Fan voor of achter harddisk

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
Ik wil een fan plaatsen om mijn harde schijven te koelen. Waar moet ik deze fan hangen? En in welke richting moet de lucht dan worden geblazen? Ik heb deze vraag al vaker gesteld maar om een of andere reden geen antwoord ontvangen.

Ik heb een 80x80x25 fan uit een oude voeding gesloopt die ik nu wil gebruiken om mijn temperatuurgevoelige IBM's te koelen.

Ik heb twee plekken van 5,25" en twee plekken van 3,5" en drie harde schijven. Ik wil met name de 2 IBM's koelen.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voor de hdd is beter (koelt ie beter)

iStockphoto

• One_Gandalf
BlizzarD schreef op 06 september 2002 @ 16:14:
Voor de hdd is beter (koelt ie beter)
Waar is voor en in welke richting moet de fan dan blazen?

Voor de 3,5" bays of voor de 5,25" bays?

Oftwel wat is de beste plek en richting van de airflow.

Verwijderd

Fan voor je hdd en dan blazen.

Hij blaast dan langs/tussen de 2 hdd door. Meer luchtverplaatsing dus meer koeling.

Een gewone hdd cooler (akasa) werkt ook als een speer. dan heb je echt koeling voor iedere hdd.

Maar met 1 fan kom je ook een heel eind. Als je maar zorgt dat er luchtbeweging is langs je hdd's

voor : de fan moet de lucht van buiten je pc halen (liefst). Moet dus voorin geplaats worden (als het goed is kan hij daar ook lucht aanzuigen).

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je een koelblok over?
Ja -> leg die op je hdd en zorg voor een goede 'algemene' airflow in je kast, dan koelt je hdd ook wel genoeg af.

Nee -> balen.

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 16:47:
Fan voor je hdd en dan blazen.

Hij blaast dan langs/tussen de 2 hdd door. Meer luchtverplaatsing dus meer koeling.

Een gewone hdd cooler (akasa) werkt ook als een speer. dan heb je echt koeling voor iedere hdd.

Maar met 1 fan kom je ook een heel eind. Als je maar zorgt dat er luchtbeweging is langs je hdd's

voor : de fan moet de lucht van buiten je pc halen (liefst). Moet dus voorin geplaats worden (als het goed is kan hij daar ook lucht aanzuigen).
Is het ook een goed idee om de fan aan de achterkant van de HDD (waar de stekkers zitten) te hangen en dan de warme lucht weg te zuigen. Ik weet niet of ik voorin de 3,5" bay ruimte heb voor de fan en er kan daar geen lucht van buiten worden aangevoerd. Dus denk ik dat het misschien een beter idee is om de warme lucht weg te zuigen.

Verwijderd

Is wel een mogelijkheid. maar gezien je met al die stekkers zit is het niet echt helemaal lekker.

Als je hem voorin je bay zet, is het wat makkelijker. Er zit als het goed is ruimte tussen je kast en de kap... Die ruimte is open en daar komt verse lucht in (meestal)
Anders moet je ff zorgen voor ventilatie (lees : dremelen 8) ).

Suc6

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 17:20:
Is wel een mogelijkheid. maar gezien je met al die stekkers zit is het niet echt helemaal lekker.

Als je hem voorin je bay zet, is het wat makkelijker. Er zit als het goed is ruimte tussen je kast en de kap... Die ruimte is open en daar komt verse lucht in (meestal)

Suc6
Nou ik ga het eens bekijken. Het zou mooi zijn als ik beide IBM's in de 3,5" bays kan monteren zodat ik ruimte over houd in de 5,25" bays. Hmmm dremelen, klinkt als 'slopen' als ik het zelf doe 8)7. Zal eens rondvragen of er zich dremelaars in mijn omgeving ophouden. Anders kan ik altijd nog met een hamer een gat slaan ;).

Bedankt voor de duidelijke en uitgebreide reacties.

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 17:20:

Suc6
Dan bedoel je zeker de 5,25" bay want voorin de 3,5" bay is geen ruimte voor mijn fan. Tevens zitten er daar geen luchtgaten om koele lucht naar binnen te zuigen.

Verwijderd

Dan bedoel je zeker de 5,25" bay want voorin de 3,5" bay is geen ruimte voor mijn fan. Tevens zitten er daar geen luchtgaten om koele lucht naar binnen te zuigen.
Tja, elke kast is anders.
Heb alleen een tip gegeven, weet niet of het mogelijk is bij een ander.

Waar geen luchtgaten zijn kunnen ze vaak wel gemaakt worden (8>
Pagina: 1