Toon posts:

CM 01/02 vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Soms pak je zo'n oud spel uit de kast om je er wat meer in te verdiepen en dan vraag je je plotseling af:

Op welke positie van het veld van het tactics-screen staat een vleugelverdediger?
zijkant veld en ter hoogte van [a] de centrale verdediger [b] de verdedigende middenvelder of [c] de centrale middenvelder?

Zo ook de vleugelspits, staat deze gelijk met de centrale middenvelder, de aanvallende middenvelder of de spits?

Ik kan deze informatie nergens terugvinden op het internet of in het boekje. Ik zelf ging altijd uit van het volgende:
een back staat op gelijke hoogte met een centraler verdediger, een vleugelverdediger staat op gelijke hoogte met een verdedigende middenvelder en een vleugelspits staat op gelijke hoogte met een aanvallende middenvelder.

Maar misschien denken ze daar in het buitenland wel heel anders over en is een vleugelverdediger een back met voorwaartse loop o.i.d.

Wie heeft hierover ideeën of de oplossing _/-\o_. Ik vind het vreemd dat het boekje van CM hier niets over vertelt. Net zoals bij de spelverdeler; welke spelers hier geschikt voor zijn staat ook nergens beschreven. Meestal is het je centrale middenvelder, maar daar kan je spelers met diverse kwaliteiten neerzetten. Wat is daar belangrijk voor? Anticipatie? Beslissingen? Passing? :?

En ik ben bekend met de site: http://www.cmanagercenter.com/cm0102/ , die heb ik van voor tot achter 3 keer doorgelezen, dus verwijs me niet daar naar. Behalve als ik iets over het hoofd heb gezien ;)

thnx

Verwijderd

he anders moet je even op http://www.cmanagercenter.com/cm0102/ kijken... zal daar wel ergens staan

/flauw

volgens mij speelt de vleugelverdediger net iets voor de backs...

CM roeleert... ik heb alleen altijd dat mijn team oppeens alles gaat verliezen... midden in een seizoen... terwijl er niks of weinig is veranderd.... :( iemand tips waar ik dan op moet letten of wat er dan voor kan zorgen dat het weer de goede kant op draait?

Verwijderd

Er wordt ook wel van je verwacht dat je een beetje voetbalkennis hebt natuurlijk. Ik heb zelf tamelijk veel kennis opgedaan door CM, wie je het beste als spelverdeler kan instellen, dus aan wat voor eisen een speler moet voldoen om dat te kunnen heb ik ook gewoon moeten leren. Als ze je dat gaan voorkouwen is de lol er ook zo van af. Je kan natuurlijk even nadenken wie er in het echt goeie spelverdelers zijn en dan gaan vergelijken. Welke spelers zetten bij welke club de lijnen uit?

Een vleugelverdediger speelt iets meer vooruitgeschoven dan een centrale verdediger (zie Roberto Carlos). Op die positie zou je dus zowel D of DM spelers neer kunnen zetten. (Defender, Defensive Midfielder dus)

Een vleugelspits speelt normaal gesproken op gelijke hoogte als de aanvallende middenvelder, het hangt natuurlijk van je systeem af. In 4-4-2 systeem, zoals PSV speelt zijn de vleugelspitsen Rommedahl en Robben halve middenvelders, en spelen dus op dezelfde hoogte als de schaduwspits (Bruggink). In een 4-3-3 systeem zijn de vleugelspitsen echt spitsen, en spelen dus op dezelfde hoogte als de spits...Zenden - Nistelrooy - V/d Meyde in de laatste interland

Ik zie nu pas dat je een F'noord logo in je icon hebt, dus laat ik het daar maar op toepassen. Als Feyenoord speelt met Kalou op rechts, v. persie op rechts en Pi-Air in het midden heb je dus een 4-3-3 systeem, en zet je kalou en v. Persie op dezelfde hoogte als Pi-Air. Dus ja, das toch goed?

Verwijderd

Topicstarter
Thnx MrRudi, ik ben het met je eens dat je zelf moet nadenken, en dat probeer ik ook. Alleen wilde ik na een aantal keren spelen (en dan bedoel ik een paar keer een jaar of 8 met 1 club) mijn theorieën wel eens toetsen.

Betreffende de vleugelspelers bedoelde ik eigenlijk iets anders:
Stel dat ik wat spelers vergelijk met elkaar, en ik kom tot de conclusie dat ik met vleugelspitsen wil gaan spelen, waar stel ik die dan op (in het tactics-screen)?
Naast de middenvelders, naast de aanvallende middenvelders of naast de aanvallers? Dus op welke positie hebben deze spelers het meest rendement. Want als je ze opstelt in het tactics-screen zie je nooit winger (vleugelspits) in beeld. Alleen ML, AML, FL bij de linkerflank. Ik zou wel eens willen weten waar je een winger het beste kan neerzetten.

Je kan ze naast de middenvelders opstellen met een pijltje naar voren (zoals 4-4-2 aanvallend), maar ook naast de aanvallende middenvelders zonder pijltje (zoals 4-2-4). Hoe weet je nu wat het meeste rendement oplevert?

Een paar wedstrijden uitproberen zegt natuurlijk niks, want je bent afhankelijk van je tegenstanders.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 18:34:
CM roeleert... ik heb alleen altijd dat mijn team oppeens alles gaat verliezen... midden in een seizoen... terwijl er niks of weinig is veranderd.... :( iemand tips waar ik dan op moet letten of wat er dan voor kan zorgen dat het weer de goede kant op draait?
M.i. het allerbelangrijkste: goede trainers, ook buitenlandse trainers leren de taal snel en zijn vaak beter dan de meeste nederlandse trainers die interesse in jouw cluppie hebben. Binnen een half jaar spreken ze meestal nederlands. Maak nooit iemand die geen nederlands spreekt assistent. Zet ze op maximaal 3 onderdelen in en op de juiste onderdelen.

Verder vergelijk ik iedere 2 maanden (op 1/8, 1/10, 1/12, 1/2 en 1/4) voor iedere positie die ik gebruik op het veld alle spelers met elkaar via de speler-vergelijker. Dan pak ik de beste speler voor die positie en geef die het cijfer 10, en geef alle andere spelers voor dezelfde positie een hoger of lager cijfer, afhankelijk van het aantal groene of rode sterretjes in de spelers-vergelijker in vergelijking met die beste speler. Dat herhaal ik voor iedere positie die ik gebruik in mijn tacticsscreen. Zo zal je zien dat er gedurende 2 maanden het een en ander verschuift. Afhankelijk daarvan maak je je opstelling.

Ik weet trouwens niet of dit met 'lagere' clubs werkt. Met Feyenoord of Vitesse werkt het ideaal. Verkoop dure spelers met hoge waarde die volgens de vergelijker niks toevoegen en koop jonge sterke vervangers in Scandinavië. Het liefst 3 of 4 van 1 club. Ze kosten niks en zijn erg goed. Gegarandeerd speel je binnen een jaar of 5 de CL-finale. En investeer z.s.m. in je jeugdopleidingen. Bij Vitesse is dat moeilijk omdat je met schulden begint, maar als het eenmaal zo ver is, krijg je me toch een spelers, daar lik je je vingers bij af (op 18 jarige leeftijd in 'Grote' Oranje).

Tot slot: spitsen koop ik nooit op punten of waarde, maar op het aantal goals dat ze op redelijk niveau voor hun vorige clubs scoorden. Je hebt superspitsen die in de vergelijker 5 sterren meer scoren dan een andere spits, maar zelden of nooit scoren.

Werkt dit allemaal niet: verander van systeem of zet je tackling een tijdje op hard, laat wat meer middenvelders meedoen in de zoneverdediging, stel een scout aan je volgende tegenstander en zet iemand die goed is in de mandekking standaard in de mandekking op hun beste middenvelder of spits. Speelt je tegenstander met 5 verdedigers en 1 spits, schroom niet om er een verdediger uit te halen en een spits bij te zetten. Verander wel al zijn eigenschappen in het tactics-screen tijdens de wedstrijd anders speelt die spits als een verdediger, etc.

Verwijderd

Ik pas mijn opstelling nooit aan aan een tegenstander hoor :) maar als ik 4-4-2 zou willen spelen met vleugelspitsen zou ik het zo doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
       O     O

O                   O

O     O

O                   O
       O     O    

O

Of in de 4-4-2 Diamond variant:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        O     O

O                    O
          O

O 
O                    O
       O     O    

O

Om je elftal lekker soepel te laten voetballen is het zaak dat je zoveel mogelijk driehoekjes kan maken. 4 verdedigers op lijn kan nog wel, maar als je het middenveld en de spitsen ook zo zou opstellen krijg je een heel statisch elftal, of je moet allemaal goeie dribbelaars hebben. In beide bovenstaande opstellingen kan elke speler altijd schuin naar voren spelen OF een actie maken. Groot voordeel :)

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals bedankt! Ik ben altijd een beetje huiverig om in CM praktische 'waarheden' (zoals de driehoekjes overal op het veld) in te voeren, sinds ik er achter kwam dat een hele simpele voetbalwet (vrijetrappen op het doel worden links door een rechtsbenige speler genomen, en andersom) niet werkt in CM.

Sindsdien ben ik het spelletje heel theoretisch gaan benaderen. Goed dat jij met wat tips komt, die driehoekjes theorie (volgens de hollandse school) ziet er mooi uit. Geef jij de spelers individueel dan ook nog passing-opdrachten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 20:26:
nogmaals bedankt! Ik ben altijd een beetje huiverig om in CM praktische 'waarheden' (zoals de driehoekjes overal op het veld) in te voeren, sinds ik er achter kwam dat een hele simpele voetbalwet (vrijetrappen op het doel worden links door een rechtsbenige speler genomen, en andersom) niet werkt in CM.

Sindsdien ben ik het spelletje heel theoretisch gaan benaderen. Goed dat jij met wat tips komt, die driehoekjes theorie (volgens de hollandse school) ziet er mooi uit. Geef jij de spelers individueel dan ook nog passing-opdrachten?
Alleen de verdedigers. M'n nummer 4 (de linker van de centrale verdedigers) past altijd naar rechts, de nummer 5 altijd naar links. Gekruist dus. Vraag me niet waarom maar ik heb het een keer ingesteld en de opbouw gaat veel beter en veel sneller. Ik stel meestal niet alles in individueel...voor sommige spelers long shots, marking, run with ball en try through ball, maar veel meer niet.

Verwijderd

www.sigames.com ben ik ooit is een tuturial tegen gekomen van Mark Vaughan, volgens mij staan daar dat soort dingen allemaal in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 00:32:
www.sigames.com ben ik ooit is een tuturial tegen gekomen van Mark Vaughan, volgens mij staan daar dat soort dingen allemaal in.
Marc Vaughan dan ;) :P

Maar zo'n tutorial (die er inderdaad wel zijn) halen volgens mij de hele lol er vanaf. Het leuke van CM vind ik juist dat je bevestigd kan zien dat JOUW EIGEN VISIE een goede is...oftewel: dat je team gaat winnen, dat je goed inkoopt, spelers beter maakt etc. etc.
Pagina: 1