver' inkloppen en hij vond (de juiste versie, die van de 529, FireWurX had het boekje van de 525, met maar 1 ide)
Het is een zipje die in dos uitgepakt wordt, de geluidskaart werkt, maar volgens mij heb ik de interface gesloopt, een paar keer hotswappen terwijl de computer aanstaat (kabel omdraaien, hij zat verkeerd) is niet echt goed.
En ik ga geen geld uitgeven aan een computer die ik op de vuilnisbelt heb gevonden, werkt het niet => terug naar vuilnisbelt :)

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 07:03

cjdijk

Hans favoriete radiostation

FireWurX schreef op 09 september 2002 @ 16:37:
[...]

jah er is een install floppy bij mijn Mad16 kaart.
ff zippen, en uppen?

ennuh, leuk dat die controller 128Gb ondersteunt, je hebt er in een 386/486 nix aan omdat de bios er nix mee kan (ziet maar tot 8 Gb).
dan zou je et wel met Dynamic Drive Overlay kunnen doen, maar das ook niet optimaal.
Dat ik niets heb aan 128GB op een 386 heb je gelijk in.
Maar het werkt wel, zonder diskmanager of zo.
Op die kaart zit namelijk een eigen bios.
De bios van die 386 wordt dan niet gebruikt voor ide,
zodra ik die kaart in die pc gebruik. :)
Resistor schreef op 09 september 2002 @ 20:07:
Ik had de drivers al (gedownload), gevonden via Google, 'Opti Mad driver' inkloppen en hij vond (de juiste versie, die van de 529, FireWurX had het boekje van de 525, met maar 1 ide)
Het is een zipje die in dos uitgepakt wordt, de geluidskaart werkt, maar volgens mij heb ik de interface gesloopt, een paar keer hotswappen terwijl de computer aanstaat (kabel omdraaien, hij zat verkeerd) is niet echt goed.
En ik ga geen geld uitgeven aan een computer die ik op de vuilnisbelt heb gevonden, werkt het niet => terug naar vuilnisbelt :)
Ach ja, die 386 van mij gebruik ik ook niet meer, staat op zolder,
maar hij werkt nog prima, kunnen 4 ide devices op. >:)
Heb nog wel een pentium 100 in gebruik, naast mijn pentium 500,
en nog een laptop (pentium 733) van mijn werk.

Toch is het vaak zo dat zodra je die zipfile hebt geinstalleerd,
dat hij standaard die cdrom op disabled zet.
Kan je heel simpel aanpassen door config.sys/autoexec.bat
even door te lopen of je iets ziet wat met cdrom te maken heeft.
Als je inderdaad die cdrom interface opgeblazen hebt,
zit er niets anders op dan een ide cdromdrive aan te sluiten
als slave op dezelfde kabel als je harddisk (op master).
Want waarschijnlijk heb je nu slechts 1 ide controller.
Misschien heb je nog ergens een oude ide cdrom drive liggen,
want die je nu hebt gaat niet op ide werken.

[ Voor 0% gewijzigd door cjdijk op 10-09-2002 09:10 . Reden: Verhaal Resistor ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1