[Advies2] Dual Athlon XP 2000+ en welk mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
Ok... ging een btje snel dicht, voordat ik kon reageren maar goed: nog een keer, bijgewerkt:
Hoi all,

Kheb nu thuis:

AMD Athlon 1 Ghz, 256 MB Ram, bl@bl@bl@... (flutmoederbordje, doeternietoe)

Wat ik wil:
Snel pctje, waar ik voorlopig mee vooruit kan maar uiteraard niet voor een te hoge prijs.
Kheb net bij de pricewatch gekeken dat het grootste verschil tussen Athlon XP rocessors zit tussen de 2000+ en de 2100+ dus lijkt mij dat ik het beste voor de 2000+ kan gaan.

Mijn vraag is nu, is er een goed moederbord waar ik mee vooruitkan die dual amd ondersteund?

Dan hoef ik m'n 1Ghz ook niet meteen op zolder te zetten (was ik toch niet van plan maar goed...) en draait het systeempje toch ff een Ghzje meer...

Wat is jullie advies?
Dual of scheelt dat weinig in performance? Kweet dat de cpu kracht niet meteen met een Ghz stijgt maar de helft is toch ook al aardig? En doet m'n wel wat met die cpu?

Ow ja.. wat er voor de rest nog op het mobo moet zitten is een RAID controller en natuurlijk flinke geheugen ondersteuning (hoeveel mhz is op dit moment het hoogst? 400 d8 ik...?)

Hopelijk hoor ik wat van jullie,
bij voorbaat dank...
aa }:O kan je helemaal op 1 cpu zetten, en eventueel een ander distributed computing proect (seti ofzo) op de andere.

Waarvoor wil je de pc gebruiken? In niet-server opstellingen ben je meestal beter af met 1* de snelst verkrijgbare proc dan met 2 * een langzamere. Een dual kopen voor de }:O is een beetje zonde van het geld, vind ik.
Dit zijn dingen die allemaal al vaker besproken zijn :)

Bovendien staat er een uitgebreid gedeelte over dual CPU systemen in de
FAQ.
Je zou om te beginen eens kunnen vertellen wat je zoals met je pc doet. IRC'en en ICQ'en zal niet echt veel sneller gaan op een dual. Koe zal er een vriendinnetje bijkrijgen en daardoor twee keer zo hard grazen.

50 procent extra performance door een tweede processor is voor de meeste situaties nogal optimistisch. 20 procent is realistischer. Zodra je proc hard moet trekken kan het verschil groter zijn als je aan het multi-tasken bent. Als je weinig multi-tasking doet, heeft het sowieso geen zin om een dual te nemen.
OK...
mijn reactie die ik typte terwijl die dichtgegooid werd:

nee tis natuurlijk niet voor de }:O alleen he :)
wat ik bedoel:

als ik nu een dual motherboard koop, en een athlon xp 2000+ in de mobo frot, en daarbij die ene ghz, hebbik dan echt 2000+ (= 1,6ghz?) plus die ghz is 2,6Ghz?

Want voor m'n }:O is het natuurlijk leuk als ik nix doe... maar ik wil ook beetje videobewerking doen enzo en daar is het wel mooi voor... toch?

Wat ik dus wil weten: merk je echt duidelijke verandering als je in een van 2100+ naar 2100+ met 1000 gaat, of scheelt dat bijna nix?

En dan wil ik dus nog weten welk mobo er zo lekker is dat ik er ff mee vooruit kan

Ok dus bij multitasken moet ik denken aan meerdere zware programma's tegelijk?
Maar het videobewerken trekt toch ook zwaar aan de proc? Merk je dan ook een aardig verschil?

Maar heb je bij een dual dan nooit de 200% performance (dus 2x 2000+) als je alles aan zou gooien? Wat is dan eigenlijk het nut van dual mobo? Dan is het gewoon weggegooid geld toch?

www.stevelock.nl

Verwijderd

Ja lang verhaal maar kort antwoord:

AMD XP is niet als MULTI CPU in te zetten.

Use AMD MP. Bling bling €€€€

EN je prestatie gaat er met 150% op vooruit ongeveer.

Wel lekker in fotosoep en video rendering etc

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Je hebt er alleen wat aan als je veel sofware gebruikt die dit ondersteund !
Voor games heb je er helemaal niks aan :(

Turn it off and on again.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
StalieN schreef op 05 september 2002 @ 13:12:

Ok dus bij multitasken moet ik denken aan meerdere zware programma's tegelijk?
Maar het videobewerken trekt toch ook zwaar aan de proc? Merk je dan ook een aardig verschil?
Dat hangt van het pakket af. De meeste videobewerkingspakketten* zijn NIET dual-CPU aware, dus al heb je een dual systeem, er wordt dan maar een CPU gebruikt.

Hou er dus rekening mee dat de software die je gebruikt Dual ondersteund anders heb je er zo wie zo niets aan.

*Alleen Adobe Premiere is wel dual aware geloof ik.
Maar heb je bij een dual dan nooit de 200% performance (dus 2x 2000+) als je alles aan zou gooien? Wat is dan eigenlijk het nut van dual mobo? Dan is het gewoon weggegooid geld toch?
200% preformance winst haal je nooit. In het beste geval hooguit 80%.
Je moet ook rekening houden dat een dual systeem overhead kwijt is aan cpu<>cpu communicatie e.d.

Het nut van dual systemen hangt heel erg af van de toepassingen die je erop wilt draaien.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Nogmaals : lees de FAQ over SMP in Technische PMG documentatie.

Je stelt vragen die niet nodig zijn.
als ik nu een dual motherboard koop, en een athlon xp 2000+ in de mobo frot, en daarbij die ene ghz, hebbik dan echt 2000+ (= 1,6ghz?) plus die ghz is 2,6Ghz?
Dan zou je ook weten dat dit onmogelijk is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Dit topic is gesloten.