Toon posts:

[LCD & EL] Hoe potmeter bevestigen

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een lcd gekocht inkoop actie zwahiel.
Nu ben ik bezig om deze aan de praat te krijgen. Ik maak gebruikt van de alom bekende schema voor de HD46 nogwat maar ik kom er niet helemaal uit.

Hoe moet je die potmeters nou bevestigen. maakt het nu uit welke pootjes je gebruikt. In het datablad van de potmeter zie ik alleen dat de pootjes de volgende aanduidingen hebben a, s, e maar dat zegt me niks kan iemand me helpen.
Oh ja ik heb de potmeters van conrad bestelr nr 44 56 06 -60
Want wat gebeurt er eigenlijk als je het verkeerd aansluit.???

Zie schema onder

Afbeeldingslocatie: http://www.gideontech.com/guides/lcd/lcd06.gif

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2002 00:21 . Reden: Schema toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het vast wel, maar ik ken het alombekende schema niet.
Bij een gewone potmeter of een trimpotje is het middelste pootje de loper, die kun je verschuiven over de weerstandsbaan die tussen de andere twee pootjes zit.
In een schema wordt de loper aangeduid als het pootje met het kleine dwarsstreepje of het pijltje.
Misschien heb je er iets aan.
btw die site van Conrad is een dikke bende, als je daar iets wilt vinden moet je over veel tijd en een goed humeur beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar je hoeft geen rekening te houden met polen dus een anode en kathode pootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 00:18:
maar je hoeft geen rekening te houden met polen dus een anode en kathode pootje
een potmeter is gewoon een weerstand, geen diode ofzo. maakt dus niet uit (bij gewone potmeters)
en succes met je lcdtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de 10k potmeter gebruik je alle 3 de pootjes, de loper komt op pen 3 van je LCD, de andere 2 pootjes komen dus op de voedingsspanning.
Het pootje waar je de loper linksom naartoe draait komt op de nul, het andere op de plus.
Ik neem aan dat het een contrastregeling is, als je de pootjes verwisselt en alleen de loper op de goede plaats hebt dan werkt ie alleen verkeerd om.

Van het andere potmetertje gebruik je 2 pootjes, de middelste en nog een.

De pootjes hebben geen polariteit ofzo, dus daar hoef je niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt exter ik denk dat ik nu mijn probleem heb gevonden hopelijk doet mijn lcd het nog :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmz heb ik nog een vraag:
kheb 80x80 Enermax fans met een potmeter(tje) erop...nou wil ik die erdus afknippe en de draad verlenge en dan een andere potmeter erop om deze in een fanbus te plaatsen..

kan ik elke potmeter erop drukke of....mot ik nog ergens rekening mee houde?

thnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet rekening houden met de waarde van de potmeter, moet dezelfde zijn als de oude en hij moet natuurlijk lineair zijn.
Oude even meten tussen de buitenste pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol ik n00b...
waar ken ik dat beste mee meten? en maybe heb iemand dat al eens gemeten en kan het mij zo zegge? het is degene van xxlcases...de 80 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt dat meten met een digitale multimeter. Maar ik even mijn enermax doorgemeten en ik kwam op een max waarde van 9,25 K ohm dus zeg maar 10 K ohm.
Dus moet je een potmeter kopen met de waarde 10K en dan zit je goed.

Exter jij nog bedankt voor je tips mijn lcd werkt perfect
Pagina: 1