Win XP: vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Ik wil dus binnenkort Win XP er opnieuw opzetten wegens legio redenen. Maar wat hoorde ik nou? Kan je Win XP niet direct op een FAT32 HD zetten, maar alleen op NTFS?? Window loopt nu wel op FAT32 omdat eerst Win 98 erop zat en toen de upgrade er overheen gegooit...

Ook nog, wat is de beste volgorde van formatteren? Ik had dit in gedachte:

- Systeem opstarten met Win XP bootable CD of flop
- Partitie weggooien (heb er maar 1 nu)
- Alles opnieuw FAT32 formatteren (als dat mogelijk is??)
- Nieuwe partities aanmaken (zullen er 2 of 3 worden denk)
- Win XP op 1 partitie installeren.

Is dit een beetje goed gedacht of ben ik nog wat vergeten? Tips?
BTW, ik heb de upgrade van Win XP Home, is dat dan wel een bootable CD, zodat ik ook met Fdisk of wat er ook op mag staan aan de gang kan?

Use the Search Luke...

Verwijderd

http://www.microsoft.com/...rted/guide/installnew.asp
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;q314463& (even copy pasten)

Het kan dus wel, echter met bepaalde beperkingen.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Je kan XP zowel of FAT16/FAT32 als NTFS installeren, en alles kan je met de setup van XP.

Gewoon van de XP cd booten, en voila :) (ik heb het wel over XP Pro ;) )

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Maakt inderdaad niet uit waar je XP op installeerd.

Money for nothin' and your chicks for free

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

je kan winxp wel; op fat32 instaleren, wie denkt dat dat nie kan heeft het dus fout :)

je kan als je met een opstartdiskette hebt opgestaert in fdisk partities aanmaken/verwijderen/veranderen alleen kost je dat wel de data die op de partitie staat, maar als ze leeg zijn maakt het niks uit. En je kan ook alle partities FAT32 maken, dat is ook geen probleem

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Waarom gebruik je geen partition magic ofzoiets? hoef je ook niets te formatteren!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Gewoon van cd booten, je krijgt dan vanzelf bij de setup een manager voor je neus waarmee je de huidige partitie weg kunt gooien. Dan maak je hem opnieuw aan en selecteer je die partitie om op te installeren, vervolgens vraagt de setup hoe je hem wilt formateren. Ntfs of fat32. Maar waarom wil je fat32??? Gebruik toch gewoon ntfs als je geen win98 dual boot hebt.

dus:

- Systeem opstarten met Win XP bootable CD
- Partitie weggooien
- Nieuwe partities aanmaken
- Win XP op 1 partitie installeren
- Voor die partitie FAT32 formatteren
- Na installatie via schijfbeheer de andere partities fat32 formateren (tenzij deze ook als tijdens de setup te formateren zijn, maar weet dit niet uit mijn hoofd)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Even een opmerking. Als je Windows XP Home hebt, waar hebben we het dan eigenlijk over? XP Home ondersteunt alleen het FAT(32) bestandsformaat. Pro ondersteunt wel NTFS. Zie: http://www.microsoft.com/...me/howtobuy/choosing2.asp

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 11:33:
Even een opmerking. Als je Windows XP Home hebt, waar hebben we het dan eigenlijk over? XP Home ondersteunt alleen het FAT(32) bestandsformaat. Pro ondersteunt wel NTFS. Zie: http://www.microsoft.com/...me/howtobuy/choosing2.asp
Volgens mij is dit niet correct, maar weet dit niet helemaal zeker. Volgens mij ondersteunt XP Home wel NTFS maar niet alle extra functies die dit met zich mee brengt. (EFS etc)

edit:
Do you need to protect sensitive data in files and folders that are stored on your computer?
The Encrypting File System (EFS), found in Windows XP Professional but not Windows XP Home Edition, allows you to encrypt your files and folders for added security of sensitive data against theft or hackers. Restricted File Access, also found only in Professional, allows you to restrict access to selected files, applications, and other resources.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
wtf ik word hier helemaal simpel van! Ik lees bij Microsoft:
FAT32: An enhanced version of the file allocation table (FAT) system that is standard on all Windows operating systems starting with later (32-bit) versions of Windows 95. The FAT32 system can be used on large hard disks, from 512 megabytes (MB) to 32 gigabytes (GB).
En wat lees ik bij de GoT FAQ:
Fat32: Maximale grootte 8 tb (= 8192 gbyte)
Ja hallo, wat is het nou?! Kan je met FAT32 HD`s tot 32GB of tot 8192GB aan?! Ik heb nu een 60 GB HD, dus wat is nu de beste keuze?? Ik wil dat het lekker snel is voor games en af en toe videobewerking, en dat het mijn volledige HD kan benutten (nog geen problemen gehad tot nu toe). Heb gehoord dat FAT32 dan beste keuze is, maar na deze tegenstrijdige berichten weet ik niet meer wat ik moet geloven, zucht...
Snelle reacties btw, thnx guys! _/-\o_

Edit: volgens mij zit je er een beetje naast Bladiebla, ik ken iemand die een kant en klare PC gekocht heeft met Win XP Home volledig in NTFS en 3 partities. Dus het kan wel met Home, denk (lees: hoop) ik..

Use the Search Luke...

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Fat32 kan met fdisk niet hoger dan 64gb en heeft besturingssysteem afhankelijk vaak wat problemen. Met windows XP kun je inderdaad niet hoger dan ergens boven de 20GB per partitie komen anders begint hij te zeuren over ntfs, echter kan dit met partition magic wel. Zelfs meer dan 64 GB.

edit:

Nog even over XP home en ntfs, uit http://www.microsoft.com/...guide/newinstallation.asp

NTFS: The NT file system (NTFS) is used with the Windows NT, Windows 2000, and Windows XP operating systems. NTFS provides enhanced reliability, stability, and security, and supports large hard disks of up to 2 terabytes (TB).

Verwijderd

Standaard wil niet zeggen dat andere dingen niet optioneel zijn. Je kunt XP HOME gewoon ook op NTFS zetten. (Het is NT)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:42:

Heb gehoord dat FAT32 dan beste keuze is, maar na deze tegenstrijdige berichten weet ik niet meer wat ik moet geloven, zucht...
NTFS is sowieso een betere keuze.
Zie bijvoorbeeld twee post omhoog wat MS over NTFS zegt. NTFS zal je in iedergeval geen performance verlies geven en voor een betrouwbaarder en minder gevoelig systeem zorgen. NTFS heeft geen nadelen ten opzichte van FAT32, alleen dat het onder win 9x niet gelezen kan worden. Dus als je weet dat je niet meer naar 9x terug gaat of dan wel wil formateren, heb je geen probleem.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:42:
wtf ik word hier helemaal simpel van! Ik lees bij Microsoft:

[...]

En wat lees ik bij de GoT FAQ:

[...]

Ja hallo, wat is het nou?! Kan je met FAT32 HD`s tot 32GB of tot 8192GB aan?! Ik heb nu een 60 GB HD, dus wat is nu de beste keuze?? Ik wil dat het lekker snel is voor games en af en toe videobewerking, en dat het mijn volledige HD kan benutten (nog geen problemen gehad tot nu toe). Heb gehoord dat FAT32 dan beste keuze is, maar na deze tegenstrijdige berichten weet ik niet meer wat ik moet geloven, zucht...
Fat32 kan theoretisch tot 8TB aan. In de praktijk wordt het echter al snel zo inefficient dat het niet aan te raden is het te gebruiken voor grote partities. Win2K/XP kunnen wel FAT32 partities >32GB lezen maar ze maken ze niet groter dan 32GB. Daarvoor kun je beter NTFS gebruiken.

Voor videobewerking is FAT32 trouwens niet echt handig. Ik weet niet precies wat voor video-editting je doet maar FAT32 ondersteunt maar 2GB als maximale bestandsgrootte en met video-editting zit je daar al snel aan.

Edit: ter aanvulling. Windows XP Home ondersteunt natuurlijk ook gewoon NTFS. MS zou wel gek zijn het niet te ondersteunen. Het klopt wel dat EFS niet ondersteunt wordt door XP Home.
Verder ondersteunt NTFS wel meer dan 2TB, de echte bovengrens ligt op 16 Exabyte (16384TB). Daarvoor moet je dan dacht ik wel 'Dynamic Disks' gebruiken. Die grens voor 'Standard Volumes' zal lager liggen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 16:41
Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:23:

Ik zou eerst partities aanmaken en daarna pas gaan formatteren :+

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

sjaaktrekhaak17 schreef op 06 september 2002 @ 11:50:
[...]
Ik zou eerst partities aanmaken en daarna pas gaan formatteren :+
Zoals dus als eerder aangegeven:
sWORDs schreef op 06 september 2002 @ 11:32:
[...]
- Partitie weggooien
- Voor die partitie FAT32 formatteren
- Na installatie via schijfbeheer de andere partities fat32 formateren (tenzij deze ook als tijdens de setup te formateren zijn, maar weet dit niet uit mijn hoofd)
Van Microsoft (met de bovenste ben ik het niet eens, de rest wel):
-Use FAT32 if your hard disk is smaller than 32 GB.
-Use FAT32 if you want to install more than one operating system on your computer.
-Use NTFS if your hard drive is larger than 32 GB and you are running only one operating system on your computer.
-Use NTFS if you want enhanced file security.
-Use NTFS if you need better disk compression.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Voor videobewerking is FAT32 trouwens niet echt handig. Ik weet niet precies wat voor video-editting je doet maar FAT32 ondersteunt maar 2GB als maximale bestandsgrootte en met video-editting zit je daar al snel aan.
Me pa wil nog wel eens een video van zijn digitale camera op de PC zetten en bewerken met Pinnacle Studio 7, nooit problemen mee gehad. Wel vaag eigenlijk, nu ik al deze berichten lees.
Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:23:

Ik zou eerst partities aanmaken en daarna pas gaan formatteren
Heu, eh ja, zo kan het ook idd :+ Dus dan wordt het als volgt:

- Alle partities apart (?) formatteren naar FAT32/NTFS

Am i learning yet? :D

Use the Search Luke...

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zucht... Voor de derde x. Dit is het makkelijkst, gewoon zoveel mogelijk binnen de setup van XP:

- Partitie weggooien
- Voor die partitie NTFS formatteren (De rest ook als dit kan)
- Na installatie via schijfbeheer de andere partities NTFS formateren (tenzij deze ook als tijdens de setup te formateren zijn, maar weet dit niet uit mijn hoofd)

Verwijderd

XP Home kan wel overweg met NTFS, je kunt alleen geen rechten op gebruiker niveau instellen :'( Echt waardeloos, maarja. Ik heb nu via de universiteit voor 17,50 € XP Pro gekocht :P

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:59:
[...]

Me pa wil nog wel eens een video van zijn digitale camera op de PC zetten en bewerken met Pinnacle Studio 7, nooit problemen mee gehad. Wel vaag eigenlijk, nu ik al deze berichten lees.
Het kan ook wel, je kunt alleen tegen de beperking van die filesize op lopen.
Het hangt een beetje van het videoformaat af waar je mee werkt. Met DivX kun je wel twee speelfilms kwijt in 2GB, met sommige DV-formaten hooguit 20 minuten.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Door sWORDs - Friday 06 September 2002 12:02

Zucht... Voor de derde x. Dit is het makkelijkst, gewoon zoveel mogelijk binnen de setup van XP:

- Partitie weggooien
- Voor die partitie NTFS formatteren (De rest ook als dit kan)
- Na installatie via schijfbeheer de andere partities NTFS formateren (tenzij deze ook als tijdens de setup te formateren zijn, maar weet dit niet uit mijn hoofd)
Ok, i get your point :) Dus de partitie waar XP op komt, eerst naar NTFS formatteren en dan installeren bedoel je zeker? Dan is het me duidelijk.

Alleen, vraag ik me nog steeds af wat ik ga nemen, FAT32 of NTFS. NTFS klinkt wat interresanter door grotere bestanden en stabiliteit, maar eenmaal NTFS kan ik niet meer terug, dus ik wil het zeker weten.
Ook nog, op partitie 1 wil XP installieren, op partitie 2 alle drivers voor de hardware en op 3 de rest. Partitie 2 zal denk iets van 6 GB worden (?) denk, alleen zit ik nog met de partitie van XP: hoe groot wordt XP ongeveer? Ik zelf had gehoord dat zo`n partitie iets van 4 GB moet worden, of zit ik er helemaal naast? :?

Use the Search Luke...

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Door MauritsvanBaerle - Friday 06 September 2002 12:06

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Silentpuma schreef op 06 september 2002 @ 11:59:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Het kan ook wel, je kunt alleen tegen de beperking van die filesize op lopen.
Het hangt een beetje van het videoformaat af waar je mee werkt. Met DivX kun je wel twee speelfilms kwijt in 2GB, met sommige DV-formaten hooguit 20 minuten.
Tja, eerst werd altijd een volledig DV-bandje (13GB = 1uur film) naar de PC gecopieerd. Ik weet eigenlijk niet wat de PC ermee gedaan heeft: 1 geheel gelaten of in delen opgesplitst. Nogmaals, we hebben er geen problemen mee gehad, dus het zal wel goed wezen ;)

Use the Search Luke...

Pagina: 1