Toon posts:

Debian RAID-0 (inclusief / partitie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment mijn Ss5 aan het optimaliseren onder Debian. Ik heb mijn eigen kernel gecompiled (2.2.21) met verschillende patches en performance tweaks. Wat ik nu nog wil doen is de 2 SCSI HDD's (beiden 2.1 GB) in een software RAID-0 laten draaien.

Zo wil ik het eigenlijk :

/dev/sda1 boot part (25mb)
/dev/sda2 swap part (75mb)
/dev/sda3 root part (2000mb)

/dev/sdb1 swap part (100mb)
/dev/sdb2 root part (2000mb)

Dus sda3 & sdb2 komen in een RAID-0 array (/dev/md0).
Ik weet hoe ik de raid moet activeren enzo, maar hoe zorg ik ervoor dat die root partities in raid staan?
Ik moet nu debian opnieuw installeren op sda3, en dan kan ik hem later pas activeren als /dev/md0, maar dan is mijn data OPNIEUW weg en moet ik debian opnieuw installeren! Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk, dikke knipoog naar Operations die me natuurlijk weer uit de nood zal helpen $$ :)
Ik wil geen aparte / partitie maken (niet raid) en de rest (/var /usr ...) wel raid (dat lijkt me allemaal zeer onlogisch).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Kun je niet in /dev/sdb1 (toekomstige swappartitie) een tijdelijke minimale install doen (met genoeg zut om alle raidbla op te kunnen zetten, en een kernel te bakken (het kernelbakken zelf kun je dan op /dev/sdb2 ofzo doen vanwege de ruimte).
Dan, als je alles dat je nodig hebt op /dev/sdb1 hebt staan kun je de overige partities aanmaken en de raid opzetten. Dan je tijdelijke systeem naar de permanente plaats kopieren, bootloader installen enz.
Als alles draait kun je van /dev/sdb1 ook een swappartitie maken.

Zijn er anders geen installflops met software raid support? Anders kun je ook nog een eigen kernel voor de installflops maken (kweet niet precies hoe dat gaat).
Of een bootcdrom maken/zoeken met software raid ondersteuning...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
Wat je kunt doen: extra harddisk tijdelijk erin, Debian op installeren, en dan een methode gebruiken die hier heel erg op lijkt. In plaats van een XFS filesystem maak je dan gewoon een RAID array aan.
/boot hoeft overigens geen 25MB te zijn, kan je net zo goed 8MB maken (7.8MB is voor zover ik weet de kleinst mogelijke partitie tegenwoordig)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx deadinspace, zo ga ik het dus oplossen :)
De mogelijkheid van een extra hdd zou ook kunnen, maar die heb ik helaas niet voor handen.
Ik werk er morgen verder aan, op het moment is mijn vision een beetje blurry (heb twee uur in mijn "perl cookbook" van o'reilly zitten knutselen lol, perl rocks).

peace

ps sorry dat ik je debian avatar even "leen" })

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

*gil* Mijn icon! :P

Serieus: zou je het icon iets willen aanpassen als je het blijft gebruiken? Veel mensen herkennen een poster aan zijn/haar icon (I know I do), en mensen zien dus jouw posts aan voor de mijne en andersom.
Bedankt :)

edit:
Beetje snel je post editen he... Kan ik ook hoor >:)

[ Voor 0% gewijzigd door deadinspace op 07-09-2002 00:18 . Reden: meh ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 08:25

_nethack

We're all MAD here

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 18:48:
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk, dikke knipoog naar Operations die me natuurlijk weer uit de nood zal helpen $$ :)
:D
(en nu nog proberen het in mij geplaatste vertrouwen waar zien te maken :-) )

Ik ben echter bang dat ik hierbij niet zo heel veel kan betekenen... Ik werk zelf wel met raid, maar niet met linux' MD...
Waar het om gaat is, dat linux bij het booten van de kernel direct de raid array weet te herkennen, zonder dat daarbij config files als /etc/md.conf of hoe dat ook heet nodig zijn.
Als ie dat doet dan kun je gewoon /dev/md0 opgeven als rootdevice, die de kernel dan kan mounten en van opstarten.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of md dat (inmiddels) kan. Ik heb er in het verleden (in mijn pre-scsi-raid tijdperk zegmaar ;)) wel eens mee geklooid, maar nooit serieus een systeem mee gedraait. Meer in de richting van een arraytje aanmaken, hdparm -t en bonnie er op draaien om de performance te testen, en vervolgens vol van teleurstelling de array maar weer te verwijderen :)

Als je de kernel niet zover weet te krijgen dat ie bij boot de array herkent, dan heb je denk ik twee opties. Óf je maakt toch wel een aparte (non-raid) root partitie, waarna je /usr als raidarray mount; óf je zal moeten gaan werken met een initrd constructie.
In het tweede geval laad je samen met de kernel een kleine image in een ramdisk, met daarop init, wat boot scripts, en de md/raid config files. Hij mount dan in eerste instantie die ramdisk als root filesystem, start init, laadt de bootscripts waarin je de raidconfig kunt initialiseren, en tenslotte wordt het uiteindelijke root fs gemount, en init gereload.
Hoe dat in zijn werk gaan, en wat er precies op die initrd moet staan kan ik je zo niet zeggen. Daar zul je zelf naar op zoek moeten gaan. (Kijk eens naar suse 8.0, die werkt standaard op dezelfde manier (eerst een initrd, dan het root fs, o.a. om LVM te initialiseren geloof ik) misschien kun je daar die initrd eens van bekijken hoe dat werkt.)

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• _JGC_
Voor zover ik weet kan het wel, heb in mn vage verleden ooit wel eens Redhat op een RAID MD / geinstalleerd, moest alleen ff een boot partitie van 8MB aanmaken, anders kon lilo er niets mee.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

_nethack schreef op 07 september 2002 @ 12:14:
Waar het om gaat is, dat linux bij het booten van de kernel direct de raid array weet te herkennen, zonder dat daarbij config files als /etc/md.conf of hoe dat ook heet nodig zijn.
Als ie dat doet dan kun je gewoon /dev/md0 opgeven als rootdevice, die de kernel dan kan mounten en van opstarten.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of md dat (inmiddels) kan.

Oh, het *kan* zeker:
code:
1
2
3
4
5
[marcelm@atlas marcelm]$ mount | grep /dev
/dev/md0 on / type auto (rw,errors=remount-ro)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
/dev/hde1 on /boot type ext3 (rw)
[marcelm@atlas marcelm]$
Alleen het opzetten ervan is dus het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ik wist dat ik op je kon rekenen lol :)
Linux 2.2.x kan dus wel op raid booten, maar het vergt een kleine inspanning.
Allereerst moet je de kernel patchen (ik heb 2.2.21 gepatcht met onder andere de raid-patch van http://people.redhat.com/mingo/ ) en bij het compilen van de kernel moet je auto-raid-configure opzetten. Als je dan de partities in je array m.b.v. fdisk het fs-type "fd" meegeeft, worden ze automatisch herkent door de kernel en kan je rustig booten :) Ik ben nu met de install bezig op een tijdelijke / partitie (200mb) die ik dan later omvorm tot mijn swap.
Als alles in orde is, hoe zet ik dan alle data over van die kleine partitie op mijn raid array? Een simpele "cp -R *" zal niet gaan denkik hé :)

ps deadinspace ja ik zal mijn avatar een beetje manipuleren , don't worry _/-\o_

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Mooi dat dat in ieder geval kan :)
Je zou eigenlijk moeten installeren met een debian netinstall of debian boot-floppies die voorzien zijn van jouw 2.2.21 kernel. (en eventueel de raidtools)
Je kunt dan een nieuwe installatie starten, en bij de installatie de gewenste raid array aanmaken.

Een simpele cp -R gaat niet goed, vanwege je permissies. Het is opzich wel mogelijk hoor, maar je moet dan wat meer opties enzo meegeven (en misschien kopieren met iets als cpio ipv cp, dat gaat wat sneller)
Ik heb zoiets ook wel eens uitgehaald (heel /usr naar een aparte partitie verplaatst)
Zal ff kijken of ik het juiste commando kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk, ik heb er pas aan gedacht van mijn custom kernel op een boot-floppy te zetten NADAT ik mijn debian install gewist had :(
Maar die custom kernel staat nog altijd in een /boot partitie die ik niet aangeraakt heb, dus normaal gezien kan ik straks gewoon silo.conf editen zodat ie naar die kernel verwijst!
Thanx, dat commando zou me een stuk vooruit helpen! Ik herinner me ooit zoiets gelezen te hebben over deze situatie, en toen kwam cpio er ook in voor dus...

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

je kunt je filesystem als het goed is kopiëren met het volgende commando:
code:
1
find / -xdev | cpio -pvmd /waar-je-je-raid-fs-hebt-gemount

find / -xdev 'zoekt' alle bestanden, maar alleen op het root fs (pakt geen andere filesystems mee als /proc en je gemounte nieuwe fs) en cpio -pvmd kopieert alle gevonden bestanden naar /waar-je-je-raid...... met het aanmaken van nieuwe dirs, en het behoud van modificatie tijd en permissies.

[ Voor 0% gewijzigd door _nethack op 07-09-2002 13:23 . Reden: unbalanced ( ]

• _JGC_
code:
1
find / -mount -print | cpio -pdm /waar-je-raid-fs-is

find -mount zorgt ervoor dat ie op hetzelfde gemounte systeem blijft. Bekijk ook ff die HOWTO die ik gaf, staat dit precies in beschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Het zal moeilijk te geloven zijn, maar het is toch gebeurt : die custom kernel met raid die ik gecompileerd had, is spoorloos verdwenen :(
die /dev/sda1 partitie waar hij eerst te vinden was (mijn originele /boot) is naar de klote, en dus is de kernel ook weg. Enige oplossing : een nieuwe debian install (op een gewone grote partitie want die 160mb die ik nu heb is te klein om mijn kernel te compilen), alles opzetten en dan die kernel opnieuw maken (wat nogal lang duurt op deze 170Mhz), dan de kernel backupen naar mijn gewone comp, DAN die kleine debian install doen op een kleine 200mb partitie, DAN switchen naar die custom kernel met raid, raidtools2 installeren, dan dat commando om mijn / te verhuizen, en dan spullen zoals X installeren. Wat een geklungel om wat meer performance van mijn HDD's te krijgen :D maar ja je moet er wat voor over hebben hé. peace (OF zou er ergens een .deb package te vinden zijn met een 2.2.21 kernel PLUS raid ?)
Pagina: 1