Compu als server voor internetdeling

Pagina: 1
Acties:

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Is dit een computer die goed genoeg is om als servertje te functioneren voor een kabelinternet/filesharing/printersharing 10Mbit huis-netwerkje [de netwerkkaarten ontbreken nog]?

486 DX33
8 MB mem
200 MB HDD
Floppydrive
2-speed CDROM

Verwijderd

moet volgens mij wel kunnen , mijn 486DX 66mhz kan et wel onder win95

Verwijderd

Als je linux installeert kan het zeker weten. Zou ik sowieso doen als je het goed wil aanpakken. Maar ja, als je geen ervaring met Linux hebt is het nogal een investering qua tijd... :(

Probleem is alleen dat je zegt dat je ook aan file- en printsharing wil doen. Printen is geen probleem, maar hoeveel files kun je sharen op 200MB? :)

En als je dan de schijfruimte wilt uitbreiden moet je er wel op verdacht zijn dat de bejaarde IDE controller op je 486 mobo misschien niet helemaal lekker werkt met een moderne (grote) IDE schijf...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja dat moet heel goed kunnen. En ga idd linux draaien hiervoor. Dat heeft ook nog eens als voordeel dat het je een monitor en een toetsenbord scheelt.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
OK, dan wil ik wel Linux proberen, al weet ik er nu nog de ballen van af. :)

Met filesharing bedoelde ik overigens dat je gewoon over het netwerk op andere computers kunt neuzen, dus niet dat je een centrale HDD in de server hebt zitten. Dat zal wel snor zitten dus in die bak. ;)

Weet iemand hier wat links naar guides hoe je met Linux dan zoiets opzet; de andere machines die er aan komen te hangen zijn W2K of W98/ME.
De guides die ik nu heb gevonden zijn voor Windows-servers [incl. die laatst op t.net].

Ik had ook ergens gehoord dat je eigenlijk niet eens een HDD nodig hebt om te kunnen serven, maar dat je een superkale versie van een OS vanaf bootable floppy kunt draaien. Heeft iemand zo'n floppy of links naar sites met zulke flops?

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik heb net zo'n PC, (DX4/100 met 500 MB HD), en wil ook wel Linux proberen, maar hoe zit het met ICQ als die achter een Linux PC zit ??
Blijft dat helemaal werken?
Of kan ik dan net zo goed Win98Se erop zetten met zonealarm of lockdown ?

Ohja..voor die floppy, kijk eens op www.linuxrouter.org

grtz, Roy

Verwijderd

Je kan gewoon ICQ achter je masqueradingmachine gebruiken. Dat werkt. Ik heb er een aantal poorten voor geforward, maar ik geloof dat er tegenwoordig nettere oplossingen zijn. Moet je maar eens rustig bestuderen.

Ook zul je met spellen regelmatig een poortje hier of daar moeten forwarden, omdat je anders zelf niet kan hosten. Maar ook dat is bij de meeste spellen op te lossen.

Verder kun je allerlei tutorials terugvinden in de vorm van zogeheten HOWTO's. Je vind ze o.a. op howto.linuxberg.com.

Wanneer je nog totaal geen ervaring hebt met Linux lijkt het me handig als je eerst een keer een beginnersboek leent/koopt/meesmokkelt. Een redelijk boek is bijvoorbeeld Linux in 24uur. In het Nederlands en het behandelt de installatie, configuratie en veel gebruikte toepassingen.

Verwijderd

Ik heb dus een Compraq 486 DX2 66Mhz met 8MB ram en een 500MB SCSI disk.
Wat denk je? Iedere Linux distro wat ik heb geprobeerd wou niet booten!!!

Dus linux is zo stabiel niet op compraq!

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Zou ik er ook een [uitgeklede] versie van W95 op kunnen draaien?
[is voor mij wel wat makkelijker dan 1-2-3 een goede Linux server in elkaar draaien...]

Verwijderd

Ik heb Windows 95 op de server draaien.
OmniHTTPd voor de webserver ( http://212.120.121.84 )
en ik heb WinGate voor het internet delen.
Dat gaat prima met 8MB ram!!
Ik heb gewoon Win95 minimale setup gedaan.
Dus explorer draaid nog (ja, kan je ook uitzetten, maar was niet nodig).
Nu heb ik een uptime van 3 dagen.
Met Proxy+ (was de proxy die ik hiervoor gebruikte) was mijn uptime maar 1dag, met wingate (die ik 3 dagen heb), 3 dagen. Maar dat worden er wel meer volgens mij, want hij loopt echt lekker stabiel!!
Dus ik zou gewoon Win95 pakken, als je het niet erg vind om om de week opnieuw op te starten.
Je kan ff contact op nemen via ICQ als je meer wilt weten.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Topicstarter
Ik ben nu toch ff aan het twijfelen om misschien toch Linux [een router?] te gebruiken, maar dan wil ik wel een kant en klare... :)
Ik heb "ff" het archief van GoT doorgespit en ben veel nuttige links tegengekomen, die ik nu nog allemaal moet gaan bekijken.

Maar Linux moet dus iig werken op dit sysje, zolang ik maar geen volledige install doe en geen GUI gebruik.

Maar ik denk dat ik het toch eerste ga proberen om W95 aan de praat te krijgen, want dan kan ik gewoon de t.net guide gebruiken. :)

• thunderbird2k
  • Laatst online: 11-03 05:55
Gebruik gewoon linux in combinatie met ip-masquerading om een internet verbinding te delen. Je linux pc wordt dan een gateway en alle programma's werken zonder extra instellingen alleen moet je voor iedere computer de linux pc als gateway instellen en de dns-servers van je provider opgeven.
Gebruik geen proxy! Proxy zuigt! Voor alle programma's moet je dan speciale instellingen instellen en als het programma geen speciale proxy-instellingen heeft moet je ook weer heel moeilijk gaan doen. Dus gebruik gewoon linux. Een simpele 1 diskette versie kan al genoeg zijn! (Draait al vanaf een 386dx met 4 tot 8mb ram)
Pagina: 1