Upgraden naar dualprocessing?

Pagina: 1
Acties:

• Da_Vinci
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 08:48

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Ik heb een HP Kayak XU800 PIII 733 (SL3SB) met een Intel 840 chipset met de mogelijkheid om een tweede processor bij te pluggen... Momenteel heb ik (maar) 128MB ECC RDRAM, omdat die reepjes nog steeds erg duur zijn, maar wil dan ook wel 2x 256MB ECC erbij doen...(mobo eist ECC). De tweaker in me (voor zover ontwikkeld :) ) is nieuwsgierig hoe snel m'n systeempje wordt na het upgraden naar dualprocessing, maar ik heb geen idee of ik er iets aan heb... Is dit zinvol???

Ik doe vnl internet, office applicaties, Photoshop, webdesign, DivX, DVD's kijken en leechen... (eventueel later DVDtje rippen) is het dan een mogelijkheid om de PC een boost te geven, zodat ik nog niet naar een P4 of snelle Athlon over moet volgend jaar?? Wordt zoiets vreselijk heet, of kan ik met de HP koeling blijven werken? Kan ik eventueel eerst nog met die 128 MB overweg?

Dan heb ik nog een waarde vraag... Ik heb namelijk nu een aanbod...vandaar ook deze post, anders zou ik wat meer op m'n gemak zelf de zaakjes uitzoeken en nalezen en dan niet zovel vragen hier _/-\o_

Ik kan kopen:
- 2x PIII 1Ghz zelfde stepping (SL5B3)
- 2x SlocketII converters (omdat ik slot 1 heb) met dualprocessor ondersteuning.
Maar heb dus geen idee wat zoiets nu waard is... help...?!

Moet ik het uberhaupt doen?

Bij voorbaat dank voor alle reacties!!!

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik denk het niet. Volgens mij ben je met zeg een athlon XP 2000 +mobo sneller en goedkoper.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Je hebt er waarschijnlijk alleen wat aan bij photoshop :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:09
Je moet iig je geheugen upgraden. 128 is veel te weinig, zeker in een dual-cpu opstelling.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:09

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Heb je al de SMP FAQ gelezen?

edit:
[offtopic] ff kort maar krachtig neergezet, ik zat lekker te bloedneuzen! Suc6 ermee! [/offtopic]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bombadil schreef op 06 september 2002 @ 09:35:
Ik denk het niet. Volgens mij ben je met zeg een athlon XP 2000 +mobo sneller en goedkoper.
Wil je in het vervolg niet zo'n ongefundeerde opmerking plaatsen? :/

Of het zinvol is om te upgraden naar Dual Processing? Ik zie dat je best wel veel applicaties tegelijk/door elkaar gebruikt, dan zou je zeker profijt trekken van een tweede processor en meer geheugen. Zeker bij photoshop, webdesign, etc heb je minstens 512MB nodig. Check ook eens de SMP FAQ en deze meest recente topic: [rml][ dual] voor en nadelen?[/rml]

Voor prijzen kun je /pricewatch en prijsindex.net afstruinen. De Slot 1 Pentium!!! is relatief duur, dus ik zou voor een Slotket icm FCPGA Pentiums gaan. Anders kun je ook op bijvoorbeeld www.ebay.nl en www.marktplaats.nl zoeken naar tweedehandjes :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 06-09-2002 09:46 . Reden: linkje gefixt :o ]

• Da_Vinci

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Oeps... sorry :o die term was me nog niet bekend...

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

• Da_Vinci

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Ik heb dus nu een aanbod...
- 2x PIII 1Ghz zelfde stepping (SL5B3) FC-PGA2
- 2x SlocketII converters (omdat ik slot 1 heb) met dualprocessor ondersteuning.

Maar heb dus geen idee wat zoiets nu waard is... wat moet ik hierop bieden??

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Kan je nu al vertellen dat je er niets aan gaat hebben behalve een wat groter kwijl gehalte. Over het algemeen kun je wel zeggen dat als dual nuttig voor je zou zijn, dan had je dat wel geweten. Feit dat je het nog moet vragen zegt meestal genoeg (niet nuttig dus).

Dan even iets meer on-topic: 128 is veel te weinig voor huidige applicaties en toepassingen en ZEKER voor dual. Denk eerder aan >512MB.
Koeling is geen probleem, een dubbele proc wordt niet veel warmer dan een single.

Wat moet je WEL verwachten van een dual: meer performance mits je OS en applicaties het ondersteunen. Denk vooral aan 3d modelling, bepaalde filters in Photoshop, compileren, encoden van Divx en videobewerking. Verder heb je daarnaast het aller grootste voordeel en dat is de "feel" en respons van het systeem. Dat is echt vele malen beter dan een single. Reactie op indrukken van knopjes, veel multitasking etc.
Of dit voor jou de moeite waard is moet je zelf maar bedenken. Pure snelheid moet je niet verwachten, een 2.0 GHz Athlon of P4 is sneller. Alleen in bepaalde gevallen is je dual dus net zo snel.

de betaler vervuilt

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij zware multitasking is Dual echt wel veel sneller dan Single. Ik spreek uit ervaring; de tweede bak hier is voorzien van de AMD XP1700+ (overclocked naar zoveel) en toch voelt mijn BP6 met haar Dual Cellie 500@600 veel bijteriger aan.. Check anders de SMP FAQ en mijn aangehaalde linkje hierboven :)

• DarkSide
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Ik neem aan dat je NT draait (Win2k/XP Pro) aangezien deze met meerdere cpu's overweg kunnen. Win9x kan dat niet. Linux mag natuurlijk ook. Anders heeft het hebben van 2 cpu's totaal geen zin.
2 cpu's kan een performance boost geven van ongeveer 70% maximaal. Maar dit is afhankelijk van de applicaties. Photoshop is een programma wat met dual cpu overweg kan.
Internet of office zal daarintegen niet zoveel performance winst geven.
Maar je zou ongeveer kunnen zeggen dat 2x 1GHz ongeveer evensnel is als een single 1400 a 1500 MHz.
Een nieuwe P3 1 GHz is ongeveer 125 euro. 2e hands dus minimaal 90 euro dat keer 2 plus wat voor je converters. Is niet meer dan 250 euro uitgeven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je OS trouwens? W2k, Nt4 of Linux is nl vereist (maar dat wist je zelf denk ik ook al.
Overigens is het maar de vraag of je de processoren die je nodig hebt, nog bij kunt krijgen.....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Kzou die 2 procs met slotket kopen als je er ook een flinke bak rimm bij koopt :)

Doe je veel met Photoshop en hele grote grafische bestanden, dan is dat de moeite waard. Maar ik neem aan dat je bij je webdesign de pageviewers niet trakteert op 5MB grote bestanden 8)7 Dus de bestanden waar je mee werkt zijn niet enorm groot, of zie ik dat verkeerd?

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerder meer geheugen overwegen.

Verder wel stoer natuurlijk 2 proc's, maar ja dan wordt het wel een hoog "keeping up with the Jonesses" gehalte :) :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Prijzen weet ik niet; 't is maar wat de gek er voor geeft (post anders even voor prijzen in dit topic: Post hier 'Hoeveel is dit nog waard'-vragen deel-9 ). Wat ik wél weet is dat je eerst het geheugen maar eens moet uitbreiden, daar zul je meer profijt van hebben want 128MB is nou niet bepaald 'Wow!' onder b.v. Photoshop.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1