[LAN] Voldoende Stroom?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 18:31
Lo, ik kwam op het id om een klein lannetje te houden onder mn vrienden...
Totaal komen dr 8 man, inclusief ik dus...

Nu is de vraag/het probleem:
kunnen er wel 8 pc's, 1 TV, 1 playstation (2 :P) en een koelkast aangesloten op 1 grote 'voeding'... Dus zeg maar waar de hele stroom-supply van het huis komt en wordt verdeeld over de stopcontacten...
zodat ik met van die doosjes dat je dr meer stekkers in kan doen (hoe heten die dingen ook al weer :? ) genoeg stopcontacten heb om die 11, misschien meer, stekkertjes dr in te doen...

Enniewee de bedoeling was dat we de hele nacht door gaan CSen, HLen, Tekkenen, enz enz, maar als de pcs + playstation&tv niet eens allemaal tegelijk aankunnen hebben we klein probleempje :|

Ik heb geen id van de specs vd pcs, dus stroomgebruik enz kan ik jullie niet geven. Niemand heeft echter een echt kickass systeem of een overgeclockte die extra stroom nodig heeft, dus t zal wel niet bij de 300W komen...

Als dit niet gaat lukken (de koelkast kan er wel af :)) volgens jullie moet ik namelijk tijdig aan de buren vragen of ik wat stroom kan leechen :)

• bAm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 18:46

bAm

verlengsnoeren, contactdozen ;) Maarreh ik denk dat je aan 1 of 2 groepen wel genoeg hebt hoor

Verwijderd

8 * 300 watt =2400 watt, dat trekt een beetje stofzuiger al
en per groep(stop in de kast ) kan je minimaal 3500 watt trekken dus dat moet geen probleem zijn (als je ze niet allemaal tegelijk inschakeld tenminste)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 21:10
zorg gewoon dat je daar 2 groepen hebt, dus de ene die er al licht en voor die andere van ergens anders in het huis een kabel er naar toe leggen, dan heb je 2*16=32 ampere en dat lijkt me wel zat

• robbert
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 19:02:
8 * 300 watt =2400 watt, dat trekt een beetje stofzuiger al
en per groep(stop in de kast ) kan je minimaal 3500 watt trekken dus dat moet geen probleem zijn (als je ze niet allemaal tegelijk inschakeld tenminste)
en je hebt ook nog monitoren nodig, een tv en een koelkast, dus zeker 2 groepen

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Nou, als de PC's 200W per stuk zijn, is dat 1600W. Zelfs met een PS2, TV, en koelkast erbij moet een normale stroomvoorziening dat wel kunnen leveren. Een groep van 16A levert 3500W, dus dat lukt wel.

Edit: Dat gaat hard. Vier posts in de tijd dat ik aan het intikken was...

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:34
Probeer echter wel een beetje over meerdere groepen te verspreiden, als er een uit knalt heeft niet iedereen daar last van. Verder hoorde ik pas ook zoiets dat als je één fase zwaar belast er verschuivingen in het voltage kunnen ontstaan :? Iemand die hier wat meer over kan vertellen?

• bAm

bAm

Jelmer Barhorst schreef op 05 september 2002 @ 19:07:
Probeer echter wel een beetje over meerdere groepen te verspreiden, als er een uit knalt heeft niet iedereen daar last van. Verder hoorde ik pas ook zoiets dat als je één fase zwaar belast er verschuivingen in het voltage kunnen ontstaan :? Iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Dat is volgens mij bij krachtstroom.
(380 V)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik had laatst ook een LAN van totaal 3 man in mijn kamer [ >:) ] en toen waren er 2 grote stekkerblokken [ met 8 aansluitingen ieder ] en 1 kleintje en die waren allemaal vol....Er waren 3 PC's op aangesloten en veel randapparatuur en dat trekte mijn zielige stopcontactje wel dus daar hoef je je volgens mij geen zorgen over te maken... :)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• eXtReMeBiE
o ja monitoren vergeten. Nou heb ik volgens mij mooi nieuws:
2 van de PCs worden laptops... en volgens mij gebruiken die minder stroom?

Enniewee, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'groepen'. Bedoel je dat ik de stroomlijn moet splitsen ofzo? Of gewoon ergens een dubbel stopcontact vinden en daar de contactdozen in stoppen?

Die koelkast is niet heel erg nodig dus als het teveel wordt schrap ik die... dan maar lauw bier :) of ff rennen... de plek waar de lan plaats vindt (woonboot) is 500 meter van mijn huis af :)

Nu was mijn vraag dus eigenlijk hoeveel een gemiddelde monitor inneemt. Ik heb zelf een 17" monitor (Packard Bell) maar ik heb geeeeeen id hoeveel watt die trekt... :( Hijs wel groot :9

En met niet tegelijk inschakelen, bedoel je daarmee aanzetten? :) Dus gewoon eerst 1 (of 3 ofzo) aanzetten en dan pas de volgende wanneer die 3 zijn opgestart? Neemt het opstarten dan meer stroom in beslag dan gewoon draaien?

[edit]
NeoGames.nl schreef op 05 september 2002 @ 19:10:
Teveel txt om hier te laten staan :P
Hmmm maar t probleem = dus die 6 monitoren (+2 laptops)... Wat vreet er eigenlijk meer stroom: de computer of de monitor?

Verwijderd

Het is meer dat er een spanningsverschil kan ontstaan als iedereen precies op hetzelfde moment z'n PC + monitor aanzet. Dan kan het met 8 PC's misschien wel misgaan, maar ook dat verwacht ik niet..

In principe kan je gewoon alles op 1 groep hangen. Je moet even kijken wat die koelkast trekt..
PC + monitor = 300W (ruim genomen)
8 * 300 = 2400W
TV + PS2 = 100/150W (?)
koelkast zal iets van 800 zijn? Dat gaat precies dan.
Misschien voor de zekerheid een tweede ja...
eXtReMeBiE schreef op 05 september 2002 @ 19:10:
Ja, dat zal zeker uitmaken. Dan red je het denk ik wel..
Enniewee, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'groepen'. Bedoel je dat ik de stroomlijn moet splitsen ofzo? Of gewoon ergens een dubbel stopcontact vinden en daar de contactdozen in stoppen?
Een huisinstallatie bestaat uit 1 hoofdlijn die in de meterkast wordt gesplistst in meerdere (meestal 5 of 8 ) groepen. Ieder van die groepen verzort de stroom in een bepaald deel van t huis. Iedere groep kan 16A leveren. Als je slim wilt zijn gebruik je stroom van waar je bent, en leg je nog een verlengkabel naar de keuken oid. De keuken zit vaak op een aparte groep ivm aarding.

Die koelkast is niet heel erg nodig dus als het teveel wordt schrap ik die... dan maar lauw bier :) of ff rennen... de plek waar de lan plaats vindt (woonboot) is 500 meter van mijn huis af :)
Koelkast gaat waarshijnlijk best. Moet je even achterop kijken hoeveel hij trekt
Nu was mijn vraag dus eigenlijk hoeveel een gemiddelde monitor inneemt. Ik heb zelf een 17" monitor (Packard Bell) maar ik heb geeeeeen id hoeveel watt die trekt... :( Hijs wel groot :9
De meeste monitoren trekken 100-150W. Die Dell zal ook wel daartussen zitten
En met niet tegelijk inschakelen, bedoel je daarmee aanzetten? :) Dus gewoon eerst 1 (of 3 ofzo) aanzetten en dan pas de volgende wanneer die 3 zijn opgestart? Neemt het opstarten dan meer stroom in beslag dan gewoon draaien?
[b]Gewoon tien seconde wachten tussen iedere 3 PC's oid. dan trekken ze niet allemaal tegelijk aan je stopcontact
[edit]

[...]

Hmmm maar t probleem = dus die 6 monitoren (+2 laptops)... Wat vreet er eigenlijk meer stroom: de computer of de monitor?
De computer in principe. Of het moet een 22" monitor icm met een 486 zijn ;)

• eXtReMeBiE
Ok, thx :) Maar wat precies houdt dat groepen in... K ben niet slim als het op stroom enz aankomt of uberhaupt hardware... Meer website kant :) Maar k heb ook nog veel te leren, ben pas 16...
Enniewee, leuk verhaaltje: ik ging laatst naar de plaatselijke PC winkel om te kijken naar een case om te modden (wil variate maken op Koffiemod... ik ook koffieaddict :9)...
Stond zo'n Aopen kast:
"hoeveel PCI sloten kunnen dr in" :| toen stond ik voor lul hehehe

• robbert
eXtReMeBiE: wanuit de meterkast wordt de electriciteit opgesplitst, naar meerdere groepen, onder elke aantlegschakelaar of stop zit een groep. Elke groep kan 16 ampere trekken dus 220*16=3520 watt, als je nou twee van die gropen neemt op de ene de ene heflt en op de andere de andere helft dan moet het goed gaan.
Dus je moet vanuit bijvoorbeeld de bovenvedieping een kabel naar je lan leggen die beneden is.

Verwijderd

eXtReMeBiE schreef op 05 september 2002 @ 19:10:
Laptop zal niet boven de 50W uit komen.
Je hebt in huis meerdere groepen. De stroomvoorziening is in stukken gehakt zeg maar. Keuken, badkamer, Woonkamer enz.... (Meestal staat dat wel ergens in/op de meterkast)

• eXtReMeBiE
OK, thanks, ik ga nu ff snel naar de woonboot heen en weer rennen (fietsen :9) en kijken hoeveel groepen er nou eigenlijk zijn, en kijken of ik bang moet worden of niet :)
Mn ouders zeiden namelijk iets over 1 groep, dan ben k de lul :) Damn woonboten ook :)

[edit] he bah, mn pa heeft zijn sleutel mee naar nascholing en komt pas over 2 dagen thuis, en mn broer heeft onze sleutel nog steeds, en ik heb geen id wanneer die thuiskomt :| bah @ studenten (no offence hehehe)

• bAm

bAm

Hahaha, het lijkt me erg weinig, 1 groep (Dus 16 A) voor een hele woonboot :S

• eXtReMeBiE
ach t is ook maar mn moeder :) en t is maar een klein woonbootje, 16x3m ofzo
maar ja we zien wel, k krijg net te horen dat mn vader morgen al thuiskomt en mn broer vanav... dus :) ach k moet niet zo pessimistisch zijn :)

• Expander
  • Niet online
Een woonboot is ook maar een boot..

Maargoed als je er allemaal huishoudelijke apparaten in zet wordt het een huis.

Wij hebben thuis 3 groepen.

Expanding the inexpandable

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
2 Groepen, zat.

* Skaah organiseert regelmatig lans... thuis.

• eXtReMeBiE
lol naam verzonnen:
RTS-LAN
Ready To Sink - LAN :P

De boot is namelijk nogal brak :) we hebben m 2ehands gekocht en de muur en vloer bestaat uit rotte planken... waar de pcs komen zitten echter al wel goede planken.. nu nog de slaapruimte want sommigen zijn ook echt van plan te slapen :) (ivm alcohol?)

Verwijderd

eXtReMeBiE schreef op 05 september 2002 @ 19:42:
lol naam verzonnen:
RTS-LAN
Ready To Sink - LAN :P

De boot is namelijk nogal brak :) we hebben m 2ehands gekocht en de muur en vloer bestaat uit rotte planken... waar de pcs komen zitten echter al wel goede planken.. nu nog de slaapruimte want sommigen zijn ook echt van plan te slapen :) (ivm alcohol?)
Paar tips: Alcohol + lan != leuk.. Het verminderd je reactievermogen ed. Niet echt leuk. Zorg eeder voor voldoende cola + red bull/red devil/aldi-zooi..
Opzich moet 1-2 biertjes wel kunnen hoor, maar toch.
Verder: zorg voor een leuk netwerk. En servers vooral!
Veel plezier @ RTS-Lan

• eXtReMeBiE
Lol, thx :)
offtopic:
eigenlijk was t id 2 kratten bier en wat pasoa en voor de rest koffieeee en bull-it =(goedkope versie RedBull)
maar idd ik denk dat ik persoonlijk maar alcohol ga skippen :) word je zo snel moe van! :(

k moet alleen nog ff 8 poorts switch kopen, heeft iemand een aanrader?
ik geloof dat een switch sneller was dan een HUB? of was t juist andersom?
en zal ik m online kopen bij een winkel of hier bij T.net V&A?
is er nog een specifiek merk dat Žhet besteŽ is voor gamen?
ik ga geen switch lenen van iemand, want ik heb er toch een nodig wanneer ik mn eigen pc ga kopen... ik heb overigens mn ouders weten over te halen! :) tijdje terug postte ik hier een topic over ouders die nu in HK staat :P balen hehe

[edit]
bewijs dat je moedersŽ beweringen met een korrel zout moet nemen:
1 stop is 1 groep dus(of zet ik mezelf nu voor schut?)
mn moeder d8 dat 1 zon "zwart kastje" 1 groep was... in 1 zon zwart kastje zit bij ons 4 stoppen... we hebben 3 van die zwarte kastjes thuis dus dat zou betekenen 12 groepen, toch?
in de boot zouden we 1 zon zwart kastje = 4 stoppen/groepen hebben... dussss :)

of zet ik mezelf naarmate ik verder typ steeds harder voor schut? :x ;x

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
zitten toch minimaal 2 a 3 groepen op zo'n bootje

of heb je daar geen wasmachine/droogtrommel/afwasmachine etc. die zitten vaak appart op een groep, of met 2e

• eXtReMeBiE
nou, we hebben de boot alleen maar om m op te knappen en door te verkopen dus om eerlijk te zijn staat er nix op :)

[edit]
oh kijk de edit niet gelezen
Bell, geen DELL :) heheeee
iig, bedankt :) ik neem aan dat het wel moet lukken nu :)

* eXtReMeBiE loopt weg en denkt: "goh, ik voel me meteen een heel stuk slimmer!" B)

oh enne:
De computer in principe. Of het moet een 22" monitor icm met een 486 zijn
ne het wordt een 286 met 50" :) o w8 die zijn dr nog niet :(

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 22:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zet de koelkast op een apparte groep, ben je klaar...
Ik heb ook met zo'n 10 man, een koelkast, wat verlichting enzow op 2 groepen gezeten...
Ik denk dat je het eigelijk gewoon kunt proberen :)
Maar als je makkelijk een kabeltje kunt doortrekken is dat het beste... Gewoon koelkast op andere stop zetten, die 8 pc's trekt 1 stop wel.

edit
:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------
Euh, volgens mij trekken de meeste minder hoor :) Jij gaat hier uit van 19" tot 21" ofzow, een 15 of 17 trekt echt geen 100W

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 22:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Rappie schreef op 05 september 2002 @ 20:21:
zitten toch minimaal 2 a 3 groepen op zo'n bootje

of heb je daar geen wasmachine/droogtrommel/afwasmachine etc. die zitten vaak appart op een groep, of met 2e
3 groepen is echt zwaar overdreven :)

Je hebt al redelijke kans dat 1 groep het gewoon trekt, dus 2 groepen is echt ruim voldoende...

Zoals ik al zei: Ik heb met 10 tot 12 pc's en 1 koelkast aan 2 groepen gezeten en volgens mij met 8 man ook nog een keer aan 1...
duz wil echt wel...

En anders, er springt een stop, je denkt: Owneej, ging toch net niet" , je draait er een nieuwe in en legt een Xtra kabeltje en je bent klaar...

Laptops trekken volgens mij haast niks :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

En als je je bier zonder koelkast toch koud wil hebbe is het water naast je bootje wel erg handig :) Gewoon die krat aan een lijntje onder water hangen, gaat best!

• eXtReMeBiE
jup dat zei iemand anders ook al :) maar de chips dan :P ooo hoeven die niet gekoeld te worden :)
nou ja na een uurtje of 2 intensief fraggen etc is t waarschijnlijk fokking warm (ook al is er geen verwarming hehehe)... dus koelkast komt wel mooi uit :) t is trouwens maar een kleintje :)
Pagina: 1