Welke linux mailserver ?

Pagina: 1
Acties:

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ik ben voor mijn werk bezig met het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn op het gebeid van een linux mail server. Wat we zoeken is een oplossing ide wij bij klanten neer kunnen zetten, makkelijk te configgen is, en stabiel moet draaien.

Verder eisen zijn : tussen de 15 en 20 users, smtp om naar de buitenwereld te kunnen mailen, pop3 om lokaal te kunnen mailen, en een fetchmailachtig gebeuren om bij een provider een pop3box leeg te kunnen halen.

Ik heb nu XMail draaien hiero, lekker snel, alleen is het probleem dat 1 user letterlijk die hele pop3box bij de provider leeg haalt, terwijl hij dus alleen de mail moet pakken die puut voor hem is (er is dus 1 mailbox die alles opvangt, waarna de clients de mail voor zichzelf moeten uitzoeken en ophalen). Dit probleem had ik met fetchmail ook al.

Weet iemand een linux mail server die dit wel kan ? en dan speciefiek zijn eigen mail uit die pop box halen, en de rest laten staan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Verwijderd

Zou Postfix gebruiken...
Sendmail vergt wat mij betreft te veel technische kennis om het goed en veilig te laten draaien.

Op zich Qmail: ook best aardig.

• Dreamstar
Is postfix in staat om dat enkele pop3 verhaal op te lossen ?

voor zover ik weet is postfix namelijk puur smtp.

qmail heb ik geprobeerd te installeren, maar kom niet uit met de dependencies :(

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

Dreamstar schreef op 05 september 2002 @ 16:53:

qmail heb ik geprobeerd te installeren, maar kom niet uit met de dependencies :(
Hoe bedoel je?
Je moet wel ucspi en deamontools geinstalleerd hebben.

Waarschijnlijk wil je ook een IMAP server (bv. Courier IMAP) om je mail op te halen.
Bij IMAP worden de berichten altijd op de server bewaart, dus ook als je je mail binnenhaalt. En dan bv. procmail om je mail te sorteren/filteren.

Als je van mailserver wilt overstappen dan zou ik ook qmail nemen. sendmail vond ik een ramp om te configureren en met andere mailservers heb ik geen ervaring.

Verwijderd

2P schreef op 05 september 2002 @ 17:09:
[...]

Hoe bedoel je?
Je moet wel ucspi en deamontools geinstalleerd hebben.
ucspi-tcp bedoel je

• Psylocke
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08-2021

Psylocke

De Utregse Kudde

Je zou het volgende kunnen gebruiken:
smtp: postfix
pop3/imap: courier
pop3 leegtrekken: fetchmail

Dit alles werkt in ieder geval prima samen, en kan met 20 users prima.

DUK | RC5-64 #42 | OGR-25 #59

• Dreamstar
PsYloCkE schreef op 05 september 2002 @ 20:52:
Je zou het volgende kunnen gebruiken:
smtp: postfix
pop3/imap: courier
pop3 leegtrekken: fetchmail

Dit alles werkt in ieder geval prima samen, en kan met 20 users prima.
Maar hoe maak ik fetchmail wijs dattie alleen mailtjes naar een bepaalde naam moet halen, en de mailtjes voor de rest van de medewerkers moet laten zitten (komt allemaal in 1 popbox terecht)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
Gewoon met fetchmail die hele mailbox leegtrekken en dan met maildrop of procmail de mail filteren. Als je met Courier-IMAP/POP3 bezig gaat zou ik gewoon maildrop gebruiken, is ook van Courier. Als je geen virusscanner wilt, zou ik qmail zelfs vergeten en de hele courier suite installeren. Courier-mta is gewoon een ietwat aangepaste versie van qmail, qua configgen ist hetzelfde.

• Dreamstar
Heb net Courier gedownload, en die begint net als qmail en de rest te zeuren over zijn dependencies.

Hij zegt dat hij de volgende packages nodig heeft :

code:
1
2
3
4
5
6
rc-scripts
courier-imap-maildirmake
courier-imap-deliverquota
courier-imap-userdb
libcrypto.so.0.9.6.1
libssl.so.0.9.6.1

Die bovenste vier kan ik wel vinden, das het probleem ook niet, maar die onderste 2 is iets moeilijker. Hij zegt dat ze er niet zijn, maar ze staan wel keurig netjes in /usr/lib

Doe ik nu iets fout, of gaat dat courier hier een beetje de fout in ?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Je moet nog openssl installeren

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Ga gewoon voor sendmail... Het instellen van sendmail valt best mee als je een goede howto hebt gevonden.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

Verwijderd schreef op 06 september 2002 @ 11:00:
Ga gewoon voor sendmail... Het instellen van sendmail valt best mee als je een goede howto hebt gevonden.

het valt flink tegen hoor
als je een goede link hebt hou ik me aanbevolen

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• _JGC_
Hint: vergeet RPM, ga gewoon uit source compileren. RPM is gewoon een ranzig kutpackagesysteem waar ik persoonlijk helemaal niets van moet hebben.

Ik heb destijds mn qmail uit source gecompileerd, maar wat ik op dit moment allemaal op zet voor anderen is alleen Debian met debian packages die makkelijk te onderhouden zijn.

BTW: Het lijkt erop dat DJ Bernstein niet veel meer doet aan de ontwikkeling van qmail en djbdns, is al bijna een jaar geen nieuwe versie uitgekomen. Zegt volgens mij veel over de kwaliteit van qmail: het is al goed :)

• Dreamstar
Tja, zelf compilen kan ik nog niet, snap ik geen fuck van (moet er nog eens aan beginnen)

Voorlopig zit ik dus leuk al die klote rpms op te zoeken, waarvan sommige bijna niet te vinden zijn

• _JGC_
Uit source compileren moeilijk? Damn, ooit van een HOWTO gehoord?

• miniBSD
Dat er niets aan de ontwikkeling ervan gedaan wordt vat ik niet op als een kwaliteitskenmerk anders dan zou Trabant ook een wereldmerk zijn.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Dreamstar schreef op 06 september 2002 @ 12:25:
Voorlopig zit ik dus leuk al die klote rpms op te zoeken, waarvan sommige bijna niet te vinden zijn
Welke distro gebruik je?
Het is wel zo handig de rpms te installeren die horen bij je distro, ook bij de versie daarvan.
Die laatste 2 bestanden zitten in openssl of libopenssl, maar ws. heb je daar dan een andere versie van. Als je de rpms voor jouw distro haalt zou dat goed moeten komen.

• _JGC_
miniBSD schreef op 06 september 2002 @ 13:13:
Dat er niets aan de ontwikkeling ervan gedaan wordt vat ik niet op als een kwaliteitskenmerk anders dan zou Trabant ook een wereldmerk zijn.
Qmail wordt over de hele wereld gebruikt, dus ik neem aan dat het geen zooi is. Versie 1.03 is al een hele tijd oud, maar heeft nagenoeg weinig problemen. Qmail moet je gewoon zien als een goede, stabiele basis, waar je nog een heleboel extra functionaliteit omheen kunt patchen (staan ook wel op z'n website, lekker lang scrollen door de contributed shit)

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:48
Caldera Volution Manager, is alleen niet gratis :)

• miniBSD
Ik zeg absoluut niets over de kwaliteit van Qmail maar ik vrees dat het niet meer onderhouden wordt zoals met de andere producten van djb. Ik geef de voorkeur aan een MTA die doorontwikkeld wordt, bijvoorbeeld Exim, Courier of Postfix.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom? qmail heeft weinig onderhoud nodig, door het gebrek aan ernstige bugs (itt. tot elke andere MTA). Ik verwacht van een mail server precies datgene wat qmail al jaren zonder problemen brengt. Geldt trouwens ook voor andere djb software als djbdns...

Kleine addon's zijn makkelijk zelf toe te voegen.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• _JGC_
Courier-MTA is gewoon een gewijzigde versie van qmail. Helaas kan je em niet meer nuttig patchen op die manier :(
* _JGC_ is nog steeds fan van QMAILQUEUE patch, kan je lekker allemaal plugins in je mailqueue hangen, zoals een virusscanner.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ehm, fetchmail kan _zelf_ ook die zut in een keer ophalen en het lokaal in verschillende mailboxen droppen. Ik weet de details niet precies uit mijn hoofd, maar ik heb het aan de gang gezien ;)

(man fetchmail >:))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Eens met _JGC_.
terrapin schreef op 06 september 2002 @ 17:43:
Waarom? qmail heeft weinig onderhoud nodig, door het gebrek aan ernstige bugs (itt. tot elke andere MTA). Ik verwacht van een mail server precies datgene wat qmail al jaren zonder problemen brengt. Geldt trouwens ook voor andere djb software als djbdns...
Geloof dat Courier-MTA ook in dat rijtje thuis hoort. Verder mee eens. Behalve dan publicfile en al die andere lightwight HTTPd's/FTPd's: geen LDAP support en geen PHP support; spijtig...
Kleine addon's zijn makkelijk zelf toe te voegen.
Exactly. Dmv. Google en de mainsites van DJB komje op een flink aantal sites uit. Een flink aantal. De complete MTA valt aan te passen zoals jij wilt. Af en toe is een patch wat out of date en moet je zelf eenbeetje de source hacken. Mocht je er dan nog niet uit komen dan kun je de auteur mailen.

Het grote voordeel is dat je je weinig zorgen hoeft te maken om security. Je moet natuurlijk ook weer niet zo dom zijn om je qmail zo te configureren dat ie een open relay is.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geloof dat Courier-MTA ook in dat rijtje thuis hoort. Verder mee eens. Behalve dan publicfile en al die andere lightwight HTTPd's/FTPd's: geen LDAP support en geen PHP support; spijtig...
Courier MTA gebruikt toch een versie van qmail??

En tja, een lightweight http heeft natuurlijk geen php ondersteuning.. daar is het nou eenmaal lightweight voor (toch blijft het jammer...)

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Verwijderd

Met fetchmail kan je een .fetchmailrc file in de home dir stoppen die door fetchmail word gelezen, hierin kan je precies zetten watie waar hoe vandaan moet halen.

Maarre, hoe doe ik dat dan??
==>> Manual..jaja ;)

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 19:37
is er ook een freeware server voor windows die IMAP ondersteund eigenlijk ?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Reveal! schreef op 12 september 2002 @ 13:02:
is er ook een freeware server voor windows die IMAP ondersteund eigenlijk ?
Dit is NOS. :)
Pagina: 1