[Linux]Wil niet booten op p66

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
ok, ik kom net van bij een vriend. Ik wilde daar freesco installeren maar we liepen op een héél vaag probleem ... (de search hielp ons niet veel verder)

hardware:
Petium 66 met 16Mb ram
2 realtek nics (merk : Level One)
een IO-kaart met floppy controler en al de reutemeteut ( zat niet op mobo :? )

probleem:
Na de Freesco floppy te hebben gemaakt en getest te hebben in zijn up-to-date systeem staken we die vol moed in de p66. Echter deze gaf ofwel een read-error ofwel bleef ie steken op mounting FD0

ok denk ik : ofwel brakke kabel / diskettestation / io-contoller
We hebben ze ALLEMAAL vervangen ... al het overbodige ( ook de nics ) uit de PC gesmeten en TOCH bleef ie hardnekkig weigeren linux te booten. :?

ok, laten we coyote linux dan eens proberen zeg ik tegen hem ... zo gezegd zo gedaan ... floppy gemaakt en getest in zijn PC ( hij werkte ! ) Maar natuurlijk werkte die niet in de p66 8)7 .

Booten met de windows floppy werkt echter wel PERFECT :? :?

De feiten :) :
De diskettes zijn in orde
Het diskettestation is in orde
De controller is in orde (ook verstoken van slot)

Wat hebben we verkeerd gedaan ? wat zou dit kunnen veroorzaken :?

Alvast bedankt

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar je kunt het proberen: als de BIOS een optie "PnP OS" heeft kun je deze het beste (voor de installatie iig) op "No" zetten.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Petium 66 met 16Mb ram
Pentium 66 bestaat niet afaik

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 18:07:
[...]

Pentium 66 bestaat niet afaik
Volgens mij bestaat ie dus wel. :)

• Diablo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Die bestaat inderdaad wel degelijk! Kijk maar op de Intel site :)

Verwijderd

Pentium 60 bestaat, en een 486 DX2 66 bestaat ook.

http://www.intel.com/supp...mbedded/intel386/7032.htm

ok. P66 ook :)
Als dit geen P66 zou zijn maar een 486 zou dat een verklaring kunnen zijn voor het niet kunnen booten. Affijn. Da's het dus wel.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 19:56
dat is een pentium op 66mhz :p

• Dieter
Idd !! ik dacht ook dat een p66 niet bestond ! en dat overclocken of onderclocken wel eens het probleem zou kunnen zijn :?

is dat mogelijk ?

best wel vaag probleem vinden jullie niet ?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
in de oude pentiums (alleen 60 en 66 geloof ik) zat een bug. Ik weet er verder niks van, maar misschien dat je met google hier wat verder op kunt zoeken.. of dat iemand anders hier meer van weet. Ik kanme ook herinneren dat ik een keer een linux distro geinstalleerd heb (weet niet meer welke, kan ook wel freesco zijn geweest) en dus ook tijdens opstarten iets zag staan ala 'searching p60 bug' oid.. dus vandar dat ik dit ff meld.

• Dieter
Palomar schreef op 06 september 2002 @ 19:03:
in de oude pentiums (alleen 60 en 66 geloof ik) zat een bug. Ik weet er verder niks van, maar misschien dat je met google hier wat verder op kunt zoeken.. of dat iemand anders hier meer van weet. Ik kanme ook herinneren dat ik een keer een linux distro geinstalleerd heb (weet niet meer welke, kan ook wel freesco zijn geweest) en dus ook tijdens opstarten iets zag staan ala 'searching p60 bug' oid.. dus vandar dat ik dit ff meld.
aha een tip :)
ga direct aan het googlen slagen

alvast bedankt

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
volgens mij had die bug iets te maken met de floating point unit. op zoveel getallen na de komma kon het dan verkeerd gaan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Palomar schreef op 06 september 2002 @ 19:03:

Daar heeft de Linux kernel allemaal workarounds voor:
code:
1
2
3
4
5
[marcelm@nothing marcelm]$ grep bug /proc/cpuinfo 
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no

Ik denk dus niet dat dat het probleem is.

Verwijderd

Probeer anders eens te booten door _alles_ uit de PC te halen dat eruit kan (inclusief HD !) en probeer eens de bios defaults (niet de setupdefaults) te laden. Ik heb ooit ook zo'n probleem gehad met een P90. Die weigerde ook te booten.

En natuurlijk een andere bootdisk uitproberen, en...bios instelling goed na lopen. Kijken of er rare dingen in zitten. Geheugen vervangen etc..

Mmm. dos werkt wel ! Dan licht het misschien aan een verkeerde gecompileerde kernel of een setting in bios. Misschien zit er een functie in voor het type OS dat je draait? Op m'n p90 moest ik expliciet opgeven in bios dat het geen unix systeem was om een unix systeem te kunnen draaien. Dos werkte soweiso al niet, wat ik ook probeerde. Inmiddels draait het systeem op 3 stroomuitvallen en 2 fysieke verhuizingen na al 2 jaar met een max uptime van plusminus 250 dagen.

[edit]
Nog een toevoeging: ik had een paar verschillende besturingssytemen geprobeerd. Ook verschillende linuxdistro's ! en alleen Debian GNU/Linux werkte van de serie die ik probeerde. Misschien is de CPU ook wel brak (gedeeltelijk) en werkt het 386 compatible deel wel maar pentium extensies niet, vandaar dat dos wel werkt en freesco niet. Ik zou een de kernel voor standaard i386 compileren (geen idee of dat een optie is voor freesco) en anders moet je ook maar Debian nemen. ;)
Pagina: 1