Toon posts:

complexe berekeningen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg gisteren op 't stagebedrijf de vraag op m'n bureau of het mogelijk is om een (Excel)spreadsheet te gebruiken om een berekening uit te voeren op de gegevens die een bezoeker via een webpage invoerd, en dan de uitkomsten weer netjes naar een html pagina uit te voeren.

Ben de hele dag al wat aan het zoeken geweest, maar heb niet echt info kunnen vinden.

Omdat er bij de berekeningen ook wat vaste gegevens gebruikt moeten worden, gingen mijn gedachten er eerst naar uit om met een database te gaan werken, maar ik zie niet helemaal hoe ik dat kan combineren met de complexe berekeningen die uitgevoerd moeten worden.

Kortom: weet iemand een plaats waar ik een oplossing hiervoor kan vinden?

Na een dag Googlen met de hete adem van de stagebegeleider in m'n nek kan ik wel ff wat hulp gebruiken.. >:)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat voor soort berekeningen?

Afhankelijk van de soort berekeningen, moet je kijken of die in talen (zoals JavaScript, PHP, ASP) mogelijk is. Er zijn nl. in veel talen een aantal wiskundige functies aanwezig!

Geef eens een voorbeeld van een berekening?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

Pelle

🚴‍♂️

Dit is in ieder geval serverside, dusse:

Webdesign & Graphics -> Programming & Webscripting

:)

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Theoretisch zou het allemaal kunnen met vreemd constructies, maar het lijkt me niet zinnig. Waarom niet een scripttaal gebruiken of zelfs een echte programmeertaal?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik vraag me ook af waarom je die berekeningen in Excel wilt uitvoeren, terwijl je die ook door JavaScript of PHP oid kunt laten uitvoeren op de webapplicatie zelf.

https://fgheysels.github.io/

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 14:24:
Ik kreeg gisteren op 't stagebedrijf de vraag op m'n bureau of het mogelijk is om een (Excel)spreadsheet te gebruiken om een berekening uit te voeren op de gegevens die een bezoeker via een webpage invoerd, en dan de uitkomsten weer netjes naar een html pagina uit te voeren.
Klinkt alsof je een lekkere stage plek hebt.

Excel is om snel effe te prutsen of voor mensen die niet kunnen programmeren, maar niet voor iets waarmee jij op de proppen komt.

Als die 'vaste' gegevens ook gewijzigd moeten kunnen worden, moet je er inderdaad een database achter hangen. En zijn die berekeningen geheim? Zo ja, dan moet je inderdaad serverside iets doen.

Never underestimate the power of

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:58

Ronald__

Shit happens

misschien dat je middels odbc die spreadsheet kan gebruiken ?
je kan het in ieder geval wel gebruiken om gegevens in databases aan te roepen, inserten en wijzigen, misschien dat je op die manier ook iets met excel kan ?

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ja, ADO kan dat. Maar of het netjes is is een andere zaak :) Tis in iedergeval niet gangbaar

Verwijderd

Via Excel, hmm..?

Nee.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Nee je hebt gelijk, niet via ADO...

Maar wel via ODBC: "Microsoft Excel Driver (*.xls)" :D

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
LordLarry schreef op 06 september 2002 @ 16:58:
Nee je hebt gelijk, niet via ADO...

Maar wel via ODBC: "Microsoft Excel Driver (*.xls)" :D
Even offtopic: Als je data aanspreekt via ADO, dan maakt deze toch gebruik van ODBC? ADO is toch de taal om gegevens te verwerken, ODBC sluit daar op aan om de vertaling tussen ADO en de data-source te doen? Of sla ik nu de bal volledig mis?

Verwijderd

Alles bij elkaar heeft de topicstarter nog steeds geen duidelijkheid gegeven. Hoe complex zijn de berekeningen? Moet er iets uit een database gehaald worden of is alles fixed? En zijn de berekeningen geheim of niet? Maakt allemaal nogal uit of je dit server-side of client-side gaat doen... (En in het ergste geval (client-side) kan dit topic weer teruggeschopt worden naar W&G :) )

Verwijderd

[offtopic]
:+ Het is goed mogelijk dat de topicstarter thans niet in de mogelijkheid is om te replyen, inzake een bezoek aan het ziekenhuis vanwege een doorgedraaide heet-in-de-nek blazende stagebeleider. Beste Milker, names ös allen: van harte beterschap. B)
toch maar een ander stagebedrijf?

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

WimB schreef op 06 september 2002 @ 17:09:
[...]

Even offtopic: Als je data aanspreekt via ADO, dan maakt deze toch gebruik van ODBC? ADO is toch de taal om gegevens te verwerken, ODBC sluit daar op aan om de vertaling tussen ADO en de data-source te doen? Of sla ik nu de bal volledig mis?
Nee, ADO is hetzelfde als ODBC. Namelijk een tussenlaag om een eenduidige interface te hebben voor verschillende DBMSsen. ADO is wat nieuwer dan ODBC en je kan ODBC gebruiken met ADO en vast ook wel andersom. Borland heeft ook een vergelijkbaar systeem: BDE. Dat wordt nu langzaam aan vervangen door dbExpress.

Verwijderd

Topicstarter
Nee Snailer, de topic starter voelde zich genoodzaakt het weekend voor zijn vriendin naar Australie vertrekt bij haar door te brengen.. :) O-) Maar om wat duidelijkheet te verschaffen: De berekeningen zijn in principe geheim, want concurrentiegevoelig. Ik heb afgelopen weekend bij het ontbreken van een i-net verbinding mijn eigen grijze massa nog eens aan het werk gezet, en denk inderdaad dat een database + serverside de berekeningen uitvoeren de meest 'cleane' oplossing is. Maar dan blijft dus de vraag overeind waar ik het beste informatie kan vinden over dit onderwerp. Ik heb afgelopen week al mijn laptopje meegehad naar stage en daarop een testomgeving neergeplant. Omdat ik beter bekent ben met Linux dan Windows, geef ik de voorkeur aan php + bijv. MySQL, maar ook een MS oplossing blijft mogelijk.
Ik zoek dus een plaats waar ik, uitgebreider dan op bijv. php.net, info kan vinden over het uitvoeren van berekeningen op gegevens die deels door de gebruiker ingevoerd worden, deels vanuit een database afkomstig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2002 09:38 . Reden: naampje vergeten... ]

Verwijderd

ja. . . .

gewoon excel in de achtergrond opstarten . . .berekenen . . saven . .en weer afsluiten

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2002 @ 10:54:
ja. . . .

gewoon excel in de achtergrond opstarten . . .berekenen . . saven . .en weer afsluiten
Ik weet niet of dat een optie is, aangezien er nog geen duidelijkheid over bestaat of de boel intern of op een extern beheerde server gaat draaien.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:46

johnwoo

3S-GTE

LordLarry schreef op 06 september 2002 @ 19:46:
[...]

Nee, ADO is hetzelfde als ODBC. Namelijk een tussenlaag om een eenduidige interface te hebben voor verschillende DBMSsen. ADO is wat nieuwer dan ODBC en je kan ODBC gebruiken met ADO en vast ook wel andersom. Borland heeft ook een vergelijkbaar systeem: BDE. Dat wordt nu langzaam aan vervangen door dbExpress.
ADO is een andere manier van data benaderen. ADO is een collectie ActiveX classes, die je op een OOP manier in vrijwel iedere moderne taal kan gebruiken. Maar voor zover ik weet gebruikt ADO als data source doorgaans gewoon een ODBC driver :) Maar er zijn gewoon heel veel mogelijkheden, je kan ADO vast ook wel met andere sources gebruiken, of de ActiveX laag overslaan en direct zelf ODBC gebruiken. Maar om nou te zeggen dat het hetzelfde is... nee :)
[edit] Je hebt er inderdaad wel gelijk in dat het allebei tussenlagen zijn om met databases te babbelen :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-08 11:49

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Als je nu eens met php (zelf beter in asp maar dat maakt niet veel uit denk ik) de variable waarde die van het form komen opvraagt en die door een molen haalt waar je die berekeningen doet. Daarbinnen kan je ook een aantal vaste waardes neezetten als je met *0,5 moet werken ofzo

vb: En nogmaals t is asp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'van het form komen
dim a, getal1, getal2 var1, var2
getal1 = request("txt1")
getal2 = request("txt2")
var1 = "0,5"
var2 = "4,5"

'Dan nu de berekeningen (hele simplere hoor)

Set a = getal1 * var1 + var2 / getal2

Of ben ik nu te simpel?

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

En het bovenstaande voorbeeld in PHP:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
//van het form komen
$getal1 = $_POST["txt1"];
$getal2 = $_POST["txt2"];
$var1 = "0,5"
$var2 = "4,5"

// Dan nu de berekeningen (hele simplere hoor)

$a = $getal1 * $var1 + $var2 / $getal2

[ Voor 0% gewijzigd door kvdveer op 09-09-2002 16:50 . Reden: bugje... ]

Localhost, sweet localhost

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Je vraag is dus eigenlijk: hoe bouw ik een webapplicatie?

Want dat wordt het: html formpje laten zien, gebruiker voert data in, data in database, lekker rekenen, resultaat weer in html paginaatje zetten, klaar. Gedane berekeningen lekker in de DB laten staan, mooi voor de stats later :)

Hoe bouw ik een webapplicatie? Das je vraag, en het antwoord kan van alles zijn. Zijn de berekeningen "snel" uit te voeren? Pak dan ASP of PHP. Moet er serieus gerekend worden? Dan kun je misschien een server-side rekenoplossing gebruiken die later een resultaat geeft, bijvoorbeeld een COM objectje voor in ASP, een stored proc in SQL server, of misschien zelfs wel wat Java Threads.

Verwijderd

Topicstarter
zneek schreef op 09 september 2002 @ 23:55:
Je vraag is dus eigenlijk: hoe bouw ik een webapplicatie?
Daar begint het wel op te lijken ja.. :) Ik heb even overlegd, vooral omdat het hier toch nog niet duidelijk bleek te zijn hoe men alles wilde hebben.. :( klinkt bekend??? Ik ga dus terug naar de tekentafel, het wordt me duidelijk dat het beter is dit alles even goed planmatig aan te pakken en voor te bereiden, sta ik gelijk ook weer wat sterker als stagiair. >:) Maar in ieder geval een ieder bedankt! Ik ga in tussentijd eerst wat eenvoudige zaken opzetten, er moet straks toch wat getoond worden, nietwaar ? :*)

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Ik het ook een keer een webapplicatie gemaakt voor een bedrijf met excel als 'backend'. De klant stond erop dat als zij de excelsheet veranderde, de berekeningen op de website ook veranderde.
We hebben nog wel geprobeerd de berekeningen van het bestaande excelbestand over te nemen in asp, maar die waren behoorlijk ingewikkeld en inconsequent.
Nu draait er een excel-proces waar de webapplicatie een document inlaadt, de gegevens invoert en de berekende waarden terugleest. Er draait maar 1 excel-proces die in een kritiek (application.lock) stuk code wordt benaderd. Meerdere excelprocessen werkte niet goed, omdat die niet altijd werden afgesloten. Het was voor op het intranet dus echt veel bezoekers zou de site toch niet krijgen.

Dus 'ja' het is mogelijk.
In asp kan je met
code:
1
set xls = server.createobject("excel.application")
excel starten, verder moet je nog wat trucjes doen, om het goed te laten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Sjaaky schreef op 10 september 2002 @ 19:44:
... Het was voor op het intranet dus echt veel bezoekers zou de site toch niet krijgen.

Dus 'ja' het is mogelijk.
In asp kan je met
code:
1
set xls = server.createobject("excel.application")
excel starten, verder moet je nog wat trucjes doen, om het goed te laten werken.
I see.. maar dat lijkt toch een beetje op een noodoplossing, en voor intranet.. ja, dat kan dan nog wel. Het is echter de bedoeling de boel hier op internet te gaan laten draaien, en dan lijkt het me toch wel goed om de boel wat 'degelijker' te fabriceren (n.o.i.) Volgens mij is het beter om met zo min mogelijk middelen (software / processen etc. ) je doel te bereiken, dan blijft het overzichtelijk, en is de kans op fouten kleiner.

Maar goed, 'k heb vanmiddag weer overleg.. >:)
Pagina: 1