Toon posts:

MIDI Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met m'n MIDI. 'k weet niet precies wat het is, maar goed. Ik heb een GEM WK2 keyboard en deze heb ik dus via MIDI aangesloten op m'n computer. Als ik op m'n keyboard dan steeds dezelfde noot aansla dan klinkt het steeds weer iets anders. Ik dacht eerst dat 't aan 't keyboard lag, maar als ik de MIDI kabel er uit trek heb ik dit probleem niet.

Nou denk ik dus dat 't iets met m'n computer te maken heeft. Maar 't maffe is dat het ook gebeurd als ik geen sequencer programma (of wat voor programma dat gebruik maakt van MIDI dan ook) heb draaien. Iemand ideeën over dit probleem?

Verwijderd

klinkt als een typisch geval van het probleem dat een midi-noot die je aanslaat nog eens wordt terugstuurd naar je synth terwijl die hem zelf ook al heeft afgespeeld.....hierdoor wordt een noot steeds afgespeeld met een heel minimaal tijdsverschil ertussen waardoor je een typische klank krijgt die steeds net even anders is (door faseverschillen)

de oplossing: 1 van de twee afgespeelde noten moet niet afgespeeld worden....dus ofwel je moet even zoeken waarom je computer dat doet, of je zoekt in je synth de optie LOCAL On/OFF ergens op en zet die op uit (staat meestal ergen in system ofzo)....dit houdt in dat een toets die je aanslaat alleen via midi naar buiten gaat en niet zelf op de synth wordt afgespeeld (die noot wordt 1ms later nog wel afgespeeld doordat je computer dat commando weer teruggeeft aan je synth...)

euhmmm.....is het een beetje duidelijk? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 21:09:
klinkt als een typisch geval van het probleem dat een midi-noot die je aanslaat nog eens wordt terugstuurd naar je synth terwijl die hem zelf ook al heeft afgespeeld.....hierdoor wordt een noot steeds afgespeeld met een heel minimaal tijdsverschil ertussen waardoor je een typische klank krijgt die steeds net even anders is (door faseverschillen)

de oplossing: 1 van de twee afgespeelde noten moet niet afgespeeld worden....dus ofwel je moet even zoeken waarom je computer dat doet, of je zoekt in je synth de optie LOCAL On/OFF ergens op en zet die op uit (staat meestal ergen in system ofzo)....dit houdt in dat een toets die je aanslaat alleen via midi naar buiten gaat en niet zelf op de synth wordt afgespeeld (die noot wordt 1ms later nog wel afgespeeld doordat je computer dat commando weer teruggeeft aan je synth...)

euhmmm.....is het een beetje duidelijk? :)
Ehmz, jah, dat probleem kende ik al, en het werkt ook inderdaad weer goed als ik de Local uit zet. Maar waarom deed ie dat eerst dan niet. Er is blijkbaar toch ergens iets veranderd aan de MIDI instellingen op m'n comp, maar waar begin ik met zoeken?

Verwijderd

hmmm, opnieuw je geluidskaart installeren? maar op zich is het helemaal niet erg, het is zelfs handiger om je synth op 'local off' te zetten als je hem aan een sequencer op je pc hebt hangen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 21:28:
hmmm, opnieuw je geluidskaart installeren? maar op zich is het helemaal niet erg, het is zelfs handiger om je synth op 'local off' te zetten als je hem aan een sequencer op je pc hebt hangen...
Nou jah, dat gebeurd dus niet zo vaak. Ik gebruik het niet zo veel, maar 't zou toch wel gewoon moeten kunnen. Hij heeft het ook altijd gedaan.

Verwijderd

tja, dan zou ik even proberen opnieuw je drivers te installeren, misschien dat dat helpt.....zou zo niet weten waar dat aan ligt als het zelfs gebeurt als je geen software hebt draaien
Pagina: 1