PC valt vanzelf uit na paar minuten

Pagina: 1
Acties:

• xxfile
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:35

xxfile

\/ It's me \/

Topicstarter
Eerst de specs maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mobo               MSI K7T Turbo2 (MS-6330 ver5.0)
CPU                Atlon XP 1800+ voorzien van Artic Silver II
Geheugen           2x PC133 SDRAM 256MB (merkloos) 
Videokaart         GeForce 2MX 400 64MB 
Voeding            ATX 300W
Koeler             Zalman CNPS3000+
Netwerkkaart       Realtek 100Mbit NIC
IDE controller     UDMA100 zonder RAID (Weet ff het merk niet meer)

Mijn pjoeter valt na een paar minuten dus uit. Hij reboot niet, maar valt gewoon uit. Als ik hem dan aan wil zetten moet ik eerst een paar minuten de volledige stroom eraf hebben gehad voordat ie weer aangaat.

Wat heb ik zoal al getest of geprobeerd?

• De stroom thuis doorgemeten of ik niet al te wisselvallige stroomtoevoer zou hebben. Deze bleek rond de 230V te hangen, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
• Mijn CPU en mobo zijn net nieuw, dus daar moet het niet aan liggen.
• Mijn CPU blijft rond de 50o hangen, dus keurige temperatuur dacht ik.
• In de BIOS staat de shutdown temperature niet aan.

Tijdens het upgraden had hij al problemen met überhaupt het opstarten. Eerst alles erin gezet, enthousiast pjoetertje aangezet, en toen deed ie niks. Daarna alle kaarten eruit gehaald behalve de videokaart. Deed niks. *pats* *ontzettende n00b* Jumpertje van je CMOS |:( Omgezet, keep data --> clear data --> keep data. Deed niks. 2 Reepjes geheugen eruit gehaald en toen deed ie het! Mja, das best leuk, maar wel "kaal". Dus alle kaartjes er weer ingezet --> Niks! Geen sprankje leven :(
Naja, kaarten er weer uit, kaarten er weer in enz.... Niks! Toen de jumper van CMOS op clear data gezet en de jumper van de FSB op 100MHZ gezet. Jumper van de FSB eruit gehaald, de CMOS jumper op keep data en verrek, hij deed het weer. Langzaam alle kaarten er weer ingezet, totdat alle kaarten er weer in zaten, en de fan van de zalman koeler erop geschroefd (op de netwerkkaart)......weer niks. Weer alle kaarten eruit gehaald en dezelfde procedure, maar toen deed ie het met de fan van de koeler erop. Maar.....na een paar minuten viel hij uit. *zucht* De reden dat ik upgrade was dat ik dacht dat mijn vorige mobo kapot was, nou mooi niet....:( Dat mobo had dezelfde problemen namelijk.

Waar zou het aan kunnen liggen?

Nieuw, nu met Twitter

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn CPU en mobo zijn net nieuw, dus daar moet het niet aan liggen.
Daar zou ik maar niet al te veel vanuit gaan.. maar ok. In dit geval lijkt het mij dat het aan de voeding ligt. Misschien kan je testen met een ander?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check of je niet toevallig een hibernate functie aan hebt. Trek ook alle insteekkaarten en memchip en proc er even uit en duw ze weer in hun sockets... (Los/vuil contactje?)

Forget your fears...
...and want to know more...

• xxfile

xxfile

\/ It's me \/

Topicstarter
Pollewob schreef op 05 september 2002 @ 21:38:
Daar zou ik maar niet al te veel vanuit gaan.. maar ok. In dit geval lijkt het mij dat het aan de voeding ligt. Misschien kan je testen met een ander?
Ik wilde dat morgen ook gelijk doen. Iemand hier IRL kwam daar ook al mee. Zal morgen gelijk het resultaat posten :)
Aetje schreef op 05 september 2002 @ 21:40:
Check of je niet toevallig een hibernate functie aan hebt. Trek ook alle insteekkaarten en memchip en proc er even uit en duw ze weer in hun sockets... (Los/vuil contactje?)
Tsja, op zich heb je dat allemaal al gedaan met een upgrade.

Nieuw, nu met Twitter

Verwijderd

xxfile schreef op 05 september 2002 @ 21:45:
[...]
Ik wilde dat morgen ook gelijk doen. Iemand hier IRL kwam daar ook al mee. Zal morgen gelijk het resultaat posten :)
Wat voor merk voeding is het anyway, want ook dat maakt veel uit. Het kan zelfs zijn dat een noname voeding van 300 watt je configuratie gewoon niet trekt. Dus ik zou idd ook naar voeding kijken.

Steek anders gewoon eens een voeding erin van een andere pc, das niet zoveel werk.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit lijkt me een voedingsprobleem. Probeer het eens met een andere voeding.

Het geheugen kan eventueel ook brak zijn maar zoals je zelf zei heb je de reepjes apart geprobeerd en toen werkte het nog niet.

• xxfile

xxfile

\/ It's me \/

Topicstarter
Veel voedingproblemen dus. Zoals ik al zei meet ik hem morgen door, maar ik heb ook al voor de zekerheid een nieuwe besteld.

Nu heb ik een merkloze. Die kwam bij de Norrod Bigtower die ik in juli heb gekocht.

Nieuw, nu met Twitter

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Idd. even meten, alhoewel ik zit me net even af te vragen hoe je het wil meten?? Ok je kunt je 5v 12v spanning meten, maarreh wanneer de pc uitvalt is die spanning er simpel genoeg niet meer.

Misschien kun je op die voeding een sticker met het aantal Watt vinden. Er loopt hier ergens een draadje dat over voedingadvies gaat. Ik denk dat jouw systeem wel een 300 W nodig heeft.

-

• xxfile

xxfile

\/ It's me \/

Topicstarter
Kee, hij doettut weer :)

Sterker nog, ik zit nu vanaf mijn eigen pc dit bericht te tikken :)

Wat heb ik nog meer gedaan om te kijken wat het probleem was?

Nou, ik zou de voeding nog doormeten? Dat heb ik gedaan, ales prima in orde. Keurig rond de 5.20V en 12.15V. Naja, dat maakte me weinig uit, want ik had al een nieuwe gekocht, maar.......

De oude er weer ingehangen, *plop* computer uit. Maar de fan van de voeding bleef draaien alleen een HD bokte :? Na beide psies horizontaal te hebben gehangen bleek ie het te doen en prima ook nog :D (dus toch iets verkeerds gegaan met de verhuizing)

Toen ik dat wist de oude voeding eruit gehaald en de nieuwe erin gehangen, de HD's beter bevestigd en voila, hij doet het nu perfect :)

Nieuw, nu met Twitter

Pagina: 1