Toon posts:

[Visual Basic] Message over netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een multi-user systeem gemaakt waar bijv. tennis-banen mee gereserveerd kunnen worden. Je zit dan een scherm waar grafisch de banen worden weer gegeven en in kleuren wordt weergegeven hoe de status van de banen is.

Als je een baan reserveert, wordt dat gedeeltje oranje.

Als nu op een andere PC het zelfde scherm actief is, wil ik dat dat scherm automatisch ge-refreshed wordt zodat direct te zien is dat die baan gereserveerd is.

Ik heb al wat gespeeld met een timer en een gemeenschappelijk bestandje, of een tabel die een update-nummer weergeeft, maar ik vind dat toch niet zo'n mooie oplossing.

Het liefst zou ik een boodschap over het netwerk sturen waar alle actieve clients op reageren. Ik wil niet een IP-adres in te hoeven geven want het netwerk heeft dynamische IP-adressen.

Iemand een idee??

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kijk eens naar DCOM, dat is (zeker voor VB) de meest standaard oplossing. (zie bijv: http://msdn.microsoft.com...LES/028/000/005/topic.xml) voor wat leuke voorbeelden.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kijk anders ook ff naar alle chatbox voorbeelden die er voor VB te vinden zijn. De functionaliteit komt eigenlijk op hetzelfde neer. Jij stuurt een reservering naar de server, en de server stuurt vervolgens naar alle cliants wat er is gereserveerd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou wel iets zijn, maar dan heb je nog steeds IP-adressen nodig.
Het zal wel niet kunnen, maar eigenlijk wil ik een TCP-pakketje versturen dat wordt afgevongen door alle clients in het netwerk.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

je hoeft geen ip adres gebruiken, computernaam werkt ook

of je gebruikt mailslots ipv DCOM. Is iets simpeler en genoeg voor wat jij wilt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Tcp is niet singlecast. Je kan maar naar 1 computer tegelijk sturen. Je zult dus moeten weten wat de namen/ips van de andere computers zijn.

Met udp kan je multicasten, dus 1 pakketje naar alle computers in het zelfde subnet. Dan maakt het niet uit welke computers er zijn en je hoeft ze ook niet te weten. Ieder programma luisterd gewoon naar een bepaalde udp poort

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
kijk of je het programmatje van de Douwe Egberts kunt kraken. Die doen ook zoiets.

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

hahaha, ja, dat is de makkelijkste oplossing :p

No offence Intended

Verwijderd

Maar wat is er mis met een timertje dat eens in de pak 'm beet 3 seconde even aan de server vraagt of er nog wat nieuwe gegevens binnengekomen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Jeroen:

Ik denk dat het dat wel zal worden. Ik ben best ervaren in het programmeren met VB (al zeg ik het zelf) maar al die netwerk protocollen etc is nou niet echt mijn sterkste kant.
Als Larry het heeft over "singlecast" en UDP enzo, begin ik toch wat af te haken.
En als ik naar DCOM kijk, steeft dat ook een beetje het doel voorbij.....

Het leek mij dat als ik een (UDP - weet ik nu :0 ) ) kan afvangen, dat dat proces minder beslag legt op de applicatie dan het om de 3 seconden checken op de server.
Maar goed - daar zal ik wel niet uitkomen :(

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

DCOM streeft je doel behoorlijk voorbij, dat is waar. Maar heb je die voorbeeld-applicatietjes bekeken? Qua implementatie stelt het echt heel weinig voor, en is het iig heel wat simpeler dan zelf je netwerk aan gaan spreken.

Verwijderd

Topicstarter
OK - ik heb een mooi voorbeeld gevonden over mailslots
(met dank aan LordLarry)
Alleen voordat ik erachter was hoe belangrijk het is dat de slot-handles correct worden afgesloten, had ik het programma al gesloten. Dat wordt dus rebooten! :(

Toch bedankt jongens!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals mijn dank aan LordLarry _/-\o_

Ik heb nu het perfecte voorbeeld gevonden, waarbij een UDP package over het complete netwerk wordt verstuurd en overal afgevangen kan worden.
PERFECT! Dit is precies wat ik zocht.

Voor de geinteresseerden:
http://www.planet-source-...?txtCodeId=11592&lngWId=1
Pagina: 1