Toon posts:

Zelf moederboard maken! Maar hoe?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden met mijn plaatselijke electronicahandelaar gepraat en die vertelde me dat ik in principe met een programmer voor processortjes en natuurlijk ``normale'' onderdelen zelf een moederboard kan maken. Nu zijn mijn vragen: welke programmable-processor soort, welke programmer voor die processoren, waar kan ik ``ruwe'' onderdelen zoals pci-, agp-, en processor-voetjes krijgen, etc. Ik heb nog niet veel ervaring op elektronicagebied al heb ik wel wat experimentjes uitgevoerd naar aanleiding van Elektuur-boeken.

Weet iemand een complete guide op dit gebied?

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:54

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

dat lukt je never nooit niet

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25
Dit gaat je niet lukken simpelweg om het feit dat je een multilayer printplaat moet gebruiken en dat daarvaan de kosten te hoog zijn om het zelf te maken/produceren. Reken er maar op als je dit wilt doen je een aantal ton miljoen kwijt bent. Het is echt niet simpel

Verwijderd

lukt je nooit

Verwijderd

De 8080 die moest je toch ook zelf solderen?

Dan lukt dit ook wel met heeeeeeeeeeeeel veel gedult en moeiten...

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:23

Damian

Insane Obtrusion

lol, yeah right :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

[idiote modus:]
Binenkort een nieuw mobo merk:
De Zeurkous computer systems (ZCS)
gemaakt voor en door tweakers!
[/idiote modus]
8)7

Verwijderd

haal een mobo uitelkaar en ga nogges alles opnieuw solderen :)

Verwijderd

Bedoelt die handelaar geen "moederbord" voor een bepaalde microprocessor of zo, want dit is iets helemaal anders en wel uitvoerbaar.
Anders vind ik de uitspraak van hem op zijn minst onnozel

Verwijderd

Topicstarter
Waarom niet met een serie gewone experimenteerprintjes? Het is dan wel wat groter, maar dan heb je het voordeel dat je precies weet wat je er aan hebt en makkelijk dingen kunt vervangen en/of toevoegen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 20:34

tweakerbee

dus..?

Waarom zou je je eigen mobo willen maken? Dat kan nooit goed gaan (tenzij je bij ECS werkt oid)

You can't have everything. Where would you put it?

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Is onmogelijk. Je hebt het materiaal, geld en tijd er niet voor, en dan hebben we het nog niet over ervaring.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 10:17
Aantal postings 8

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

hier zijn geen guides voor, van mij krijg je 100000 euro als het je lukt ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

ga je gang, ik koop wel een >:) 'echt' >:) mobo.
is voordeliger en betrouwbaarder.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Waarschijnlijk bedoelt ie met een moederbord voor processortjes een test/evaluatiebord voor microcontrollers... Da's wel te maken! :)

Hier een hele goede voor veel verschillende IC's: Ponyprog

Als íe het echt over PC's had, dan lult íe uit z'n nek. :D

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:54

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Whouaaaa damn wat een niveau op GoT :)

Verwijderd

Topicstarter
Al zal het 9999999999 jaar duren, ik ga het proberen, en net zolang tot het gelukt is! Er moeten toch minstens 100 tweakers op de wereld zijn die dit gedaan hebben?

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

nee, er is er straks 1 ;)

en verder:
waar wou je de onderdelen vandaan helen, de software enz,enz...

MISSION IMPOSSIBLE

[ Voor 0% gewijzigd door Ethnocentrix op 06-09-2002 19:45 . Reden: verder ipv verver... ]

Verwijderd

Benadski schreef op 06 september 2002 @ 19:42:
Waarschijnlijk bedoelt ie met een moederbord voor processortjes een test/evaluatiebord voor microcontrollers... Da's wel te maken! :)

Hier een hele goede voor veel verschillende IC's: Ponyprog

Als íe het echt over PC's had, dan lult íe uit z'n nek. :D
Zoals ik ook al vermelde, zou anders wel lache zijn, eigen mobo maken voor de Hammer of zo :+

• michiel100
  • Laatst online: 15:13
Dat lukt je in geen jaren. Zo'n moederbord bestaat uit meerdere lagen, en dat soldeer je niet zomaar even.

edit: ervan uitgaan dat je van een bouwpakket uit wil gaan. Want zelf iets ontwerpen kan je zoiezo vergeten, daar werken bedrijven van 5000 man een paar jaar aan.

[ Voor 0% gewijzigd door michiel100 op 06-09-2002 19:46 . Reden: alaaf ]

Verwijderd

Topicstarter
Bekijk dit *als een uitdaging* en niet als iets belachelijks :)

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 19:43:
Al zal het 9999999999 jaar duren, ik ga het proberen, en net zolang tot het gelukt is! Er moeten toch minstens 100 tweakers op de wereld zijn die dit gedaan hebben?
ik bewonder je moed (en misschien wel ook je naïeviteit, nofi) maar mail eerst eens wat mobofabrikanten en zo om te vragen wat een prototype van een recent mobo ongeveer kost.
Of wil je mobo voor een 8080 maken?

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 19:43:
vertel eerst maar eens waar je alle onderdelen vandaan gaat halen. PPL, clockcristal, socket, elco's, chips etc.

En, heb je al een disign?? misschien wil een bedrijf je wel sponseren :D

The trade of the tools

• michiel100
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 19:45:
Hmm, dan stel ik voor dat je volgende uitdaging een voetreis naar de planeet Pluto is.

Verwijderd

Dit is zeker en vast een uitdaging, maar om de 99,9999999% zekere slechte afloop te vermijden zou je beter met iets eenvoudiger beginnen, een microprocessorbordje of zo (80C166 komt af en toe in Elektuur als ik me niet vergis)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

een 5051 cpu zeker :) daar kan ik wel een boardje voor maken :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Benadski
Er zijn er wel 1000 geweest, alleen was dit eind jaren 70... (8>

Een 486 zal je al niet lukken, hiervoor worden al printplaten gebruikt met minstens 4 lagen... En bij de huidige PC's worden zelfs platen gebruikt met 8 lagen. Ook moeten printbanen een bepaalde lengte hebben, een bepaalde dikte, en een bepaalde afstand van elkaar hebben wil je er hoogfrequent (>50MHz) signalen door kunnen laten gaan (daarom lopen er zigzaggende baantjes over je mobo).

Absoluut niet te doen als je een redelijke PC wilt gaan maken. Sorry, kan er ook niks aan doen :P

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil een mobo maken voor 2 XP processors, met 4 ATA133 controllers (elk 2 devices natuurlijk, met RAID), 4 gb DDR-333 voor proc 1, hetzelfde voor proc 2, een glasvezel-netwerkdevice (simpel met een meerkleuren-ledje en een fotodiode), 1 pci bus met 4 PCI32 aansluitingen, 1 pci bus met 6 PCI64-aansluitingen, een ati-radeon chipset, etc.

Het is een prachtuitdaging!

• Erik1
  • Niet online
Ik zie het al voor me, iemand komt een electronicawinkel binnen en zegt: Doe mij maar een VIA KT333 Northbridge + Southbridge, 6 PCI voetjes, een AGP voetje en een printplaat van 2 bij 2 meter, en doe er ook nog maar een paar spanningsregelaars bij :P

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 19:52:
Nee, ik wil een mobo maken voor 2 XP processors, met 4 ATA133 controllers (elk 2 devices natuurlijk, met RAID), 4 gb DDR-333 voor proc 1, hetzelfde voor proc 2, een glasvezel-netwerkdevice (simpel met een meerkleuren-ledje en een fotodiode), 1 pci bus met 4 PCI32 aansluitingen, 1 pci bus met 6 PCI64-aansluitingen, een ati-radeon chipset, etc.

die niet gaat lukken

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Een dual XP :o

Zo te zien weet je te weinig af van computers. Een XP kan je niet in Dual zetten. Alleen een MP :P (tenzij je hem mod natuurlij, maar daar had je het niet over)

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Dat het me niet gaat lukken kan me niks schelen, het is een nuttig tijdverdrijf :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Jaja, de optimist :D
Misschien is het verstandig als je eens nagaat hoe zo'n moederbord in elkaar zit, met chips, controllers, elco's, printbanen in 8 lagen, enz.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

een uitdaging zeker :+

• Bezulba
  • Laatst online: 20:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

tis gewoon onzin wat je verkondigt.. net zoiets als zeggen dat je zelf wel ff een fighterjet bouwt... dat lukt je nl ook nooit

blup

Verwijderd

Topicstarter
Waarom niet een dual XP? Dat gaat prima hoor, als je de chipset zelf programmeert :)

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:54

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

gewoon die xp's bruggen man :P

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zien het als onzin, ik zie het als uitvoerbaar. Trouwens, ik hou er wel van de waaghals uit te hangen voor mijn eigen plezier :)

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 19:57:
Waarom niet een dual XP? Dat gaat prima hoor, als je de chipset zelf programmeert :)
ghehe, ga je eerst maar eens verdiepen in hardware. Een XP kan niet in dual mode, omdat er een lock in de proc zit. Ligt dus niet aan de chipset.

The trade of the tools

• NLuna
  • Laatst online: 01-06-2023
Is dit de grap van de eeuw of zo...?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

waarom ben je zo eigenwijs, zoals iedereen hier zegt kost dit een fortuin en je zegt zelf dat je alleen wat elektuur ervaring hebt, bedrijven werken er errug lang aan om zon mobo te ontwikkelen.. dus forget it!

Verwijderd

uhmzzz,,, volgens mij weten mobo-fabrikanten nogeneens hoe ze dit maken (lol @ dual xp :+ ) ... en jou "tweaker" zal het ff lukken??? :Z :Z :Z

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

heb je zelf eigenlijk ooit wel eens iets gesoldeerd??? >:)

Verwijderd

eendje schreef op 06 september 2002 @ 19:57:
tis gewoon onzin wat je verkondigt.. net zoiets als zeggen dat je zelf wel ff een fighterjet bouwt... dat lukt je nl ook nooit
Dat zou ik eigenlijk meer zien zitten, alee, een onbemande toch :+

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laat hem maar, hier probeert gewoon iemand techposts te scoren ;)

🖥️ | 🚗

• Benadski
BEN JE DOOOOOOOOOOOOF?!? :(

NIET DAT IK AGRESSIEF WORDT, MAAR JE MOET GEWOON NAAR ONS LUISTEREN!!! :P

HET KAN NIET, JIJ KAN HET NIET, GEEN ENKELE TWEAKER KAN HET!!!

SOWIESO OMDAT JE DE ONTWIKKELSOFTWARE NIET KAN BETALEN, OOK NIET KOPIEEREN. DE TE LATEN MAKEN PRINT KAN JE NOG GEENEENS BETALEN (en ik kan dat weten).

Hè hè, dat lucht op... :)

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

DeaTH-MeTaL schreef op 06 september 2002 @ 19:59:
heb je zelf eigenlijk ooit wel eens iets gesoldeerd??? >:)
Jij hebt nu 7 replies gepost waarvan 6 geen enkele toegevoegde waarde hebben. We weten het nu wel. Probeer je techposts te scoren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg niet dat het niet zonder moeite gaat! Integendeel, ik kan er veel van leren, daar ben ik nu al van overtuigd. En ja, ik heb veel gesoldeerd. En als je de XP laat geloven dat hij in een single-processor systeem zit dan kun je hem gerust dual gebruiken.

Verwijderd

misschien moet je een eigen bedrijfje beginnen in mobo's bouwen : speciaal op maat voor u!
mobo fabrikanten hebben ook niet in een dagje ff een mobo ontwikkeld hoor... allemaal test stuff komt er bij kijken en zij hebben er ook een paar jaar over gedaan hoor (met zijn honderden) dus misschien als jij dezelfde kennis hebt (whhaa LOL :P )... dan nog moet je speciale apparatuur hebben

Verwijderd

Topicstarter
Benadski: Dat is voor mij juist de reden om het te doen :)

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 19:53

mymind*

A Beautiful Mind

Ik ga ff een bug melden :) Als ik op C&E klik kom ik in de huiskamer :)

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 20:02:
Ik zeg niet dat het niet zonder moeite gaat! Integendeel, ik kan er veel van leren, daar ben ik nu al van overtuigd. En ja, ik heb veel gesoldeerd. En als je de XP laat geloven dat hij in een single-processor systeem zit dan kun je hem gerust dual gebruiken.
Dan gaat het hele voordeel van een dual proc systeem dus naar de maan.

The trade of the tools

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

nee, gewoon vaker te reageren, maar i got the massage:shut up.

• Looki

Looki

probeer eerst eens een 5051 aan te sturen met IDE/com/parallel/bios erop.. als je dat al lukt kom je maar terug op tweakers.. tot over 50 jaar :D

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

eendje schreef op 06 september 2002 @ 19:57:
wie zegt dat je dat nooit lukt?Met een boel geld en tijd (geld kun je ook in de komende 40 tot 60 jaar dat je er aan werkt verdienen).sommige mensen bouwen toch ook hun eigen auto.Je hebt alleen heel veel geduld nodig en een heleboel decoupeerzaagjes :p.Maar iets anders als decoupeerzaag mag ook.

en over het mobo.Veel suc6 , your gonna need it.(je weet toch wel zeker dat je God bent als je dit in je eentje gaat maken.Je moet namelijk almachtig zijn of onsterfelijk :P)

• Looki

Looki

Verwijderd

Topicstarter
Welnee! Als je threads verdeelt over de beide XP's (die geloven dat ze in een single-processor systeem zitten), gaat het prima!

BTW, voor de software pas je gewoon (niet ``ff'') Linux aan en distribueer je alle specs zodat anderen het ook kunnen maken. En om het op een Winblows pc te kunnen gebruiken koppel je de linux en de wijndoos aan elkaar en schrijft een client/server progje om omvangrijke berekeningen uit te besteden. Een soort emulator dus!

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 14:44

littledreamer

Dingen enzo!

Haha, wil je hem nog in dit leven afhebben? :7

Veel plezier ermee. :D

Misschien kan je btw geld besparen door je mobo lagen met pritstift op elkaar de maken, :+

Verwijderd

Ik denk ook dat het te moeilijk zal zijn en te duur om zelf te gaan otwikkelen. Maar ik denk dat het voor jouw wel iets kan zijn om met Embedded Systems te gaan werken. Hierbij heb je geen AGP en zo maar je kunt er wel PDA achtige fucties op maken. (Meet veel tijd en programeer werk, zoek een chip waar al veel voor geprogrameerd is zodat je snel aan de slag kunt)

Je kunt van die speciale chips (of halve printplaten) die bijna alle fuctionaliteit al aan boord hebben. In zo'n chip zit bijvoorbeeld al flash en ram geheugen in mee gebakkken. Ik denk vooral als je nog niet veel ervaring hier mee hebt dat je geen dure inversteringen mee moet gaan maken totdat je echt zeker van jezelf bent en (of) niet kijkt op een paar duizend(en) euro's ..

Ronald Broens

• Bezulba
  • Laatst online: 20:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 20:08:
[...]

wie zegt dat je dat nooit lukt?Met een boel geld en tijd (geld kun je ook in de komende 40 tot 60 jaar dat je er aan werkt verdienen).sommige mensen bouwen toch ook hun eigen auto.Je hebt alleen heel veel geduld nodig en een heleboel decoupeerzaagjes :p.Maar iets anders als decoupeerzaag mag ook.

en over het mobo.Veel suc6 , your gonna need it.(je weet toch wel zeker dat je God bent als je dit in je eentje gaat maken.Je moet namelijk almachtig zijn of onsterfelijk :P)
een oto is 4 wielen, een frame, een motor en je bent klaar

een vliegtuigje is wel wat moeilijker aangezien het moet vliegen en dus z'n eigen lift moet verzorgen ...

maar we gaan offtopic

mobo maken != mogelijk

blup

Verwijderd

mja... dream on baby... :z

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

Leuk voor jou als je dom wil doen, maar ga niet flamen op microsoft.

Probeer eerst eens een 4 layer pcb zelf in mekaar te zetten voordat je verder wil doen. Roof dan ford knox leef en koop intel op. want zelf lukt het je nooit

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 23:10
Zeg niet dat het niet kan, ik heb ook zelf een moederbord gesoldeerd, wel geen DUAL maar toch..........NOT!!!

Verwijderd

Ik heb 2 xp's draaien in een gigabyte dual mobo...

werkt perfect en zonder fouten! is zalig krachtig

ik vind dat je veel moed hebt om dat te doen! Hoe het ook zij... we zullen je steunen

• LEiPiE
  • Laatst online: 30-11 13:18

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Da's het zeker ja... aangezien je ook nog eens er voor moet zorgen dat alle datalijnen gelijke lengtes hebben (die leuke meanders (slingers) op een mobo zitten er niet voor niks), dat je voltages retestabiel en precies zijn, etc.
Ook moet je dan dus de losse chips zien los te krijgen bij fabrieken die pas bij aantallen > 10000 stuks es er over gaan denken (of dacht je dat VIA z'n Northbridges enzo los verkoopt? :) Misschien wel als ze 't een goed idee vinden :))

Volgens mij is er een reden voor dat er voor processoren (processor-ontwerpen moet ik zeggen... de Z84 is een moderne uitvoering van de Z80 die nog steeds gemaakt wordt) van zeg na > 1984 geen moederborden meer geknutseld worden :)
Een XT mobo zal nog wel lukken, ISA bus is niet zo veeleisend.
het prototype van de Amiga 1000 is ook gemaakt op Vero-board (stuk of 10 platen van een halve vierkante meter geloof ik :)).

Maar mocht het je (ooit ?) lukken: _/-\o_

Toevoeging:
Afbeeldingslocatie: http://zielknijper.student.utwente.nl/leipie/foto/Wyse50-mobo-klein.JPG
Dat is hoe het mobo van een redelijk domme terminal uit 1984 er al uit ziet (doublesided, gebouwd in een grid-opbouw)
(klik voor GROTE (1.6MB, 2500x2600 ofsow) versie)

[ Voor 0% gewijzigd door LEiPiE op 06-09-2002 20:21 . Reden: mobo toegevoegd ]

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

mja weetje zeurkous jij hoort hier niet thuis, je loopt iedereen hier op te n**ien en het lukt ook!

Veel suc6 in de tmfchat en ga daar lopen zeuren over de dubbel-d van de shemales daar.

Leuk geprobeerd maar dis onzin en verdiend duidelijk een slotje ;)

ps als je dit echt geloofd dan moet je tog naar een inrichting.

Verder was dit niet flamendbedoeld hoor.... :+

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Enig idee hoeveel printbanen er op een bordje van 30 bij 20 cm zitten? Als niet alle banen kloppen qua lengte en dikte en geleiding dan werkt het gewoon niet. Het volgende punt zijn de onderdelen die van exacte waarden moeten zijn. Waarom denk je dat mobo-bouwers er miljoenen in steken om een bordje te bouwen. Komt ook nog eens bij dat zij er al vanaf het begin bij waren en dus langzaam evolueerden, jij moet daarintegen vanaf scratch beginnen en hebt hooguit ervaring om een 8080 met veel pijn en moeite te bouwen.

BTW: heb je je Clean-room al besteld?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Veel enthousiastme zeg dat wel.... Waarom bou je niet eerst iets simpels zoals een rekenmachine. Als je een moederbord gaat bouwen dan moet je er van uitgaan dat deze erg traag / eenvoudig wordt ..

Just as Good

Verwijderd

Ik moet zeggen ik vermaak met kostelijk om wat er in de topic staat :D :D

maar dat het onmogelijk is zonder twijfel. Voordat de topic starter uberhaupt
kan beginnen met een ontwerp moet hij op een zeker (hoog!!) niveau weten
hoe een computer werkt en in elkaar steekt. Hoe een processor/chipset e.d.
in elkaar steekt. Een hele bibliotheek vol met documentatie dus, voordat de
topicstarter dat allemaal doorgespit heeft is hij al 10 tallen jaren verder. En
aan de hand van de posts van de topicstarter maakt hij niet echt de
indruk dat hij verstand te hebben van hoe een moederbord technische in
elkaar steekt.

• Looki

Looki

slotje!

• Erik1
  • Niet online
Maar wat wil je nou dan, een multi layer PCB maken (heel erg moeilijk) of gewoon 1 laag, maar dan krijg je een heel groot bord en zit je er weer mee dat je datalijnen te lang worden. :?

Verwijderd

wat is met onzinnige repleys dat dat niet mocht he... als je problemen met dit topic hebt geef het door aan de MODjes en die nemen wel een besluit...

Gewoon NIET POSTEN DAN! :X

• iznogood
  • Niet online
Beetje een flauwe opmerking. Hij is er serieus over en zal er ongetwijfeld hulp bij nodig hebben, dan is hij hier aan het goede adres.

Just as Good

• Rappie
  • Laatst online: 15:35
hmmm als ik jou was zou ik beginnen met hardware mp3 decoder,

en dan pas overstappen naar compleet mobo :+

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

is dit topic nou nog niet op slot?

Verwijderd

Topicstarter
``Trial en Error''

Fout? Welnee! :)

Verwijderd

ik wist niet dat je hier ook moppen kon tappen :+

• iznogood
  • Niet online
Toch denk ik dat je beter een simpele vorm van een computer moet bouwen... denk dan aan iets van 20 jaar geleden.

Just as Good

Verwijderd

iznogood schreef op 06 september 2002 @ 20:18:
[...]

Beetje een flauwe opmerking. Hij is er serieus over en zal er ongetwijfeld hulp bij nodig hebben, dan is hij hier aan het goede adres.
Hulp :? :? :? volgens mij heb ik genoeg redenen voorbij zien komen waarom dit een onmogelijk project is.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

[...]

Ah jij kan hem vertellen hoe een mobo technisch in elkaar zit?

Denk niet dat GoT de plek is voor hulp bij eerste soldeerongelukjes erhm bouwen van mobo's ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

De "thuisbouw" PC's stammen uit de periode 1975 - 1982. Alles uit die generatie valt nog zelf in elkaar te knutselen... als je nog de onderdelen kan krijgen.

Je kan beter zelf een kant-en-klare computer in elkaar knutselen, ipv een moederbord die allerlei interfaces (ISA, PCI, AGP, COM, LPT, Muis, Toetsenbord, ...) moet ondersteunen. Dat is veel realistischer.

Als je afstapt van PC compatible etc.. tsja.. dan wordt 't een stuk makkelijker. Een simpele CPU er op (z80, 286, 386, of een of andere microcontroller..), wat geheugen...

• Looki

Looki

[...]

ja sorry maar dit weet iedereen HET KAN NIET!!!

zelfs de grootste electronica technicus kan het niet in zijn eentje.. als je dat was had je daar wel bij nagedacht!
dus hij is een beginner.. en dan kan je het al helemaal niet..
en ik ben niet te beroert te helpen met iets.. maar niet met zulke dingen wat toch niet kan !

Verwijderd

Topicstarter
Niets is onmogelijk.

Vroeger zijden de mensen ook: ``Die zonde is onuitwisbaar'', bij een diefstalletje. Dus ik ga het proberen!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 20:10:
Welnee! Als je threads verdeelt over de beide XP's (die geloven dat ze in een single-processor systeem zitten), gaat het prima!

BTW, voor de software pas je gewoon (niet ``ff'') Linux aan en distribueer je alle specs zodat anderen het ook kunnen maken. En om het op een Winblows pc te kunnen gebruiken koppel je de linux en de wijndoos aan elkaar en schrijft een client/server progje om omvangrijke berekeningen uit te besteden. Een soort emulator dus!
begin eerst maar eens klein, en maak een insteekkaart voor het geheugen die je in een geheugenslot doet. Als dat lukt, mag je het resultaat hier op GoT posten.

The trade of the tools

• Universal Creations
  • Laatst online: 22:54
Er is een manier om een mobo te bouwen:

ga bij een mobofabrikant werken en hopen dat je ooit kunt beslissen hoe een bepaald mobo eruit moet gaan zien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

als hij denkt dat ie dit kan is hij GoT zelf

Verwijderd

Ik heb een moederbord in elkaar gezet, was eg een makkie. check www.ditismijnmobo.nl

• iznogood
  • Niet online
Link kaduuk

Just as Good

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm misschien een weddeschapje dat hij niet eens een Z80 of 8051 based systeem kan bouwen waar je een (s)vga monitor op aan kan sluiten en andere pc basics... (lan, audio, keyboard en muis)

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Looki

Looki

ohw.. :( :( ik ga nog eens huilen om zulke reacties :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 20:24:
Ik heb een moederbord in elkaar gezet, was eg een makkie. check www.ditismijnmobo.nl
cannod find server...

ps: ik denk niet dat, ook al doet de site het niet, dat dit 1 is met dual blabla.... :)

• cruger
  • Niet online
ik kan het ook niet laten te reageren.
Teveel star trek? oid

een paar dingen
kennis van zaken?
schema??
onderdelen? (chipset ?)

Als het zou kunnen binnen redelijke omstandigheden dan ok, maar dit is TE
Je moederbord gaat alleen maar werken hier in deze posting.

ik wil graag een hyperdrive

Tweak!

• iznogood
  • Niet online
Ah jij kan hem vertellen hoe een mobo technisch in elkaar zit?
Daarvoor zal hij iig flink wat boeken over logische schakelingen bij de bibliotheek moeten gaan lenen. Daarna misschien een simpel ontwerp maken in CAD. En dan laten ( of zelf ) etsen... onderdeeltjes kopen .. En daarna hopen dat je huis niet affikt :)

Just as Good

• iznogood
  • Niet online
jeuuron schreef op 06 september 2002 @ 20:25:
[...]

ohw.. :( :( ik ga nog eens huilen om zulke reacties :'(
Je vraagt er ook om :)

Just as Good

• Looki

Looki

ohw een foutje bij het ontwerp.. 2 amd xp/mp's :+

• Row
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

Row

Ik vind het een beetje dom dat jullie hier zo allemaal op reageren iedereen weet toch dat het niet kan!!!!???

• stfn345
  • Laatst online: 30-11 22:59
[geheimpje] Hij is een van de bitboys [/geheimpje]

:P

• Looki

Looki

als jij denkt dat daar echt een site stond.. dan ben je ...... als je zo'n link ziet weet je al dat je er niet op moet klikken .... dat is het zelfde als
www.ikwileenmoederboardmakenmaarweetnietwaartebeginnen.nl

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.