Toon posts:

4-computer netwerk: win95&xp

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik dit bericht heb gepost heb ik al rondgezocht, maar ik kon nergens een antwoord vinden. Weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken. :?

Ik heb hetvolgende in huis staan:
Server: Pentium90 -> Windows95 (oude client van een novell netwerk, heb novell er niet afgehaald, staat nergens een uninstall)
Client1: WinXP
Client2: WinXP
Client3: WinXP

Als werkgroep heb ik ingesteld @home, omdat ik hier ook het internet mee wil delen met de server. Maar nu 'zien' de server en client1 elkaar wel, maar de rest niet. En client2 en client3 zien elkaar ook, maar de rest dus niet. Heb dus eigenlijk 2 aparte netwerkjes. Ik vraag me dus af waarom ze elkaar allemaal niet zien!?
Ik heb al eerder een netwerkje proberen te maken tussen 1 en 2, maar dat lukte ook niet, toen zagen ze elkaar ook niet.
Ik gebruik een 8-poorts HUB van een goedkoop merk.
Wat ik vreemd vind is dat toen ik dezelfde namen gebruikte voor de server en client2 dat ik wel een error op de server kreeg. Toen ik bij client2 de naam veranderde was hij weg. Dus er is wel iets van een verbinding.

Ik wil Sygate gebruiken om het internet te delen en die heb ik al geinstalleerd bij de server, maar als ik op 'START' druk bij Sygate krijg ik weer een error. Maar dat is het eerste probleem niet, ik moet eerst het netwerk klaar hebben.

Heeft iemand tips? Of heb ik nog niet goed genoeg gezocht?

Verwijderd

Kijk eerst of de lampjes van alle netwerk aansluitingen op de hub branden
Kijk of je alle pc's kan pingen
kijk of overal file en printer sharing aanstaat
kijk of overal dezelfde workgroup staat

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem.

Ik heb een aantal XP machines en een aantal Win98SE machines. Nu is het zo dat ik vanaf WinXP in alle gedeelde mappen, bestanden etc kan komen en ik kan alle PC's op het netwerk zien, maar vanuit Win98SE kan ik sommige pc's niet eens zien en als ik in een gedeelde map wil komen dan vraagt die om een password terwijl die er niet op zit.

Pingen lukt overigens wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eerst of de lampjes van alle netwerk aansluitingen op de hub branden -> Ja
Kijk of je alle pc's kan pingen -> server & 1 pingen elkaar en 2&3 elkaar ook. 2 naar 1 niet. 3 naar 1 niet etc...
kijk of overal file en printer sharing aanstaat -> Ja
kijk of overal dezelfde workgroup staat -> Ja

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36
Kijk eens naar de ip ranges EN naar de subnetmasks. Meest logische verklaring voor twee "aparte" netwerken via één HUB/Switch zijn de subnetmasks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net. Ik had ook een laptop laatst met WinXP proberen aan te sluiten op Client1, maar dat werkte toen ook niet. Misschien is Client1 wel een obstakel ofzo? Heeft het zin om te proberen om het netwerk te maken zonder Client1, gewoon om te testen?????

Verwijderd

Topicstarter
Subnetmasks staat niets. Heb ik leeg gelaten. En IP-Ranges zijn gewoon de Ip-adressen? Die heb ik ook leeg gelaten. Moet ik dit veranderen in 192.168.1.1 etc..?? en 255.255.255.0???

Verwijderd

weet je zeker dat het een hub is :P
Misschien is het wel een switch en verdeeld die het in 2 segments ;)

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:56:
Subnetmasks staat niets. Heb ik leeg gelaten. En IP-Ranges zijn gewoon de Ip-adressen? Die heb ik ook leeg gelaten. Moet ik dit veranderen in 192.168.1.1 etc..?? en 255.255.255.0???
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:50:
Kijk eerst of de lampjes van alle netwerk aansluitingen op de hub branden -> Ja
Kijk of je alle pc's kan pingen -> server & 1 pingen elkaar en 2&3 elkaar ook. 2 naar 1 niet. 3 naar 1 niet etc...
kijk of overal file en printer sharing aanstaat -> Ja
kijk of overal dezelfde workgroup staat -> Ja
Oké je kan je computers pingen? Hoe doe je dat in hemelsnaam? Want ik lees ook dat je nergens een ip hebt ingevult.....

Je moet op alle pc's een ip instellen in dezelfde reeks bijvoorbeeld 192.168.1.X en overal het subnet 255.255.255.0 gebruiken...

Succes.

En gebruik voor het inloggen overal dezelfde naam wanneer je in elkaars shares wil komen.... Anders zit je met wachtwoorden ed. windows xp home is heeeeeel irri

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx for the help! _/-\o_
Ik heb net dus de ip en subnet ingevuld bij alle computers. Dan krijg ik dus wel een groot netwerk, wat ik wilde, maar dan kan ik niet meer met mijn server het internet op.
Pingen deed ik alsvolgt: MSDOS venstertje en dan 'ping computernaam'. Dan ging hij dus pingen.
Maar hoe moet ik het internet nou op met de server als ik daar zelf een IP-adres instel?
Ik maak gebruik van het @home netwerk. Kabel internet dus.
Iemand nog tips?

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Laat maar, hij heeft het al.

• TsiisSkaaf
Als je van @home één ip hebt, moet je in je server twee netwerk kaarten stoppen.... één voor je netwerk één voor internet......

Wanneer je meerdere ip's van @home krijgt dan moet je zelf geen ip's instellen. Alleen ben ik bang dat je dan niet meer je netwerk hebt. Dit heb ik namelijk vaker gelezen hier. Alleen heb ik geen verstand van @home.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Bigfast, thanx, maar ik heb dat probleem al opgelost. Nu moet ik nog met de server het internet op komen. Heb ook al Sygate geinstalleerd op alle 4 computers en geen errors; het lijkt te werken. Alleen kom ik het internet nog niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ok. Ik denk dat ik het begrijp. Ik heb nog een netwerkkaartje liggen, dus die gaat er direct in! :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Ik heb nu 2 netwerkkaarten geinstalleerd. Allebij dezelfde. Nu dacht ik dat ik bij 1 de IP en Subnet moest invoeren en die dan aansluiten op de Uplink van de HUB, en de ander niets invullen en die aansluiten op de modem van kabelinternet.
Dit werkt dus nog niet. :?
Hoe moet ik de boel nu instellen??

edit:

Ik heb dus of een netwerk zonder internet. Of internet zonder netwerk. Dit moet toch wel te combineren zijn?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Gelieve de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif) te gebruiken ipv je topic onnodig omhoog te schoppen.
Dus niet 3x onder elkaar posten maar je post edit'n

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Gewoon de netwerkkaart voor het netwerk naar poort 1 (ofzo) van je hub/switch NIET naar de uplink |:( dat is voor een tweede switch./hub ;))

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• TsiisSkaaf
Als je een DHCP adres van @Home krijgt moet je automatisch ip toewijzen aanzetten voor de netwerkkaart die met @Home verbonden is. De andere netwerk kaart moet je een gewoon ip instellen en aan een gewone poort van je hub/switch hangen.

Verwijderd

In Sygate op de advanced-tab klikken.
Dan op de configuration-tab klikken.

Bij Direct-Internet / ISP Connections 'Auto-Detect' aanvinken.
Bij Local Network Connections 'Select Manually' aanvinken.

Met het pijltje je LAN netwerk-kaart selecteren
(dus NIET de kaart waar je je cable-modem aan hebt hangen)

Bij Options de volgende boxjes aanvinken :
- Enable Internet Sharing At Startup
- Enable Adress Server (DHCP)
- Enable DNS forwarding

De rest in de default-settings laten staan :)

Klik nu linksonder op de avanced-tab en vul bij
Domain Name Server (DNS)
DNS Search Order
het IP-adress van tenminste 1 DNS server van @ home in

Klik op OK, weer op OK en start de sygate-service opnieuw op
( vraagt ie automagisch)
en als je de rest goed hebt ingesteld kun je online :)

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ok, iedereen bedankt! :)
Maar het werkt nog niet! :'(
Ik heb het netwerk liggen. En de Win95-server kan ook internet op.
Het is nu dus een kwestie van Sygate instellen denk ik. Ik heb het gedaan zoals hierboven, maar als ik nu op een van de clienten ga internetten doet hij het niet!
Sygate zegt zelf ook dat hij 'Online' is. Ik gebruik Sygate 4.0.
Wat doe ik fout???? Of moet ik de clienten anders instellen, heb het nu gewoon op Automatically detect network settings (ofzo) staan.

1] Oojah, ik kan Enable DNS forwarding niet vinden in Options.

2] Oojah, bij de clienten heb ik wel zo'n tekentje rechtsonder dat Sygate 'werkt'. Ik heb ook nog een Client-setup floppy gemaakt, maar dat werkte ook niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2002 00:28 . Reden: oooojaa :) ]

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gateway & DNS invullen bij de clients.

Had je trouwens beter niet eerst de FAQ kunnen lezen. Daar staat perfect in hoe je internet deelt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Sletje,
Ja, ik dacht dat ik dat al had gedaan, maar niet dus... 8)7
Nu werkt het allemaal.. :)
Pagina: 1