Laser Disc >> DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Topic titel zegt het al, ik wil een x aantal Laser Disc's op DVD's branden. Ik heb de Pioneer Laser Disc via de Hauppage aan de PC aangesloten. Alles werkt, en ik kan met WinTV de Laser Disc afspelen, zelfs met geluid en op een resolutie van 800x600. Nu wil de inhoud van de laser Disc op een DVD branden. Hoe kan ik heb beste het hele menu van de Laser Disc overzetten op een DVD? Of kan dat niet? En wat is de beste software die ik op dit systeem kan gebruiken voor het "rippen" van de Laser Disc naar mijn HD ?

systeem:

PII 400
128MB
2GB HD vrij
Win95 Plus
Pioneer DVR-103 (DVD-branden)
Hitachi GD-2000 (DVD-lezer)
HP CD-RW via paralelle poort
Laser Disc Player LD-V4400 Pioneer
Hauppage TV-kaar.
WinTV om de Laser Disc te bekijken in windows.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Laserdisk rippen met menu gaat zo niet helaas, dan zou je iegenlijk een laserdisk speler moeten hebben in de pc.... en die zijn er dacht ik niet. Nu ken je wel gewoon de film rippen als je hem afspeelt, het menu zul je zelf moeten maken

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Koenzie schreef op 06 september 2002 @ 21:57:
Laserdisk rippen met menu gaat zo niet helaas, dan zou je iegenlijk een laserdisk speler moeten hebben in de pc.... en die zijn er dacht ik niet.
Denk het ook niet nee. Die Laser Disc's zijn 30cm in doorsnee.
Nu ken je wel gewoon de film rippen als je hem afspeelt, het menu zul je zelf moeten maken
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Het zijn meerdere filmpjes van circa 2 a 3 minuten per stuk, met geluid. Dus dat wordt apart rippen en op DVD zetten met zelfgemaakt menu ? En welke software kan ik daar het beste voor gebruiken?

The trade of the tools

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Hmmm.... ik doe het met easycd, maar ik weet dat niemand dit een goed programma vind :) Is het ook niet maar ik heb geen zin om een andere te zoeken. Je kunt het beste even op download.com kijken of er daar nix opstaat

Verwijderd

1) Als je Laserdisc speler een S-VIDEO (S-VHS) aansluiting heeft: vooral gebruiken! Dat geeft een betere beeldkwaliteit dan composiet (tulp).

2) zorg uiteraard voor hoogwaardige bekabeling, ook wat het geluid (aansluiting line-in op je geluidskaart) betreft. Zover ik weet zijn er geen laserdisc-spelers met digitale audio uitgangen, dus dat is erg jammer. Dus nu je het geluid toch analoog opneemt, dan maar zo goed mogelijk.

3) Virtualdub is een erg populair en flexibel programma om mee te capturen. Het heeft echter wel veel opties, dus het kan wel nogal intimiderend overkomen.

Bij de hieronderstaande door mij voorgestelde instellingen ga ik ervan uit dat je een zeer snelle computer met een zeer snelle en zeer grote harddisk hebt ;) :

4) Selecteer "custom format" en stel de resolutie in op 720 x 576 pixels (PAL DVD resolutie). En selecteer in datzelfde venster in de rechterkolom RGB24.

5) Selecteer bij compression als codec huvyuv (als die niet op het lijstje staat, dan eerst de NIMO codec pack installeren, daarvoor UTFS)

6) Selecteer rechtsonder als framerate 25fps (dat is PAL) en sound quality op 16bit 44.1KHz stereo.

7) Stel de capture file in (ergens lingsboven bij file als ik me niet vergis).

8) capturen maar. Als je computer snel genoeg is, dan moet het lukken zonder frames te droppen. huvyuv is een lossless codec, dus de uiteindelijke AVI file blijft gigabytes groot. Zorg ervoor dat je flink wat ruimte hebt.

9) gebruik tmpgenc om de file te converteren naar DVD/MPEG2 PAL formaat. (Let op: de gratis versie van tmpgenc biedt slechts voor 30 dagen mpeg2-compressie aan, vanwege licensing issues. Na die tijd zul je de commerciele versie van tmpgenc moeten kopen of naar een ander programma op zoek moeten gaan die AVI's naar mpeg2 kan converteren. Mpeg1 files comprimeert tmpgenc daarentegen wel onbeperkt, maar daar heb je niets aan bij het branden van DVD's.)

10) gebruik de DVD-software die bij je DVD-schrijver zit om de MPEG2 file te integreren in een DVD layout en die vervolgens weg te schrijven.

LET OP: De bovenstaande instellingen zijn wellicht iets te zwaar, aangezien je meteen in DVD-resolutie capturet, terwijl het PAL-signaal dat je via je S-VIDEO binnenkrijgt effectief helemaal die resolutie niet eens haalt. (Kan iemand hier daar wellicht meer over vertellen? De site die dat uitlegde kan ik niet zo gauw vinden.) Als je het bovenstaande te zwaar vindt, dan zou je wellicht met een wat lagere capture resolutie kunnen experimenteren. Kijken of je veel kwaliteit moet inleveren voor bestandsgrootte. Let wel dat je die zeer grote AVI-file uiteraard kunt wissen, zodra je hem succesvol hebt geconverteerd naar MPEG2.

Succes! En probeer nogmaals in elk geval S-VIDEO/S-VHS te gebruiken als je laserdisc-speler die aansluiting heeft! :)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Pardon, de nieuwere modellen Laserdisc spelers, vooral Pioneer, hebben wel AC3/Dolby Digital aansluiting. Eerst coax, later optical. Volgens mij heb je oudere model.

• Jaime
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10-2025
Met Nero Burning rom kan je ook op een makelijke manier video cd's maken

Intell 630, 1024RAM, 6600GT Silencer 256mb DDR3, 450GB HDD (1X200, 1X250), WinXP prof

• MrDummy

MrDummy

Capturen kan ook realtime MPEG2. Niet in avi.
Goede capturekaarten met onchip MPEG2 (Hauppage PVR b.v.) kunnen heel goed in hoge bitrate cappen. Die zijn niet goedkoop met minimaal 500 Euro.

Heb je dat niet, dan is cappen via software ook mogelijk, maar zorg voor veel cpukracht.
Cappen lukt bij mij met Asus Digital VCR uitstekend, in 720x576 (PAL) of 720x540 (NTSC) bij 25 fps of 29,97 fps. Die laatste is zwaarder, maar je hebt ook 23,97 fps. Dat is eigenlijk geen goede NTSC.

Het is aan te raden in VBR mode te capturen. Niet in CBR. Dit om snelle motions op te kunnen vangen zodat blokvormigheid beperkt blijft. Anders moet je erg hoge CBR bitrate kiezen, wat alleen maar resulteert in onnodig grote MPEG2.

Bij anime zijn er bijna alleen NTSC laserdiscs. Speelfilms zijn nog wel in PAL (Ro-Disc in r'dam verkoopt nog veel laserdiscs)

Maar hoe dan ook, laserdiscs hebben gelukkig lange levensduur, eigenlijk net zo lang als DVD's. Het maakt dus weinig verschil uit. Ze nemen alleen veel ruimte in beslag, dat is waar.
Met VHS banden maken we juist meer zorgen over, omdat er zeker kwaliteitsverlies zal ontstaan.

En tenslotte: voor erg grote MPEG2 bestanden is NTFS hd nodig. Met FAT32 heb je niks aan, die heeft limiet van 4 GB.
Als het goed is, kun je ff MPEG2 bestanden bijknippen als je wilt met Premiere of zo. Daarna even checkpoints instellen zoals ze ook op laserdisc staan (om erheen te kunnen springen) en vervolgens zelf menu maken.

Over menu gesproken, die heb ik nooit gezien op laserdisc. Voor ik weet, is het menu dat door player zelf is weergegeven, niet uit laserdisc! De checkpoints staan er wel. Laserdisc is verder alleen maar analoge video met digitaal/analoog geluidskanaal.

• MrDummy

MrDummy

Analyze:
silentsnow schreef op 06 september 2002 @ 19:21:
Ik heb de Pioneer Laser Disc via de Hauppage aan de PC aangesloten. Alles werkt, en ik kan met WinTV de Laser Disc afspelen, zelfs met geluid en op een resolutie van 800x600.

PII 400
128MB
2GB HD vrij
Win95 Plus
Pioneer DVR-103 (DVD-branden)
Hitachi GD-2000 (DVD-lezer)
HP CD-RW via paralelle poort
Laser Disc Player LD-V4400 Pioneer
Hauppage TV-kaar.
WinTV om de Laser Disc te bekijken in windows.
Te weinig cpu kracht, te weinig hd ruimte. En beetje oude OS (Win98SE is minimum)
Je hebt vrij oude model LD-player.
http://www.laserdiscarchi...4400/pioneer_ld-v4400.htm
Dat is jammer, zo kun je niet goed met kwaliteit rippen. Nieuwere modellen hebben al diverse kinderziektes opgelost en leveren nog beter beeldkwaliteit.
Het is NTSC-only model. Dan kun je geen PAL LD's mee lezen.
Een betere model is b.v. Pioneer CLD serie. Hoe hoger getal, hoe beter. Zelf heb ik S315, die PAL/NTSC kan lezen, kan CLV/CAV.
Zoeken op Duitse Ebay zal veel LD-spelers opleveren.
Kijk op http://www.laserdiscarchive.co.uk/. Koop alleen nieuwe Pioneer. Andere merken zijn niet zo perfect. Pioneer heeft LD zelf uitgevonden en biedt dan ook beste kwaliteit.

Ik moet wel zeggen dat je moeilijke configuratie hebt. Met weinig ruimte op hd schiet je niet veel mee op.
Ga sparen voor nieuwe computer met minstens 1 GHz cpu kracht.
Wil je huidige cpu houden, dan heb je capturekaart met on-chip MPEG2 chip nodig.
Verder nieuwe hd erin, dan kan het wel.
Geheugen is krapjes. 256 MB is al wat beter. MPEG2 bewerken is wel zwaar.

Je TV aart kan wel cappen, maar niet zo op je computer. En helemaal niet in redelijke DVD kwaliteit.

Het wordt dus flink sparen voor een nieuwe onderdelen of nog beter, een nieuwe computer. Dat je nu al DVD brander hebt verbaast me wel. Maar daar maak je zeker alleen backups mee he?

Dat je nog op 800x600 kan kijken, heeft te danken aan zgn overlay, rechtsreeks doorgegeven signaal vanuit je TV kaart. Dat trekt weinig cpu kracht. Maar cappen is veel meer werk, er wordt dan echt ge-encodeerd en geschreven.

Succes met voorbereiden!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Mr.Dummy you take the words out of my mouth :) top stukkie hierboven !! chapeau

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Het probleem is het feit dat de computer niet van mij is. Ik doe het voor een ander, en ga er dus geen extra geld instoppen om nieuwe hardware te kopen. Denk ook niet dat de eigenaar dat gaat doen. Aan de andere kant, die nieuwe P4 2.2GHz die hij net heeft binnengekregen, kan het klusje zo klaren.

Ik ga maandag maar weer eens overleggen. Bedankt voor jullie advies :)

The trade of the tools

Verwijderd

ik zou de originele dvd kopen.
Want je hebt verlies aan alle kanten qua beeld en geluid

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

help jij me aan adressen voor the lionking starwars 4 t/m 6 en weet ik het nog niet meer? :)
Beetje zwaar loze opmerking IMO. Naast het feit dat het gewoon een leuke hobby is

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2002 @ 02:08:
ik zou de originele dvd kopen.
Want je hebt verlies aan alle kanten qua beeld en geluid
De DVD-set heeft een prijskaartje van ruim $80.000. We hebben officieel toestemming van de uitgever om de Laser Disc set (40x) te kopieren naar DVD. Verder zit er geen verschil tussen de versies.

The trade of the tools

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51

MaxxMark

HT is Tof!

Er zijn wel methodes om et goed te rippen, hoe weet ik niet, maar de DVD versies van starwars 4/5/6 (die ik natuurlijk niet heb want dat is illegaal :) ) zijn erg mooi! Inclusief DD5.1 geluids spoor! Erg aan te raden. Ofwel het moet lukken, en zoals ik het begrepen heb, en zoals het er uit ziet zijn die rips gewoon puur 1:1 overgenomen zonder qual verlies.. dus het capturen er van (wat altijd in qual verlies resulteerd) is niet aan te raden. (alleen jammer dat die dvds van SW niet anamorphic zijn :( dat is een klein beetje jammer... )

Zelf heb ik ook al gezocht op internet naar hoe het eventueel zou moeten, maar het enige waar je op uit komt zijn proffesionele bedrijven die ze voor je omzetten tegen een 'schappelijk' prijsje ...

[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 09-09-2002 00:48 . Reden: Moest wat bij ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• MrDummy

MrDummy

Maxx, je moet niet vergeten dat LD's analoge video heeft. Alleen audio kan digitaal zijn.
DVD is echter dgitaal, dus er moet 'gecaptured' worden.

Wel staat het vast dat er professioneel apparatuur voor is bij bedrijven om verlies zeer gering te houden van LD naar DVD. Rechtsreekser kan niet. 1:1 kan dus ook niet.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51

MaxxMark

HT is Tof!

Sorry, ja natuurlijk, inderdaad, ik was iets te overenthausiast :P
Voor video issut dan natuurlijk meer een verhouding van 1:0.9nogwat ofzo :P
In iedergeval goed genoeg. Het gaat natuurlijk het meeste om de DD5.1 track (bij starwars that is :) )

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Dat hoor ik dus vaker: de opgenomen video op en laserdisc is analoog. Dat heb ik dus nooit begrepen. Kan iemand me misschien uitleggen hoe dat mogelijk is met een optisch medium? Een soort systeem met groeven zoals bij LP's? Of puntjes van variabele hoogtes? :?

• MrDummy

MrDummy

Een hele Laserdisc zijde biedt ca. 30-45 minuten video. En toch zitten er gewoon putjes in, net als gewone CD. De toerental in laserdisc is wel zo hoog dat videosignaal nog goed doorheenkomt. En omdat het groot is, maakt het ook kwetsbaar. De LD's zijn daarmee extra verstevigd. Ze zijn stijf genoeg en buigen bijna niet. Maar door extra versteviging zijn ze ook zwaarder.
Het is leuk om te horen dat videosignaal op LD ONGECOMPRIMEERD is. Dus zuiver analoog signaal.
Als er een vuiltje op LD zit, dan zul je op TV zien als sneeuwstreepje. Dat is gelukkig zeer weinig te zien.

Voor meer info, www.laserdiscarchive.co.uk
Het is dus mogelijk, maar wel met hoger toerental dan bij normale CD.
Op je DVD zit ook veel informatie. Om alles (snel) te kunnen lezen, verhoog je de toerental. Simpel.

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
veel (alles?) over laserdisc hier:
http://www.marks.cistron.nl/laserdisc.htm
(ja een stukje van m'n eigen site dus...)
Pagina: 1