Foutmeldingen bij CDROM drives in UDMA mode

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Zet je een systeem voor iemand in mekaar, werkt t nie naar behoren. Niemand die het merkt, behalve jezelf. Voel je je toch schuldig na afleveren. ;) Daarom wil ik t toch nog even gaan oplossen. Hulp aub!

Het systeem:

chipset: SiS645DX (mobo MSI MS-6547)
eerste controller: Seagate BarracudaIV 80Gb HD
tweede controller: Lite-On LTD163 DVDROM als master, Lite-On LTR32123S CDRW als slave

Het probleem:

De HD draait braaf UDMA zoveel. De optische drives bootten wel prima in UDMA mode, maar als ik daadwerkelijk van CDROM wilde lezen, kreeg ik meldingen als "fout in een pagina" of "fout in een IO-apparaat" of "kan bestand niet lezen".

Aanvankelijk dacht ik door de variabiliteit van de fouten dat t in het RAM zat. MemTest gaf echter na een nachtje kraken geen fouten.

Nu blijkt het in PIO mode prima te werken allemaal. Foutloos, maar dus met hoge CPU belasting. En das wel een beetje zonde.

Ik heb al geprobeerd: de standaard microsoft drivers te draaien; oudere sis ide drivers te nemen; de master en slave te wisselen; de andere IDE channel te nemen; met en zonder SP2 te draaien;

De HD en een van de ROMdrives op een channel is geen optie; kabellengteprobleem (super-bigtower...). De HD zit aan een 80-aderige kabel, de andere kabel is een gewone ATA33 want extra lange ATA100 kabels kon ik niet vinden. Maar goed, UDMA2 zou dus gewoon moeten werken. Tenminste, de Liteon specs zeggen dat beide drives dit ondersteunen.

Iemand een idee?

Trouwens, rare ontdekking: tijdens het uitproberen had ik op een gegeven moment de master in UDMA en de slave in PIO op hetzelfde channel! Tenminste, volgens de hardware status in Win2k. Dacht dat dat niet kon?

edit:
Zou het aan een te zwakke voeding kunnen liggen (die fouten)? UDMA doet immers net wat hogere frequenties op de IDE controller lopen. Voeding is een 300W Aopen ding. Er zitten verder nog een floppy drive, een P4 1,6A met 512Mb PC2700, een RadeonVE, en een boxed CPU-fan op. Oh en die MSI LED bracket. Moet ik misschien weghalen, scheelt weer paar mA. :)

Verwijderd

Normaal zet je de CDwriter als master en de andere als slave.Toch!!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 08:08:
Normaal zet je de CDwriter als master en de andere als slave.Toch!!!
Normaal zou je dat niet zeggen als je de hele openingspost had doorgelezen. Toch!!!

Ontopic please :)

• Randal Peelen
  • Laatst online: 24-03 09:11
Ik begrijp datje er echt veel moeite in hebtgestoken om het probleem te vinden maar één belangrijke test zie ik hier niet aangegeven: Heb je het al met andere (exact dezelfde) apparaten geprobeerd? Het kan nl. altijd nog aan b.v. de drive of het mobo liggen (hoewel ik die kans klein inschat, maar het wil nog wel eens zo zijn).

Is dit het probleem niet kan ik helaas nix anders verzinnen :(.

http://twitter.com/randalpeelen

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Mja, je hebt errug gelijk... maar ik heb niet meer apparaten :'(

Maar aangezien alles in PIO mode wel draait, zijn er geen kapotte signaallijnen ofzo, toch?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
uhm... dit is een ongegeneerde kick, vrees ik. Mag wel na 3 dagen, toch :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Owkee... het probleem speelt nog steeds. Wat ik nog kan proberen is een 80-aderige kabel kopen. Dan heb ik er wel een nodig met een MoBo->Slave afstand van bijna 60cm... duur waarschijnlijk.

Denken jullie dat dit een zinvolle onderneming is? Want het zou natuurlijk moeten kunnen, 40 aders en ATA33. De flatcable die ik nu heb is een hele meter lang, misschien moet ik hem in alu-folie rollen?.

Verwijderd

Probeer eens de secondairy IDE cahnnel onder apparaatbeheer te verwijderen en opnieuw aan te melden, ff opnieuw opstarten en hij zou moeten werken. Probeer ook eens je brander, bij je hdd op de kabel te hangen

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Wat reinstallen van drivers betreft: ik heb al zeker vier versies geinstalleerd en gedeinstalleerd, zowel die van SiS als de generic MS-drivers. Dus dat is het niet.

CDRW aan de hdd kabel hangen moet ik idd maar eens proberen; dan weet ik daarna misschien of het aan de kabel ligt... probleem is dat ik uiteindelijk wel weer naar de genoemde config terug zal moeten - de hdd kabel is te kort...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Opgelost... ATA133 kabel. Dit is echt de eerste keer dat ik meemaak dat CD-drives moeilijk doen over 40-draads kabel. Maar goed, werkt nu verder prima.

* John_Glenn scrollt nog eens door dit topic en wil nu nadrukkelijk zijn excuses aanbieden voor het posts-harvesten wat hierboven lijkt te gebeuren. Mja dat heb je soms...
Pagina: 1